Speciální pedagogika
Vývoj speciální pedagogiky speciální pedagogika prošla složitým vývojem tak, jako vztah k handicapovaným handicapovaní byli dříve označováni jako idioti, blbečci, debilové apod. a bylo k nim přistupováno jako k odlišným Jako zvláštní obor vznikla speciální pedagogika ve 2. polovině 20. století, během let se ale měnil i její název – léčebná pedagogika, nápravná pedagogika 1957 – speciální pedagogika. […]
Vývoj speciální pedagogiky
- speciální pedagogika prošla složitým vývojem tak, jako vztah k handicapovaným
- handicapovaní byli dříve označováni jako idioti, blbečci, debilové apod. a bylo k nim přistupováno jako k odlišným
Jako zvláštní obor vznikla speciální pedagogika ve 2. polovině 20. století, během let se ale měnil i její název – léčebná pedagogika, nápravná pedagogika
1957 – speciální pedagogika.
1) Defekt: vada, chybění, ztráta. Je neupravitelný a nezvratný.
Defekty mohou být:
a) orgánové = chybí některý orgán nebo jeho část, vzniká vlivem úrazu, nemoci, nebo vlivem vývojové vady – člověk nemá ruku, oko
b) funkční = porucha orgánové funkce, aniž by byl poškozen orgán – člověk oko má, ale nevidí na něj
2) Normalita: stav jedince, který odpovídá normě (na první pohled mi nepřijde nijak „postižený“
3) Postižení: jakýkoliv nedostatek schopnosti vykonávat takovou činnost, v takovém rozsahu, který považujeme za normální (jakékoliv znevýhodnění člověka)
Př. Jedinec nemůže řídit auto, nebo jej může řídit pouze s velkými úpravami.
4) Porucha, defekt: omezená funkční část těla, jedinec vykonává činnost v omezeném rozsahu
5) Handicap (znevýhodnění): znemožňuje plnění normálního úkolu (plnění toho, co je normální pro daný věk, prostředí, pohlaví, toto znevýhodnění může narušit psychickou a fyzickou pohodu jedince – je lehčí jako defekt, špatně mluví, cukrovka, s brýlemi
Vznik poruch vývoje
- genetická podmíněnost = některé poruchy jsou dány již na samostatném začátku života. Je to dáno počtem chromozomů – Downův syndrom
- prenatální poruchy (ohrožení během těhotenství) = virová onemocnění, rentgenová ozáření, vysoký stres, podvýživa, drogy, nikotin, záněty, alkohol
- perinatální (ohrožení při porodu) = komplikovaný porod, zanedbaný porod ze strany zdravotníků, nebo domácí porody
- pozdější poškození = autonehody, Bolerióza, zánět mozkových blan, chronické rýmy, mononukleóza
SOMATOPEDIE – odvozeno od slova soma = tělo
- je to disciplína speciální pedagogiky, která se zaměřuje na jedince s:
- tělesným postižením
- zdravotním oslabením
- zdravotním ohrožením
- dlouhodobým onemocněním
Počet těchto jedinců čím dál více narůstá a to z důvodu celkového životního stylu (co jíme, děláme, moc práce, nestíháme), léky, antikoncepce, životní prostředí, atd.
1) Zdravotní oslabení
a) vadné držení těla
– tímto problémem trpí 70% školní mládeže
– projevuje se zvýšenou unavitelností při chůzi, ale i stání a sezení. Na tento problém navazují komplikace s dýcháním a zaostávají některé svalové skupiny
b) ortopedické vady páteře
– hrudní kyfóza (kulatá záda)
– lordóza (ohnutí páteře dopředu v oblasti bederní)
– skolióza (ohnutí páteře bočním směrem) – špatné sezení, chybné nošení tašek (batohů)
c) ploché nohy – masírovací podložky, speciální boty, vložky do bot, cviky
d) alergie – nepřiměřená reakce imunitního systému na různé látky, např. potraviny
2) Dlouhodobé onemocnění
- zde zahrnujeme např. srdeční choroby, epilepsie, cukrovku, choroby dýchacích cest
3) Tělesné postižení
Dělení:
- vrozené – př. vrozené vady páteře
- získané – př. po úrazech hlavy, páteře, končetin, po nemoci (dětská mozková obrna)
4) Zdravotní ohrožení
- týrané děti, zanedbané děti, geny – nemoc rodičů
Dětská mozková obrna
- zvláštní případ omezení hybnosti, v těžších případech bývá poškozený i intelekt, ale není to podmínkou
- děti mohou navštěvovat klasickou školu, ale je nutné upravit interiér a vytvořit tomuto dítěti individuální vzdělávací plán
Druhy obrny:
- Slabá obrna – svalstvo končetin je ochablé, nehybné
- Křečovitá obrna – svalstvo je křečovitě napnuté
Projevy – snížený svalový tonus – neboli napětí, nebo výrazná křečovitost, pohyby, které si člověk ani neuvědomuje, že dělá, poruchy rovnováhy
Léčba – nevyléčitelná, léčba je založena na co největším zachování pohyblivosti nemocného = lze toho dosáhnout intenzivní fyzioterapií, případně speciálními ortézami
SURDOPEDIE – z latinského slova surdus = hluchý
Surdopedie je obor speciální pedagogiky, který se zabývá osobami s poruchami sluchu.
- vyčlenila se z logopedi
- v ČR je zhruba 0,5 milionu obyvatel nedoslýchavých a neslyšících, z nichž podstatnou část tvoří nedoslýchaví, jejichž sluch se zhoršil z důvodu věku
Dělení:
1) Podle doby vzniku
- vady vrozené – kdy se jedná o genetickou, které umožňují vnímat zvuk. Tato vada je způsobena špatnou životosprávou matky v době těhotenství a jejími nemocemi (žloutenkou)
- vady získané – v předřečovém období vlivem nemocí, jakými jsou například spalničky, TBC, zánět mozkových blan, chronická rýma (zvětšení nosních mandlí), ucpání zvukovodu nashromážděným ušním mazem, hlasité písně
- vlivem úrazu hlavy – při práci nebo autonehodě, nebo při dlouhodobém vystavování se nadměrnému hluku
2) Podle druhu vady
- nedoslýchavost – kdy člověk slyší nepřesně zvuk a řeč. Jedinec se často přeslechne, často chce zopakovat otázku a je uzavřený
- praktická hluchota – člověk sice neslyší, ale vnímá proud vzduchu a vibrace
- úplná hluchota – člověk neslyší nic, tento typ hluchoty je získaný v průběhu života a to vlivem úrazu, nemoci, nebo stáří
Následky sluchových vad:
- je zhoršena orientace v prostoru
- dítě má narušený pocit sebejistoty a bezpečnosti
- ztrátou zvukového pozadí si nevytváří představy v oblasti vztahu k okolí
- má zhoršenou komunikace
- je nevyrovnaný, labilní, může být až agresivní
Komunikace s neslyšícím, kompenzační pomůcky
Naslouchátko – je určeno pro nedoslýchavé, je složeno z miniaturního přístroje s drátky, které vedou k naslouchadlu. Tento přístroj je za uchem. Základní naslouchadla bývají uhrazena pojišťovnou, často v nich ale šumí, přerušuje se elektrický signál a nesmí dojít ke styku s vodou
Kochleární implantát – tento implantát je již dražší a není vhodný pro osoby, které mají poškozené vnitřní ucho (mozek)
Znakový jazyk – vizuální pohybový kód. Sděluje se pohyby rukou a obličejovou mimikou
Daktylní řeč (prstová abeceda) – neslyšící komunikují pomocí prstů a dlaně
Odezírání
LOGOPEDIE
- je to disciplína, která se zabývá jedinci s narušenou komunikační schopností
- Koktavost – narušení plynulosti řeči
- Breptavost – mluví strašně rychle, zapomíná slova, písmena
- Nemluvnost – dítě se narodí a nemluví, nebo dítě přestane mluvit po traumatu
- Huhňavost – mluví přes nos (proud vzduchu nevychází správně z nosu, vychází ústy, proto nerozumíme
- Dyslálie – dítě špatně skládá věty (toto je tatínkova ručník)
- Afázie – úplná ztráta hlasu a mluvícího projevu, řeči (po mozkové mrtvici)
Odborníci v oblasti logopedie
1) učitelky, které prošly logopedickým kurzem (nemohou však napravovat řeč)
2) logopedie – dá se studovat zvlášť
3) klinický logoped – po nehodách, v nemocnici (stejně jako doktor, 5 roků)
4) u vrozených vad řeči (1 nosní přepážka – rozštěp)
5) získané poruchy řeči (dítě to odchytí od rodičů špatnou mluvou – např. šišláním na dítě)
6) úrazy a nemoci
Speciální pedagogika
- v zahraničí označována jako léčebná, nebo nápravná pedagogika
- v historii označována jako defektologie
Speciální pedagogiku můžeme vnímat ze dvou pohledů
- v širším smyslu se užívá k označení každé pedagogiky vzhledem k pedagogice obecné (pedagogika předškolního věku, pedagogika hudební, aj.)
- v užším smyslu je považována za samostatnou vědní disciplínu, jejímž předmětem zájmu je výchova, vzdělávání a další rozvoj jedinců s určitým typem (tělesné postižení), formou (vrozená vada, vlivem autonehody, nemoci) a rozsahem postižení (do jaké míry)
Definice speciální pedagogiky
= disciplína zabývající se zákonitostmi rozvoje výchovy, vzdělávání, přípravy pro pracovní a společenské začlenění zdravotně a sociálně postižených (tj. znevýhodněných) jedinců od narození až do smrti
Cíl speciální pedagogiky
Aktuální přehled studia pro rok 2024/2025:
Nevíte, co studovat? Za 5 minut to zjistíte! Spustit test
- vychovávat, vyučovat a vzdělávat jedince se speciálními potřebami, aby se vyrovnali se svým postižením a aby se dokázali přes všechna omezení včlenit do pracovního procesu a společnosti
Dělení speciální pedagogiky
- Dle věku
- speciální pedagogika raného věku (od narození – 3 let)
- speciální pedagogika předškolního věku
- speciální pedagogika školního věku
- speciální pedagogika dospělých – tzv. speciálně pedagogickou andragogikou
- speciální pedagogika seniorů – gerontogogika
- Dle oblasti, na kterou se speciální pedagogika zaměřuje
- Psychopedie – zabývá se lidmi s mentálním postižením a mentální retardací
- Tyflopedie (oftalmopedie) – zaměřuje se na problematiku lidí se zrakovým postižením
- Surdopedie – zaměuje se na problematiku lidí se sluchovým postižením
- Logopedie – zaměřuje se na problematiku lidí s narušenou komunikační schopností
- Somatopedie – zaměřuje se na problematiku lidí s tělesným postižením, zdravotním znevýhodněním a nemocí
- Etopedie – obor, který se zabývá lidmi s poruchou chování
- Dle rozsahu postižení
- lehké, středně těžké, těžké
Za správnost a původ studijních materiálů neručíme.