Místo rovnic a tabulek mimozemšťani. Studenti v USA se učí díky poznatkům o UFO
Zaujmout studenty není nic jednoduchého. Americkému učiteli Davidu Blackovi se to podařilo, když na začátku hodiny prohlásil, že viděl UFO. Nakonec se sice ukázalo, že to, co učitel viděl, nebylo UFO ale parhelion (jasné světlo, které se objeví, když se paprsky slunce odrážejí od ledových krystalů v atmosféře), i tak si nejspíš studium neidentifikovatelných létajících předmětů najde své trvalé místo na amerických školních sylabech. Vláda USA totiž nedávno zveřejnila dosud utajované záznamy o UFO.
Black nyní plánuje strávit léto tím, že spolu se studenty bude záznamy pročítat. A možná se jim i společnými silami konečně podaří odhalit neznámé mimozemské civilizace. V odtajněné zprávě se totiž uvádí, že vědci dokázali vysvětlit pouze jedno ze 144 pozorování neidentifikovatelných létajících objektů mezi lety 2004 až 2021.
Black není ve své snaze zaujmout studenty mimozemšťany osamocen. Učitelé napříč USA zjišťují, že klást studentům otázky týkající se mimozemšťanů je skvělý způsob, jak je v přírodovědných předmětech naučit nové věci a upoutat jejich pozornost.
Black si udržuje přehled o nově uveřejněných zprávách, které následně používá pro výuku. Studentům vypráví o navázání kontaktu s mimozemšťany a používá nejrůznější projekty a 3D modely, aby jeho žáci pochopili matematické a fyzikální zákonitosti potřebné k cestování mimozemšťanů na planetu Zemi.
Blackovi studenti tímto způsobem pochopili například Drakeovu rovnici, což je matematický vztah, který teoreticky umožňuje určit počet komunikaceschopných mimozemských civilizací existujících ve stejném okamžiku.
V hodinách žáci čtou zprávy o údajném pozorování mimozemšťanů, jako je například záznam od jistého Travise Waltona, dřevorubce, který v roce 1975 nahlásil, že ho unesli mimozemšťané (jeho příběh v roce 1993 inspiroval film Oheň v oblacích). Studenti následně zaujímají kritickou pozici skeptiků, vyjadřují své názory a zapojují se aktivně do diskuze. Díky tomu si rozvíjejí nejenom přírodovědné znalosti, ale i schopnost o svých názorech diskutovat s ostatními.
Konspirační teorie o UFO pak studenty učí, aby si zachovávali otevřenou mysl, ale i určitou dávku skepse, jak tvrdí učitel astronomie v kalifornském městě Antioch prohlásil Jeff Adkins. Tento učitel například navrhl svým studentům, aby vzali v potaz širou velikost vesmíru a položili sami sobě otázku, jestli by se mimozemšťané vůbec obtěžovali provádět experimenty na lidech.
„Stále mě fascinují mimozemšťané, stejně jako v dětství,“ říká Dennis Gavrilenko, jeden z Adkinsových studentů. „Teď ale očekávám nezvratný důkaz o existenci mimozemšťanů, než doopravdy uvěřím, že jsou skuteční,“ doplnil.
UFO nemusí být skutečné, aby bylo ve výuce
Profesor fyziky Kevin Knuth na univerzitě Albany v New Yorku je na rozdíl od svých skeptičtějších kolegů přesvědčen, že lidstvo někdo – nebo něco – z vesmíru pozoruje. „Nyní již víme, že vláda tyto věci studuje celá desetiletí a nikomu o tom neříkala,“ vysvětlil Knuth svůj postoj. V roce 2019 spolupracoval Knuth na výzkumu o pozorování neidentifikovatelných leteckých objektů, které se vyznačují technickými možnostmi dalece přesahujícími naše nejrychlejší letadla a vesmírné lodě. Jeho vypočet rychlosti a zrychlení pomáhá středoškolákům pochopit nejrůznější fyzikální problémy.
Berkil Alexander, který učí na střední škole Kennesaw Mountain poblíž Atlanty zase každoročně na konci školního roku pořádá sympozium, v němž studenti zaujímají role astronomů, astrobiologů, historiků a vyšetřovatelů Pentagonu a soutěží proti v sobě v tom, kdo nejpřesvědčivěji obhájí důkazy, které nasbírali.
Alexander si myslí, že vláda pravdu o existenci mimozemského života před lidmi po desetiletí skrývala, protože si myslela, že by tím vyvolala paniku. „Myslím, že lidé by mohli pravdu zvládnout, ať už je jakákoliv,“ míní Alexander.
K tomu, aby se mimozemšťany mohli zabývat studenti ve školách není však nutné, aby byla jejich existence potvrzena. Na základní škole Coles ve Virginii studenti například ve volitelném klubu studovali kruhy v obilí a uspořádali interview s výzkumníkem UFO z proslulého městečka Roswell.
Tara Hamnerová, jedna ze tří zakládajících učitelů tohoto klubu, věří, že jde o zábavný způsob, jak se studenti naučí sbírat důkazy, hodnotit věrohodnost on-line zdrojů a komunikovat s vědci. Používat UFO v osnovách tak studenty podle všeho nejenom baví, ale také jim to usnadňuje učení nových věcí.
Zdroj: The Guardian, SeznamZpravy.cz, Wikipedie
Další články k tématu
Mladým vědkyním s dětmi pomáhají granty i technologie
Zapojení otce, technologie a grant. To jsou podle dvou mladých vědkyň, které oslovil server CzechCrunch, tři klíčové „ingredience“ pro zvládání kariéry a rodiny. V jejich případě šlo konkrétně o grant Martiny Roeselové, který každý rok uděluje Nadační fond IOCB Tech. Podporuje mladé vědkyně a vědce působící v přírodních vědách, kteří chtějí spojit vědecký výzkum a péči o […]
číst více