Psychologie
předmět, funkce, využití v praxi, psychologické disciplíny, směry psyché = z řeč. duše logos = z řeč. rozum původně byla součástí filosofie za jejího zakladatele považován Aristoteles (spis „O duši“) 1879 – oddělila se od filosofie zakladatelem Wilhelm Wundt empirická přírodně – společenská věda široké uplatnění ve školství, zdravotnictví, ekonomice, politologii apod. Úkol psychologie: zkoumat zákonitosti a mechanismy vzniku, utváření a průběhu lidského […]
předmět, funkce, využití v praxi, psychologické disciplíny, směry
- psyché = z řeč. duše
- logos = z řeč. rozum
- původně byla součástí filosofie
- za jejího zakladatele považován Aristoteles (spis „O duši“)
- 1879 – oddělila se od filosofie
- zakladatelem Wilhelm Wundt
- empirická přírodně – společenská věda
- široké uplatnění ve školství, zdravotnictví, ekonomice, politologii apod.
Úkol psychologie:
- zkoumat zákonitosti a mechanismy vzniku, utváření a průběhu lidského chování a prožívání, které jsou vždy projevem osobnosti určitého člověka s jeho individuálními vlastnostmi a disposicemi ve vzájemném působení s prostředím
Předmět psychologie:
- prožívání a chování člověka, které jsou východiskem k poznání osobnosti člověka
- osobnost je mnohem více než jen proces prožívání a chování
- k poznání osobnosti je nezbytné zkoumat tyto procesy v dalších souvislostech
Prožívání:
- vnitřní subjektivní procesy a stavy, které si člověk uvědomuje jen do určité míry
- vjemy, představy, emoce, rozhodování, vybavování z paměti
Chování:
- vnější projevy, které jsou zpracováním a vyjádřením vnitřní situace člověka (prožívání)
- zahrnuje všechny činnosti, pohyby, úkony, jednání, reakce, řeč, výrazy člověka
- pocení pláč, rudnutí, blednutí, smích, mimika, změny v dýchání, držení těla atd.
I/ Expresivní
- vyjadřuje skutečné smýšlení a pocity
- bezprostřední výraz prožívání
II/ Adaptivní
- účelné přizpůsobování se dané situaci
- předstírání, stylizace
PSYCHOLOGICKÉ DISCIPLÍNY
Základní
Obecná psychologie
- základní teoretické otázky psychologie, celkový obraz o člověku
- problematika poznávacích procesů, dynamiky citového života, zaměřenosti a usilování člověka (motivy, zájmy, postoje), autoregulací člověka apod.
- v úzké souvislosti s dějinami psychologie a s psychologickou metodologií
- paměť, inteligence – vše, co je lidem společné
Psychologie osobnosti
- struktura a vývoj osobnosti
- zkoumá podobnosti a odlišnosti mezi lidmi
Vývojová (ontogenetická) psychologie
- psychický vývoj člověka
- zkoumá činitele ovlivňující vývoj a charakteristiky vývojových období člověka
Fysiologická psychologie (psychofysiologie)
- zabývá se biologicko – fysiologickou determinací (podmíněností) psychologických jevů
- činnost vyšší nervové soustavy, žláz s vnitřní sekrecí apod.
Sociální psychologie
- formy a mechanismy začleňování lidí do mezilidských vztahů, sociálních skupin a společenských institucí
Psychopatologie
- psychické poruchy a potíže, zkoumání příčin jejich vzniku, hledání léčebných metod, které je odstraňují
Psycholingvistika
souvislost mezi myšlením, řečí a jazykem
Srovnávací psychologie
- porovnávání poznatků psychologických disciplín
Speciální
Zoopsychologie
- psychika živočichů na různých stupních vývoje, přičemž získané poznatky využívá i pro objasnění některých psychických jevů člověka
Diferenční (poznávací) psychologie
- zjišťuje a vysvětluje interindividuální psychologické rozdíly mezi lidmi (vzhledem k pohlaví, národnosti, civilizaci atd.)
Aplikované
Pedagogická psychologie
- psychologické aspekty rozvoje člověka v podmínkách výchovy
- zkoumá problematiku účinného vyučování i poznání žáka
Klinická psychologie
- orientace na diagnostiku duševních nemocí a potíží a na psychoterapeutickou péči o nemocné, včetně somaticky nemocných lidí
Poradenská psychologie
- školní, výchovné, profesní a manželské poradenství
Soudní (forenzní) psychologie
- studium zločinnosti, psychologie pachatelů trestných činů
- psychologické expertízy pro soudní potřeby
Psychologie zdraví, sportu, práce, reklamy, umění atd.
METODY VÝZKUMU
Pozorování
- sledování člověka bez záměrného zasahování
Extrospekce
- pozorování vnějších projevů člověka v přirozených nebo speciálně upravených situacích
Introspekce
- pozorování vlastních vnitřních jevů
Experiment
- záměrné zasahování do podmínek a vlivů na zkoumanou osobu tak, aby všechny proměny byly kontrolovány a ze změn se daly kvantitativně vyvodit souvislosti
- používání dalších výzkumných metod a technik
- dotazníky, rozhovory, analýza výsledků činnosti, analýza slovních projevů atd.
Explorační (zjišťující) metody
- sociálně – psychologické výzkumné metody sloužící ke sběru dat
- používání rozhovorů, testů, dotazníků apod.
Sociometrie
- zjišťování a analýza vztahů mezi členy malých skupin
Obsahová analýza
- zkoumá výskyt určitých témat v médiích a jinde
- slouží k charakteristice určitých jevů a jejich historických proměn (např. pornografie) k identifikaci autora apod.
Sémantický diferenciál
- slouží k měření významu různých objektů a jeho srovnávání
- dotazovaný je požádán, aby popsal něco/někoho pomocí několika připravených škál, jejichž póly tvoří protikladná slova
- např. chytrý 1 2 3 4 5 hloupý
Psychodiagnostické metody
- soubor metod postihujících úroveň vývoje člověka, vlastnosti jeho osobnosti, jeho aktuální stav, přítomnost symptomů a syndromů, potenciální možnosti dalšího rozvoje
- využívá např. výkonnostní testy, testy osobnosti, rozhovory, pozorování, analýzy slovních projevů, rozbory výsledků činnosti atd.
PSYCHOLOGICKÉ SMĚRY
Asocionismus
- nejjednodušší psychologický směr
- asociace = znovuvybavování představ
- Herman Ebbinghaus
- zabýval se zákony učení – zákon zapomínání
Psychofysika
- psychologie + fysika
- fysické dráždění smyslů
- Herman Weber
- Gustav Fechner
Experimentální psychologie
- Wilhelm Wundt (1832 – 1920)
- německý fysiolog, psycholog a filosof
- založil v Lipsku 1879 první experimentální laboratoř
- orientoval se na oblast duševních pochodů pomocí vědecké introspekce
- předmětem je zkušenost
Behaviorismus
- jeden z nejvýraznějších směrů
- chápe psychologii jako vědu o chování
- vznikl na základě snahy opustit zkoumání subjektivních pocitů a zaměřit se na zkoumání chování člověka, které vykládá zejména jako reakce na podněty
- přeceňuje roli výchovy, neuznává vrozené psychické disposice
- ovlivněn reflexologií I. P. Pavlova
- chování = postup naučených odpovědí, které jsou viditelné
- nelze zkoumat lidskou psychiku
- stimul → reakce
- John B. Watson (1878 – 1958)
Neobehaviorismus
- na základě analýzy vztahů mezi podněty z vnějšího prostředí a chováním organismu vznikají určité pochody uvnitř organismu, které tyto podněty zprostředkovávají
- stimul → objekt (organismus) → reakce
- působení pudů a dědičnosti
- lze zkoumat i lidskou psychiku
- Edward C. Tolman
- Benjamin Skinner
Hlubinná psychologie
Klasická psychoanalýza
- Sigmund Freud (1856 – 1939)
- vídeňský lékař, zabýval se problémem, zda se v psychologickém výzkumu stačí zabývat pouze vědomím a zda vedle vědomí neexistují ještě další pochody, jež mohou ovlivňovat i naše jednání a chování, a to v nevědomí
- zjistil vztah mezi minulou zkušeností člověka a jeho současnými problémy, a tím upozornil na vliv nevědomí na chování člověka
- podle Freuda jsou rozhodujícím činitelem psychického vývoje jedince pudy, zejména pud sexuální a destrukční
- vědomí = co je právě teď
- předvědomí = zkušenosti uložené v mozku a lze je přivolat do vědomí
- nevědomí = lidské pudy
- ego = vědomí + předvědomí
- superego (alter ego) = ideály a normy chování
- id = nevědomí – pudy
- mezi egem, superegem a id vznikají konflikty, proto jsou lidé duševně nemocní
- 3 stadia života:
I/ Orální
- 1. rok života
- uspokojení při příjmu potravy
II/ Anální
- 2. rok života
- uspokojení při vyměšování
III/ Falické
- 3. rok života
- dítě si uvědomuje genitálie jako zdroj potěšení
- Oidipův/Elektřin komplex
- syn/dcera je sexuálně vázán/a na matku/otce
- veškeré lidské jednání je výsledkem libida (princip slasti) a principu reality – jeden vždy převažuje nad druhým
Analytická psychologie
- Carl Gustav Jung (1875 – 1961)
- nesouhlasil s Freudem
- vytvořil teorii o společném kolektivním nevědomí lidstva, jež je souborem archetypů (předobrazů), ze kterých se zrodila naše kultura
Individuální psychologie
- Artur Adler
- nesouhlasil s Freudem
- pud je touha po moci
Neopsychoanalýza
- Fromm
Gestaltismus (tvarová psychologie)
- Gestalt = z něm. tvar
- psychické děje vystupují jako celek, jehož strukturu a vlastnosti nelze odvodit z jeho jednotlivých částí
- biologické, psychické a sociální jevy a procesy mají nedělitelnou povahu
- celek je více než suma částí
- Karl Lewin
- Max Wertheimer (1880 – 1943)
- Wolfgang Köhler (1887 – 1967)
Humanistická psychologie
Aktuální přehled studia pro rok 2024/2025:
Nevíte, co studovat? Za 5 minut to zjistíte! Spustit test
- v oposici k behaviorismu zdůrazňovala tvořivost osobnosti
- oproti psychoanalytickému nevědomí zdůraznila vědomí a sebeuvědomování
- zabývá se sebevyjádřením člověka, jeho pravou identitou a seberealizací
- okolí člověka je třeba zlidšťovat, aby každý měl příležitost svou identitu projevit
- jak vnímám sebe, tak vnímám svět
- čím jsem, za to si můžu sám
- Wilhelm Dilthey
- Abraham H. Maslow (1908 – 1970)
- Carl R. Rogers (1902 – 1987)
Psychologie positivního myšlení
- Dale Carnegie
- kniha „Jak získávat přátele a působit na lidi“
- usmívat se
- zajímat se upřímně o lidi
- pamatovat si jména
- být dobrým naslouchačem
- povzbuzovat a chválit
- projevovat úctu k názorům druhých
- uznat chybu
- Vincent Peale
- kniha „Síla positivního myšlení“
- věřit si, nečekat předem neúspěch
- naučit se raději mlčet, než říct něco negativního
- uklidňovat se
- zvolit si štěstí
Za správnost a původ studijních materiálů neručíme.