Studenti ve většině případů netuší, o čem studium na vysoké škole je, říká studijní poradce
Působíte na osmiletém gymnáziu jako studijní poradce. Co vaše práce obnáší a jak se na ni sám musíte připravovat?
Práce výchovného poradce – součástí je i kariérní poradenství – představuje především nesmírnou zodpovědnost. V některých případech mohu být skutečně tou osobou, která má velký podíl na budoucím úspěšném či neúspěšném studiu a následném povolání. Pokud navíc studenty znáte dlouho, tedy až osm let, a máte vzájemně dobré vztahy, tak míra zodpovědnosti ještě roste. Příprava představuje především dlouhodobou a dobrou diagnostiku studentů (pracuji v současnosti na práci zabývající se diagnostickým portfoliem studenta, které by obsahovalo mimo studijních výsledků i celou řadu diagnostických testů zpracovávaných od nástupu studenta po jeho ukončení studia), dále pak dobrou znalost aktuální sítě vysokých škol a studijních oborů. Jsem přesvědčen, že dobrý výchovný – profesní poradce musí být především člověk, kterému studenti důvěřují a mají chuť a náladu s ním své problémy řešit.
Každý rok připravujete nové studenty na výzvy, které je čekají na vysokých školách. S jakými obavami se nejčastěji setkáváte? Považujete je za zbytečné?
Obavu z neznámého a nepoznaného rozhodně nepovažuji za zbytečnou. Podezřelé by bylo, pokud bych obavy ze změny u studentů nezaznamenal. Jde o spojení obav a očekávání nového. Jejich další obavy jsou především z možného nepřijetí na zvolený obor studia a následně z jeho nedostudování.
Podle čeho si studenti nejčastěji vybírají vysokou školu?
Hlavní slovo, v současné době častěji pouze poradní, mají rodiče a blízcí příbuzní. Volba leží na samotných studentech. Někteří vůbec netuší, co by v životě chtěli dělat. Směr a zaměření tak pouze odhadují. Dokladem jsou pohovory, při kterých se zmíní o třech školách zcela rozdílného typu. Kritériem jejich volby povolání je následně společenská prestiž, nebo vidina finančního ohodnocení. V poslední době se ukazuje jako dobrá cesta, když studenti znají někoho, komu důvěřují a ten jim školu doporučí na základě vlastní dobré zkušenosti. Je také stále víc studentů/studentek, kteří se profilují na základě svých zájmů a koníčků již ve druhém, třetím ročníku. Studenti jsou také spokojeni s přípravnými kurzy, které pořádají vysoké školy. Příprava na budoucí studia je potom opravdu dostatečná.
Jaké chyby nejčastěji dělají studenti při přípravě na maturitu a přijímací zkoušky?
Za prvé učí se bez souvislostí typu „všechno vím, ale snad se mě na nic nebudou ptát, nebudou mne přerušovat“. Za druhé – učí se málo ve stylu „to si nevytáhnu“ a za třetí neučí se a říkají si „nějak to dopadne“.
Jak byste ohodnotil informovanost studentů ohledně nároků na vysoké škole?
Pokud na vysoké škole nemají kamarády nebo sourozence, tak ve většině případů vůbec netuší, o čem konkrétně studium na vysoké je. Očekávají větší volnost a svobodu, ale netuší, že je vykoupena zodpovědností a samostatností. Netuší, že nedodržený termín odevzdání zadané práce je skutečně poslední a podobně. Celková informovanost o studijních oborech a programech, přijímacích zkouškách atd. je ale díky internetu mnohem větší a jde více do hloubky – kdo hledá, ten nachází. Pokud ví, co vlastně hledat chce.
Je možné se na nároky vysoké školy připravit už v posledním ročníku střední školy?
Jsem zastáncem toho, že ne možné – ale nutné. Střední škola a gymnázium především jsou přípravou na vysokou. Studenti by proto měli být systematicky připravováni na tuto specifickou náročnost. Může se jednat a vypracovávání prací obdobného typu jako na VŠ – včetně jejich prezentací, dále se může jednat o formu a způsob zkoušení a ověřování znalostí.
Jaký je váš názor na státní maturitu?
Myšlenka výborná, podpora chvalitebná, informovanost dobrá, finanční náročnost dostatečná, realizace nedostatečná. Jak říkáme my ne-angličtináři: „No cement“
Jak by se měli studenti učit? Existují nějaké univerzální rady?
Dobré a univerzální rady jsou drahé a navíc vzácné.
Jaké rady jako studijní poradce nejčastěji udílíte?
Univerzálně dobré, ale udílím je pouze vzácně a zcela zdarma.
Pozorujete za roky svého působení ve školství nějaké zásadní změny, ať už na straně studentů nebo učitelů?
Pozitivní změny jsou zcela určitě ve vzájemných vztazích učitel a žák – nejsou vždy optimální, ale blíží se stále víc partnerství, kooperaci a ne soupeření jako dřív. Protože ale každá škola je jiná, stejně tak učitelé a žáci, nelze toto tvrzení paušalizovat. Negativní změny jsou bohužel také. Větší počet škol bohužel nepřinesl očekávaný konkurenční boj, ale pouze snížení nároků na většině typů škol. Boj o žáka rovná se boj o peníze pro školu. To platí v době „krize“ více než před ní, a tak je mnohdy kvalita nahrazována kvantitou, samozřejmě, že ne bez následků pro všechny zúčastněné.
Co byste si přál do budoucna?
Aktuální přehled studia pro rok 2024/2025:
Nevíte, co studovat? Za 5 minut to zjistíte! Spustit test
Před časem jsem v e-mailu od známého obdržel následující: „Člověče, když vidím jakej sem inženýr, tak se skoro bojím jít k doktorovi!“ Doufám a věřím, že k naplnění tohoto vtipu v reálném životě nikdy nedojde, a že díky kvalitním studentům bude úroveň a prestiž našich škol stále na vysoké úrovni.
Další články k tématu
Deset klasických děl k maturitě
Chystáte se k maturitě a děsí vás seznam četby? Vybrali jsme pro vás deset klasických děl napsaných před rokem 1950, které vás budou bavit! Jde o knihy, které mají co nabídnout i dnešním čtenářům, a v některých případech jde o naprosté průkopníky žánru. A bonus navíc, některé z nich zvládnete přelouskat za jedno odpoledne. 1984 (George Orwell, 1949) […]
číst více