Pedagogika jako věda
Termín Pedagogika se začal používat v antickém Řecku = Pais (dítě) + agóge (vedení). Paidagogos: vzdělaný otrok, který pečoval v bohatých rodinách o děti, vodil je do školy a chránil před ostatními otroky, vzdělávali se jenom chlapci Historický pohled na pedagogiku: Pedagogika se vyčlenila z filozofie v 19. století. Tuto novou vědu zprvu nikdo neuznával. […]
Termín Pedagogika se začal používat v antickém Řecku = Pais (dítě) + agóge (vedení).
- Paidagogos: vzdělaný otrok, který pečoval v bohatých rodinách o děti, vodil je do školy a chránil před ostatními otroky, vzdělávali se jenom chlapci
Historický pohled na pedagogiku:
Pedagogika se vyčlenila z filozofie v 19. století. Tuto novou vědu zprvu nikdo neuznával. Hanlivě se říkalo, že pedagogika je psychologie nebo sociologie v praxi. Učitelská profese nebyla uznávaná. Učitelé = žebráci.
– J. F. Herbart (19.stol.) přispěl ke vzniku PEDAGOGIKY jako uceleného teoretického systému
– k uznání pedagogiky jako důležité vědní disciplíny se zasloužil i Jan Amos Komenský
Co je to pedagogika?
– společenská věda
– vědní obor Pedagogika = věda o výchově
Hlavní znaky:
– má přesně vymezený předmět
– je určitým celkem
– má své metody
Funkce:
– teoretická – poskytuje základní pojmy, názory, terminologii. Zabývá se různými věkovými kategoriemi (od narození po smrt)
– praktická – utváření jedince, poznatky pedagogiky jsou využívány v praxi
Pedagog:
– odborník v pedagogické vědě a výzkumu
– učitel v různých typech a stupních škol
Předmět pedagogiky: = VÝCHOVA
Výchova:
– výchova je společenský jev
– předávání vědomostí a dovedností z generace na generaci
– záměrné a cílevědomé formování jedince
– Výchova v širším slova smyslu = působení veškerého okolí na jedince (televize, reklamy, prostředí města, kamarádi) většinou se tak děje nezáměrně
– Výchova v užším slova smyslu = vzdělávání
Většinou se tak děje záměrně, pedagogem, vychovatelem.
Názory na výchovu
1) Jonh Locke „ člověk se rodí jako čistá nepopsaná deska (tabula rasa) a teprve výchovou se na ní píše“
2) John Watson „ Dejte mi na výchovu tucet zdravých dětí a já vám dokážu, že z každého z nich vychovám takového specialistu, jakého si náhodně zvolím (lékaře, klavíristu, zloděje, žebráka)
3) Jan Amos Komenský „ Strom se má ohýbat, dokud je mladý“ „ Výchovou se dá změnit celá společnost“
4) Jean J. Roussea „ Dítě se rodí dobré a svět ho kazí“
5) Denis Diderot „ Výchova zmůže mnoho, né však všechno!“
SOUSTAVA PEDAGOGICKÝCH DISCIPLÍN
1. Základní pedagogické disciplíny: musíme je znát, pokud se chceme vědou o výchově zabývat se a přenášet jí do praxe. Př. Musí je znát každý učitel, aby mohl učit! Proto se vyučují na VŠ (obecná, komparativní, didaktika)
2. Hraniční pedagogické disciplíny: pedagogika se potkává a pojí s dalším vědním oborem a
sledují problém ze dvou úhlů pohledu. Př. Pedagogická psychologie: Pedagogika (sleduje výchovu jedince) Psychologie (jak se dítě při výchově cítí)
3. Aplikované pedagogické disciplíny: To co jsme se naučili teoreticky, v těchto disciplínách aplikujeme v praxi. Př. Pedagogika volného času
4. Další (pomocné) disciplíny: pomáhají lépe pochopit pedagogiku.
Andragogika – vzdělávání dospělých
Gerontopedagogika – vzdělávání senioru
Vztah pedagogiky k ostatním vědám
1. Pedagogika a psychologie
– obě vědy mají společný zkoumaný objekt – osobnost člověka, jeho poznávání a formování
– pedagogika se od historie rozvíjela v úzkém kontaktu s psychologií, která ovlivňovala pedagogické myšlení a pedagogickou praxi
– psychologie napomáhá pedagogice lépe poznávat vychovávaného jedince (př. Dítě v MŠ)
Hraniční disciplínou mezi pedagogikou a psychologií je pedagogická psychologie – zkoumá člověka (zvláště děti a mládež), jeho činnosti, učení a formování osobnosti.
2. Pedagogika a sociologie
Sociologie pomáhá pedagogice poznávat sociální prostředí, v němž se výchova uskutečňuje, a sociální faktory, které působí na rozvoj jedince.
Hraniční disciplínou mezi pedagogikou a sociologií je sociální pedagogika – zkoumá problémů rodinné výchovy, studuje procesy utváření kolektivu dětí, řeší problematiku multikulturní výchovy, působením masových komunikačních prostředků na jedince apod.
3. Pedagogika a filozofie
Pedagogika se po dlouhé období až do novověku rozvíjela v rámci filozofie.
Hraniční disciplínou mezi pedagogikou a filozofií je filozofie výchovy – řeší otázku pojetí člověka a determinaci jeho rozvoje, podílí se na vhodném výběru obsahu učiva apod.
4. Další:
– pedagogika a ekonomika: zkoumá využívání finančních prostředků poskytnutých na školství
– pedagogika a demografie: populační věda (kolik bude dětí)
– pedagogika a lékařské vědy: zkoumá podmínky, které zajišťují fyzické a duševní zdraví
– pedagogika a architektura: nové řešení výstavby škol. Př. Jak postavit co nejefektivněji školu
Základní pojmy
Vzdělávání
– proces osvojování nových vědomostí, dovedností, návyků a postojů
– proces formování osobnosti jedince
Vzdělání
– je výsledek procesu výuky
– oproti vzdělávání je vzdělání relativně ukončený stav = úroveň, na kterou jsme se dostali
– získané vědomosti, dovednosti, schopnosti, postoje
Výuka
– nejvýznamnější forma vzdělávání
– zahrnuje prvky (učitel a žák, mezi kterými musí být interakce a komunikace)
– probíhá v předem stanovených časových intervalech a ve speciálním prostředí (škola)
Výchova
– cílevědomý a záměrný proces, který umožňuje změnu a rozvoj jedince v souladu s jeho potřebami a individuálními možnostmi
Sebevýchova
– vychovávaný se stává sám sobě vychovatelem
– musí být schopen sám zhodnotit své chování a srovnat ho s jiným (př. se svým vzorem)
– zahrnuje: sebekritiku, sebepoznání
– zhodnotit co se mi povedlo a co ne
Aktuální přehled studia pro rok 2024/2025:
Nevíte, co studovat? Za 5 minut to zjistíte! Spustit test
Edukace: zahrnuje jak výchovu, tak vzdělání
Za správnost a původ studijních materiálů neručíme.