Jak se akredituje obor v 10 krocích

1. 7. 2010 | O studijních oborech

1) Dobrý nápad

Není to klišé, budeme-li tvrdit, že každému vydařenému projektu předcházel prvotní impuls – dobrý nápad. Ten mohou mít studenti prvního ročníku, stejně jako ostřílení vyučující. Vytvořit něco, co tu ještě nebylo, něco, co čerstvé maturanty osloví a má smysl existovat jako univerzitní obor plodící vědu. Důležité je, aby taková idea nezůstala jen v hlavách svých tvůrců, ale rozšířila se dál.

2) Správná parta

Prosadit vytvoření nového oboru není úkol pro jednoho člověka. Skupina deseti lidí už toho ale schopná je. Najde-li se taková „správná parta“, je nutné, aby ji oficiálně zastupoval vysokoškolský pracovník vyšší pedagogickou hodností (minimálně docent). Čím více takových pracovníků se na oboru podílí, tím větší má také vážnost a vědeckou perspektivu.

3) Poprvé na papíře

Sejdou se lidé s neurčitou představou – co dál? V této fázi by se měl začít dávat dohromady obsah oboru, profil absolventa a z toho vycházející pracovní přehled předmětů, které by obor měl zahrnovat, s ohledem na to, aby nedocházelo ke krytí s předměty na katedře či fakultě již vyučovanými. Vzniká tak vůbec první oficiální dokument, který vysvětluje náplň předmětu, možnosti uplatnění absolventů, metodiku, zařazení do studijního programu, počet očekávaných studentů a vůbec samotný účel založení nového oboru. Tento úvodní dokument je velmi důležitý, neboť slouží jako základní vyjednávací podklad pro kolegy, vedení fakulty, vedení školy a dokáže ovlivnit i budoucí finance na obor vynaložené.

4) Vyjednávání téměř politické

Nyní je na čase položit si některé důležité otázky: je po takovém oboru poptávka? Bude o něj vůbec někdo stát? Kam vlastně směřuje vývoj fakulty? A co na to autority školy? Nastává období vyjednávání se všemi, kteří mají k novému oboru co říci. Tato vyjádření a připomínky pomáhají pomalu formovat a upravovat původní ideu v životaschopný projekt, i když tvůrci musí občas obratně vysvětlovat a zachovávat původní smysl, aby nedošlo k „demontáži nápadu“. Přibývá nadšenců, ale možná i potenciálních odpůrců. Výsledkem by měl být věcný obsah oboru, profil absolventa a seznam předmětů, které by se v rámci oboru měly vyučovat, včetně podpisů vyučujících, kteří se za obory zaručují.

5) Úředničení

Je na čase přistoupit k fázi překračující hranice domovského ústavu. Tvořitelé oboru berou do rukou formuláře Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy a začínají se prokousávat formulacemi, nejrůznějšími kolonkami a dotazníky, které jakoby neměly konce. Závěrem nekonečného formulářového maratonu je nutnost shánět oficiální podpisy všech lidí, kteří by v oboru měli přednášet. Cílem je centrální dokument rozebírající obor snad ze všech stran, jeden vyplněný list za každý plánovaný předmět a jeden list za každého přednášejícího (včetně jeho podpisu).

Týmová práce je základem cesty za akreditací oboru…

Týmová práce je základem cesty za akreditací oboru…

6) Moudré hlavy se dají dohromady

Situace se začíná přiostřovat. Nad návrhem oboru se sejde akademická obec (zástupci kateder, studijní komise) a již téměř finální dokument je předložen i vědecké radě.

7) Půjde se ještě výš?

Tento moment je opravdu důležitý. Vědecká rada rozhodne, jestli bude dokument postoupen ministerstvu.

8) Chybička se najde

Stále ale není vyhráno. Dokument musí ještě projít pedagogickým oddělením, které hledá případné formální chyby a nedostatky. Na druhou stranu funguje také jako neocenitelná kontrola, která přichází v situaci, kdy sami tvůrci jsou už často na pokraji svých sil. Na nejvyšší místa může být vpuštěna už jen dokonalost sama.

9) Generálka začíná

Tolik opravovaný a upravovaný dokument putuje na rektorát. Pak musí získat ještě podpis děkana fakulty, který připojí dopis s žádostí o akreditaci. Totéž následně učiní rektor. Cestě na ministerstvo už konečně nestojí nic v cestě.

10) Kdo si počká…

Všechny důležité dokumenty, náležitě vyplněné a podepsané, leží již na ministerských stolech a duchovní rodiče napjatě očekávají výsledek. Může se totiž stát, že jejich dítko se jim vrátí zamítnuté. Potom by se muselo začít úplně nanovo. V lepším případě bude stačit jen přepracování. Všichni ale doufají, že dokument přijde schválen a práce, kterou do teď obětovali, nebude marná. Paradoxně, když vše dobře dopadne, začíná práce nová a ještě větší a to samotná příprava.

Co ještě nevíte o akreditaci:

  • akreditaci oboru je nutné mít schválenou již rok před plánovaným spuštěním (nejčastěji v září)
  • jedním z nejtěžších úkolů může být vymýšlení vhodného názvu, který bude dostatečně výstižný, ale zároveň odliší nový obor od jiných, jemu podobných a zároveň dostatečně atraktivní pro maturanty
  • výši finanční podpory konkrétního oboru ze strany státu rozhoduje tzv. normativ, podle kterého se peníze v různé míře rozdělují jednotlivým programům. Peníze jsou vypláceny na základě náročnosti výuky. Pokud stačí křída tabule a knížky, pak je obor financován běžnou částkou. Je-li však k jeho realizaci potřeba náročná technika nebo materiál (například sochaři), může se tato částka vyšplhat téměř na šestinásobek.

Fotografie: stock.xchng

Další články k tématu