Prenatální vývoj, období novorozenecké, kojenecké, batolecí a předškolní věk dítěte

Vývojová psychologie = zabývá se změnami v oblasti psychiky během vývoje člověka (oxd početí až do konce života) – FYLOGENEZE = vývoj lidstva (celá evoluce) od 1.živé buňky až po člověka jako nejsložitější systém – ONTOGENEZE = vývoj člověka od početí až po smrt (jak se jednotlivec vyvíjí) – HISTORICKÁ GENEZE = vývoj společnosti, různá historická […]

Vývojová psychologie = zabývá se změnami v oblasti psychiky během vývoje člověka (oxd početí až do konce života)

– FYLOGENEZE = vývoj lidstva (celá evoluce) od 1.živé buňky až po člověka jako nejsložitější systém

– ONTOGENEZE = vývoj člověka od početí až po smrt (jak se jednotlivec vyvíjí)

– HISTORICKÁ GENEZE = vývoj společnosti, různá historická období a změny

1. Prenatální fáze

  • trvá přibližně 40 týdnů
  • A) oplodnění a vytvoření zárodku (první 3 týdny)
  • B) embryonální (4.-12. týden), embryo = zárodek, utváří se základy všech orgánů, mohou vzniknout závažné vývojové vady
  • C) fetální (12. týden – narození), fetus = plod, hrozí poškození organismu dítěte nehodou matky, nemocí, léky, drogami, dlouhodobým stresem, rentgenovým zářením, depresemi a stavy úzkostí matky

2. Perinatální (narození)

  • rozhodující změna pro dítě, 1. zatěžkávací zkouška
  • některá zařízení se snaží zmírnit šok z narození (tlumené světlo, okamžitý kontakt s matkou, přítomnost otce, porody do vody)
  •  nedonošené děti mohou být labilnější, úzkostnější, dráždivé, s poruchami pozornosti a učení, hůře reagují na smyslové i sociální podněty

3. Novorozenecké období (narození – 6 týdnů, některé zdroje uvádějí 1. měsíc života dítěte)

  • spánek – 16 – 20 hod. denně
  • vybaven nepodmíněnými/vrozenými reflexy (hledací, sací, mrkací, polykací, úchopový, chodící, obranné – kašel, kýchání…)
  • soustředí se pouze několik vteřin
  • zaujmou ho pouze nové a intenzivní podněty
  • ostře vidí cca na 25 cm (dospělí se instinktivně staví obličejem do této vzdálenosti)
  • rozlišuje tvary a barvy
  •  pamatuje si z prenatálního období hlas matky
  • z chutí dává přednost sladkému
  •  důležitá je dotyková stimulace (hlazení, chování, masáže)
  • neumí regulovat svou tělesnou teplotu – hrozí podchlazení či přehřátí! – rodiče musí zajistit „tepelný komfort“
  • reaguje na podněty okolí
  • potřebuje nechaotické prostředí (opakující se řád) a citový vztah s matkou (či jinou mateřskou osobou“ – důležité je kojení – ze zdravotního i psychologického hlediska)
  • 4 – 6 týdnů – poloha „šermíře“

4. Kojenecký věk (od 6 týdnů do 1 roku života)

  • váhový přírůstek, výrazný tělesný vývoj (velká hlava, malé tělo, postupně se vyrovnává)
  • potřebuje dostatečný přísun vhodných podnětů
  • důležitý je v tomto věku zrak (poznávání světa) + hmat
  • usmívá se (od 6. týdne vědomě = důležitý ukazatel vývoje) – na to reaguje okolí
  • dítě si brouká (kolem 4. měsíce života)
  • kolem 6. měsíce bere věci celou rukou (všemi prsty najednou)
  • rozvoj motoriky začíná sedět (s oporu cca v 6 měsících), lézt
  • 7. měsíc – rozvoj tzv. „separačního strachu“ (strach z odloučení od matky)
  • a kolem 8 měsíce strach z cizích lidí – oba tyto strachy ukazují na normální vývoj dítěte. Je-li odloučení od matky příliš časté či dlouhé, může vést později k nejistotě, bojácnosti, úzkostnosti
  • kolem 8. měsíce se rozvíjí tzv. klešťový/klíšťkový/pinzetový úchop (učí se brát věci mezi palec a ukazováček)
  • kolem 9. měsíce rozumí jednoduchým slovům
  • kolem 10. měsíce se učí věci pouštět a staví se s přidržením
  • začíná chodit (kolem 1 roku života) – to obrovsky rozšíří obzory a možnosti dítěte
  • důležité je skloubit verbální a neverbální složku sdělování informací (nepoužívat mazlivá
  • slovíčka s naštvaným hlasem a rozzuřeným obličejem – dítě je zmateno! Říká se tomu dvojná vazba. Existuje domněnka, že toto chování může být jedním ze spouštěčů schizofrenie)

5. Batolecí období (od 1 roku do 3 let),(batolení = neobratná chůze)

  • intenzivní rozvoj, hlavně rozvoj motoriky, myšlení a řeči!
  • rozvoj hrubé motoriky – chůze, ve 2 letech většinou dítě běhá, méně padá
  • rozvoj jemné motoriky – pohyby rukou a prstů, uchopování, pouštění, sbírání, čmárání
  • potřeba osamostatňování
  • díky pohybu (chůze, odrážedla) má dítě více podnětů, rychle se vyvíjí
  • dítě je přirozeně aktivní (po dlouhé nucené pasivitě vybuchne vzteky, nebo si okusuje nehty, houpe se z nohy na nohu, zlobí…atd.)
  • v 1 roce používá cca 6 slov, v 1,5 roce cca 20 – 30 slov!
  •  kolem 1,5 roku zkouší jíst lžičkou, pije z hrnku (když má rozumné rodiče…)
  • až kolem 1,5 – 2 let dokáže vědomě ovlivňovat svěrače (čurání, kakání, trénovat, ale pozor na tresty)
  • vnímá, že objekty existují, i když je právě nevidí (hledá schovanou věc), učí se vnímání prostoru a času, ale
  •   nechápe význam minulosti a budoucnosti
  • ve 2 letech mluví o sobě ve 3. osobě (Peťa papá)
  • postupně si začíná uvědomovat normy – co se má a co nemá, začíná experimentovat, nechápe ještě vinu a trest, „zkouší“, co mu projde a co ne
  • přijímá rodinou akceptované způsoby chování, ale mělo by je chápat (napodobuje chování)
  •  po 2. roce života nastává 1. fáze vzdoru – reaguje opačně než ostatní, tím si uvědomuje svou jedinečnost, že není součástí druhých (nelámat, ale stanovit „mantinely“, neuhýbat…)
  • 2 – 3 roky – podporovat samostatnost – pomáhá s oblékáním, svlékáním
  • myšlení je symbolické (lžička je letadlo, kůra je lodička…)
  • při hře si děti do 3 let hrají „vedle sebe“ = paralelní hra, ještě ne spolu
  • častá je žárlivost na mladšího sourozence (pozor, připravovat…)
  • potřeba vlastní identitykolem 3. roku dítě už neříká „Peťa“ ale „já“
  • stále pozor na dvojnou vazbu!

 

6. Předškolní období (3 roky – nástup do školy = 6/7 let)

  • silná snaha být aktivní
  • čtyřleté dítě už potřebuje vrstevníky (hlavně stejného pohlaví), rozvíjí se už kooperativní/společná hra (rozdělené role: prodavač – kupující)
  • kresba: 3 roky křížek, 5 let čtverec, 6 let trojúhelník
  • dítě překrucuje věci, které mu nevyhovují nebo kterým nerozumí, sám tomu věří (tzv. dětské konfabulace)
  • mluví si samo pro sebe, popř. s fiktivní (neexistující) bytostí, osobou, kamarádkou…
  • odlišné myšlení od myšlení dospělého (myslet na to, věří tomu, co vidí v animovaných seriálech…) – VIDEO, Piagetovy pokusy
  • živá představivost, mění i vzpomínky (tvrdí-li, že váza spadla sama – věří tomu)
  • chápe odměnu a trest a přizpůsobuje tomu chování (schopnost seberegulace)
  • začíná se u něj projevovat svědomí, pocity viny, chce se podobat rodičům, přejímá jejich názory, chování
  •  pozor na vznik a rozvoj strachů a fobií
  • vytváření pohlavní identity, zájem o genitální oblast, zkoumání rozdílů mezi pohlavími, případná masturbace
  •  je normální (setkáváme se s ní už u kojenců)
  • rozvíjí se sebepojetí (dítě vnímá, jak jej hodnotí/přijímají/odsuzují druzí lidé!!! Pozor, dávat najevo „přijetí“ a mluvit s ním tak slušně, jak chceme, aby mluvilo ono s námi)
  • k rozvoji potřebných sociálních dovedností dochází v kontaktu s jinými lidmi (ne u PC, televize, tabletu)
  • do 6 let neumí maskovat vlastní pocity a nerozeznává dobře pocity u druhých
  • učí se rozlišovat své sociální role (jinak se baví s maminkou/cizí paní/paní učitelkou)
  • jeho myšlení je egocentrické = vnímá se jako střed světa, antropomorfické (přisuzuje věcem lidské vlastnosti) a magické (mění fakta dle vlastního přání)
  • roste význam práce pro dítě – rádo pomáhá, hodně se tím učí (spolupráce…)
  • typické jsou otázky „proč“ – trpělivost 😉
  • projevuje se soupeřivost (opatrně s tím, učit postupně dítě i prohrávat)
  • důležité je vytvořit vhodné návyky (děkování, zdravení, neskákat do řeči, mytí rukou, úklid vlastních věcí…)

7. Nástup do školy a mladší školní věk (od nástupu do školy cca po celý 1. stupeň ZŠ)

  • klidné období bez dramatických vývojových změn!!!
  • nástup do školy v 6 – 7 letech, velká změna!!! Důležité je dítě připravit (pozitivní vyprávění, rozvoj dovedností)
  • odklad školní docházky i předčasný nástup do školy musí posoudit a doporučit psycholog
  • odloučení od rodiny, nová autorita (učitel), nutnost soustředit se, integrace do skupiny spolužáků, povinnosti
  • klíčové období pro utváření sebevědomí!!! Sám sebe hodnotí podle hodnocení ostatních a podle svých
  •   ne/úspěchů (pozor na snižování sebevědomí dítěte, zvláště zažívá-li neúspěch ve škole!!!)
  • jeho vnímání je závislé na pozorovatelné skutečnosti – konkrétní myšlení (počítá jablka, bonbony)
  • se nevnímá jako „střed světa“, chápe, že je jedním z mnoha lidí
  • kolem 10 let – spolužáci začínají být důležitější než učitel (přestávají žalovat)

 

 

 

 

Za správnost a původ studijních materiálů neručíme.