Ekonomika
Management
proces tvorby a udržování prostředí, ve kterém jednotlivci pracují společně ve skupinách a účinně dosahují vybraných cílů. proces plánování, organizování, vedení a kontroly organizačních činností, zaměřených na dosažení organizačních cílů Management zahrnuje: 1. řízení je usměrňování prvků a činností v soustavách k dosahování stanovených cílů při co nejlepším poměru výstupů ke vstupům (efektivnost). Řízení obsahuje plánování, organizování, vedení lidí a […]
číst víceDaně
Daňová soustava složka finanční soustavy státu souvisí s existencí státního rozpočtu – daně jsou peníze, které tvoří podstatnou část příjmů státního rozpočtu – přerozdělují se a dávají na ta místa, kde je jich potřeba Daňová soustava je tvořena: soustavou přepisů ( druhy daní ) soustavou subjektů, které se podílejí na vybírání, kontrolování daní = správci daně – FÚ soustavou subjektů, […]
číst víceFinanční trh
Trh je místo, kde se setkává nabídka a poptávka po různých produktech, které zde nabízejí subjekty trhu. Národní hospodářství je tvořeno mnoha subjekty, mezi nimiž vznikají tržní vazby a vztahy. Podle toho, co je předmětem směny na trhu, rozeznáváme: trh zboží a služeb trh pracovních sil trh informační trh licencí a patentů trh finanční (peněžní, […]
číst víceFinancování podniku, finanční analýza
Financování podniku řeší tyto základní problémy: do čeho má podnik investovat (majetek – Aktiva) z čeho má podnik investovat (kapitál – Pasiva) kolik získaných prostředků (přínosů) ponechat v podniku Podstatou financování a finančního řízení je neustále usměrňování co nejvýhodnější struktury kapitálu a majetku, tj. každý investor preferuje více než méně peněz – faktor kvantity každý investor preferuje méně než více rizika – […]
číst víceFinanční a úvěrová soustava
subjekty postavení a úkoly centrální banky obchodní banky (komerční) – právní forma, klienty, význam, činnost, vznik a organizace, vztah k centrální bance, hospodaření aktivní a pasivní obchody banky, bankovní tajemství postavení České spořitelny – vkladní knížky, sporožiro + pojišťovnictví ad 1) Subjekty Centrální banka – ČNB obchodní (komerční) banky – KB, Česká spořitelna, ČSOB, IPB…..+ specializované spořitelny – stavební – Reifeisen, ČMSS, […]
číst víceDružstva
Družstva jsou společenstvím neuzavřeného počtu osob založenými za účelem podnikání nebo zajišťování hospodářských, sociálních nebo jiných potřeb svých členů. Existují družstva: výrobní stavební zemědělská bytová spotřební(obchodní) Všechny typy družstev však provozují podnikatelskou činnost, kterou získávají prostředky pro další činnosti. Rozdíl je dán tím, co je hlavní činností družstva. Zákon stanoví, že obchodní jméno družstva musí obsahovat […]
číst víceDoprava světa
Definice: cílevědomá lidská činnost, uskutečňující přemísťování lidí, nákladu a energie v prostoru vychází z ekonomických potřeb lidí liniový charakter × průmysl bodový charakter a zemědělství areálový charakter 25% veškeré energie připadne na dopravu Pojmy: cesta – dráha spojující 2 koncové body linka bod – uskutečňuje se nástup, výstup, náklad, výklad uzel – křižovatka 3 a více dopravních cest výkon – součin objemu přepravovaných lidí, […]
číst víceDružstvo
není obchodní společnost, ale bývá k nim řazeno bylo velice zdiskreditováno za socialismu viz. JZD, spotřební družstva, stavební družstva výborně fungovala za tzv. 1. republiky (Dr. Včela a tzv. družstevní záložny) jsou velice rozvinuta na západě – Francie, USA rozdíl mezi družstvem a obchodní společností: družstvo je vybudováno na principu družstevní demokracie, obchodní spol. je opak historicky se nezabývají […]
číst víceDědické právo
tradiční pojem ve všech právních systémech staré jako právo samo Proč existuje dědické právo? Účel: rozdělení našeho majetku po smrti podle určitého pravidla aby majetek zůstal v rodině a nepropadl státu dědictví udržuje v chodu ekonomiku regulační charakter Začleněno do práva občanského § 460 a násl. ObčZ Používá se mnoho latinských slov hereditas = dědictví Způsoby nabytí dědictví: […]
číst víceCena
Cenová politika má klíčové místo v prosazovaní podnikatelské strategie, především pak ve strategii marketingové. Možností volby cenové politiky je celá řada a různým podnikatelským strategiím – a také různým druhům produktů a služeb podle charakteru – odpovídá jiná cenová politika. Velmi často je to právě ona, která rozhoduje o úspěchu firmy na trhu. Při formování cenové strategie je třeba […]
číst více