Pedagogika
Pozornost, emoce, verbální komunikace
Definice pozornosti: je to psychický stav, který zajištuje po určitou dobu soustředění člověka na jeden jev, nebo jednu činnost (od všímání si až po pozorování) Typy pozornosti: 1) SPONTÁNNÍ (bezděčná) = za její fyziologický základ se považuje ORIENTAČNĚ PÁTRACÍ REFLEX (u zvířat i u lidí, orientujeme se v okolí, vnímáme nebezpečí, je-li podnět významný následuje reakce-útěk, […]
číst víceObecná didaktika
Didaktika – z řeckého slova „didaskein“ (učit, vyučovat, poučovat) Pojem didaktika z pohledu významných pedagogu: – zakladatel didaktiky – Marcus Fabius Quintiliamus: škola hrou přiměřená věku dítěte, zakazuje tělesné tresty, podpora talentu dítěte – v 17. století W. Ratke (didaktika – umění vyučovat) – J. A. Komenský: dílo „Didaktika […]
číst víceUčení a paměť
Pojem učení a jeho hlavní funkce: – dospění ke znalostem – není aktivita spojená pouze se školou, probíhá VĚDOMĚ i NEVĚDOMĚ v průběhu celého života – jde o získávání DOVEDNOSTÍ, ZNALOSTÍ a NÁVYKŮ Hlavní funkce: aktivně se vyrovnat s prostředím Metody efektivního učení: Klidné prostředí Střídat aktivitu s odpočinkem Znát svůj styl učení Výpisky, grafy, podtrhávání Porozumění dané látce, neučit se […]
číst víceKurikulum a základní pedagogické dokumenty
– z latinského slova Curriculum – běh, závodiště, závodní dráha – není znán jen v pedagogice, ale používá se i v jiných oborech Významy Kurikula kurikulum jako psaný dokument (RVP, ŠVP, projekt, plány, vyučování, příprava učitele) všechny zkušenosti, které žák získal ve škole – ty, které se naučil v lavici – […]
číst víceRežim dne, biologické rytmy, únava a spánek, neverbální komunikace
Vysvětlení základních pojmů: Režim dne je vlastně takový JÍZDNÍ ŘÁD, jsou to opakující se činnosti během dne. Co je v RD důležité: – střídat aktivitu s odpočinkem, aby nedocházelo k přetěžování organismu – opakovat jednotlivé složky režimu pravidelně – přizpůsobit aktivitu s odpočinkem a biologickým rytmům Biologické rytmy Biorytmy = pravidelně se opakující změny, které probíhají v org. jsou: -vrozené (geneticky podmíněné) – […]
číst vícePedagogika jako věda
Termín Pedagogika se začal používat v antickém Řecku = Pais (dítě) + agóge (vedení). Paidagogos: vzdělaný otrok, který pečoval v bohatých rodinách o děti, vodil je do školy a chránil před ostatními otroky, vzdělávali se jenom chlapci Historický pohled na pedagogiku: Pedagogika se vyčlenila z filozofie v 19. století. Tuto novou vědu zprvu nikdo neuznával. […]
číst vícePsychologie jako věda a metody jejího zkoumání
pojem psychologie: složenina PSYCHÉ (duše) a LOGOS (věda) Psychologie je věda o duši. Předchůdcem psychologie je filozofie. Vznik psychologie: STAROVĚK – duše a tělo – 1. olympijské hry – filozofové z Řecka: Platón, Aristotelés – filozofové z Říma: Cicero, Marcus Aurelius – důraz na tělo i duši (KALOKAGATHIA […]
číst víceZákony učení, druhy a učení předškolních dětí
ZÁKONY UČENÍ Jedním ze zákonů učení je tzv. transfer. Jde o případ, kdy jedno učení ovlivňuje druhé učení. Formy transferu: pozitivní transfer – předchozí učení nám pozitivně ovlivňuje další učení negativní transfer – označuje se jako interference. Jde o případ, kdy jedno učení znesnadňuje nebo brzdí učení další. Rozlišujeme také: – proaktivní útlum – předchozí učení brzdí následující učení – […]
číst víceSurdopedie
Z lat. Slova surdus = hluchý či hloupý paidea = výchova Surdopedie je obor speciální pedagogiky, který se zabývá výchovou, vzděláváním a integrací osob s poruchami sluchu. Cílem surdopedie je komplexní péče o sluchově postižené a zapojení jich do společnosti. Historie péče o sluchově postižené Ve starověku se vzdělávání orientovalo na rodinu. Děti s handicapem byly ihned usmrcovány. Děti, u kterých […]
číst víceSpeciální pedagogika – obecně
Speciální pedagogika vznikla ve 2.pol. 20.st. Zabývá se výchovou, vzděláváním a integrací handicapovaných. Mezi obory speciální pedagogiky patří psychopedie, etopedie, somatopedie, logopedie, surdopedie, oftalmopedie, specifické poruchy učení a kombinované poruchy. Psychopedie – je speciálně pedagogickou disciplínou, která se zabývá výchovou, vzděláváním a integrací osob s mentálním handicapem. – spolupracuje s obecnou pedagogikou, biologií, psychologií, neurologií, pediatrií, sociologií a […]
číst více