Spotřebitel na trhu služeb v hotelnictví a turismu
VÝZKUM TRHU ( = marketingový informační systém) • Souhrn činností, které slouží k získání informací o zákaznících a trhu • Z těchto informací může firma sestavit správný marketingový mix. Dodavatelé marketingového výzkumu: 1. Vlastní marketingové oddělení • levné, ale informace mohou být méně objektivní, zkreslené 2. Marketingová agentura • cena vysoká, kvalitní objektivní informace 3. Vysoké školy • levné, kvalitní a objektivní Postup […]
VÝZKUM TRHU ( = marketingový informační systém)
• Souhrn činností, které slouží k získání informací o zákaznících a trhu
• Z těchto informací může firma sestavit správný marketingový mix.
Dodavatelé marketingového výzkumu:
1. Vlastní marketingové oddělení
• levné, ale informace mohou být méně objektivní, zkreslené
2. Marketingová agentura
• cena vysoká, kvalitní objektivní informace
3. Vysoké školy
• levné, kvalitní a objektivní
Postup při marketingovém výzkumu:
1. Definování cíle
• (Specifikujeme nějaký problém, příčiny jeho vzniku, určujeme potřebné informace, výběr způsobu jakým se bude zkoumat)
• příklady: zjistit přání zákazníka spokojenost zákazníka s kvalitou
2. Výzkumný plán
• stanovíme jakým způsobem a z jakých zdrojů získáme informace, vymezuje metody a postupy výzkumu
• zdroje dat: primární – jsme v přímém kontaktu se zákazníkem, získáme informace, dražší způsob, aktuální informace sekundární – informace nezískáme od zákazníku, ale z jiných zdrojů, z účetnictví, statistických ročenek, předchozích zkumu, odborných časopisů, internetů,…
- levnější způsob, méně časově náročné, zastaralost infor.
- co lze zjistit ze sekundárních zdrojů nebudeme zjišťovat primárním výzkumem
Metody primárního výzkumu
1. Pozorovací
• sledujeme chování zákazníka (př. v naši prodejně) nebo sledujeme konkurenci v roli zákazníka
2. Dotazování = informace získáváme od zákazníku pomocí otázek
• osobní – můžeme vysvětlit otázku, vidíme reakce, mohou být ovlivnitelné tazatelem
• telefonické – měl by být krátký rozhovor se stručnými a krátkými otázkami, může být menší ochota lidí odpovídat, finanční záležitost, nevidíme reakci zákazníka
• písemné – může být zaslán poštou, prostřednictvím médii, v obalu výrobků. Výhoda: neovlivníme dotazovaného, více času. Nevýhoda: návratnost
• elektronické – prostřednictvím internetu. Výhoda: levné, rychle, snadno a rychle zpracovatelné. Nevýhoda: ne každý má internet
3. Experiment
• snahou je zjistit příčiny chování zákazníka
• buď probíhá v umělém prostředí (firmě,zkoumáme vlivy, reklamy na zákazníka) a nebo probíhá v reálném prostředí (uvedení nového výrobku na malém prostředí, trhu
- určení skupiny pro výzkum – určíme koho budeme kontaktovat (děti, ženy, současné zákazníky….), určíme velikost skupiny (čím větší skupina, tím objektivnější, tím dražší)
- určíme způsob výběru lidí (nejlepší je náhodný výběr)
- sběr informací (realizace výzkumného plánu) – použije se vybraný zdroj informací a metoda výzkumu u vybrané skupiny pro výzkum
- zpracování a analýza získaných informací – pomocí tabulek a grafů hledáme souvislosti mezi získanými odpovědni, vypracujeme závěry a doporučíme vyplývající z výzkumu
- použití výsledků v praxi – získané výsledky slouží jako podklad pro řešení praktických problémů
DOTAZNÍK
Dotazník, dotazování
• nástroj marketingového výzkumu
• provádí se prostřednictvím dotazníku
• otázky: stručné, jasné, srozumitelné, k tématu, objektivní, nevtíravé
na začátku jednoduché postupně stěžovat musí logicky navazovat atraktivní vzhled a úprava dotazníku podpora soutěžemi
Rozdělení otázek
1. S uzavřeným koncem
• jsou dány odpovědi, ze kterých si respondenti vybírají
• jednodušší jak pro respondenta, tak pro tazatele
a, dichotomické – 2 možné odpovědi ( ANO x NE) b, s více variantami odpovědi (Jak nejraději cestujete? Auto, kolo, bus, vlak,…) c, se škálou odpovědí – škála: souhlasu hodnotící (známky, body) důležitosti úmyslu koupit diferenciál mezi 2 protiklady existuje bodová škála (velká 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 malá) – spočítáme průměrnou hodnotu a zpracujeme srovnáme s očekáváním, konkurencí nebo s předchozím výzkumem
2. S otevřeným koncem
• respondenti vytvářejí vlastní odpovědi, my díky tomu můžeme vypozorovat způsoby myšlení respondentů
• pro respondenty méně pohodlné (musí volit vhodná slova), nepohodlné také pro zhodnocovatele
- Zcela nestrukturovaná otázka – respondent odpovídá libovolným způsobem (Proč se vám libí naše třída?
- Slovní asociace – respondentům jsou předkládána slova a ti odpoví co je napadne jako první
- Dokončení věty – uveden začátek věty, respondent musí doplnit (Při výběru CK je pro mě důležité …)
- Dokončením obrázku
- Kombinace otevřených a uzavřených otázek (nebo uzavření otázky s otevřeným koncem)
• podle čeho si vybíráte auto? – cena, kvalita, vzhled, značka
FAKTORY OVLIVŇUJÍCÍ CHOVÁNÍ SPOTŘEBITELE
Kupující
- individuální kupující: o nákupu rozhoduje sám – uspokojení osobní potřeby
- domácnosti: kolektivní rozhodování
- organizace: kolektivní rozhodování + předepsané postupy
Kupní role:
- iniciátor vyvolává potřebu nákupu
- kupující uskutečňuje prodej
- rozhodovatel ten, kdo o nákupu rozhoduje
- ovlivňovatel např. nás ovlivní soused
- uživatel celá rodina
Faktory ovlivňující chování spotřebitele:
• cílem výzkumu je rozpoznat dění v zákazníkovým nitru v tzv. černé skříňce
Kulturní faktory
• mají velký vliv na chování spotřebitele
• zahrnuje hodnoty, zvyky, tradice = kultury
• v rámci kultury existují rozdíly = subkultury (menší skupiny v rámci kultury, rozděleni podle národnosti, víry,…)
Sociální vrstvy
• skupiny podle majetku
• liší se velikosti majetku, vyšší příjmu
• liší se v nákupních preferencích (bohaté – značky)
Sociální faktory
• projevují se v referenčních skupinách (jsou skupiny, které ovlivňují postoje a chování spotřebitele
• rozdělení referenčních skupin:
primární – člověk se členem primární skupiny stává automaticky (rodina)
sekundární – člověk se stává členem dobrovolně (přátele, zájmové oddíly)
• zvláštní typy preferenčních skupin:
aspirační – jsou takové jejíž členem se chceme stát
nežádoucí – nechceme být členem této skupiny, protože máme jiné názory postoje
Osobní faktory
• věk (mění se potřeby a preference spotřebitelů ⇒ rozdíly v kupovaných produktech)
• životní cyklus rodiny (předmanželské období, novomanželské, děti. …)
• povolání (eko. Podmínky, výše majetku)
• osobnost (vlastnosti, které vytváří vztah k okolí – self image)
Psychologické faktory Motiv = vnitřní pohnutka k činnosti Vnímaní = vytváření subjektivní představy o okolí • působí zde: selektivní pozornost (každý věnuje pozornost něčemu jinému) selektivní zkreslení selektivní zapamatování Zkušenost = změna chování na základě předchozího prožitků Postoj = stálý názor na člověka, vede k určitému jednání, kladný x záporný
ETAPY KUPNÍHO ROZHODOVACÍHO PROCESU
1. Uvědomění si potřeby
- vnitřní potřeba (motiv)
- vnější podnět (stimul)
2. Sběr informací
- zkušenost
- osobní údaj (přátelé,…)
- komerční (reklama, …)
- veřejně přístupné zdroje (média, srovnávací testy,…)
3. Hodnocení variant
• rozdělíme podle důležitosti
• srovnáváme produkty mezi sebou a také jejich vlastnosti s požadavky
• hledáme výhody a nevýhody jednotlivých variant
4. Kupní rozhodnutí
• je výsledkem hodnocení variant
• toto rozhodnutí nemusí být konečné
5. Chování po nákupu
• musí mít zájem o zákazníka
• zjišťovat zpětné informace (co se líbí/nelíbí)
• důraz na spokojenost zákazníka (spokojenost = dobré jméno)
• celým procesem prochází člověk jen při nákupu dražších a složitějších výrobků
ÚČTOVÁNÍ POHLEDÁVEK A ZÁVAZKŮ
• zúčtovacích vztazích se účtuje v účtové třídě 3 – zúčtovací vztahy
• účtová třída 3 obsahuje účty na kterých se převážně zaznamenávají vztahy účetní jednotky k vnějšímu okolí
• v účtové třídě 3 zúčtovací vztahy účtujeme o krátkodobých i dlouhodobých pohledávkách a krátkodobých závazcích
• dlouhodobé závazky se účtují v účtové třídě 4 – Kapitálové účty a dlouhodobé závazky
Pohledávky
• představují právo věřitele, požadovat na dlužníkovi plnění (úhradu)
• vzniká: vystavením faktury, předpisem náhrady škod. …
• zaniká: splněním závazku např. zaplacení faktury úhradou předepsané škody apod.…
• v rozvaze jsou součástí aktiv
Závazky
• představují povinnost dlužníka splnit dluh vůči věřiteli do určitého data (př. ve lhůtě splatnosti)
• vzniká: např. přijetím faktury
• zaniká: splněním (úhradou faktury)
• v rozvaze jsou součástí pasiv
Oceňování pohledávek a závazku
• oceňují se jmenovitou hodnotou – tj. cenou, kterou měli ke dni svého vzniku
Doba splatnosti pohledávek a závazku
• není řešena právními předpisy
• závisí na dohodě mezi obchodními partnery (smluvní volnost)
• při nedodržení lhůty splatnosti vzniká dodavateli nárok na úrok z prodlení (na základě penalizační faktury)
Evidence pohledávek a závazků by měla respektovat tyto hlediska:
1. Dobu splatnosti: a, krátkodobé (splatné do 1 roku) b, dlouhodobé (splatné nad 1 rok) 2. Místa vzniku: a, tuzemské b, zahraniční (v Kč i cizí měně) 3. Jednotliví dodavatelé a odběratelé
Při účtování pohledávek a závazků platí zásada zákazu kompenzace. Výjimkou jsou pouze obchodní pohledávky a závazky ke stejnému subjektu ve stejné měně splatné do 1 roku
Zúčtovací vztahy zahrnují:
- zúčtovací vztahy z obchodního vztahu
- zúčtování se zaměstnanci a institucemi, soc. zabezpečení a zdravotního pojištění
- zúčtování s finančními a jinými orgány – např.. finanční úřad, pojišťovny, celnice
- Zúčtovací vztahy z obch. styku
= vznikají v rámci dodavatelsko odběratelských vztahů
V rámci dodavatelsko odběratelských vztahů se vyskytují účetní případy, kdy dodavatel požaduje před dodáním materiálu, zboží nebo služby úhradu zálohy.
Zálohy poskytnuté
• jsou ty, které poskytujeme svému dodavateli před dodáním zásob či dlouhodobého majetku
• používáme účty 05 – Poskytnuté zálohy na dl. majetek nebo 15 – Poskytnuté zálohy na zásoby
• můžeme účtovat i na účet 314 – Poskytnuté zálohy
• prozatímní faktuře, která se může vydat na tyto zálohy, říkáme promofaktura
Zálohy přijaté
• účtujeme na účtu 324 – Přijaté zálohy
• jde o opačný případ, kdy zálohu jeho dodavateli dodáme a pak splníme svůj závazek vůči odběrateli
ZÚČTOVÁNÍ S HOSTEM, EVIDENCE
Vyúčtování a odjezd hosta Při odjezdu hosta nebo na jeho požádání vystaví pracovník úseku font office hotelový účet. Hotelové účty jsou vedeny:
• v hotelovém deníku (v menších hotelích), který obsahuje:
příjmení, jméno, titul hosta
číslo pokoje
počet osob
cenu za pokoj
cenu za ostatní služby
denní součet
přenos zůstatku z minulého dne
celkovou sumu k placení
způsob platby (v hotovosti nebo na fakturu)
• hotelový účet – stvrzenka
= je veden na PC., založen při příjezdu hosta a každý den se připisují částky za ubytování a ostatní služby, při odjezdu hosta dojde k vyučování
• hotelová účtová pokladna
= umožňuje podrobná rozpis účtovaných položek, hotelový účet je platný při předložení, host účet vyrovná v pokladně či recepci a obdrží originál účtu
Host může účet vyrovnat:
• v hotovosti
• kreditní kartou
• šekem, nebo jiným bezhotovostním způsobem placení
• fakturou
Zúčtování v hotovosti:
- vystaví se hostu účet z pokladny nebo na účtenkách (náležitosti: logo, konzumované výrobky, cena za jednotku, cena celkem, součet, datum, podpis)
postup: účet se založí do složeného plátěného ubrousku, který je na talířku, a předloží hostu. Při vrácení peněz se vrací nejdříve drobné a poté bankovky. Francouzský systém obsluhy: peníze přebírá pokladní – caisier, který eviduje veškeré objednávky číšníků, vede účty jednotlivých stolů, popř. hostů a na přání hostů je uzavírá a vystavuje. Zpravidla má na starost také inkaso tržeb a jeho sumarizaci a odvod.
Evidence hostů v hotelu provozní a finanční evidence:
• Rezervace ubytování se zaznamenává do knihy rezervací.
• Je vhodné vést evidenci i těch objednávek na ubytování, které nemohly být přijaty – tyto objednávky zapisujeme do zvláštního seznamu waiting list.
• Příjme-li hotel objednávku, musí ji zapsat do knihy objednávek a do knihy rezervací.
Rezervace musí obsahovat:
forma objednávky
příjmení, jméno, titul
doba pobytu (od-do)
druh a typ pokoje
doba příjezdu (čas – hodina)
jméno pracovníka, který objednávku přijal
zvláštní přání hosta, např. postýlka
• Po příchodu a přihlášení hosta zajistí pracovní front office ubytování hosta dle knihy rezervací či recepčního listu (tzv. štafle) ⇒ Recepční list – evidence hostů dle jednotlivých pokojů, hosté z minulých dnů a nově přijatí hosté
• Rooming list – ubytovací seznam při hromadném ubytování, recepční má dopředu údaje o hostech, urychluje přijetí
• Po předložení osobních dokladů je host přihlášen k ubytování zapsáním do hotelové domovní (ubytovací) knihy, která obsahuje číslo pokoje, příjmení, jméno, titul, datum narození, státní příslušnost, číslo pasu nebo občanského průkazu, dobu pobytu, trvalé bydliště, způsob platby.
• Host obdrží ubytovací průkaz (hotelová legitimace): název ubytovacího zařízení, jméno hosta, číslo pokoje, pro dítě např. s medvídkem, slouží jako reklama, může mít i piktogram: obrázky nabízených služeb.
• Hotelový deník = finanční evidence, jsou zde ceny ubytovacích i ostatních služeb, které byly hostu poskytnuty, vede se v malých hotelích
• kniha vydaných faktur = obsahuje časové pořadí faktur
• kniha buzení = informace o době, kdy a jak má být host probuzen
• kniha ztrát = evidence o nalezených předmětech; nevyzvednuté věci se dávají na charitu
• kniha V. I. P
Aktuální přehled studia pro rok 2024/2025:
Nevíte, co studovat? Za 5 minut to zjistíte! Spustit test
• záznamy o věrnostních programech – databáze hotelů (karty hostů)
Za správnost a původ studijních materiálů neručíme.