Charakteristika školního věku, adolescence, dospělosti a stáří
Nástup do školy a mladší školní věk (od nástupu do školy cca po celý 1. stupeň ZŠ) klidné období bez dramatických vývojových změn!!! nástup do školy v 6 – 7 letech, velká změna!!! Důležité je dítě připravit (pozitivní vyprávění, rozvoj dovedností) odklad školní docházky i předčasný nástup do školy musí posoudit a doporučit psycholog odloučení od […]
Nástup do školy a mladší školní věk (od nástupu do školy cca po celý 1. stupeň ZŠ)
- klidné období bez dramatických vývojových změn!!!
- nástup do školy v 6 – 7 letech, velká změna!!! Důležité je dítě připravit (pozitivní vyprávění, rozvoj dovedností)
- odklad školní docházky i předčasný nástup do školy musí posoudit a doporučit psycholog
- odloučení od rodiny, nová autorita (učitel), nutnost soustředit se, integrace do skupiny spolužáků, povinnosti
- klíčové období pro utváření sebevědomí!!! Sám sebe hodnotí podle hodnocení ostatních a podle svých
- ne/úspěchů (pozor na snižování sebevědomí dítěte, zvláště zažívá-li neúspěch ve škole!!!)
- jeho vnímání je závislé na pozorovatelné skutečnosti – konkrétní myšlení (počítá jablka, bonbony)
- už se nevnímá jako „střed světa“, chápe, že je jedním z mnoha lidí
- kolem 10 let – spolužáci začínají být důležitější než učitel (přestávají žalovat)
VÝVOJ DĚTSKÉ KRESBY
1. období – okolo 1,5 – 2 let je obdobím tzv. „čmárání“.
- tahy z ramene až 20 cm dlouhé – ruka vykonává kyvadlové pohyby
- kulaté tvary, píchání, klubíčka – jde o spontánní (přirozenou, nenaučenou) činnost
2. období – okolo 3 let je obdobím „symbolické kresby“ (kresba už něco znamená)
- jako první dítě většinou nakreslí sluníčko
- do středu zájmu se dostává lidská postava, zpočátku zejména hlava, typický je tzv. „Hlavonožec“
3. období – 5-8 let je obdobím tzv. „naivního realismu“. Toto období odborníci nazývají také „zlatým věkem dětské kresby“.
- kresba dítěte se začíná přibližovat skutečnosti, snaží se reálně zachytit více detailů (boky, ramena, silné nohy, prsty, detaily obličeje, knoflíky)
- dítě kreslí to, co o objektu VÍ, ne to, co vidí (obličej z profilu má např. 2 oči)
4. období 8 – 12 let – období „vizuálního realismu“
- v této fázi děti nevyužívají tolik fantazie. Kresba líčí to, co dítě skutečně vnímá (kreslí podle modelu apod.)
- toto období je vrcholem dětského kresebného vyjádření = věk 5 – 10 let = zlatý věk kresby. KRESBA GEOMETRICKÝCH TVARŮ: – kolečko – 3 roky, křížek – 4 roky, čtverec – 5 let, trojúhelník – 6 let
Období dospívání – pubescence (cca 12. – 15. rok života – individuální!, holčičky i dříve)
- velké a dramatické změny (náročné pro pubescenta i jeho okolí)
- pohlavní dozrávání, hormonální změny, rozvoj druhotných pohlavních znaků – ne vždy se s tím umí vyrovnat
- hrozí poruchy příjmu potravy (mentální anorexie, bulimie, přejídání jako reakce na stres)
- velká emoční labilita (nestálost), zvýšená úzkostnost, pocit ztráty jistoty, tlak okolí
- uzavřenost vůči dospělým, vztahovačnost, nepředvídatelnost, výbušnost
- vývoj myšlení + nedostatek zkušeností vedou k chování „všechno vím, všechno znám“
- v sebehodnocení víc spoléhá na sebe, je k sobě kritický, má často nereálné fantazie o své budoucnosti
- denní snění o vlastní všemocnosti (zpěvačka, herečka… a erotice)
- nesnáší kompromisy, hledá jednoduché řešení, vášnivě diskutuje a prosazuje své názory
- pocit vlastní výjimečnosti (nebo pocity méněcennosti!)
- důležitá skupina vrstevníků, konformita (= přizpůsobení se) ve stylu řeči, oblékání
- první zamilovanost, idealizuje si protějšek, potřeba častého kontaktu (většinou platonické)
Období adolescence (15. – 20. rok života)
- pohlavní zralost
- ukončení ZŠ na začátku období, SŠ ke konci období
- v závěru u některých jedinců ekonomická nezávislost, nástup do práce (u studentů později)
- přechodné období, urovnání si hodnot, cílů, učí se nakládat se svobodou a odpovědností
- dotváří se identita, jedinec zná své silné i slabé stránky, má realistické cíle
- schopnost navázat dlouhý intimní vztah (pouze zralý jedinec), umí se něčeho vzdát
- velký význam má tělo a péče o něj
- ignorace „dobrých rad“, rodiče ztrácí nadřazenost nad dítětem
- důležitý vliv vrstevníků, ale pomalu se dokáže i od skupiny vrstevníků odpoutávat
- sexuální potřeba (fyzická i psychická), stále idealizace (a omlouvání) partnera, nezralost pro manželství
Období dospělosti
a) Mladší dospělost (cca do 30 let)
- vrchol fyzických sil a tvořivosti, stabilizace základních životních postojů, odpovědné jednání, seberealizace
- budování pracovní kariéry, cestování, poznávání, vzdělávání
- většinou zralí pro dlouhodobý partnerský vztah, někdy ekonomická závislost na rodičích („mama-hotel“)
- zakládání rodiny, zodpovědnost, starost, narození dětí
b) Střední dospělost (cca od 30 do 45 let)
- často vyrovnanost, výkonnost, výchova dětí, partnerský život, zkušenosti
- u některých jedinců tzv. „krize středního věku“ – ohlížení se zpět, hodnocení života, uznání konce života = může být spojeno s obavami
- někdy dohánění toho, co má jedinec šanci prožít už jen teď, intenzivní sportování, hubnutí, změna práce, výrazná starost o vlastní tělo (vrásky, plastiky…) výměna partnerů, noví potomci…
- současná generace „čtyřicátníků“ je velmi aktivní
c) Starší dospělost (cca od 45 do 60 let)
- syndrom „prázdného hnízda“ – po odchodu dětí z domova zažívají rodiče pocity prázdnoty a hledají novou
- náplň života a trávení volného času, popř. se znova sžívají s partnerem (zvláště pečující a „obětující se“ matky a matky bez partnerů či ve špatném vztahu)
- začínají se projevovat tzv. involuční změny – odumírání neuronů, zhoršené vnímání, zhoršení zraku, kvality vlasů (involuce = opak evoluce)
- většinou vyrovnanost, zralost, schopnost těžit ze zkušeností, zklidnění (už se tak neorientují na výkon)
- předávání zkušeností
- většinou rezignují na další vzdělávání, nové záliby
- klimakterium/“přechod“ (hormonální změny u žen) – dráždivost, neklid, výkyvy nálad
11. Stáří (nástup stáří je individuální!)
- a) stárnutí (60 – 74 let)
- b) stáří (do 89 let)
- c) stařeckost (nad 90 let)
- postupné omezení hybnosti, zdravotní obtíže, zhoršené schopnosti (zrak, sluch, paměť, snížení imunity)
- ztráta životního partnera či přátel (úmrtí blízkých)
- odchod do důchodu, komplex neužitečnosti, společenská izolovanost (často pasivita)
- někdy pocity bezmoci a beznaděje (strach z rychlého přetechnizovaného a nebezpečného světa)
- důležité jsou vzpomínky na minulost a to, že okolí uznává lidskou důstojnost seniorů!
- vše závisí na postoji jedince k životu a opoře blízkých (děti, vnoučata, žijící přátelé)
Aktuální přehled studia pro rok 2024/2025:
Nevíte, co studovat? Za 5 minut to zjistíte! Spustit test
Za správnost a původ studijních materiálů neručíme.