Pětinu učitelů trápí fyzické vyčerpání
Dvacet procent učitelů se potýká s fyzickým vyčerpáním a šest procent splňuje podmínky pro diagnostiku syndromu vyhoření. Vyplývá to z výzkum Národního institutu SYRI, kterého se zúčastnilo 1768 vyučujících, z toho dvě třetiny tvořily žen.
Jako nejčastější příčiny stresu vnímají učitelé problémové jednání studentů, přílišnou pracovní zátěž, přemíru administrativy a náročnou komunikaci s rodiči. Jejich spokojenost ovlivňuje rovněž vedení školy. „Spokojenost učitelů tedy přímo souvisí s tím, jaké jsou manažerské a vůdčí schopnosti ředitelů a ředitelek základních škol,“ vysvětluje Jiří Mudrák ze SYRI a Psychologického ústavu Akademie věd.
Výzkum dál odhalil, že pocit spokojenosti či stresu vyučujících se odráží i na výsledcích studentů. Jinými slovy, čím spokojenější učitelé, tím lepší výsledky žáků. „Zajímavým zjištěním například je, že vyšší pracovní spokojenost učitelů a pocit komunity jsou spojeny s lepšími výsledky žáků v matematice. To je vcelku dobrý argument pro to, aby se školy a společnost duševní pohodou učitelů vážně zabývaly,“ dodává Mudrák.
Největší hrozbu pro zdraví vyučujících představuje syndrom vyhoření. Jeho nejčastější příčinou je náročné skloubení požadavků profesního a osobního života. „Opatření na podporu pracovního zdraví pedagogů a pedagožek by se proto měla zaměřit na zlepšení podmínek pro harmonizaci práce a rodiny a větší podporu při zvládání přemíry pracovních nároků, např. administrativních,“ radí Kateřina Zábrodská ze SYRI a Psychologického ústavu Akademie věd.
Výzkum podle odborníků dokládá, že učitelství je psychicky náročné povolání. Ačkoliv jeho závěry odhalily celou řadu problémů, zároveň ukázaly, že většina učitelů je se svou prací spokojena. Nejvíce spokojení jsou s možností využít své schopností, nejméně naopak s platem.
Aktuální přehled studia pro rok 2024/2025:
Nevíte, co studovat? Za 5 minut to zjistíte! Spustit test
Zdroj: Novinky.cz