Anketa: Studenti o státních maturitách

4. 6. 2009 | Stojí za přečtení

Markéta Laryšová, maturantka, Gymnázium Karviná Myslím si, že myšlenka, nějakým způsobem reformovat maturitu, není špatná, současný systém je ještě ve spojení s přijímačkami dost nešikovný, ale to, jak jsou zpracované státní maturity, je nesmysl. Celé bych to stopla a začala znova a úplně jinak. Například by se tím měli zabývat sami učitelé, protože mají praxi a vidí do toho. I způsob jakým jsou děcka připravovaná k nové maturitě je dost nešťastný, když i sami učitelé ani pořádně nevědí, jak podle nových osnov učit a jestli vůbec podle nich mají učit. Každopádně bych pak ale maturitu zohlednila u přijímaček na vysokou.

Kateřina Zaklová, 3. ročník, Gymnázium Jana Blahoslava v Ivančicích Já se na ně těším, protože mi rozhodně přijdou jednodušší než ty, co jsou teď. Nebudeme toho mít tolik a hlavně to bude postavené spíš pro ty, kdo se nešrotí všechno nazpaměť, ale spíš se to snaží vyřešit rozumem. Docela nechápu, jak pořád všichni fňukají, že je nechtějí, přitom o tom nic neví a tvrdí mi třeba, že přece nebudou dělat 2 maturity, což je blbost. Já jsem určitě pro a doufám, že se neodloží.

David Černín, maturant, Gymnázium Olgy Havlové Ostrava-Poruba O státních maturitách nemám tolik informací. Zatím mám dojem, že vzhledem k tomu, že budou pro většinu škol unifikované, tak budou zvýhodněni studenti gymnázií, pro které budou dosti jednoduché, a znevýhodněni studenti jiných oborů. Nehledě na to, že se ono stresující období rozloží na delší časový úsek v roce.

Student (nepřál si uvést své jméno) Obchodní akademie Uherské Hradiště Osobně ze statní maturity příliš velký strach nemám. Podle informací, které se ke mně zatím dostaly, si myslím, že bude možná i lehčí než naše stávající školní maturita. Jediná věc, které se trošku bojím, je, že zkoušející nebude profesor, který nás učil celé 4 roky, ale vyučující z jiné střední školy. Být pokusným králíkem má, věřím, své výhody v ohledu hodnocení a dalším plusem je pro mě možnost vybrat si, jako nepovinnou, těžší variantu zkoušky.

K. B. (studentka si nepřála uveřejnit své jméno) Gymnázia tř. Kpt. Jaroše v Brně Na státní maturity mám spíše kladný názor, určitě je dobře, když bude na všech školách zkouška stejná, a tudíž budou mít výsledné známky nějakou vypovídající hodnotu. Chybou ale bylo a je, že nám byla předběžná verze a jakási ukázka státní maturity předložena příliš pozdě a stále je spousta věcí nejasných. Jinak jsem ale za státní maturitu ráda, protože, co jsem měla zatím šanci vidět, připadala mi jednodušší než naše původní maturita školní.

Jana Ošmerová, 3. ročník, Gymnázium tř. Kpt. Jaroše v Brně Myslím, že státní maturity budou zatím jenom takovým pokusem, protože o tom nikdo nic moc neví… neví se, jakou zvolí úroveň, kolik procent lidí zkoušky udělá, ale doufám, že bude zadání takové, aby většina odmaturovala. Zatím jsme slyšeli jen o maturitě z matematiky, a to základní úrovni. Ta se mi zdála být docela snadná. První rok maturit bude asi jen zkouška, jak to všechno dopadne a v pozdějších letech by se státní maturita mohla zdokonalovat. Ale pokud bude úroveň taková, jakou jsme viděli v základní úrovni matematiky, myslím, že nebude zas takový problém zkoušku nějak udělat.

Zuzana Nováková, maturantka, Gymnázium Moravský Krumlov Můj názor je, že je to momentálně největší kravina, protože nic není připraveného, nikdo nic neví a děcka na to taky nejsou připravena. Dělali jsme testy ze ZSV a některé otázky byly tak stupidní, že se to nedalo – prostě obrázky a co z toho vyplývá – za a), za b), za c). Našly se tam buď hrozně těžké otázky nebo naopak lehké, jako např. co je za nápis na standartě. Mělo by se to ještě dodělat a vylepšit, do roka to nemají šanci stihnout, nebo spíš nemají šanci udělat normální a připravené maturity, kde se pozná, jestli ten člověk ví, nebo měl jen štěstí při tipování. Vím, že se maturita skládá i z ústní zkoušky, ale polovina děcek vůbec neví, jak to bude probíhat, z čeho se co dělá, kolik minut, co to bude obsahovat, jaké okruhy. Samotní učitelé nad tím kroutí hlavou.

Kateřina Dvořáčková, nástavba, SOU a SOŠ potravinářská a služeb Brno-Charbulova Státní maturity mně přijdou docela zbytečné, myslím si, že kdyby nechali normální, tak udělají líp. Nikdo pořádně neví, co státní maturity obnáší, nikdo nás na to pořádně nepřipravuje, jen nám říkají, že je to těžké, že samotní učitelé se nad některými otázkami pozastavili. Srovnávat třeba gympl s námi, co jsme na nástavbě, nebo s jinou střední školou – mně to přijde „ujetý“. Na druhé straně má nová maturita zase něco dobrého, třeba i to, že je tam test ve formě a b c. Ale podle mého je to zbytečné, stejně si myslím, že za chvíli se vrátí k normálním maturitám.

Soňa Krollová, maturantka, gymnázium Jana Blahoslava Ivančice Podle mě je hlavní chybou státní maturity to, že si není nikdo moc jistý, jak nakonec bude vypadat. Je to sice hezké, že lidi ve třeťáku ví, že ji budou dělat, ale zároveň, když se jich zeptám, jak to bude probíhat – nedokážou mi odpovědět. Něco podobného panuje i mezi učiteli. Bylo vysloveno mnoho variant, ale ani jedna se nezdá být podložená – děcka neví, na co se mají připravit a učitelé netuší, jak mají své žáky vést k úspěšnému zakončení středoškolského studia. Myšlenka státní maturity nejspíš není špatná, ale je tu obrovský zádrhel – neinformovanost. Já osobně bych ji ještě aspoň o rok odložila – a ten rok bych konečně stanovila vzor, jak by měla vypadat.

Další články k tématu