Úsměvem proti pandemii. Britská škola zavedla lekce smíchu

18. 11. 2021 | Stojí za přečtení

lekce smíchuNeobvyklý způsob, jak zmenšit dopad pandemie koronaviru na psychiku, zvolila výběrová škola pro dívky Brighton Girls v anglickém městě Brighton. Svým studentkám nabízí takzvanou terapii smíchem. Podle školy by lekce smíchu měly pomoci zmírnit pocit úzkosti, který studenti kvůli lockdownu a karanténám mohou mít.

Škola tímto způsobem mimo jiné reaguje na skutečnost, že skoro 200 tisíc dospívajících dostalo za posledního čtvrt roku žádanku na vyšetření k odborníkům na duševní problémy. Vyplývá to ze zprávy britské profesní organizace psychiatrů. Jde o třikrát větší číslo než před pandemií.

Smích jako nástroj boje proti úzkosti z pandemie je logický krok. Výzkumy totiž dokazují, že dokáže snížit hladinu hormonu kortizolu, který je zodpovědný za vznik stresu, a naopak zvyšuje produkci endorfinů takzvaných hormonů štěstí a posiluje imunitní systém.

„Děti byly za covidu izolované a to jim žádný kontakt přes videochaty nenahradí,“ říká Emma Jenningsová, která lekce smíchu na brightonské škole vede. Hodiny probíhají tak, že děti napřed mluví o svých negativních pocitech a poté jim Jenningsová dá pokyn, aby se smáli jako „padouši z filmů o Jamesi Bondovi.“

„Smích bude samozřejmě falešný, ale tělo nepozná rozdíl mezi pravým a umělým. Spustí se tak veškeré výhody, které biochemicky přináší. Jde o obcházení kognitivní části mozku: tělo těží z vašeho falešného smíchu, který se nakonec stejně často promění ve skutečný,“ vysvětlila Jenningsová.

V následující fázi hodiny přichází na řadu dechová cvičení a poté různé hry. Jedna z nich vypadá například tak, že na sebe dívky ukazují prstem a smějí se, přičemž stále udržují oční kontakt. „Ten je opravdu důležitý, protože stimuluje zrcadlové neurony v mozku. Smějete se proto, že to dělají ostatní. Ze stejného důvodu malé děti opětují váš úsměv, když se na ně usmíváte vy,“ popsala Jenningsová.

„Lekci ukončíme meditací smíchem, kde se bezdůvodně smějeme, zatímco sedíme v kruhu. Jednoduše posloucháte smích ostatních, který je velice nakažlivý,“ doplnila Jenningsová.

„Mladé dívky toho dnes mají hodně, ať už jde o úkoly do školy, orientaci ve skupinách vrstevníků nebo vyrovnávání se s tlakem sociálních sítí,“ uvedla ředitelka školy Rosie McCollová. „Mysleli jsme si, že by bylo skvělé zavést čistě zábavnou hodinu, ve které dívky nepocítí ani kapku stresu a budou se při ní smát,“ popisuje McCollová důvody, proč lekce na škole zavedli.

Podle statistik se děti v průměru smějí 400krát denně, kdežto dospělí pouze 15krát. „Ráda bych se ujistila, že se naše žačky budou smát nejvíc, jak jen to jde. Tyto terapie zavedeme také pro naše vyučující a rodiče studentek,“ uzavírá McCollová.

Zdroj: iDNES.cz

Další články k tématu

Ranní ptáče dál doskáče? Fikce!

Ranní ptáčata mají pověst disciplinovaných a pracovitých lidí, zatímco lidé vstávající později si často vysluhují nálepku lenochů. Ale existuje opravdu souvislost mezi časným vstáváním a kariérním úspěchem? Odpověď hledal ve své knize o denních rituálech významných osobností Mason Currey. Autor zaznamenal denní rutinu 161 spisovatelů, matematiků, architektů a umělců. A verdikt? Čas probuzení překvapivě tak […]

číst více

Cítíte se vyhořele? Zkuste trik mnichů ze třetího století

Vysněné studium vás přestalo bavit, úkoly vám nejdou od ruky a škola vás začíná vyloženě štvát? Nemusí to nutně znamenat, že byste měli změnit obor nebo dokonce se studiem úplně seknout. Možná právě prožíváte vyhoření. To může vést i závažným psychickým problémům. S vyhořením se potýkali už mniši ve třetím století našeho letopočtu. Vyhoření zatím nemá […]

číst více