Šest tipů, jak napsat nejlepší CV a získat práci
Životopis je při hledání práce klíčovým dokumentem. Může ukázat, že právě vy jste tím nejlepším možným kandidátem pro danou práci. Tedy v případě, že si na jeho psaní dáte záležet. Když píšete životopis, měli byste znát společnost, v níž chcete pracovat, a životopis ji strukturovat na míru. Kromě toho jsou i další věci, které můžete udělat, abyste předběhli konkurenci a upoutali pozornost potenciálního zaměstnavatele.
Stručnost je základ
Obecné platí, že váš životopis by neměl být delší než na jednu stranu, pokud pro to není opravdu dobrý důvod – třeba že máte v dané oblasti opravdu mnoho zkušeností. Svůj životopis můžete zkrátit tak, že zahrnete pouze relevantní informace. Pokud se například hlásíte na pozici IT, není nutné v životopise zmiňovat, že jste v patnácti letech prodávali v rámci brigády na koupališti zmrzlinu.
Zdůrazněte podstatné schopnosti
Lidé, kteří ve firmách najímají nové zaměstnance, každý den čtou desítky životopisů. Proto je lepší upřednostnit relevantnost nad kvantitou a v životopise uvést pouze schopnosti, které by mohly být důležité pro vašeho potenciálního zaměstnavatele. Pokud nemáte předchozí pracovní zkušenosti v dané oblasti, zapřemýšlejte nad tím, jak byste mohli prezentovat své schopnosti, aby zaměstnavateli bylo jasné, jak je můžete zužitkovat v práci a proč by měl najmout právě vás.
Přidejte odkazy
Mnoho zaměstnavatelů o svých potenciálních zaměstnancích chce ještě před pohovorem zjistit víc. Proto se nebojte do svého životopisu přidat odkazy na svůj profil na LinkedIn, blog, webovou stránku nebo portfolio.
Odkaz na portfolio přijde vhod zejména v případě, že se ucházíte o zaměstnání, kde je vhodné doložit konkrétní ukázky vaší předchozí práce. To se týká například grafiků, novinářů anebo webových designérů.
Co byste naopak měli pochopitelně ve svém životopise vynechat, jsou odkazy na vaše soukromé sociální sítě typu Instagram, Twitter či Facebook. A pokud vedete některý z účtů pod vaším jménem a bojíte se, co by na něm mohl zaměstnavatel objevit, nejlepším řešením je účet nastavit tak, aby jeho obsah byl soukromý a zobrazoval se pouze vašim přátelům či odběratelům.
Napište životopis zaměstnavateli na míru
Každé zaměstnání je jiné a pro každou pozici se proto hodí jinak strukturovaný životopis. Můžete tak například vytvořit jeden životopis, zaměřený na vaše technické dovednosti a s nimi související pracovní zkušenosti a druhý, který naopak zdůrazní vaší dosavadní práci s lidmi a schopnost pracovat v týmu.
Vyvarujte se chyb
Divili byste se, kolik lidí po sobě svůj životopis pořádně nečte a nechává v něm pravopisné chyby a překlepy. Jde o jeden z nejhorších prohřešků, kterého se můžete dopustit, protože tím potenciálnímu zaměstnavateli dáváte najevo, že hledání práce neberete vážně. Pokud o sobě víte, že s českým pravopisem válčíte, nebojte se obrátit na někoho, kdo češtinu ovládá lépe než vy, a požádejte ho, aby váš životopis zkontroloval a případně opravil.
Uveďte i neplacené pozice
Většina lidí chápe práci jako placenou činnost. Stejně podstatné je ale zahrnout do životopisu i neplacené stáže a praxe, zejména pokud klasických pracovních zkušeností zase tolik nemáte. Pokud jste byli na stáži, pracovali jako dobrovolník, pomáhali charitám nebo se věnovali jiné relevantní činnosti, uveďte to i v životopise. Obohatí ho to a zaměstnavatel uvidí, že jste byli aktivní i nad rámec studia.
Aktuální přehled studia pro rok 2024/2025:
Nevíte, co studovat? Za 5 minut to zjistíte! Spustit test
Zdroj: College Cures, Job Bank
Další články k tématu
Jak napsat perfektní motivační dopis
Motivační dopis někdy představuje rozdíl mezi zaměstnaným člověkem a tím, který musí hledat práci dál. Každý dopis musíte psát na míru pozice, na kterou se hlásíte. Existuje ale několik společných rysů, které motivační dopis posunou na vyšší úroveň a zvýší vaše šance získat zaměstnání snů. Nepište román Na žádané pozice se mohou hlásit stovky i […]
číst víceIT firmám chybí odborníci, zaměstnávají kvůli tomu studenty
S rozmachem informačních technologií (IT) potřebují firmy stále více zaměstnanců. Odborníků na trhu práce je přitom nedostatek. Firmy proto začaly spolupracovat se středními školami a zaměstnávají středoškoláky už během studií. Samy si tak vychovávají budoucí odborníky v oboru. Firmy si postupně uvědomují, že zaměstnávat studenty má své výhody. Dokládá to počet pracovních nabídek pro studenty, který čítá […]
číst více