Geografie dopravy a obslužná sféra
1. Doprava 2. Pevninská doprava 3. Lodní doprava 4. Letecká doprava 5. Speciální druhy dopravy 6. Cestovní ruch 7. Zahraniční obchod Doprava = přemisťování hmoty, energie, osob, informací (internet, média) funkce = vyrovnává rozdílné možnosti jednotlivých oblastí, dovoz něčeho, čeho se jinde nedostává např. dovoz surovin z Austrálie do Japonska např. přemisťování osob do zaměstnání, […]
1. Doprava
2. Pevninská doprava
3. Lodní doprava
4. Letecká doprava
5. Speciální druhy dopravy
6. Cestovní ruch
7. Zahraniční obchod
Doprava
= přemisťování hmoty, energie, osob, informací (internet, média)
-
funkce = vyrovnává rozdílné možnosti jednotlivých oblastí, dovoz něčeho, čeho se jinde nedostává
-
např. dovoz surovin z Austrálie do Japonska
-
např. přemisťování osob do zaměstnání, za službami, cestování
-
-
závislá na přírodních podmínkách – terén, počasí
-
závislá na socioekonomických předpokladech – hustotě osídlení, zemědělství, průmyslu
-
patří do sekundárního (nákladní doprava) a terciárního (osobní) sektoru hospodářství
-
negativa dopravy – narušení životního prostředí, exhalace, hluk, zabírání kvalitní zemědělské půdy
-
hustota dopraví sítě = počet kilometrů dopravní cesty na 100 km2
-
lze jen srovnávat, nedá se nijak „měřit“ kvalita
-
-
intenzita dopravy = měření počtu dopravních prostředků, které projedou určitý úsek za den/rok
-
intenzita osobní dopravy = měřena za 24 h
-
intenzita nákladní dopravy = měřena za rok
-
-
výkonnost osobní dopravy = osobokilometry = počet cestujících × vzdálenost v km/rok
-
výkonnost nákladní dopravy = tunokilometry = náklad v tunách × vzdálenost v km/rok
-
dopravní dostupnost – vzdálenostní, časová, frekvenční (jak často)
-
dělení dopravy – každá má své klady a zápory
-
pevninská
a. železniční
- nejméně závislá na počasí, velké vzdálenosti, velké náklady
- omezená dostupnost (tam, kde jsou koleje)
b. automobilová
- výhodná na krátké vzdálenosti, pohotová, dobře dostupná (až k zákazníkovi)
- drahá, neekologická
-
lodní (námořní; říční)
- nejlevnější, dlouhé vzdálenosti (námořní)
- pomalá
-
letecká (vzdušná)
- rychlá, statisticky nejbezpečnější
- hodně závislá na počasí, drahá
-
složky dopravy
- dopravní sítě (cesty) = silnice, železnice, ropovody, plynovody, …
- dopravní uzly = nádraží, letiště, přístavy, …
- dopravní prostředky = auta, lodě, vlaky, letadla, …
-
světová doprava
-
roční objem nákladů – přes 100 mld. tun; přepravených osob/rok – přes 1 bilion
-
převládá automobilová doprava
-
S Amerika, Evropa – nejvyšší úroveň dopravy
-
Japonsko – všechny druhy dopravy, velmi moderní
-
Rusko – převládá železniční
-
Afrika, Asie – dopravní systémy budovány kolonizátory (VB, Francie)
-
-
-
různé rozchody železnic, spojení míst těžby a přístavů
-
dnes zastaralé a v dezolátním stavu, neudržované
Pevninská doprava
-
železniční doprava
-
rozvoj s parním strojem (VB, průmyslová revoluce)
-
rozchod kolejnic – vzdálenost mezi vnitřními hranami kolejnic;
-
široké; normální (60 % světa = 1435 mm); úzké rozchody
-
-
4 typy železniční dopravy
-
a. evropský – hustá síť, postupně modernizovaná, vysoká frekvence spojů, menší náklady
b. severoamerický – řídká síť, moderní vybavení, velké náklady, neelektrifikované tratě
c. ruský – řídká síť, velké náklady, elektrifikované tratě
d. rozvojové země – řídká síť, různé rozchody, malá frekvence spojů, často místo těžby–přístav
- většinou položen základ tratí už v 19./20. stol
- USA – transkontinentální železnice, Rusko – Transsibiřská magistrála, Indie – VB položila základ, ČR – většina sítě vybudována již za Rak–Uh
- ČR – jedna z nejhustších železničních sítí na světě
- modernizace tratí bývalých komunistických států
- ve vyspělých zemích rychlovlaky – Francie TGV; Japonsko Hikari, Šinkanzen
-
maglev (magnetická levitace) – vlak se pohybuje na „polštáři“ magnetického pole několik cm nad zemí
- Japonsko, Čína, Německo
- nové železnice v Číně; některé země bez železnic (Island – těžké přírodní podmínky)
- nejdelší železniční sítě – USA, Rusko, Čína, Indie, Německo, Kanada, Austrálie, Argentina, Francie
- nejvýkonnější nákladní železniční doprava – Rusko, USA, Čína, Kanada
- nejvýkonnější osobní železniční doprava – Japonsko, Čína, Rusko
-
silniční (automobilová)
-
vede v nákladní i osobní dopravě
-
rozdílná úroveň v kvalitě, délce, hustotě komunikací – odráží úroveň hospodářství dané země
-
silnice I., II., III. třídy; dálnice; místní komunikace
-
první dálnice v 1. pol. 20. stol. USA, Německo, Itálie
-
-
největší hustota sítě v S Americe, Z Evropě – zároveň i nejkvalitnější
-
nejvýkonnější nákladní i osobní silniční doprava – USA, Japonsko
-
-
potrubní
-
přeprava ropy, zemního plynu, ropných derivátů → ropovod, plynovod, produktovod
-
nejčastěji spojení místa těžby a vývozních přístavů/dovozních přístavů a zpracovatelské závody
-
nejdelší ropovody a plynovody – Rusko, Kanada, USA
-
v ČR ropovod Družba, Ingolstadt
-
kanalizace, vodovody
-
potrubní pošta – stlačený vzduch → vystřelí kapsli
-
Lodní doprava
-
námořní doprava
-
přeprava velkých nákladů na velké vzdálenosti
-
více trampová než linková přeprava
-
- trampová („tulácká“) – nemá pevně stanovené linky, pluje dle potřeby, najímány zákazníky
- linková – pevně stanovené linky a časy (jízdní řád)
-
druhy lodí
-
tankery (cisternové lodě, zejména ropa); balkery (suché, sypké materiály)
-
kontejnerové lodě (převáží cokoli v kontejnerech); univerzální lodě
-
-
přístavy dovozní (více výkladky než nákladky); vývozní (převažuje nákladka)
-
Singapur – největší univerzální přístav; Rotterdam – největší dovozní
-
-
největší přístavy světa (2006) – Šanghaj, Hongkong, Qingdao (Čína); Pusan (J Korea); viz výše
-
země s největším počtem lodí – Panama, Libérie, Čína, Malta, Bahamy, Singapur, Rusko
-
země levné vlajky – loď patří USA/jiným vyspělým zemím, ale „je přihlášena“ pod jiný stát
→ platí se nižší daně, loď spadá pod jurisdikci daného státu-
Panama, Libérie, Bahamy, Malta
-
-
-
země s největším loďstvem – USA, Japonsko, Rusko
-
nejvíce lodních linek v Atlantiku, pak Pacifik, Indický oceán
-
říční
-
nejstarší druh dopravy
-
splavné toky + jezera; přehrady, plavební kanály (průplavy)
-
nejdelší vnitrozemské trasy – Rusko, Čína, USA
-
nejdůležitější trasy:
-
Mexický záliv – Mississippi – Michiganské jezero (a další) – řeka sv. Vavřince – zál. sv. V.
-
Severní moře – Rýn – Mohan – Dunaj – Černé moře
-
Bělomořsko-baltský průplav (Bílé m. – Oněžské a Ladožské jezero – Balt)
-
Volžsko-baltský průplav (Kaspické moře – Volha – Balt)
-
řeky Nil; Kongo; Zambezi; Niger; Amazonka; Murray-Darling; Chuang-che; Jang c’tiang; Ganga; Mekong; Iravadí
-
-
Letecká doprava
-
hlavně přeprava osob na velké vzdálenosti
-
nejvíce USA, Rusko, Japonsko
-
americký typ – Boeing (Jumbo Jet); evropský typ – Airbus, pokus o nadzvuková letadla – Concorde
-
-
hlavní trasy Evropa – S Amerika; Evropa – J Amerika; Evropa – Blízký východ
-
dělení dle velikosti (malá dopravní až velké airbusy), doletu, nosnosti, rychlosti
-
největší letiště na světě (2007) – Atlanta (Hartsfield-Jackson); Chicago (O’Hara); London (Heathrow); Tokyo (Haneda), Los Angeles; NYC; Paris (Charles de Gaulle); Frankfurt; Beijing; Madrid
Speciální druhy dopravy
-
rozvody elektřiny
-
přenos zpráv a informací, pošty (holubi, kurýři, telegram, …), telefon a fax, TV a rozhlas, internet
-
služby – zdravotnictví, stravování, maloobchod, záchranáři, hasiči, horská služba, cestovní ruch, …
Cestovní ruch
- realizační (umožňují uskutečnit cestovní ruch – doprava, ubytování, stravování, kulturní nebo sportovní střediska, lékař, inf. středisko)
- lokalizační (vhodné podmínky, přírodní předpoklady – moře, hory, sníh, teplo, zima, kulturní – památky, muzea, hrady,zámky)
- selektivní (kdo se účastní a v jaké míře, pracující cestují více než nezaměstnaní, urbanizační, sociální, politická – lidé z totalitního režimu nemohou cestovat, ekologické, demografické)
- nejvíce cestují lidé z Evropy 60%, Japonska, USA, Kanada jezdí do Evropy, 13% Amerika, 13% Asie
- nejnavštěvovanější místa jsou Španělsko, Itálie a Francie, s. Afrika, středozemí
Zahraniční obchod
Aktuální přehled studia pro rok 2024/2025:
Nevíte, co studovat? Za 5 minut to zjistíte! Spustit test
- ukazatelem zahraničního obchodu je obrat (součet vývozu a odvozu) a saldo (od vývozu se odečte dovoz)
- ČR je záporná, USA také, ale má velký obrat, Japonsko kladné, Německo zrovna tak
- komoditní struktura – určuje s čím se obchoduje, zaostalé země vyvážejí suroviny a dovážejí hotové výrobky, vyspělé země vyvážejí stroje, hotové výrobky a dovážejí suroviny
- teritoriální struktura – určuje kdo s kým obchoduje – polovina zahraničního obchodu v Evropě, Japonsko, USA, Asijští tygři (Thajsko, Korea, Thaiwan, Senegal, …), Arabský poloostrov, Perský záliv
- nejvíce investic probíhá mezi USA a z. Evropou, Kanadou, Latinskou Amerikou, mezi z. Evropou a VB, Německem, Francií, východní Evropou, mezi Japonskem a Koreou
- výměna vědeckotechnických poznatků je nejmladší forma spolupráce, probíhá pomocí licencí, patentů, obchodního poradenství
Za správnost a původ studijních materiálů neručíme.