Elektronická komunikace na akademické půdě

11. 1. 2009 | Přijímací řízení

Základní pravidla akademické a pracovní komunikace telefonem či mobilem

  1. V úvodu telefonátu – vždy pozdrav a jméno uvádí volající, volaný se zpravidla hlásí svým příjmením, případně firmou (fakultou apod.)
  2. Mluvíme pomalu a zřetelně
  3. Během telefonování upřednostňujeme stručnost, přesnost a srozumitelnost

Pravidla pro používání mobilu

  1. mobil bychom měli mít vypnutý v nemocnici, kostele, na pohřbu, ale také v divadle, kině a na koncertě
  2. netelefonujeme během přednášek, jednání a konferencí
  3. pokud musíme nutně telefonovat, vzdálíme se během telefonování z přednáškového sálu apod.
  4. mobil nenecháváme ležet na stole, pokud s někým vedeme rozhovor, je to neslušné a signalizuje to, že nám nedělá potíže hovor kdykoliv přerušit a věnovat se telefonování
  5. telefonujeme vždy jen krátce a stručně
  6. vždy vypínáme rušivé signální tóny přijetí sms apod.
  7. sms nepoužíváme ve formální komunikaci (např. omluva neúčasti na přednášce či zkoušce)

Netiketa neboli etiketa elektronické komunikace Elektronická komunikace je v současné době již velmi rozšířená a zpravidla se často uplatňuje i v univerzitním prostředí. Studenti často korespondují s pedagogy, zasílají jim v elektronické podobě seminární práce a používají elektronickou poštu i ke konzultacím. Elektronická komunikace by měla mít na akademické půdě svá pravidla. Jedná se o oficiální komunikaci, která je ekvivalentem zaslání klasického, rukou psaného dopisu.

To znamená, že v úvodu vždy uvedeme oslovení, u pedagoga nejvyšším titulem (např. Vážený pane docente), následuje samotný text zprávy, v závěru opět připojíme jako u klasického dopisu pozdrav, jméno a naši identifikaci (např. osobní číslo, ročník, studijní obor, tak jak to je na příslušné VŠ zvykem).

Nyní několik pravidel, co bychom při internetové komunikaci měli znát a dodržovat

  1. diskrétnost
  2. soustředíme se, abychom zprávu zaslali správnému adresátovi
  3. dáváme pozor na klávesu typu reply to all (odpověď všem), takto vznikají mnohá faux pas
  4. pokud odpovídáme odesílateli zprávy, píšeme text v textovém poli nahoře, ne dole
  5. odpovídáme na každý e-mail, který vyžaduje odpověď, a to nejpozději do 24 hodin od jeho přijetí
  6. elektronické dopisy zanechávají za sebou mnoho stop, proto se špatně zapírají
  7. respektujeme soukromí druhých, nezneužíváme zjištěné informace

Zdroj informací: Meško, D. – Kazuščák, D. – Findra, J. Akademická příručka. Martin, 2006.

Zdroj fotografie: http://www.sxc.hu/

Další články k tématu