Jak se mám učit? Teorie mnohočetné inteligence může pomoct

2. 5. 2024 | Studentský život

Teorie mnohočetné inteligenceAmerický vývojový psycholog Howard Gardner vytvořil teorii mnohočetné inteligence už před 30 lety. Od té doby na ní navázalo nespočet výzkumníků. Teorie se využívá mimo jiné i v pedagogice a ve vzdělávání. Jak nám tedy její znalost muže pomoct lépe se učit?

Gardner ve své teorii tvrdí, že se u každého člověka dá rozlišit několik různých samostatných inteligencí, kterým můžeme přizpůsobit proces učení. Inteligence pak psycholog chápe jako soubor kompetencí, které nám umožňují dosáhnout našich cílů, pracovat s novými informacemi a taky nové informace uchovávat.

Mohou se mezi sebou různě prolínat a mixovat. I když je jejich kombinování běžné, budete mít pravděpodobně jednu, která ve vašem případě dominuje a na kterou byste se měli zaměřit.

Znalost vaší dominantní inteligence vám totiž usnadní práci, protože zjistíte, jakým způsobem zpracováváte informace a učení vám pak půjde lépe. Každý druh inteligence navíc můžete rozvíjet a díky tomu se zlepšovat v oblastech, na kterých vám záleží.

Ve své teorii Gardner rozlišuje osm druhů inteligence: lingvistickou, logicko-matematickou, prostorovou, tělesně-kinestetickou, muzikální, interpersonální, intrapersonální a přírodní. S jednotlivými inteligencemi se pak váží stejnojmenné učební styly.

Osm druhů inteligence

Klíčovou roli u lingvistické inteligence, někdy nazývané též jazyková, řečová nebo verbální, hraje práce se slovy. Studentům nedělá problém psát, komunikovat nebo chápat význam sdělení. Takoví lidé se nejlépe učí čtením, mluvením a poslechem. Při učení jim pomáhají psané materiály v kombinaci s nahrávkami, předříkávání látky nahlas, nebo když problematiku převypráví kamarádovi.

Lidé s dominantní logicko-matematickou inteligencí mají zase rádi práci s čísly a daty. Jsou analyticky zaměření a baví je různé experimenty, měření a hledání řešení. Při učení jim může pomoct strukturování informací, zařazení čísel (například letopočtů) nebo práce s myšlenkovými mapami.

Tělesně-kinestetická inteligence je hodně propojená s pohybem a naším tělem. Jinak se jí také říká fyzická či pohybová. Při učení studentům pomůže pohyb, aktivní práce s daty a slovy – nebude stačit pouhé čtení. Lidé, kterým vyhovuje tento učební styl, ocení interakci s informacemi a možnost si věci vyzkoušet.

Studenti, u kterých převažuje prostorová učební inteligence budou vynikat v kreslení, navrhování a konstruování. Nebude jim dělat problém představit si objekty ve 3D a vidět věci z různých úhlů. Při učení jim pomůže vizualizace. Mohou využít nákresy, modely či – jako v případě logicko-matematické inteligence – myšlenkové mapy.

Studenti s převažující muzikální inteligencí pravděpodobně najdou zalíbení v poslechu a tvorbě hudby. Mají výborný hudební sluch, zvládnou reprodukovat intonaci, tóninu i rychlost mluveného projevu. Při učení jim mohou pomoct mnemotechnické pomůcky, popěvky či říkanky.

Interpersonální inteligence nám neříká ani tak to, v čem jsme dobří, jako spíš to, co preferujeme. Lidé s touto dominantní inteligencí, si radši vyberou práci ve skupině místo té samostatné. Při učení se bude hodit kamarád, který studuje to samé a se kterým se můžete učit. Vhodné formy společného učení jsou pak třeba rozhovor, diskuze či poslouchání vzájemného výkladu.

Lidé s dominantní intrapersonální inteligencí naopak vyhledávají spíše samostatnou práci a práce ve skupině jim nebude příjemná. Jsou samostatní a dobří v identifikování vlastních pocitů. Na učení by měli mít klid, vymezit si na něj dostatek času a nenechat se ničím rozptylovat. Velkou roli bude hrát i duševní vyrovnanost a pohoda.

Posledním ze seznamu je přírodní inteligence. Student, u něhož převažuje, bude mít rád přírodu, zvířata a objevování všeho, co s ní souvisí. Místo v knihovně by měl vyměnit za lavičku v parku nebo deku na louce.

Zdroje:

https://pedagogika.skolni.eu/pedagogika/ucebni-styly/#2; https://is.muni.cz/el/1441/podzim2018/SZ7MP_NaRo/um/Gardnerova_mnohacetna_inteligence.pdf

 

 

Další články k tématu

Proč začít s mindfulness: Soustředění, pohoda i lepší známky

Mindfulness neboli všímavost znamená záměrně věnovat pozornost přítomnému okamžiku. Pomáhá vyrovnat se s negativními emocemi, úzkostnými stavy, nebo …

číst více

Vytyčte si cíle a buďte ve větší pohodě ve škole i v osobním životě

Cíl můžete vnímat jako pomyslnou hranici, kterou chcete překročit, nebo jako nějaký konkrétní stav, kterého chcete dosáhnout. Abyste se mohli ve …

číst více