Obecná didaktika
Didaktika – z řeckého slova „didaskein“ (učit, vyučovat, poučovat) Pojem didaktika z pohledu významných pedagogu: – zakladatel didaktiky – Marcus Fabius Quintiliamus: škola hrou přiměřená věku dítěte, zakazuje tělesné tresty, podpora talentu dítěte – v 17. století W. Ratke (didaktika – umění vyučovat) – J. A. Komenský: dílo „Didaktika […]
Didaktika – z řeckého slova „didaskein“ (učit, vyučovat, poučovat)
Pojem didaktika z pohledu významných pedagogu:
– zakladatel didaktiky – Marcus Fabius Quintiliamus: škola hrou přiměřená věku dítěte, zakazuje tělesné tresty, podpora talentu dítěte
– v 17. století W. Ratke (didaktika – umění vyučovat)
– J. A. Komenský: dílo „Didaktika velká“ – jak naučit všechny všemu (cíle, úkoly, obsah, mravy, náboženství, zásady, metody) – dnešní obsah pedagogiky
Definice – didaktika je věda, která se zabývá teorií vyučování, zkoumá podmínky a faktory, které proces vyučování ovlivňují zvnějšku i zevnitř
Předmět didaktiky:
– výukový cíl
– didaktické zásady
– výukové metody
– organizační formy výuky
Rozdělení didaktiky:
- Obecná didaktika – teorie vzdělávání a vyučování, Dává odpovědi na otázky: Co je nutné vyučovat? Jak vést výuku?
- Oborová didaktika – didaktika předmětu pro daný studijní obor (didaktika přírodovědných předmětu – učí metodice i aplikaci)
- Předmětová didaktika – didaktika pro daný předmět (didaktika poznávacích a praktických předmětu – učí met. I apl.
- Školní didaktika – předmětem je výuka a vzdělávání v konkrétní škole (teorie vyučování)
Základní komponenty vyučování
- cíle výuky
- učivo – obsah výuky
- součinnost a komunikace
- didaktické prostředky
- výukové metody
- organizační formy výuky
- podmínky, za kterých výuka probíhá
Cíle – je zamyšlený a očekáváný výsledek, k němuž se žáky v současnosti směruje
Dělení cílů:
a. individuální – osobní postoj jedince, jeho prospěch
společenské – Příprava jedince na život ve společnosti
b. adaptační – výchova zaměřena na přítomnost
anticipační – zaměřená na budoucnost
c. explicitní – v ped. Dokumentaci, kterou tvoří ŠVP
implicitní – jednoznačně si ji neformulujeme
d. obecné – všeobecné výstupné cíle
dílčí – cíle na nižší úrovni
Vlastnosti cílů:
a) komplexnost – cíl musí rozvíjet všechny 3 složky dítěte (Kog, Afek, Psych.)
b) konzistentnost – aby mohl být naplněn cíl obecný, nejprve dílčí cíle
c) kontrolovatelnost – cíl musí být stanovený tak, aby byl zkontrolovatelný
d) přiměřenost – být přiměřený věku i možnostem dětí
Taxonomie výukových cílů:
a. kognitivních cílů
b. afektivních cílů
c. psychomotorických cílů:
- imitace – napodobuji činnosti (napodobuji základní taneční krok)
- manipulace – vykonávám činnost dle návodu (tančím podle instruktorky)
- zpřesňování – vykonávám činnost samostatně (tančím samostatně)
- koordinace – Několik činností zařazených za sebou (tančím samostatně včetně otoček apod.)
- automalizace – vykonávám činnosti, aniž bych o nich musel přemýšlet (tančím automaticky, bez soustředění)
Organizační formy – uspořádání výuky: organizace činnosti
- individuální výuka – kontakt jednoho učitele a jednoho žáka (doučování)
- hromadná výuka – děti stejného věku přebírají stejnou látku (výuka čtení v 1. třídě)
- individualizovaná výuka – ve třídě každé dítě pracuje na úkolu, který ho zajímá (někdo si staví z kostek, jiné pracovní listy)
- diferencovaná výuka – rozděleny do skupin podle toho jaké mají nadání, zájmy, mezery ve výuce (6A má více hodin ped. než 6B)
- skupinové vyučování – vytváří se malé skupiny žáku, které spolupracují
- kooperativní vyučovaní – založeno na principu spolupráce při dosahování cílů
Metody – cesta k cíli
- metody slovní
a. monologické metody – samomluva
- vysvětlování – používá se, když se učitel nemůže opřít o předchozí žákovy zkušenosti
- vyprávění – zprostředkovává vědomosti citově zabarvené
- přednáška
b. dialogické metody – rozhovor dvou nebo více osob
- diskuze – vzájemný rozhovor mezi všemi členy skupiny
- rozhovor – učitel klade otázky a děti odpovídají
- sokratova metoda – pomocí otázek se snaží, aby děti k něčemu přivedl
c. písemné práce – písanka, pracovní listy, grafomotorické cvičení
d. práce s učebnicí a knihou
- rozvíjejí: výslovnost, učíme děti říct svůj názor, grafomotorika,…
2. metody názorně demonstrační
- měly by působit na všechny smyslové orgány: film, televize, poslech hudby
- rozvíjejí: pozorovací schopnosti, vnímání detailu
3. metody praktické
- zaměřeny na vlastní aktivitu: laboratorní pokusy, pracovní činnosti, nácvik pohybových činností
- rozvíjejí: pohybové a pracovní dovednosti, koordinace rovnováhy
4. aktivizační metody
- aktivita žáka je zřetelně vidět
- brainstorming – bouře mozku
- dramatizace – je názorné předvedení průběhu
- inscenační metody – vyjádřují své postoje
- hra
Aktuální přehled studia pro rok 2024/2025:
Nevíte, co studovat? Za 5 minut to zjistíte! Spustit test
Za správnost a původ studijních materiálů neručíme.