Pedagogika
Prenatální vývoj, období novorozenecké, kojenecké, batolecí a předškolní věk dítěte
Vývojová psychologie = zabývá se změnami v oblasti psychiky během vývoje člověka (oxd početí až do konce života) – FYLOGENEZE = vývoj lidstva (celá evoluce) od 1.živé buňky až po člověka jako nejsložitější systém – ONTOGENEZE = vývoj člověka od početí až po smrt (jak se jednotlivec vyvíjí) – HISTORICKÁ GENEZE = vývoj společnosti, různá historická […]
číst víceAlternativní pedagogika
Rozdíl mezi tradiční a alternativní školou? Alternativní školy u nás začaly vznikat kolem roku 1990, kritizovaly stávající systém škol. Chtěla něco nového. Usilovaly hlavně o to, aby dětem nebylo nic nuceno a aby se učily přirozeně. ZMĚNIT!!! (cíle, metody, organizační formy,…) Tradiční škola: – rozvrh hodin pevně stanovený – učitel […]
číst víceEmpatie, úzkost a strach ve škole, motivace a naučená bezmocnost
Pojem empatie, úzkost a strach Empatie schopnost vcítit se do druhého člověka, jeho prožívání, pocitů a přizpůsobit jim vlastní jednání Úzkost nepříjemný emoční stav, který je doprovázen napětím, nejasným nebezpečím, předtuchou hrozby. Jedinec se cítí ohrožen, ale neví přesně čím. (nevztahuje se k jednomu objektu) 4 typy – 1. normální úzkost – přiměřená stupni ohrožení […]
číst vícePedagogika volného času
– je aplikovaná pedagogická disciplína – vznikla začátkem 20. století v období mezi 1. a 2. světovou válkou – kruté období – pálili se knížky – zabývá se – výchovnými a vzdělávacími prostředky, které nám pomáhají smysluplně využívat – je určena: – dětem (kroužky, tábory,…) – dospívajícím (hasiči,…) – dospělým (taneční kurzy, jóga,…) – seniorům […]
číst víceInteligence, chyby v interpersonální percepci a sociální vlivy
Názory na inteligenci podle: CATTEL = inteligence je jak vrozená (fluidní), tak i získaná (krystalická) SPEARMAN (Spírmen) = existuje 1 souhrnná inteligence, tzv. G-FAKTOR (nemá složky) THORDIKE = existují 3 složky inteligence 1.ABSTRAKTNÍ (verbální) 2.MECHANICKÁ (čísla) 3.SOCIÁLNÍ (vztahy) STERN = inteligence je schopnost přizpůsobit se novým požadavkům Počátky testování inteligence – první […]
číst vícePředškolní pedagogika
– předškolní pedagogiky patří mezi APLIKOVANÉ pedagogické disciplíny – vědní obor, který se zabývá teorií a praxí výchovy a rozvojem dětí předškolního věku Předškolní věk: od 3 let do nástupu dítěte do základní školy (od 3 – 6 let) Úkol předškolní výchovy – zabezpečit uspokojování potřeb dětí – rozvíjet osobnost dítěte podle jeho možností a […]
číst víceSociální psychologie
= je zákl. psychologická disciplína na pomezí psychologie a sociologie, která zkoumá a popisuje SOC. SKUPINY (vznik, vztahy, dynamika), VLIV SKUPIN/DAVU na prožívání a chování jedince Předmět zkoumání a jiné obory: 1. Sociologie = věda o lidské spol., o jejím vzniku a životě 2. Kulturní antropologie = věda o člověku a kultuře a společnosti (Romové, menšiny), studium […]
číst víceFormy výchovy a vzdělávání
1. ŠKOLNÍ – školní výchova by měla poskytovat jedinci souhrnný systém základních informací – školy byla a bude základní výchovně-vzdělávací institucí Výchova v rámci vyučování – vyučování v jednotlivých předmětech (zahrnuje jak získání nových informací, tak humanizaci) Výchova v mimo vyučovacích aktivitách – mohou být realizovány ve spolupráci s některými společenskými organizacemi a kulturními institucemi […]
číst víceTemperament, charakter a morálka
Temperament – definice: = je soustava psychických vlastností, které se projevují intenzitou reagování (v chování a prožívání), zvláště silou a rychlostí střídání těchto akcí = soubor vlastností, které rozhodují o tom, jak silně reagujeme a jak rychle se reakce střídají = je převážně vrozený, lze jej ovládat pouze do určité míry (sebevýchovou) Různé teorie temperamentu podle: […]
číst víceČinitelé výchovně vzdělávacího procesu – osobnost učitele, učební styly žáků
Činitelé výchovně vzdělávacího procesu jsou takové faktory, které u dětí v mateřské škole, ale také na základní, střední atd. ovlivňují to: Příklad – jak se dítě do školy těší, nebo netěší (jestli se mu ve škole, líbí, nebo nelíbí) – jak rychle se dokáže novou látku naučit…atd. […]
číst více