Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích

1. 2. 2011 | Tiskové zprávy

Termín pro přijetí přihlášek ke studiu na Jihočeské univerzitě:

pro všechny fakulty kromě Zemědělské: 15. březen 2011 (Zemědělská fakulta JU: 30. březen 2011).

Podrobnější informace na www.jcu.cz a na stránkách jednotlivých součástí JU
• Ekonomická fakulta
• Fakulta rybářství a ochrany vod
• Filozofická fakulta
• Pedagogická fakulta
• Přírodovědecká fakulta
• Teologická fakulta
• Zdravotně sociální fakulta
• Zemědělská fakulta
• Ústav fyzikální biologie

Vzdělávání
Výuka probíhá v akreditovaných bakalářských, magisterských a doktorských studijních programech, které tvoří širší vědní základ 246 (k 1. 11. 2010) studijním oborům se specializacemi v prezenční a kombinované formě studia. Přednášky a semináře u 25 studijních oborů se nabízejí také v anglickém jazyce, u 3 oborů rovněž v německém jazyce.

Všechny součásti univerzity (v rozdílném zastoupení) uskutečňují ve vybraných vědních oborech doktorské studijní programy (Ph.D.). Absolventi některých magisterských programů na filozofické, pedagogické, přírodovědecké, teologické a zdravotně sociální fakultě mohou získat akademické tituly PhDr., RNDr. a Th.Lic., k jejichž udělování jsou uvedené součásti univerzity oprávněny.

Ekonomická, filozofická, přírodovědecká, teologická, zdravotně sociální, zemědělská a fakulta rybářství a ochrany vod jsou oprávněny provádět habilitační řízení docentů; filozofická, přírodovědecká, zdravotně sociální, zemědělská a fakulta rybářství a ochrany vod navíc uskutečňují řízení ke jmenování univerzitním profesorem.

Celoživotní vzdělávání
V rámci celoživotního vzdělávání poskytují součásti univerzity širokou nabídku programů. Realizují bakalářské, magisterské a doktorské programy, doplňující, kvalifikační, specializační, rozšiřující a zájmové studium. Součástí celoživotního vzdělávání je Univerzita třetího věku (U3V), další vzdělávání pedagogických pracovníků, vzdělávání zaměstnanců univerzity a letní školy. Programy celoživotního vzdělávání se uskutečňují v prezenční, kombinované nebo distanční formě studia.

Zájem o studium
Pro stávající akademický rok 2010/2011 bylo loni podáno celkem 11 556 přihlášek ke studiu do prvních ročníků bakalářských a magisterských studijních programů (v předchozím roce 11 893). V současné době studuje na JU 13 083 studentek a studentů, údaj k 31. 10. 2010. Rozložení počtu studentů podle fakult: EF – 1 814, PřF – 1 104, FF – 886, PF 3 833, TF 988, ZSF 2 292, ZF – 1 904, ÚFB 39, FROV 223, z toho 597 doktorandů. Nové studijní obory:

Tak jako v předchozích letech připravily některé součásti univerzity nové studijní obory. V tomto roce se jedná o 6 nových oborů, v loňském akademickém roce byla nabídka rozšířena o 7 nových oborů. V současné době se připravují k akreditaci další nové obory (Fakulta rybářství a ochrany vod – obor Ochrana vod, Teologická fakulta – obor Teologie, Zdravotně sociální fakulta – obor Zdravotně sociální pracovník).

Pedagogická fakulta:

Vychovatelství se zaměřením na výchovu ke zdraví,/ navazující neučitelský magisterský studijní obor / prezenční i kombinované formě studia Podrobné informace o oboru: http://www.pf.jcu.cz/…vych-nav.php

Absolventi studijního oboru se mohou uplatnit v celé řadě státních i nestátních institucí – v různých typech pedagogických, sociálně pedagogických, sociálních či volnočasových zařízeních (např. školy a školní družiny a kluby, internátní zařízení, specializované poradny, ústavy sociální péče, terapeutické komunity, dětská krizová centra, diagnostické ústavy, dětské domovy, střediska volného času, krizová a kontaktní centra, rodinná centra, nízkoprahové kluby pro děti a mládež atd.).

Fyzika – Technická výchova / navazující učitelské magisterské studium / kombin. Podrobné informace o oboru na: http://www.pf.jcu.cz/…tchv-nav.php Absolventi jsou připravováni na profesi učitele fyziky a technické výchovy na základních školách a vedoucích odborných kroužků a lektorů v mimoškolních a dalších vzdělávacích institucích. Další uplatnění absolventů je především v oblasti státní správy a v soukromé výrobní i nevýrobní sféře jako odborní pracovníci.

Fyzika – Informatika – navazující učitelské magisterské studium / prezenční forma studia Podrobné informace o oboru na: http://www.pf.jcu.cz/…_fin-nav.php Absolventi jsou připravováni na profesi učitele fyziky a informatiky na základních školách a odpovídajících pedagogických postů v mimoškolních a dalších vzdělávacích institucích. Další uplatnění absolventů je především v oblasti státní správy a v soukromé výrobní i nevýrobní sféře jako odborní pracovníci.

Doktorský – Teorie vzdělávání v matematice prezenční i kombinovaná forma studia Podrobné informace o oboru na: http://www.pf.jcu.cz/…p_ds-tvm.php

Doktorský – Vzdělávání v biologii (ve spolupráci s PřF JU a PřF UK) prezenční i kombinovaná forma studia Podrobné informace o oboru na: http://www.pf.jcu.cz/…p_ds-vbi.php

Přírodovědecká fakulta:

Aplikovaná matematika – bakalářský obor
Podrobné informace o oboru na: http://umb.prf.jcu.cz/

Absolvent oboru Aplikovaná matematika je připraven matematicky popisovat a analyzovat komplexní problémy a navrhovat jejich možná řešení. Po ukončení bakalářského studia nalezne uplatnění v průmyslové a vývojové sféře na rozmanitých pozicích odborných pracovníků, ve finančních a pojišťovacích společnostech, v privátním sektoru, či ve veřejné a státní správě. V případě zájmu může také pokračovat ve studiu v některém z magisterských oborů se zaměřením na aplikace matematiky.

Den otevřených dveří na JU:
V pátek 21. ledna 2011 se na všech součástech Jihočeské univerzity konal Den otevřených dveří. Univerzitu si letos přišlo prohlédnout více než 4 000 zájemců o studium. Zájem o obory byl celkem rovnoměrně rozvržen, velkému zájmu se těšily také prezentace na odborných pracovištích, promítané filmy s odbornou tematikou i výstavy. O jaké obory byl na jednotlivých fakultách větší zájem:

• Ekonomická fakulta: Obchodní podnikání, Řízení a ekonomika podniku, Účetnictví a finanční řízení podniku,
• Fakulta rybářství a ochrany vod: Rybářství,
• Filozofická fakulta: Historie, Bohemistika, Anglický jazyk a literatura,
• Pedagogická fakulta: Učitelství pro mateřské školy, Psychologie
• Přírodovědecká fakulta: biologické obory (Biologie), Informatika, Chemie,
• Teologická fakulta: Sociální a charitativní práce, Pedagogika volného času,
• Zdravotně sociální fakulta: Fyzioterapie, Všeobecná sestra, Speciální pedagogika,
• Zemědělská fakulta: Pozemkové úpravy a převody nemovitostí, Zootechnika, Zemědělská technika, Biologie a ochrana zájmových organismů

Vývoj počtu přihlášek ke studiu na JU
Přihlášky do Bc. a dlouhých Mgr. studijních programů

Fakulta / ústav 2005 2006 2007 2008 2009 2010
EF JU 0 0 1 902 1 752 1 745 1 369
FROV JU * * * * 61 148
BF JU / PřF JU 622 715 582 750 937 876
HÚ JU / FF JU 236 546 550 874 1 034 1 008
PF JU 4 576 4 253 4 947 3 783 3 663 3 754
TF JU 588 633 522 689 674 553
ZSF JU 2 325 2 571 2 798 1 968 2 186 2 372
ZF JU 2 353 3 021 1 466 1 521 1 594 1 476
Celkem JU 10 700 11 739 12 767 11 337 11 894 11 556

Vývoj počtu studentů Jihočeské univerzity

Fakulta/ústav 2005/2006 2006/2007 2007/2008 2008/2009 2009/2010 2010/2011
EE JU 0 0 1672 1 786 1 788 1 814
BFJU / PřF JU 712 684 718 888 1 010 1 104
HÚ / FF JU 200 383 457 738 839 886
PF JU 3 242 3 491 3 667 3 731 3 703 3 833
TF JU 842 891 982 1 033 1 036 988
ZSF JU 1 760 1 862 2 041 2 199 2 396 2 292
ZF JU 2 491 2 786 1 521 1 758 1 753 1 904
ÚFB JU 32 39 36 38 39 39
VÚHR / FROV JU 9 14 21 23 138 223
Celkem JU 9 288 10 150 11 115 12 194 12 702 13 083

¹ Ekonomická fakulta JU byla zřízena k 1. 1. 2007. ² Přírodovědecká fakulta vznikla 1. 8. 2007 transformací Biologické fakulty. ³ Filozofická fakulta JU byla zřízena k 1. 1. 2006. Fakulta rybářství a ochrany vod byla zřízena k 1. 9. 2009, počty přihlášek v předchozích letech jsou zahrnuty v údaji za ZF JU.

O aktuální vysokoškolské problematice (nejenom) na Jihočeské univerzitě

Vyjádření prorektora JU pro studium prof. RNDr. Zdeňka Brandla, CSc.

Demografická křivka reálně naznačuje, že v nadcházejících letech se obecně budou (nejenom) vysoké školy potýkat s nižším počtem zájemců o studium, jak je na tuto situaci univerzita připravena? Jaká opatření budou muset provádět jednotlivá fakultní pracoviště, jaký bude trend?
Ty podstatně méně početné ročníky začnou přicházet po roce 2012 a bude tedy trvat nejméně tři další roky, než tento pokles plně postihne celý bakalářský stupeň studia. Fakulty již s tímto vývojem počítají a zohledňují jej jak ve výhledu personálních opatření, tak ve výhledu vyvážení rozsahu výukových a výzkumných činností. Zhruba desetileté období tohoto charakteru umožní také lépe využít prostorové kapacity fakult. Nejpodstatnější bude soustavné respektování vývoje zájmu o jednotlivé obory a pružný přesun výukových kapacit podle proměňujícího se zájmu uchazečů i podle vývoje na trhu práce.

Oblast celoživotního vzdělávání a nabídky kurzů jsou i s ohledem na závazné předpisy EU stále aktuální, má JU dostatečný potenciál zaplňovat mezery na trhu práce?
Potenciál JU pro nabídku různých kurzů v rámci celoživotního vzdělávání je značně rozsáhlý. Podstatný je v tomto směru průzkum potřeb velkých zaměstnavatelů v regionu včetně organizací státní a veřejné správy tak, aby bylo možno sestavovat nabídku celoživotního vzdělávání pro skupiny jejich zaměstnanců a v takových směrech, aby absolvování kurzu naplnilo nejen potřeby zaměstnavatele, ale bylo předem dostatečně motivující pro studujícího zaměstnance. Zjišťováním těchto požadavků se JU i její fakulty soustavně zabývají.

Jak vypadá současná situace s uplatňováním absolventů na trhu práce, podle posledních výzkumů je (i s ohledem na situaci ve společnosti) větším problémem sehnat práci i pro uchazeče s praxí…
Přestože celosvětová ekonomická krize se před rokem až dvěma promítla i do jistého vzestupu procenta nezaměstnaných čerstvých absolventů, které však zůstalo stále jednociferné, v současné době už se údaje o podílu nezaměstnaných absolventů z posuzovaných vždy dvou posledních roků opět snižují k těm obvyklým hodnotám pod pěti procenty. I přes rostoucí absolutní počty absolventů to naznačuje mírně optimistický výhled. JU i fakulty samé přitom zohledňují rozdíly mezi obory v určení počtů uchazečů nově přijímaných do jednotlivých oborů.

Úroveň maturantů je obecně nižší, jakým způsobem může podle Vás univerzita tomuto trendu čelit?
Důvodem tohoto nežádoucího trendu je skutečnost, že na vysoké školy přichází stále větší procento populace: dnes vstupují do terciárního vzdělávání dva z každých tří devatenáctiletých (nikoliv z maturantů středních škol, ale všech devatenáctiletých). Takto široká skupina z daného ročníku dříve nestudovala ani na středních školách. Dnes by jim měly vysoké školy poskytnout vzdělání alespoň v bakalářských studijních programech. Některé fakulty sice nabízejí přípravné kurzy před přijímacím řízením a před vstupem na vysokou školu, ale daleko podstatnější je práce s novými studenty v jejich vlastním studiu. Jihočeská univerzita nehodlá a ani nemůže snižovat nároky na své studenty, takže zvětšující se podíl neúspěšných studentů, kteří studia zanechávají, je přirozeným důsledkem tohoto vývoje. Podstatné je, aby tato část studentů byla jak se strany školy, tak jimi samými co nejdříve identifikována. I když dnes student může jakýkoliv úspěšně absolvovaný úsek studia kdykoliv v budoucnu zúročit započtením v celoživotním vzdělávání, přece jen zbytečně prodlužované neúspěšné studium je ztrátou pro školu i studenta. Klíčové je potom rozhodnutí, kteří absolventi bakalářského studia mají perspektivu úspěšně absolvovat i navazující magisterský stupeň. Měla by jich být ani ne jedna polovina.

Je stávající nabídka studijních oborů na JU optimální s ohledem na uplatnitelnost na trhu a potřeby v regionu?
Vývoj Jihočeské univerzity dnes dospěl k uspořádané struktuře fakult, která obsahuje obě pro každou univerzitu pilířové fakulty, totiž Filozofickou a Přírodovědeckou, a vedle toho několik specializovaných, obvykle profesně orientovaných fakult, a to i včetně republikově unikátních, jako je Fakulta rybářství a ochrany vod. Nicméně tento soubor není a nemůže být zcela komplexní – chybí v něm např. technicky orientované obory (strojírenství, stavebnictví a další průmyslově orientovaná studia), jejichž absolventi by se v regionu jistě dobře uplatnili. Jenže při současném nadbytku kapacit vysokých škol v České republice by snaha zřídit takováto studia v Českých Budějovicích byla málo potřebná a hlavně: tyto typy oborů potřebují ve své blízkosti zázemí organizací, které by umožnily jak praxi studentů, tak odborníky z praxe podílející se na výuce. A toto zázemí v dosahu není. Takže spektrum studijních oborů Jihočeské univerzity ani v budoucnu nebude pokrývat zdaleka všechny obory uplatnitelné v regionu, budoucí lékaři, právníci a technici budou stále hledat studijní možnosti jinde než v Českých Budějovicích, ale na druhé straně Jihočeská univerzita může nabídnout, a také nabízí, řadu oborů (přírodovědných, humanitních, rybářství a další) i uchazečům z jiných regionů.

Hana Bumbová, 27 1. 2011

Další články k tématu