Osobnost a vývoj osobnosti
ontogenetická psychologie – zabývá se psychickým vývojem jedince a základními biologickými mezníky jeho života (početí a smrt) Periodizace vývoje lidského jedince 1. Prenatální období začíná samotným početím (splynutí mužské a ženské zárodečné buňky) pokračuje vývojem plodu v matčině těle a končí narozením: embryonální – od početí do 2 měsíců fetální (plod) – od 3 měsíců do narození již v tomto období jsou patrné určité psychické […]
ontogenetická psychologie – zabývá se psychickým vývojem jedince a základními biologickými mezníky jeho života (početí a smrt)
Periodizace vývoje lidského jedince
1. Prenatální období
- začíná samotným početím (splynutí mužské a ženské zárodečné buňky)
- pokračuje vývojem plodu v matčině těle a končí narozením:
- embryonální – od početí do 2 měsíců
- fetální (plod) – od 3 měsíců do narození
- již v tomto období jsou patrné určité psychické funkce a reakce
- matka by se po dobu těhotenství měla vyhnout kouření, alkoholu a drogám
- psychický stav matky má na plod také vliv (pozitivní je chtěné těhotenství, podpora okolí, harmonický vztah s otcem dítěte, atd.)
2. Novorozenecké období
- zahrnuje prvních šest týdnů po narození
- porodem dítě přechází z nitroděložního prostředí, což způsobuje šok – samo dýchá, je mu zima, atd.
- důležité jsou první okamžiky po porodu (porodní trauma způsobuje pozdější neurózy)
- velmi důležitý je poporodní kontakt s matkou (tzv. „rooming in“)
- biologické zrcadlo – napodobování dětí dospělými
- symetrická (matčina snaha) a nesymetrická (egoismus, nezralost, empatie) komunikace
- normální porodní váha dítěte je 3–3,5 kg, výška kolem 50 cm
- dítě se vyživuje mateřským mlékem
- krátké úseky mezi bděním a spánkem
3. Kojenecké období
- trvá do konce prvního roku života
- tělesný vývoj dítěte – ztrojnásobí se mu počáteční váha a má zvětšenou hlavu
- rychlý rozvoj dítěte po stránce motorické (sezení, lezení, uchopování předmětů)
- rozvoj vnímání (smysly – zrak, sluch, hmat)
- rozvoj psychiky dítěte
- příprava na osvojení řeči – předřečové období (broukání, žvatlání, jednoslovná řeč)
- diferenciace emocí a citů
- formování prvních trvalejších sociálních vztahů (s těmi, kteří o dítě pečují, včetně biosociálního kontaktu s matkou
4. Batolecí období
- zahrnuje druhý a třetí rok
- pokračuje všestranný rozvoj dítěte (osvojení lokomoce – běhání, skákání, chození)
- rozvoj jemné motoriky – motorika rukou (samoobsluha)
- rozvoj tvořivosti (kreslení)
- vývoj řeči (ve 2 letech až 300 slov, ve třech letech až 1000 slov a spojování do vět)
- dítě dokáže vyjádřit své přání a začíná klást otázky – rozvoj logického myšlení
- dítě si uvědomuje svoje „já“ (jáství)
- rozvoj sociálních vztahů – postupně se odpoutává od matky a navazuje vrstevnické vztahy
- dítě začíná spolupracovat s okolím
5. Předškolní věk
- končí vstupem do školy
- dítě rychle roste a zeštíhluje
- rozvoj pohybové koordinace a zručnosti
- umí 3–4000 slov
- vývoj k samostatnosti a udržování pozornosti
- velmi bohatá představivost (dětské lži)
- rychlý společenský vývoj, pociťování ženské a mužské role
- dítě poprvé výrazněji překračuje rámec své rodiny a se svými vrstevníky dokáže realizovat hry (manipulační, pohybové, tematické – „hraní rolí“, konstruktivní, didaktické – výchovné)
- hry jsou důležité pro vývoj
- dítě umí kreslit, převažuje konkrétně názorné a pojmové myšlení, formuje se svědomí
6. Mladší školní věk
- od vstupu do školy po jedenáctý až dvanáctý rok, kdy se objevují první známky pohlavního dospívání
- postupuje rozvoj myšlení, veliká změna – dítě má určitou úroveň školní zralosti – biologická a psychosociální
- biologická – nesmí se začít moc brzy, ani moc pozdě – v 6–7 roce se dítě učí číst, psát, počítat (nejvhodnější doba – tzv. „kritické období“)
- psychosociální – rozumová vyspělost, citová, motivační a sociální zralost, sebeovládání, rozvíjení schopností, menší závislost na rodičích (stát se žákem)
- pro další vývoj je nezbytná hra a učení
7. Období pubescence (puberta)
- trvá přibližně do patnácti let
- vývojové období plné biologických (pohlavní dospívání), psychických a sociálních změn
- rozvoj rozumových schopností,
- nové začlenění jedince do společnosti
- zkomplikování vztahů – citová nestálost, změny nálad, prostořekost, nestálost a nepředvídatelnost postojů
- postupné odpoutávání od rodiny, hledání sama sebe – nutná tolerance
8. Období adolescence
- končí mezi dvacátým až dvaadvacátým rokem
- charakteristické je postupné osamostatňování od původní rodiny, prohloubený vztah k vrstevníkům a rozvoj sexuality
- důležitá je volba povolání a profesní příprava
9. Časná a střední dospělost
- naplňuje dobu od 20–25 let do 40–45 let
- biologická, psychická, sociální zralost
- smysl pro odpovědnost
- plná realizace pracovní činnosti
- intelektuální aktivita, vlastní postoje
- důležitou náplní je manželství a rodičovství
10. Pozdní dospělost
Aktuální přehled studia pro rok 2024/2025:
Nevíte, co studovat? Za 5 minut to zjistíte! Spustit test
- vztahuje se na období od 40–45 let do 65 let
- charakteristická je změna rodinných vztahů a vrcholný profesní vývoj
11. Stáří (senium)
- poslední vývojové období
- opět se mění sociální zařazení člověka
- regresivní biologické stárnutí organismu – pokles výkonnosti
- probíhá individuálně
- změny v psychickém vývoji
- částečně dochází ke změně projevů osobnostních rysů
- zhoršuje se smyslové vnímání a paměť
- pozitivní je aktivní stáří – fyzicky i psychicky – koníčky, sociální zařazení
- pocit užitečnosti – ještě je možnost realizace
- schopnost vyrovnat se s psychosociálními krizemi
Za správnost a původ studijních materiálů neručíme.