Prenatální vývoj, období novorozenecké, kojenecké, batolecí a předškolní věk dítěte
Vývojová psychologie = zabývá se změnami v oblasti psychiky během vývoje člověka (oxd početí až do konce života) – FYLOGENEZE = vývoj lidstva (celá evoluce) od 1.živé buňky až po člověka jako nejsložitější systém – ONTOGENEZE = vývoj člověka od početí až po smrt (jak se jednotlivec vyvíjí) – HISTORICKÁ GENEZE = vývoj společnosti, různá historická […]
Vývojová psychologie = zabývá se změnami v oblasti psychiky během vývoje člověka (oxd početí až do konce života)
– FYLOGENEZE = vývoj lidstva (celá evoluce) od 1.živé buňky až po člověka jako nejsložitější systém
– ONTOGENEZE = vývoj člověka od početí až po smrt (jak se jednotlivec vyvíjí)
– HISTORICKÁ GENEZE = vývoj společnosti, různá historická období a změny
1. Prenatální fáze
- trvá přibližně 40 týdnů
- A) oplodnění a vytvoření zárodku (první 3 týdny)
- B) embryonální (4.-12. týden), embryo = zárodek, utváří se základy všech orgánů, mohou vzniknout závažné vývojové vady
- C) fetální (12. týden – narození), fetus = plod, hrozí poškození organismu dítěte nehodou matky, nemocí, léky, drogami, dlouhodobým stresem, rentgenovým zářením, depresemi a stavy úzkostí matky
2. Perinatální (narození)
- rozhodující změna pro dítě, 1. zatěžkávací zkouška
- některá zařízení se snaží zmírnit šok z narození (tlumené světlo, okamžitý kontakt s matkou, přítomnost otce, porody do vody)
- nedonošené děti mohou být labilnější, úzkostnější, dráždivé, s poruchami pozornosti a učení, hůře reagují na smyslové i sociální podněty
3. Novorozenecké období (narození – 6 týdnů, některé zdroje uvádějí 1. měsíc života dítěte)
- spánek – 16 – 20 hod. denně
- vybaven nepodmíněnými/vrozenými reflexy (hledací, sací, mrkací, polykací, úchopový, chodící, obranné – kašel, kýchání…)
- soustředí se pouze několik vteřin
- zaujmou ho pouze nové a intenzivní podněty
- ostře vidí cca na 25 cm (dospělí se instinktivně staví obličejem do této vzdálenosti)
- rozlišuje tvary a barvy
- pamatuje si z prenatálního období hlas matky
- z chutí dává přednost sladkému
- důležitá je dotyková stimulace (hlazení, chování, masáže)
- neumí regulovat svou tělesnou teplotu – hrozí podchlazení či přehřátí! – rodiče musí zajistit „tepelný komfort“
- reaguje na podněty okolí
- potřebuje nechaotické prostředí (opakující se řád) a citový vztah s matkou (či jinou mateřskou osobou“ – důležité je kojení – ze zdravotního i psychologického hlediska)
- 4 – 6 týdnů – poloha „šermíře“
4. Kojenecký věk (od 6 týdnů do 1 roku života)
- váhový přírůstek, výrazný tělesný vývoj (velká hlava, malé tělo, postupně se vyrovnává)
- potřebuje dostatečný přísun vhodných podnětů
- důležitý je v tomto věku zrak (poznávání světa) + hmat
- usmívá se (od 6. týdne vědomě = důležitý ukazatel vývoje) – na to reaguje okolí
- dítě si brouká (kolem 4. měsíce života)
- kolem 6. měsíce bere věci celou rukou (všemi prsty najednou)
- rozvoj motoriky začíná sedět (s oporu cca v 6 měsících), lézt
- 7. měsíc – rozvoj tzv. „separačního strachu“ (strach z odloučení od matky)
- a kolem 8 měsíce strach z cizích lidí – oba tyto strachy ukazují na normální vývoj dítěte. Je-li odloučení od matky příliš časté či dlouhé, může vést později k nejistotě, bojácnosti, úzkostnosti
- kolem 8. měsíce se rozvíjí tzv. klešťový/klíšťkový/pinzetový úchop (učí se brát věci mezi palec a ukazováček)
- kolem 9. měsíce rozumí jednoduchým slovům
- kolem 10. měsíce se učí věci pouštět a staví se s přidržením
- začíná chodit (kolem 1 roku života) – to obrovsky rozšíří obzory a možnosti dítěte
- důležité je skloubit verbální a neverbální složku sdělování informací (nepoužívat mazlivá
- slovíčka s naštvaným hlasem a rozzuřeným obličejem – dítě je zmateno! Říká se tomu dvojná vazba. Existuje domněnka, že toto chování může být jedním ze spouštěčů schizofrenie)
5. Batolecí období (od 1 roku do 3 let),(batolení = neobratná chůze)
- intenzivní rozvoj, hlavně rozvoj motoriky, myšlení a řeči!
- rozvoj hrubé motoriky – chůze, ve 2 letech většinou dítě běhá, méně padá
- rozvoj jemné motoriky – pohyby rukou a prstů, uchopování, pouštění, sbírání, čmárání
- potřeba osamostatňování
- díky pohybu (chůze, odrážedla) má dítě více podnětů, rychle se vyvíjí
- dítě je přirozeně aktivní (po dlouhé nucené pasivitě vybuchne vzteky, nebo si okusuje nehty, houpe se z nohy na nohu, zlobí…atd.)
- v 1 roce používá cca 6 slov, v 1,5 roce cca 20 – 30 slov!
- kolem 1,5 roku zkouší jíst lžičkou, pije z hrnku (když má rozumné rodiče…)
- až kolem 1,5 – 2 let dokáže vědomě ovlivňovat svěrače (čurání, kakání, trénovat, ale pozor na tresty)
- vnímá, že objekty existují, i když je právě nevidí (hledá schovanou věc), učí se vnímání prostoru a času, ale
- nechápe význam minulosti a budoucnosti
- ve 2 letech mluví o sobě ve 3. osobě (Peťa papá)
- postupně si začíná uvědomovat normy – co se má a co nemá, začíná experimentovat, nechápe ještě vinu a trest, „zkouší“, co mu projde a co ne
- přijímá rodinou akceptované způsoby chování, ale mělo by je chápat (napodobuje chování)
- po 2. roce života nastává 1. fáze vzdoru – reaguje opačně než ostatní, tím si uvědomuje svou jedinečnost, že není součástí druhých (nelámat, ale stanovit „mantinely“, neuhýbat…)
- 2 – 3 roky – podporovat samostatnost – pomáhá s oblékáním, svlékáním
- myšlení je symbolické (lžička je letadlo, kůra je lodička…)
- při hře si děti do 3 let hrají „vedle sebe“ = paralelní hra, ještě ne spolu
- častá je žárlivost na mladšího sourozence (pozor, připravovat…)
- potřeba vlastní identity – kolem 3. roku dítě už neříká „Peťa“ ale „já“
- stále pozor na dvojnou vazbu!
6. Předškolní období (3 roky – nástup do školy = 6/7 let)
- silná snaha být aktivní
- čtyřleté dítě už potřebuje vrstevníky (hlavně stejného pohlaví), rozvíjí se už kooperativní/společná hra (rozdělené role: prodavač – kupující)
- kresba: 3 roky křížek, 5 let čtverec, 6 let trojúhelník
- dítě překrucuje věci, které mu nevyhovují nebo kterým nerozumí, sám tomu věří (tzv. dětské konfabulace)
- mluví si samo pro sebe, popř. s fiktivní (neexistující) bytostí, osobou, kamarádkou…
- odlišné myšlení od myšlení dospělého (myslet na to, věří tomu, co vidí v animovaných seriálech…) – VIDEO, Piagetovy pokusy
- živá představivost, mění i vzpomínky (tvrdí-li, že váza spadla sama – věří tomu)
- chápe odměnu a trest a přizpůsobuje tomu chování (schopnost seberegulace)
- začíná se u něj projevovat svědomí, pocity viny, chce se podobat rodičům, přejímá jejich názory, chování
- pozor na vznik a rozvoj strachů a fobií
- vytváření pohlavní identity, zájem o genitální oblast, zkoumání rozdílů mezi pohlavími, případná masturbace
- je normální (setkáváme se s ní už u kojenců)
- rozvíjí se sebepojetí (dítě vnímá, jak jej hodnotí/přijímají/odsuzují druzí lidé!!! Pozor, dávat najevo „přijetí“ a mluvit s ním tak slušně, jak chceme, aby mluvilo ono s námi)
- k rozvoji potřebných sociálních dovedností dochází v kontaktu s jinými lidmi (ne u PC, televize, tabletu)
- do 6 let neumí maskovat vlastní pocity a nerozeznává dobře pocity u druhých
- učí se rozlišovat své sociální role (jinak se baví s maminkou/cizí paní/paní učitelkou)
- jeho myšlení je egocentrické = vnímá se jako střed světa, antropomorfické (přisuzuje věcem lidské vlastnosti) a magické (mění fakta dle vlastního přání)
- roste význam práce pro dítě – rádo pomáhá, hodně se tím učí (spolupráce…)
- typické jsou otázky „proč“ – trpělivost 😉
- projevuje se soupeřivost (opatrně s tím, učit postupně dítě i prohrávat)
- důležité je vytvořit vhodné návyky (děkování, zdravení, neskákat do řeči, mytí rukou, úklid vlastních věcí…)
7. Nástup do školy a mladší školní věk (od nástupu do školy cca po celý 1. stupeň ZŠ)
- klidné období bez dramatických vývojových změn!!!
- nástup do školy v 6 – 7 letech, velká změna!!! Důležité je dítě připravit (pozitivní vyprávění, rozvoj dovedností)
- odklad školní docházky i předčasný nástup do školy musí posoudit a doporučit psycholog
- odloučení od rodiny, nová autorita (učitel), nutnost soustředit se, integrace do skupiny spolužáků, povinnosti
- klíčové období pro utváření sebevědomí!!! Sám sebe hodnotí podle hodnocení ostatních a podle svých
- ne/úspěchů (pozor na snižování sebevědomí dítěte, zvláště zažívá-li neúspěch ve škole!!!)
- jeho vnímání je závislé na pozorovatelné skutečnosti – konkrétní myšlení (počítá jablka, bonbony)
- už se nevnímá jako „střed světa“, chápe, že je jedním z mnoha lidí
- kolem 10 let – spolužáci začínají být důležitější než učitel (přestávají žalovat)
Aktuální přehled studia pro rok 2024/2025:
Nevíte, co studovat? Za 5 minut to zjistíte! Spustit test
Za správnost a původ studijních materiálů neručíme.