Problematika poruch intelektu a chování
Psychopedie obor speciální pedagogiky zabývají se výchovou jedinců postižených duševně, mentálně (jde o postižení intelektu – rozumová) porucha = psychická, mentální retardace retardace = zpoždění, zpomalení postižení souvisí s také jiným postižením (představivost, paměť, emociálně, citově, vlastnosti osobnosti, …) jde o postižení mozkové, rozumové v případě středních a těžkých poruch, bývá postižena i oblast motoriky, případně i oblast somatická (tělesná = vzhled) Příčiny […]
Psychopedie
- obor speciální pedagogiky zabývají se výchovou jedinců postižených duševně, mentálně (jde o postižení intelektu – rozumová)
- porucha = psychická, mentální retardace
- retardace = zpoždění, zpomalení
- postižení souvisí s také jiným postižením (představivost, paměť, emociálně, citově, vlastnosti osobnosti, …)
- jde o postižení mozkové, rozumové
- v případě středních a těžkých poruch, bývá postižena i oblast motoriky, případně i oblast somatická (tělesná = vzhled)
Příčiny mentálních poruch:
- jde vždy o postižení MOZKU
- vrozené poruchy i dědičné
vrozené: – může být dáno chybným vývojem mozku v těhotenství (špatná životospráva, nemoci),
- při porodu (krátká zástava, nedostatek kyslíku, …)
- získané
- dětská mozková obrna
- záněty mozku
- nádor na mozku
- úraz
- mentální retardace
- – nedostatečný vývoj mozku, u něhož nastane hlubší postižení, které vede k trvalejšímu postižení všech . Tomuto postižení, které vznikne před narozením dítěte se říká oligofrenie.
- – v pozdějším věku je to demence
Případy oligofrenie
50 – 60% mentálních postižených oligofrenie vzniká v době před narozením dítěte.
8% v době porodu
Asi 25 – 30 % má původ ve vrozené látkové výměně, poruchách vnitřní sekrece (hormonální poruchy, případně záněty mozku).
Oligofrenik – se hned po narození vyvíjí netypicky, pohybový vývoj zaostává, jemná motorika dítěte zaostává na stejném bodu výboje, vyvíjí se opožděně, zpomaleně nebo vůbec, typickým projevem jsou stereotypní pohyby (opakovaných pohybů těla – kývání).
Specifické formy oligofrenie:
- Downova choroba (mongolismus)
- způsobena odchylkou ve skladbě chromozomů (u 1 – 2% narozených dětí)
- vrozená vada
tělesné, duševní znaky:
- úzké a šikmé oči, daleko do sebe posazené, tupý nos, malé uši, rozbrázdění velký jazyk, malý vzrůst, malé dlaně s krátkými prsty, suchá kůže, řídké vlasy, nepříliš vyvinuté orgány, volné klouby, často trpí rýmou, …
- stupně slabomyslnosti je různý (od lehčí debility až po těžkou idiocii
- nedožívají se velkého věku
- velmi přítulní, společenští jedinci, nejsou agresivní, dá se s nimi dobře vycházet
Hormonální poruchy
- Kretenismus
- porucha štítné žlázy
sporadický kretenismus
- nápravu zvýšenými dávkami jódu
- při včasné diagnóze dostává jedinec udržující dávku hormonů
endemický kretenismus
- způsobený nedostatkem jódu ve vodě, v půdě
- vyskytuje se na nejrůznějších místech zeměkoule
- vrozený
projevuje se: malý vzrůst, nízké čelo, sedlovitý nos, poruchy nedoslýchavosti, vady řeči, výslovnosti, může dojít k hluchosti
Vrozené metabolické poruchy
- Fenilketonurie
- vrozená metabolistická porucha
- vady metabolismu bílkovin, nedostatek jaterního enzymu
- pokud se tato choroba v čas objeví u novorozenců a učí se, nemusí k této chorobě dojít
- Dětská mozková obrna (DMO)
- častá příčina digofrenie
- tělesný handicap, poruchy psychiky
- stupně postižení jsou různé
poškození (DMO):
- negativní vliv v nitroděložním životě
- onemocnění matky (zarděnky, pohlavní nemoci, otrava biotickými látkami – – drogy, léky, alkohol, nikotin)
- nedostatek správné výživy
- nedostatek kyslíku
- úrazy matky
- Pseudoligofrenie (soc. oligofrenie)
- je způsobena zanedbáním soc. podnětů v životě dítěte
- projevuje se zpožděním myšlenkových procesů (abstraktní myšlení, účelové dovednosti), tzv. VLČÍ DĚTI
- mentální opoždění dítěte
Stupně oligofrenie (slabomyslnosti)
- diagnóza oligofrenie vzniká na základě dlouhodobého pozorování, případně testů zejména inteligenčních testů, vyplívá z něho zjištění inteligentního kvocientů IQ
- debilita 50 – 70 bodů IQ
- zaostává v pohybové i mentální stránce
- méně zvídavé, výrazně menší slovní zásoba, vady řeči a výslovnosti, spíše mechanické myšlení než logický, z hlediska paměti se porucha nemusí projevit
- debilní dítě bývá zařazováno do normální MŠ mezi normální děti
- debilní dítě je zařazováno do ZvŠ, při vyšším stupni postižení pomocná škola
- dítě se může vyučit jednoduchému řemeslu (zahradnictví, pomocným pracovníkem v kuchyni, kuchař, s látkou, atd.)
- imbecilita 40 – 50 bodů IQ
- střední postižení
- velké problémy s navazováním kontaktu, jednoduché věty až jednoslovné, problémy s návyky se sebeobsluhou (učí se pomalu a těžce), proto se může projevit citově labilní
- děti jsou vychovávány v rodině nebo v ústavu sociální péče (přes týden, o víkendu doma)
- děti absolvují některé třídy pomocné školy
- nemůže mít profesy, úspěch je, když je sebeobsluha na dobré úrovni
- idiocie pod 40 bodů IQ
- velmi vážné mentální postižení
- nevytváří se běžná řeč (posuvky, …
- velké problémy se sebeobsluhou, jsou odkázáni na ostatní
- jsou nevzdělatelní, ani pomocná škola
- nedožívají se vysokého věku, ani ne dospělosti (dospělý jedinec = 2 leté zdravé dítě)
- trvale v ústavu sociální péče pro děti a pak pro dospělé (Zdislavice, Zborovice, Lubná, Kroměříž, Zlín, Fryšták, Hodonín, Kyjov)
Etopedie
- obor speciální pedagogiky zabývající se výchovou jedinců s poruchami chování
Podstata a příčiny poruch chování
- poruchy chování se vymykají z přiměřeného chování v určitém věku a v určitém sociokulturním prostředí
- jedinec s poruchami chování porušuje určité normy chování (morální nebo právní normy)
příčiny: vrozené, dědičné
- jsou méně závažné
vlivy výchovy okolí
- z nějakých důvodů nekvalitních
- vlivy vrstevníků, spolužáků, party
- mladý člověk napodobuje své okolí, napodobování vzorů kladných i
záporných má velký vliv ⇒ řada příčin v chování
Struktura poruch chování
- disociální poruchy
- asociální poruchy
- antisociální poruchy
ad 1) disociální poruchy
- odchylky od obvyklých způsobů chování
- z pravidla souvisí s určitým věkem, např.: s obdobím dospívání – po určité době zanikají
- zlozvyky
- neposlušnost, neukázněnost
- vzdorovitost (negativismus)
- lhavost
ad a) zlozvyky
- negativní návyky, které vznikají při určité činnosti a jsou provázeny silnou potřebou (opakování navozuje silné citové prožitky, jinak dochází k napětí, k nepříjemným prožitkům, agresivity, …)
- okusování nehtů, vybírání si v jídle, čtení noviny při jídle, jídlo v noci, při spaní držet za ruku, kouření, alkohol, nepořádnost, nedochvilnost, nezodpovědnost, vyvolávání konfliktů, …
náprava : – jde o individuální problémy
výchova: – zjistit důvody, kořeny problému
- klidné působení, trpělivost, kladný příklad dospělého, nepoužívat tresty, ocenění úspěchu a úsilí, u dospělého je prvořadá motivace a
vůle- začít a pokračovat
Mnohem jednoduší je předcházení zlozvyků než je potom řešit.
ad b) neposlušnost, neukázněnost
- jedinec nedbá pokynů učitele, rodičů
- dítě = rodiče, žák = učitelé, dospívající = jiný dospělý
- problém, který se týká převážně chlapců, méně pak dívek
- do jisté míry vývojová záležitost (dětství, dospívání)
- mezi dospíváním a dospělostí se dá odstranit, pokud ne – velký problém na pracovišti, ke kolegům
- často se objevuje ve škole, ve vyučování (vyrušování, nepozornost, nevhodné chování ke spolužákům, o přestávce, …)
důvody:
- problém může být i v nadměrném množství požadavků, perfekcionalistická výchova
- nedostatek požadavků, volná výchova, liberální výchova, volnost
- nejednotná výchova, jiné požadavky matka – otec, rodiče – prarodiče, rodina—škola, nevhodný denní režim
náprava a výchova
- navodit vztah důvěry
- vytvořit fungování přirozené aktivity
- používat mnohem více pochval, hodnocení
- tresty spravedlivé, přiměřené
- dítě svým zráním z těchto poruch vyrostlo
ad c) vzdorovitost (negativismus)
- je projevem odporu jedince proti výchovnému působení, které ho omezuje
- v průběhu ontogeneze se projevují ve 2 období:
- období vzdoru (2 – 3 rokem)
- období vzdoru (11 – 13 rokem – puberta)
Mezi 2 – 3 rokem dochází k výraznému procesu sebeuvědomování a počátku rozvoje volního jednání.
Dítě si uvědomuje existenci, jedinečnost a důležitost vlastní osobnosti i fakt, že může chtít i nechtít samo rozhodnout. Tento stav je součástí normálního duševního vývoje a je nezbytný. Vzdorovitost jako trvalejší porucha chování vzniká jako důsledek nesprávné výchovy.
- dítě je v afektu (řve, pláč, kopání kolem sebe), chybná reakce je vyhovět požadavku dítěte i řešit tělesným trestem
- nežádoucí je nutit dítě činnosti, kterou se nechce zabývat
- nevhodná je perfekcionistická výchova (dítě odmítá absolutně požadavek -negativismus – dítě má tendenci činit pravý opak)
negativismus může mít 2 podoby: a) pasivní – odejde v klidu do rohu
(nenápadná reakce)
- aktivní – nápadná spontánní reakce
(nesouhlasná reakce)
náprava a výchova:
- klidné jednání ve smyslu nepřizpůsobovat se afektivním reakcím dítěte
- vyžadovat plnění zásadních požadavků, umožnit přiměřenost volby, učit je rozhodovat (přiměřeně věku)
ad d) lhavost
- vědomé a úmyslné skreslení skutečnosti nebo podání nepravých, nesprávných informací. V závažnějších případech, má-li charakter pomluvy nebo podvodu přechází v antisociální chování.
Druhy lži:
1. Fantazijní
- objevuje se v dětském věku, souvisí s tím, že přesně nerozlišuje mezi skutečností a myšlenkou. Může se objevit u sugestivně položené otázky.
2. Běžná
- objevuje se v dětském věku (školní, dospívání, v době dospělosti), dítě velmi často zažívá obavy a strach z trestu (dostal 5, něco ztratilo, něco rozbilo). Někdy se objevuje dvojitá lež – dítě o jedné věci říká doma něco jiného a ve škole něco jiného. V dospívá je lež častá. Lžou i dospělí sobě sami navzájem, nejhorší je lež, lžou-li dospělí dětem (rodiče – dítě, dítě – učitel).
3. Vychloubačná
- upoutat pozornost, snaha učinit se zajímavým, vyvolat závist
4. Solidární, kolegiální
- lež kamarádská (tak ho neshodím, podpořím ho), lež bratrská, vůči rodičům, lež rodičů vůči dětem
5. Altruistická (milosrdná)
- zatajení nemoci, situace, ve které vím, že bych člověku na, kterém mi záleží ublížit ⇒ snaha neublížit
Nejlepším úkolem je prevence – předcházení dospělým, nalhat nikomu, říkat pravdu, odstraňovat nepřiměřený strach z trestu (tělesných).
ad 2) asociální poruchy
1. Záškoláctví
- neomluvená nepřítomnost žáka, studenta ve škole v rozsahu 10 – 100 vyučovacích hodin
příčiny: – strach ze školy (zkoušení, písemky, šikana), z učitele, šikanování
učitelem (zesměšňování, …), z adaptace na novou školu
- špatný prospěch (trvalý, dlouhodobý)
- nesprávná – chybná výchova rodiny )rodiče zlehčují všechno co se týče školy, negativní přístup ke škole, nespokojenost s tím, že místo 1 nosí 2, dítě se nikdy rodičům nezavděčí, lhostejnost a nezájem ze strany rodičů)
- osobní zvláštnosti dítěte v období dospívání (potřeba zažít nějaké dobrodružství)
náprava a výchova:
- je důležité, aby záškoláctví bylo odhaleno co nejdříve (šla 1 – 2× z školu)
- odhalení příčiny, hlavně tam, kde vyjde najevo strach – z trestu, učitele, předmětu, známky ⇒ spolupráce učitele + rodičů + výchovný poradce
2. Útěky a toulavost
- nedovolené vzdálení se z domova nebo ze školy (DD, pěstouni apod.)
- záležitost školského věku, zejména v době puberty, může z toho vznikat toulavost
příčiny:
- touha po dobrodružství, zážitku, touhy to zkusit
- mohou mít různé podoby strachu, šikanování, únik z tíživé situace (týrání, alkohol v rodině, citová deprivace)
- existují jedinci, kteří jsou geneticky více disponováni k tomuto chování, např.: jedinci citově nestálí, labilní, neklidní
dva typy: a) jedince
- skupiny
- vůdce může inspirovat – přinutit skupinu ke krádežím
toulavost – jde o opakované útěky, které se stávají trvalejším rysem chování ⇒ ⇒ krádeže, přespávání v chatách, v domovech, alkohol, drogy
- zvykne-li si na to, hrozí nebezpečí bezdomovců, lidé pořád na cestách
Těmto lidem by se mělo pomáhat, ale tolerovat to (charitativní zařízení, azylové domy, …)
3. Sebepoškozování (autoagrese)
- SEBEVRAŽDY, TETOVÁNÍ
- drobnější sebepoškozování (předstírání nemoci) až po sebevraždy
- neobjevují se v dětství, ale v období dospívání a dospělosti, dochází k ním opakovaně
příčiny: – jsou velmi složité, komplikované, jednou z nich můžou být dědičné dispozice (sebevraždy)
- negativní vlivy prostředí a výchovy, může být dlouhodobá (citová deprivace, pocit nebezpečí, …), ale i jednorázová pohnutka (nešťastná láska, smrt někoho blízkého, vážná nemoc)
typy sebepoškozování:
- tetování
- záležitost stará staletí, souvisí s obřady (dospívání – iniciační obřady)
- piercing
- polykání předmětů
- pro člověka to má jen ten efekt, že je z vězení převezen do nemocnice, chce být pryč z prostředí vězení
- sebevraždy
- stupně: 1. člověk uvažuje, co by se stalo kdyby
2. pokusí se = demonstrativní sebevražda
3. dokonalá, končící smrtí
ad 3) antisociální poruchy
- znamenají porušování společensko – mravních norem a někdy i zákonů ⇒ =>výchovné, nápravné prostředky. Ne jenom rodiče, doktor, ale i psycholog, psychiatr, ústavy, spec. ped. centra
- náprava je dlouhodobá
- resocializace = náprava, znovu vychovat, převychovat, zařadit do společnosti
1. Delikvence mladiství
- takové chování dospívajících – mladistvích (15 – 18 let), které zákon označuje jako trestný čin
- trestní odpovědnost u nás, sám delikvent od 15 let, rodiče- zákonní zástupci do 15 let
- týká se ve větší míře chlapců – pestřejší (krádeže, projevy agresivity, vandalství, šíření a prodej drog, …)
- u děvčat se to týká spíše mravních norem (prostituce – je stíhán ten, kdo je nutí nebo využívá)
příčiny: 1. Základní vážné nedostatky v rodině
2. Převážně děti z náhradní rodinné péče, nedostatek citu
3. Negativní vlivy party
4. Vrozené dispozice – agresivní chování
- většinou je to souhrn – součet více příčin
náprava a výchova:
- zákon poskytuje mladistvím zvláštní ochranu a poskytuje jím, umožňuje jím převýchovu než trest
- soud většinou poskytuje ochrannou výchovu v ústavech
- je nezbytné, aby s nimi pracovali vysoce kvalifikování pracovníci, pedagogové, psychologové, …
2. Agresivita a vandalství
- nerespektování mravních, ale i právních norem
- jsou to většinou činy vědomé a úmyslné, byť je to často spojeno s afektem zlosti, hněvu apod.
stupně: 1. Pocit afektu člověk zvládne
- afekt proběhne uvnitř, navenek se neprojeví, emociální projev – zaťaté zuby, zblednutí, …
2. Slovní agrese
- hádky, slovní napadání, urážky, vyhrožování
3. Agrese namířená proti předmětům
- k agresi nás vyprovokuje někdo a my něco rozbijeme
4. Agrese proti člověku
- napadení, fyzické ublížení
- mezní, největší je vražda
5. Dlouhodobé týrání člověka
- většinou v rodině, skryté, neodhalené (odhalit by to měl učitel, vychovatel, okolí, doktor, sociální pracovník, policie), dítě to samo může oznámit anonymně na Linku bezpečí
násilí v rodině: – obětí může být dítě nebo žena
- snášenost i několik let
skupinová agresivita: – party
- skinheads
šikanování: – chicane [šikana], francouzský původ
- obtěžování, týrání, sužování, vydírání, pronásledování
- projevy ponižující důstojnost jiného člověka (zesměšňování)
příklady: – je typické u dětí školního věku (v době dospívání)
- nadávky (dlouhodobě namířené proti 1 člověku)
- ničení věcí, krádeže, vydírání (finanční)
- musí konat zadané věci
- vyloučení z kolektivu (u děvčat)
Často se objevuje na vojně (bažanti, mazáci).
Stupně šikany:
Michal Kolář v knize „Skrytý svět šikany ve škole“ uvádí 5 stupňů šikanování:
1. ostrakismus
- mírné psychické formy násilí (jedinec je vytlačen ze skupiny, je terčem posměchu, …)
- může se vyskytovat v jakékoliv skupině
- nejvyšší stupeň má podobu vykořisťování
typ agresora: 1. Hrubý, primitivní, impulzivní (podléhá emocím afektu),
agresivní
2. Velmi slušný, kultivovaný, zahleděný do sebe, na první pohled jemný – sadistické sklony (někomu nenápadně ubližovat)- potají, nenápadně nebo k tomu má pomocníky, sám to násilí nevykonává
3. „srandista“ – výmluvný, ve třídě oblíbený, velká sebedůvěra (snaží se obveselit sebe i ostatní, aby byl středem zájmu)
oběť: – může být kdokoliv, který se jenom trochu odlišuje nebo je vybrán agresorem
- dítě se agrese bojí, přijme ji pasivně, neohradí se (nemusí být slabý)
- i ostatní členové skupiny hraji svou roli, záleží na nich zda to zůstane utajeno nebo se to někdo dozví
jak šikanu odhalit:
- vnějším příznakem může být posmívání (zesměšňující přezdívky, hrubé žerty, nadávky)
- příkazy, rozkazy
- skutečné projevy agrese o přestávce, ve volném čase (honění, pošťuchování, rvačka). Učitelka si muže všimnout roztrhaného oblečení, rozházené věci, horší prospěch, modřiny a škrábance, ustrašenost, zhoršení docházky a záškoláctví. Rodiče si můžou všimnout střídání nálad, nechuť chodit do školy, ustrašenost, ztráta peněz, nervozita, …
náprava:
1. zjištění a vyšetření šikanování
- ptát se jednotlivých dětí, co se stalo – ne kolektivu, písemný záznam, informovat a poradit se s ředitelem – popř. už nějaký zásah – oddělit do různých tříd
2. – někteří pedagogové doporučují netrestat, projevit laskavost, pochopení, apelovat na soucit
- jiní pedagogové navrhují: a) oznámení řediteli, příp. policii
- potrestat sníženou známkou z chování
- přemístění agresora a postiženého do jiné třídy, školy
- důležité je jednání s třídou, využití tzv. dětského soudu (odsoudit šikanování ne dítě)
- nutné jednání s rodiči, ředitel x rodiče agresora, ředitel x rodiče oběti, každý zvlášť
pomoc obětem šikanování:
- trénink sociálních dovedností a trénink asertivních technik (předmět – zabývá se tím ZŠ ve vyučování)
prevence:
- učitelka jedná tak, že je solidární se slabšími
- autorita učitele, zejména na základě jeho osobního příkladu (nějak se chová, vystupuje, …)
- posílení demokratických vztahů ve třídě a ve škole (otevřenost mezi žáky a učiteli, aby žáci mohli projevit své názory, aby měli možnost diskutovat o čem chtějí)
3. Krádež a loupež
- tyto poruchy jsou součástí trestné činnosti
- krádež: – trestný čin, podstatou je přivlastnění si věci s cílem obohatit se
typy: – z MŠ dítě přinese domů hračku, část stavebnice, … (nemá vymezeno vlastnictví) – není to krádež, mělo by být vysvětleno, ne však trestáno
- na ZŠ – drobné krádeže – v obchodech, je nutné je odhalit, potrestat
- kleptomanie – duševní porucha, přivlastňování a hromadění předmětů
- krádež z nouze – bezdomovci, sociální případy, …
- kapesní krádeže – organizované, vypracovaný systém; Rómové
- systematická – vykrádání majetku – recidivisté, spol. nebezpečná
- podoby „vytunelování“ v hospodářství ⇒ finační defraudace
- loupež: – krádež s fyzickým násilím
- organizované
4. Organizovaný zločin, sexuální aberace (úchylky), toxikomanie
- nejtěžší antisociální poruchy
- jsou to závažné globální problémy společnosti
organizovaný zločin: – zahrnuje širokou škálu jednání (průmyslová špionáž, pašování, …), obchod s bílým masem, terorismus, …
sexuální aberace: – sexuální zneužívání dětí a mladistvých
- prevence – vhodná a optimální rodinná výchova
toxikomanie: – celosvětový problém
- vytvoření duševní i fyzické závislosti na toxických látkách
(napětí, neklid), dochází k rozvrácení vztahu k okolí (ztráta
zaměstnání, sociální izolace) a osobnosti
typy závislosti: kofeniismus
tabakismus – nikotinismus (lidstvo ho zná už několik století,
karcinogenní látka, horší důsledky, poruchy oběh. systému,
dýchání, možnost vzniku rakoviny)
alkoholismus (v jakékoliv fázi života, období středního věku – ženy ⇒ rozvrácení psychiky, ztráta zaměstnání, bezdomovci, rozvod, lépe odnaučitelné), závislost = denně
drogová závislost (tolueny, ředidla – těkavé, čichavé; do úst, k píchání)
- měkké
- tvrdé (marihuana)
výchova a náprava:
- téměř vždy jde o rodinou poruchu (nefunkčnost rodinné výchovy), dochází k nápravě v jiném prostředí, jiné výchovné pedagogické instituce
- v oblasti preventivně výchovné instituce (záškoláctví, …),
např.: Střediska – poskytují poradenské služby, pomoc v krizové situaci (šikana, problémy v rodině, …).
Krizová centra linky důvěry, Kontaktní centra (první informaci, pomoc, děti se mohou obrátit přímo).
Diagnostické ústavy
- pro děti
3 – 15 let
- pro mládež
15 – 18 let
- dítě se zde může dostat dobrovolně (na základě rozhodnutí dítěte nebo rodičů)
- děti s vážnými poruchami chování (prostituce, útěk s domova, drogy, …)
- trvá do 2 měsíců, navštěvuje školu, pozorováno a zkoumáno psychology
další navazující zařízení: Dětské domovy
Výchovné ústavy ——– dětské (3 – 15 let)
——– mládež (15 – 18 let)
ad a) dětské
- DVÚ
- pro děti, které neukončily povinnou školní docházku a byla nařízena ústavní výchova
- nařizuje soud
- DVÚ se zvýšenou výchovnou péčí
- pro děti, které mají výchovné problémy přímo v DVÚ – převýchova není úspěšná
ad b) mládež
- VÚM
- dětem, které dokončily povinnou docházku
- doplňují se a procvičují poznatky ze ZŠ, pro prospívající je možno přípravy na povolání
- nejčastěji bývají učební obory součástí VÚM
- dva typy: 1. všeobecný
2. VÚM s ochranným režimem
Aktuální přehled studia pro rok 2024/2025:
Nevíte, co studovat? Za 5 minut to zjistíte! Spustit test
- pro děti z VÚM, utíkají, páchají protispolečenskou činnost
- výrazný režim, trvalý dohled vychovatele
- VÚM s tzv. výchovně léčebným režimem
- pro jedince se zdravotní poruchou, která nevyžaduje pobyt v nemocnici
- diabetes + neurotické potíže, nervové onemocnění, …
Mechanismy odstraňování poruch chování:
- odstranění poruchy chování přímo ve škole (i v rodině)
- dávat úkoly, které zvládne a pochválit, spravedlivě ohodnocovat, objektivní emocionální přístup (nezvýhodňovat některé žáky přízní nebo opačně „oblíbení“, „neoblíbení“), dostatečně stimulovat dítě úkoly, pedagogicky taktní kontrola volného času, zajistit zájmové činnosti, kontrola kamarádů – společnosti, přiměřené tresty – nikdy né znevažující, zesměšňující, používat více pochval)
- odstranění poruchy ve spolupráci se speciálními pracovišti
- Speciální pedagog. centrum (SPC), Středisko výchovné péče (SVP), Krizové centrum (K-centrum), Sociální referát okresního úřadu – Oddělení péče o dítě (OPD) = dítě je před soudem zastoupeno sociálním pracovníkem OPD
- Umístění dítěte do etopedických zařízeních
- nejdůležitější v oblasti etopedie je prevence
- správný vzor chování v rodině
Za správnost a původ studijních materiálů neručíme.