Empatie, úzkost a strach ve škole, motivace a naučená bezmocnost
Pojem empatie, úzkost a strach Empatie schopnost vcítit se do druhého člověka, jeho prožívání, pocitů a přizpůsobit jim vlastní jednání Úzkost nepříjemný emoční stav, který je doprovázen napětím, nejasným nebezpečím, předtuchou hrozby. Jedinec se cítí ohrožen, ale neví přesně čím. (nevztahuje se k jednomu objektu) 4 typy – 1. normální úzkost – přiměřená stupni ohrožení […]
Pojem empatie, úzkost a strach
Empatie
- schopnost vcítit se do druhého člověka, jeho prožívání, pocitů a přizpůsobit jim vlastní jednání
Úzkost
- nepříjemný emoční stav, který je doprovázen napětím, nejasným nebezpečím, předtuchou hrozby. Jedinec se cítí ohrožen, ale neví přesně čím. (nevztahuje se k jednomu objektu)
- 4 typy – 1. normální úzkost – přiměřená stupni ohrožení
2. neurotická úzkost – úzkost je silnější než stupeň ohrožení
3. úzkostnost – úzkost se stala relativně stálou vlastností osobnost
4. sociální úzkost – nejistota v kontaktu s lidmi
Strach
- se vztahuje k určitému objektu (mám strach z…)
- je prožíván jako škodlivé, trýznivé, nepřijatelné napětí
- 2 typy – aktivní strach (zvýšená motorická aktivita, která umožňuje člověku obranu nebo únik)
– pasivní strach (neschopnost pohnout se, reagovat)
Situace vyvolávající úzkost a strach ve školním prostředí
- nástup na novou školu
- různé neshody s vrstevníky
- mnoho úkolů, příliš vysoké nároky na dítě, špatné výsledky
- šikana, dítě se bojí jít do školy, protože ví, co ho tam čeká
- mohou to být i situace, které nastanou u více nadaného dítěte (například se ve škole nudí)
- dítě špatně vychází s učitelem
- špatné učební podmínky ve třídě (děti jsou neposlušné, hygienické podmínky, …)
Práce s úzkostným dítětem
- vytvářet ve třídě přátelskou, klidnou atmosféru
- opatrně používat soutěžení
- vyhýbat se situacím, kdy by vysoce úzkostní žáci museli vystupovat před celou třídou
- vyhnout se zbytečné časové tísni
- psát instrukce na tabuli
- připravit žáky na písemnou práci
- zprostředkovávat všem pocit úspěšnosti
Tréma, předzkouškový stav
Tréma
- vysoký stupeň úzkostnosti, který je charakteristický neschopností soustředit se, nejistotou, nedostatkem sebedůvěry
- trvá po celou dobu, co jedinec podává výkon a snižuje jej
Předzkouškový stav
- stav tenze (napětí), která umožňuje mobilizovat úsilí nutné pro zvládnutí úkolu, jakmile jedinec začne na úkolu pracovat, napětí mizí
Motivace a naučená bezmocnost
Motivace
- celá soustava motivů, je vnitřní (vychází z vnitřních pohnutek) a je ovlivněna vnitřními a vnějšími vlivy
- pozitivní – pozitivní motivační metody na lidi působí tak, že chtějí něco udělat
- negativní – působí na lidi tak, že je k tomu svým způsobem nutí, je iniciována strachem z určitého druhu trestu
Naučená bezmocnost
- pojem, který vytvořil student Pensylvánské univerzity Martin E. P. Seligman roku 1975, na základě sledování pokusů se zvířaty – pokusné zvíře, které se naučí, že nemůže kontrolovat averzivní podnět – vyhnutí se elektrickému šoku – upadá do stavu bezmoci a demotivace
- ilustraci popsaných přístupů lze najít mimo jiné v pokusech I. P. Pavlova z počátku dvacátého století. Šlo o oním vědcem spíše opomíjený a okrajový výsledek výzkumu podmíněných reflexů
- jedinec ztrácí kontrolu nad svým prostředí a rezignuje (vzdá se další snahy) protože je přesvědčen o tom, že nemá šanci změnit svou situaci, ať dělá cokoliv
Spolupráce učitele s výchovným poradcem, školním metodikem prevence a školním psychologem (praktická situace)
Otázky:
Jaké jsou kompetence těchto jednotlivých odborníků a o koho se vlastně jedná?
Na koho mohou tito odborníci případně odkázat, když si neví rady, nebo když nejsou dostatečně kompetentní?
Vlastní nápady:
Jaké jsou kompetence těchto jednotlivých odborníků a o koho se vlastně jedná?
- působí na školách jako odborníci v rámci poradenských služeb¨
- působí především na základních a středních školách
- pokud je MŠ přidružena ke škole základní mohou jejich služby využívat i učitelé MŠ
- služby těchto odborníků mohou využívat žáci, učitelé, vychovatelé školních družin nebo školních klubů, rodiče žáků, zaměstnanci školy
- na školy nemusí být obsazeny všechny tyto pozice, může být např. je školní psycholog
Výchovný poradce
- kariérové poradenství a poradenská pomoc při rozhodování o další vzdělávací a profesní cestě žaků (kam na SŠ a VŠ, do práce, …)
- spolupráce s Úřady práce, pedagogicko-psychologickými poradnami, speciálně pedagogickými centry
- příprava podmínek pro integraci žáků s zdravotním postižením ve škole, koordinace poskytování poradenských služeb těmto žákům
Školní metodik prevence
- tvorba preventivního programu školy
- pomáhá v oblastech záškoláctví, závislostí, násilí, vandalismu, sexuálního zneužívání, kriminálního chování, rizikových projevů sebepoškozování a dalších
- integrace dětí z multikulturního prostředí – prevence rasismu, xenofobie a dalších jevů, které souvisí s otázkou přijímání kulturní a etnické odlišnosti
- navazují spolupráci s pracovníky různých organizací, které pomáhají v oblasti sociálně patologických jevů a kteří přijdou udělat do školy přednášku nebo besedu (střediska výchovné péče, poradny, zdravotnická zařízení, Policie ČR, orgány sociální péče, …)
- spolupráce s třídním učitelem nebo kolektivem třídy v případě, že se objevuje například šikana atd.
Školní psycholog
- individuální konzultace se žáky s osobními problémy (konzultace, vedení)
- krizová intervence a zpracování krize pro žáky, pedagogické pracovníky a zákonné zástupce
- prevence školního neúspěchu žáků (nemůže se soustředit na učení, …)
- skupinová a komunitní práce s žáky
- podpora spolupráce třídy a třídního učitele
- individuální konzultace pro pedagogické pracovníky v oblasti výchovy a vzdělávání (jak například pracovat s některými žáky, …)
- spolupráce při zápisu do 1. třídy
- diagnostika nadaných žáků nebo žáků se specifickými vzdělávacími potřebami
Na koho mohou tito odborníci případně odkázat, když si neví rady, nebo když nejsou dostatečně kompetentní?
- linky důvěry, linka bezpečí, Bílý kruh bezpečí, Člověk v tísni, fond ohrožených dětí (jedná se o bezplatné telefonní linky, které poskytují dětem rady v obtížných sit.)
- poradny pro děti a mládež (pomáhají dětem v krizových situacích, nebo při hledání sama sebe, nabízejí jim aktivity pro vhodné trávení volného času)
- střediska sociální prevence, nízkoprahová centra, poradny pro volbu povolání, krizová drogová centra, pedagogicko-psychologické poradny, sociální poradny, Policie ČR
Aktuální přehled studia pro rok 2024/2025:
Nevíte, co studovat? Za 5 minut to zjistíte! Spustit test
Za správnost a původ studijních materiálů neručíme.