Kdo je agresor a kdo oběť? Vztahy ve školách zkreslují pravdu

20. 3. 2025 | Aktuality
Kdo je agresor a kdo oběť? Vztahy ve školách zkreslují pravdu

Odborníci z Národního institutu SYRI zkoumali úlohu fyzické agrese a vliv emocionálních vazeb mezi studenty na vnímání agrese. Zjistili, že když se někdo chová přátelsky ke spolužákovi, který šikanuje jiné, je pravděpodobnější, že na něj ostatní lidé budou nahlížet spíše jako na obránce a nikoliv agresora. Loajalita mezi spolužáky tak zkresluje míru páchané agrese.

„Sympatie jako takové ovlivňují vnímání agresorů ve třídě. Spolužáci je méně často označují jako agresory, což mění dynamiku třídního kolektivu,“ vysvětlil mluvčí institutu SYRI Filip Vrána. Vědci se ve studii zaměřili na zkoumání celkem 27 tříd a 632 žáků. Sledovali, jak se měnilo vnímání agresorů, obětí a obránců v průběhu půl roku.

„Sociální vazby mohou hrát klíčovou roli při formování vnímání jednotlivých rolí ve třídě,“ doplnil vedoucí výzkumu Tomáš Lintner z Masarykovy univerzity v Brně.

Osobní vztahy pak můžou podle něj zkomplikovat odhalení šikany z pozice učitelů. „Naše analýza odhalila, že loajalita mezi přáteli může vést ke zkreslenému hodnocení agrese, kde skupinová sounáležitost často převažuje nad individuálními vztahy. To může ztěžovat práci učitele a psychologa při identifikaci šikany na školách, protože výpovědi žáků o tom, kdo je agresor, oběť a obránce, budou silně zkreslené jejich příslušností do vrstevnických skupin,“ varuje Lintner.

Do budoucna by mohl výzkum posloužit jako podklad pro boj se šikanou na školách. „Sympatie mezi studenty jsou zásadní ve vztahovém výzkumu agrese. Zohlednění tohoto faktu do budoucna umožní cílenější intervence. Pomůže nám odlišit běžné konflikty mezi vrstevníky od skutečných případů agrese,“ uzavírá Lintner.

Nevhodné narážky na vysoké škole

Na univerzitách se spíš než šikana mezi spolužáky řeší případy nevhodného chování vyučujících vůči studentům a studentkám. Může jít například o sexuální narážky, nebo šikanu školitele vůči doktorandům. Podle statistik šikanu na univerzitním pracovišti zažije přibližně deset procent lidí.

Zdroj: Novinky.cz, Universitas, SYRI, Praha školská

Další články k tématu

Proč začít s mindfulness: Soustředění, pohoda i lepší známky

Mindfulness neboli všímavost znamená záměrně věnovat pozornost přítomnému okamžiku. Pomáhá vyrovnat se s negativními emocemi, úzkostnými stavy, nebo …

číst více

Jak se mám učit? Teorie mnohočetné inteligence může pomoct

Americký vývojový psycholog Howard Gardner vytvořil teorii mnohočetné inteligence už před 30 lety. Od té doby na ní navázalo nespočet výzkumníků. …

číst více

Sociální život na vysoké škole: Jak se seznámit a zapadnout

Přechod na vysokou školu je velkým krokem v životě každého studenta. Nové prostředí, nové výzvy a noví lidé – to všechno může být zároveň vzrušující i …

číst více