Informační management
Informační společnost: = znalostní společnost, postindustriální společnost autor výrazu: Peter Drucker charakteristika inf. společnost = velké množství informací, na nichž závisí kvalita života, sociální změny a ekonomický rozvoj rozvoj inf. společnosti je ovlivněn rozvojem inf. technologií (zejména internetem) rozdíl mezi industriální a informační spol.: industriální klade důraz na výrobní odvětví, informační na odvětví zpracování informací Management: […]
Informační společnost:
= znalostní společnost, postindustriální společnost
- autor výrazu: Peter Drucker
- charakteristika inf. společnost = velké množství informací, na nichž závisí kvalita života, sociální změny a ekonomický rozvoj
- rozvoj inf. společnosti je ovlivněn rozvojem inf. technologií (zejména internetem)
- rozdíl mezi industriální a informační spol.: industriální klade důraz na výrobní odvětví, informační na odvětví zpracování informací
Management:
= proces tvorby a udržování prostředí, ve kterém jednotlivci společně dosahují vytyčených cílů
- z anglického slova to manage= řídit, vést
- důležité proto, že organizovaná práce je kvalitnější, výnosnější, …
- mnoho definic, podle toho, na kterou oblast činnosti je management zaměřen
- informační management = zkoumá a využívá nové možnosti práce s informacemi v oblasti řízení, organizování, vedení,…
Manažer:
- člověk, který řídí a organizuje činnosti ostatních lidí a má určité pravomoce, aby je mohl řídit, vést a organizovat (vedoucí pracovník, ředitel,…)
- Vlastnosti managera
o znalost základních faktů; příslušné profesionální vzdělání; neustálá vnímavost k událostem; analytické schopnosti; schopnost řešit problémy; emocionální odolnost; činorodost; tvořivost (kreativita); ochota tvrdě pracovat; vytrvalost a odhodlanost; ochota riskovat; schopnost vzbuzovat nadšení; komunikační schopnost; schopnost předvídat krizi o profil managera a jeho úkoly vyplývají z man. funkcí a záleží na které úrovni se daný manager nachází • Image vedoucího pracovníka
- dojem při komunikaci – podání ruky – stisk střední síly, 6 sekund; umění naslouchat; oční kontakt – ne delší než 3 s, žádné sluneční brýle, brýle – člověk působí nepřístupně, oční kontakt při sdělení závažných situací, příliš dlouhý pohled je špatně; vzdálenost – 175 – 120 cm; nikdy se nemá při jednání stát, sedět musí obě strany; adekvátní úsměvukončení komunikace – rychlé a hladké, loučit se jednou
- profesionální dojem – vytváří obraz o profesní stránce
- kompetentnost – souhrn našich dovedností a znalostí, naše kvalifikace
- důvěryhodnost – schopnost budit dojem, že svou práci perfektně zvládáme, terminologie
- sebedůvěra – ani přeceňování, ani podceňování
- sebeovládání (sebekontrola) – nezbytná schopnost managera, zvládání negativních emocí, schopnost držet slovo, dodržování času (termínu)
- důslednost – profesionální chování vždy a všude
- upravenost – završuje celkový dojem – čistota; muži – krátké vlasy, ženy –
- krátké nebo sepnuté, upravené, pěstěné; parfémy používat lehce; make – up –
individuální, ale měl by být; muži oholení, bradka, kníry nebo upravené vousy jsou přípustné; čisté nehty, ženy mohou mít delší, ale ne umělé; vhodná barva
- profesionální oblékání – vždy musí odpovídat kulturním vzorcům dané země,
zaměření instituce, kt. zastupuje, konkrétnímu jednání a konkrétní situaci
- formální styl: v oblasti finančnictví, práva, bankovnictví, politické
- neformální styl: v sociální sféře (pedagogové)
Historie managementu:
- m. vznikl v pravěku, když nastala dělba práce
- ve starověku byli nejlepší manažeři Římané
- ve středověku byla vládnoucí vrstva církev (díky pevně dané struktuře)
- během 2. průmyslové revoluce vznikl moderní management (vědecké pojetí)
- nejvíc se management rozvíjel v armádě (generál Valdštejn za 30. války)
- významní čeští manažeři: Tomáš Baťa, Emil Škoda (založil Auto Škoda)
- dnes v managementu převládá systémový přístup = všechno souvisí se vším
Významné osobnosti v dějinách managementu:¨
Frederic Taylor
- „otec moderního managementu“, zakladatel moderního m.
- jeho poslání: organizovat a třídit práci lidí podle moderních poznatků (činil tak jako první)
- chtěl zvýšit produktivitu > vyšší efektivnost výroby > menší náklady > větší zisk > vyšší mzdy
Henry Gantt
- zavedl pásovou výrobu
- zdůraznil potřebu vzdělání a spolupráce mezi manažery a dělníky
- kladl důraz na vědecký výběr pracovníků
- autor tzv. gantových diagramů = teoretické rozborů plánů a postupů pomocí grafů
Frank a Liliam Gilbretovi [džilbretovi]
- psychologové, kteří zkoumali osobnosti zaměstnanců a jejich potřeby
- časově pohybové studie
Henry Fayol [fojl]
- zdůraznil potřebu učit se managementu
- formuloval základní principy m. jako pravomoc a odpovědnost
Behaviorismus:
- z angl. behavior = chování
- snaží se pozorováním lidského chování vyvodit obecně platné zákonitosti
- zakladatelé: Hugo [hugo] Münsterberg, Max Weber (aplikace psychologie v průmyslu a m.)
- patří sem i Elton Mayo – taky studoval chování dělníků
Teorie systému:
- Ch. Barnard (úloha manažerů jako udržování systému)
Vznik moderního managementu:
- Robert Drucker, Harold Koontz,…
Rozdělení manažerů:
Aktuální přehled studia pro rok 2024/2025:
Nevíte, co studovat? Za 5 minut to zjistíte! Spustit test
High manažeři = největší podíl na plánování, nejmenší na vedení Middle manažeři = největší podíl na kontrolování Low manažeři = největší podíl na vedení Rozdíly mezi managementem:
- teritoriální rozdíly – japonský x americký m.
- myšlenkové rozdíly – různé m. směry a školy
Za správnost a původ studijních materiálů neručíme.