Deloitte: Většina vysokoškoláků jde na praxi už během studia

14. 4. 2013 | Aktuality

Čeští vysokoškoláci si zřejmě velmi dobře uvědomují starou pravdu, že praxe získaná během studia může mít pro pozdější pracovní uplatnění zásadní význam. Praxi již během studia absolvovalo 68 % z nich. Více než polovina (55 %) přitom podstoupila příležitostnou nebo pravidelnou brigádu, s praxí v oboru, který studuje, má zkušenost téměř polovina (48 %) respondentů. Naopak 44 % dotázaných si přivydělává prací, která s jejich studijním oborem nesouvisí. Nejen tyto výsledky přinesl již třetí průzkum společnosti Deloitte s názvem „První kroky na trhu práce“, který zohledňuje odpovědi více než 4000 studentů z jedenácti zemí střední Evropy.

Výsledky průzkumu dále uvádějí třeba to, že pro třetinu českých studentů představuje praxe možnost rozvíjet se a učit se něčemu novému, naopak při výběru zaměstnání je toto kritérium rozhodující jen asi pro pětinu z nich. Zatímco většina pokládá za nejužitečnější právě praxi v oboru, který studují, a zkušenosti získané v zahraničí, k nejčastější k pracovní zkušenosti stále patří jen krátkodobé brigády. „Češi oproti ostatním zemím ve střední Evropě využívají během studia více sezónních prací v rodné zemi, přestože ji nepovažují za tolik užitečnou, jako třeba praxi v oboru, který studují,“ uvádí Ivo Půda, senior konzultant v oddělení podnikového poradenství společnosti Deloitte.

Rozdíl mezí tím, o čem si studenti myslí, že je dobré, a jaká je nakonec praxe, dobře ilustruje i následující poměr: 78 % českých studentů považuje získání praxe v zahraničí v oboru, který studují, za velmi užitečné, ale ve skutečnosti ji absolvuje jen sedm procent z nich. Stejné je to s podnikáním během studia: asi třetina českých respondentů jej pokládá za důležitou zkušenost, jen 16 % z nich má ale s podnikáním reálnou zkušenost a 4 % má v plánu založení firmy v budoucnu.

Pokud jde o platové očekávání českých studentů, pak si jako nástupní plat čeští studenti představují kolem 22 tisíc korun. Tím značně převyšují své kolegy na Slovensku, v Polsku či v Maďarsku.

A kde studenti hledají pracovní nabídky? Podle průzkumu společnosti Deloitte nadále převládají tradiční způsoby vyhledávání prostřednictvím webových portálů a na stránkách firem, oproti tomu sociální sítě zůstávají na chvostu zdrojů při hledání pracovních nabídek.

Zdroj: www.deloitte.com
Zdroj foto: sxc.hu

Další články k tématu

Program Empower pomůže studentkám, které chtějí podnikat

Agentura JIC zahájila rozvojový program Empower určený pro studentky i nestudentky, které chtějí rozjet vlastní byznys. V rámci šesti bloků se účastnice programu setkají úspěšnými podnikatelkami a získají praktické znalosti potřebné pro vstup do světa podnikání. Program je výběrový s kapacitou pro 15 zájemkyň. V rámci přihlášky můžou ženy představit svůj podnikatelský záměr nebo již existující projekt. Cena […]

číst více

Plzeňský Prazdroj nabízí studentům stáže. Láska k pivu není podmínkou

Ahoj, jmenuji se Claudie a nepiju pivo. Touhle větou se dnes osmadvacetiletá Claudie Endtová představovala, když během studia nastoupila na stáž do Plzeňského Prazdroje. Práce v pivovaru totiž rozhodně není jenom o výrobě zlatého moku. Plzeňský Prazdroj podle webu Czechcrunch v Česku a na Slovensku zaměstnává přes dva a půl tisíce lidí. Zhruba polovina pracuje ve […]

číst více