Informační tech. v hotelnictví a turismu
HARDWARE = je vše na co si můžeme sáhnout (u počítače) např. monitor. tiskárna, myš, disketa, klávesnice Sestava počítače se skládá ze tří základních součástí: • počítač • vstupní zařízení • výstupní zařízení Skříň počítače: plochá skříň (desktop) věžová skříň (tower) Přední stěna skříně: světelné diody síťový vypínač – k zapnutí a vypnutí počítače tlačítko RESET – k znovuspuštění, k znovu […]
HARDWARE
= je vše na co si můžeme sáhnout (u počítače) např. monitor. tiskárna, myš, disketa, klávesnice
Sestava počítače se skládá ze tří základních součástí:
• počítač
• vstupní zařízení
• výstupní zařízení
Skříň počítače:
- plochá skříň (desktop)
- věžová skříň (tower)
Přední stěna skříně:
- světelné diody
- síťový vypínač – k zapnutí a vypnutí počítače
- tlačítko RESET – k znovuspuštění, k znovu nastartování počítače v případě, že počítač přestane reagovat (tzv. zamrzne)
⇒ K znovuspuštění počítače používáme tzv. teplý start, což je kombinace 3 kláves: CTRL, ALT, DELETE 4. disketové jednotky a jednotky pro CD ROM.
Základní části počítače:
- zásuvka pro připojení šňůry elektrického proudu
- zásuvka pro připojení monitoru (= video port, pak paralelní port pro
- tiskárnu, sériový port pro připojení myši, klávesnice, atd.)
- mřížka chladícího ventilátoru
Vnitřek skříně PC: Podle John von Neummanova schémata počítače dělíme počítač na: paměť procesor výstupní zařízení vstupní zařízení
Základní deska počítače:
• je důležitou součástí
• jsou na ní umístěny a navzájem spojeny další součástky, jako je například mikroprocesor, operační paměť, vnitřní hodiny počítače, sběrnice, ovladač klávesnice,…
• obsahuje také konektory, do kterých se zasunují další díly počítače ve formě tzv. karet. Pomocí kabelů jsou k ní připojeny i všechny disky.
Mikroprocesor
• je mozkem počítače, to znamená, že vykonává všechny jeho činnosti.
• na rychlosti procesoru závisí z velké části výkonnost počítače
• výkon procesoru je určován několika charakteristikami:
taktovací frekvence – je počet vykonaných operací za sekundu. Jednotka je MHz
Například: Pentium III. – název procesoru 500 MHz – taktovací frekvence (provede 500 milionů operací za sekundu)
architektura procesoru – množství dat, se kterými může procesor najednou manipulovat
velikost vyrovnávací paměti CACHE – vyrovnává rychlost procesoru a operační paměti
Procesor je rychlejší a musel by na paměť RAM často čekat, proto je část vykonávaného programu uložena v paměti.
Firmy vyrábějící procesory:
1. INTEL – její procesory se dříve označovaly jako 286, 386, 486 slovní označení: Pentium, Pentium Pro, Pentium I., II., III., IV., Celeron, AMD, MAC, APPLE,… 2. Motorola, IBM, CYRIX, AMD
PAMĚŤ = zde si počítač ukládá programy a data
• Pro prezentaci všech údajů se používá dvojková (binární) soustava:
• Používáme pouze 0; 1
• K této nejmenší jednotce operace značíme bit (b) – v paměti uložená jako: 1 bit může být 0 nebo 1. Kombinací osmi nul a jedniček (to znamená bitů) se říká BYTE (bajt)
8 bitů = 1 B 1 kB = 1000 B (1024) 1 MB = 1000 kB = 1 000 000 kB 1 GB = 1000 MB = 1 000 000 kB = 1 000 000 000 B
1. Vnitřní paměť RAM – paměť, se kterou počítač komunikuje přímo ⇒ má přímý přístup k datům. Umožňuje velmi rychlé čtení instrukcí a zápis vypočítaných hodnot. Paměť ovlivňuje rychlost počítače, protože je umístěna tam, kde vše probíhá. Do vnitřní paměti se nejprve přemístí data z pevného disku, vnitřní paměť ji uchová a poskytuje procesoru ke zpracování. Při vypnutí počítače se obsah paměti RAM smaže. Důležitá je kapacita operační paměti. např. 16 MB, 32 MB, 64MB,…
ROM – slouží jen pro čtení. Do této paměti se informace zapisují jen jednou, obsah paměti se uchová i po vypnutí počítače. Slouží pro uložení základních instrukcí, které řídí činnost počítače po startu
2. Vnější paměť počítače pracovávají velké objemy dat a ty nemohou být uloženy operační pamětí
PEVNÝ DISK (HARDDISK) C:\
• je součástí každého počítače, uchovává informace i po vypnutí elektrického proudu KAPACITA: 2 – 120 GB (může být i více: 160GB,…)
PRUŽNÝ DISK (FLOPPY DISK) A:\
• např. disketa
KAPACITA: 1,44 MB (může být i více nebo méně)
• dá se přenášet z jednoho počítače na druhý
NOVÉ VELKOKAPACITNÍ DISKY
• zip mechanika s disketou – je spolehlivá, rychlá
Kapacita: 100 a 200 MB
• LS 120 s disketou – umí číst i současné diskety
Kapacita: 120 MB
CD-ROM KAPACITA: 740 MB
• CD disky s počítačovými soubory nebo zvukové CD disky
• CD-R disky – slouží k zápisu dat
• CD-RW disky – můžeme zapisovat a přepisovat data
DVD ROM
• digitální víceúčelový disk
• slouží jako záznamová média i pro záznam filmu
SBĚRNICE
• skupina elektrických vodičů spojující jednotlivé součástí počítače
• umožňuje komunikaci s ostatními díly počítače
• nabízí zásuvky pro přidání tzv. karet
KARTY (= rozšiřující desky)
• úkolem je zajišťovat základní nadstandardní funkce počítače
• karta pro vstup a výstup (reproduktory, sluchátka)
• grafická karta – data mění na videosignál, který vysílá do monitoru (zprostředkovává obraz)
• zvuková karta – mění data na zvukový signál
Tyto 3 karty jsou většinou součástí základní desky.
• karta síťová – umožňuje připojit počítač do počítačové sítě
• modem – umožňuje spojení počítačů pomocí telefonních linek
• karta televizní
• karta rozhlasová
ZAŘÍZENÍ PRO KOMUNIKACI
• Modem – jeho prostřednictvím je umožněna komunikace mezi počítači pomocí telefonní linky
a. vnitřní (interní) – na rozšiřující kartě v počítači b. vnější (externí)
• Faxmodem (faxový modem) s jeho pomocí můžeme odesílat dokumenty, které jsme vytvořili na našem počítači
VSTUPNÍ ZAŘÍZENÍ
• myš, klávesnice, trackball, tlaková podložka, joystick, scanner (s jeho pomocí můžeme obrázky, fotky, text převést do podoby počítačových dat)
VÝSTUPNÍ ZAŘÍZENÍ
• (monitor, tiskárna) – zprostředkovává výstup informací z počítače k uživateli.
Velikost mon. se udává rozměrem úhlopříčky obrazovky v palcích (15“, 17“, 19“) 1“ (palec) = 2,54 cm
TIKÁRNA:
• jehličková (pomalý tisk, 9 a 24 jehličkové, levné, hlučné, horší kvalita tisku)
• laserová – prášek se přenese na papír a teplotou 200°C se zapeče
• inkoustová – barevný tisk, méně hlučné, mají dražší spotřební materiál
• plotter – velkoformátová tiskárna, dá se tisknout i Ao
SOFTWARE
= programové vybavení počítače firmy: Microsoft, IBM, Netcape, Corell, Novell, české software 602
Programy můžeme rozdělit do 3 skupin:
- OPERAČNÍ SYSTÉMY – jsou to programy, které zprostředkovávají komunikaci mezi počítačem a uživatelem
- APLIKAČNÍ PROGRAMY – programy psané (WORD), zpracování tabulek (EXCEL), tvorbu obrázků
- PROGRAMOVACÍ JAZYKY – programy pomocí kterých vytváříme další programy
OPERAČNÍ SYSTÉMY = program, který umožňuje ostatním programům využívat HARDWARE počítače
• MS-DOS – vytvořila ho firma Microsoft. Pro komunikaci s ním musíme znát příkazy. Špatně se ovládá, nemůžeme spustit více programů najednou, není náročný na výkon počítače, jsou vyvinuty nadstavby tohoto operačního systému., např. Windows 95, 98, 2000, INT
• WINDOWS – výborné grafické rozhraní, pro jeho ovládání používáme ikony, umožňuje běh několika programů současně, je poměrně stabilní – k chybám systému dochází jen výjimečně. Zahrnuje množství užitečných programů, které nám umožňují např. práce s textem, malování, připojení se na internet atd.
Organizace dat v PC = V počítači jsou data na disku uspořádána tak, abychom je mohli jednoduše nalézt. V počítači je vše uloženo ve formě souborů.
Soubor = je to nejmenší nedělitelný blok informací (soubor může být např. text, který jsme vytvořili) = druhy souborů:
- Programové soubory – jsou součástí programů, pomocí nich můžeme např. psát text, hrát hru atd.
- Datové (dokumentové) soubory – soubory, které si sami vytvoříme (text, tabulka, obrázek). Soubor má své jméno, které nesmí obsahovat např. +, -, čárku, tečku, apod.
Může mít max. 8 znaků. Musí obsahovat příponu, která má max. 3 znaky a určuje nám o jaký typ souboru se jedná. Od jména je oddělena tečkou.
Přípony: com, exe, bat spustitelné soubory txt textový soubor doc textový soubor programu Word xls tabulka vytvořená v programu Excel hlp soubor obsahující nápovědu bmp, jpg grafické soubory
Adresáře (složky)
• jsou vytvářeny pro lepší orientaci v souborech na počítači
• můžeme v ní seskupit soubory, které patří tematicky k sobě
• můžeme je sami vytvářet i mazat
• v uspořádání adresářů existuje nadřazenost a podřízenost – adresáře a podadresáře
APLIKAČNÍ PROGRAMY
TEXTOVÉ PROCESORY
• dnešní textové procesory pracují v prostředí Windows. Nejznámější je Word od firmy Microsoft a WordPerfect.
• nabízí:
možnost zobrazení více druhů písma v jednom dokumentu. U písma můžeme volit různé barvy, velikosti a řezy písma (tučné, kurzíva, podtržené, přeškrtnuté,…)
možnost přesného definování vzhledu stránky – umožňuje uživateli přesně určit rozměry a umístění výsledného textu. Můžeme nastavit různé velikosti stránky, určit vzdálenosti okrajů počet tzv. novinových sloupců atd.
provádět různé úpravy jednotlivých odstavců – dovoluje změnu odsazení nebo posunutí odstavce, jeho zarovnání ap.
zobrazí náš dokument tak, jak bude vypadat po vytištění na tiskárně
vkládání jiných objektů (např. tabulek nebo obrázku) do dokumentu.
vytváření tabulek s různým grafickým provedením a provádět s nimi různé matematické operace
používání jazykových slovníků
možnost kombinování obrázků a textu v jednom dokumentu
U textových procesorů se píše na plochu podobající se listu papíru
TABULKOVÉ PROCESORY
• použití:
pro finanční a statistické zpracování dat
-pro komplexní výpočty v administrativě, plánování a rozpočtování
pro modelování prognostického vývoje atd.
Tabulkový procesor využijeme všude tam, kde potřebujete vyhodnotit číselné údaje, pro jejichž zpracování nemáme speciální program.
• Pracovní plochu tvoří tabulka, kterou tvoří sloupce a řádky. Sloupce jsou označeny velkými písmeny abecedy a jejich 256. Označení je od A do Z, pak AA….AZ a dále až do IV. Řádky jsou očíslovány. Každý průsečík sloupce a řádky vytváří buňku. Buňka je místo, do kterého vkládáme data. Adresa buňky je určena stránkou, řádkem a sloupcem, ve kterém se buňka nachází. U Excelu máme k dispozici tabulku se 4,2 miliony buněk.
• Na spodním okraji okna sešitu jsou umístěná ouška. Pouhým klepnutím na ouško požadovaného listu můžeme přecházet z jednoho listu do druhého. Přitom každý list přestavuje samostatnou tabulku. Každý list si můžeme pojmenovat. Jednotlivé listy můžeme přejmenovat, přidat či odstranit.
V textových procesorech můžeme tvořit tabulky, grafy, vkládat obrázky, …
DATABÁZE = databázové programy
• je soubor účelově seřazených a strukturovaných dat (informací), která popisují oblast určité problematiky, např. fond knihovny, sledování objednávek zákazníků, uspořádání sbírky známek,…
• základem databáze je soubor tabulek, dotazů, formulářů, sestav, maker a modulů, které jsou součástí hlavního panelu. V souboru můžeme data rozdělit do oddělených pořadačů zvaných tabulky. Data v tabulce můžeme prohlížet, přidávat a aktualizovat pomocí formulářů.
Tabulky
• systém řízení báze dat ukládá data o jednotlivých subjektech v oddělených tabulkách
• je soubor údajů týkajících se určitého subjektu (zaměstnanec, pracoviště firmy,…)
• skládá se z vět (jednotlivých záznamů). Pro všechny věty je společně definováno pořadí jednotlivých polí.
Záznam (věta): data, která popisují objekt (zaměstnanec, pracoviště firmy) tvoří záznam. Pole (položka, atribut): každý záznam v tabulce obsahuje stejná pole. Délka polí může být různá. Délku určuje uživatel při tvorbě v rozsahu, který je dán možnostmi programu.
KANCELÁŘSKÉ BALÍKY Obsahují:
• nástroje pro zpracování textu – textový procesor
• nástroje pro tabulkové kalkulace – tabulkový procesor
• nástroje pro prezentaci – prezentační software
S databází nepracuje tolik uživatelů, je proto dodávána obvykle zvlášť nebo za příplatek
GRAFICKÉ EDITORY
Základní formáty PC grafiky = Grafika (obrázky) se objevuje v počítači ve dvou základních formátech:
RASTROVÝ FORMÁT (bitová mapa, bitmapa)
• Obrázek je určen jednotlivými body (pixely). Každý z těchto bodů má jako vlastnost svou barvu.
• Podle počtu možných barev každého bodu se rastrové formáty dělí na.
monochromatické (černé a bílé pixely)
na formáty ve stupnici šedi (pixely v odstínech šedi)
formáty barevné (pixely v různých barvách)
• Bitmapové editory se používají všude tam, kde se provádějí úpravy fotografií – můžeme provádět retuše, zesvětlit obrázek, provést doostření, zvýšit nebo snížit kontrast.
• Práce s rastrovými editory se blíží kreslení od ruky.
VEKTOROVÝ FORMÁT
• V tomto formátu jsou zobrazené objekty určeny pouze svým okrajem pomocí matematické křivky. Každý objekt (obdélník, kružnice, čára) je charakterizován barvou, polohou, velikostí, úhlem otočení, atd.
• Výhodou tohoto způsobu je menší paměťová náročnost a nezkreslení obrázku při jeho zvětšování. Proto je tento formát vhodný pro grafiku vysoké kvality, neboť obrazy ve vektorovém formátu můžeme libovolně zvětšovat a zmenšovat bez ztráty proporcí nebo detailů. Chybí mu sice jednoduchost „ručního malování“, ale kresba je čistší a přesnější.
• Data jsou uložena v tzv. rastrovém formátu (bitová mapa) nebo ve vektorovém formátu, kdy je obraz uložen jako seznam kreslících instrukcí.
Grafické procesory
• Rastrové grafické procesory:
Photoshop – pro práci s obrázky, které byly neskenovány
Painter – nabízí téměř neomezenou paletu nástrojů, technik a podkladů, umožňuje aplikaci mnoha digitálních efektů (osvětlení, hrbolatý papír,…)
• Vektorové grafické procesory:
CorelDRAW – program s hodnotnými grafickými funkcemi a jednoduchým ovládáním
MULTIMÉDIA
• Multimediální systém přestavuje spojení:
pohyblivého obrazu
vysoce kvalitního zvuku
a počítače jako řídícího systému
• Počítač se tak využívá pro práce s textem, grafikou, při přenosu údajů a zpracování dat.
• dotekové obrazovky: účelově konstruované klávesnice nebo projekční systémy
• Multimédia kombinují zvuk, obraz, grafiku, text.
Kde se s nimi můžeme setkat:
1. PREZENTACE:
• Nabízí služby a poskytují informace všem zákazníkům. Součástí prezentace mohou být obrázky, názorné grafy, videosekvence, animace, mohou být i ozvučené
2. MULTIMEDIÁLNÍ DATABÁZE:
• Slouží pro představení a nabídku výrobků či služeb.
3. MULTIMÉDIA VE VZDĚLÁVÁNÍ: ve škole a doma
• v podobě grafiky, textu a obrazového záznamu
4. MULTIMÉDIA PŘI VÝUCE JAZYKŮ:
• tituly encyklopedického charakteru
• nebo využívat CD určená přímo pro výuku jazyků
Multimediální počítač na rozdíl od běžné sestavy obsahuje navíc:
• zvukovou kartu
• čtecí jednotku CD-ROM
• sluchátka nebo reproduktory
• příslušný software
PC VIRY A OCHRANA PROTI NIM
• program ® má vždy autora
• je omezen jako každý pgm.
• šíření – záznamová média, síť
• svojí činnost – bez vědomí a přání uživatele – ničení dat, pozměna dat(nejhorší), blokování
• schopen se samostatně šířit ® množit se – zapisuje svojí fční část do jiných pgm. or do určitých míst na paměťových médiích, dnes – zapisování do dokumentů – skupina makrovirů
Rozdělení virů:
• několik hledisek
1. umístění v paměti:
- rezidentní – v DOSu pgm., kt. měl být spuštění se nahraje do konvenční paměti a zůstává zde a čeká na svoji událost (př. i ovladač klávesnice), dnes v W95 nemají správnou živnou půdu.
- nerezidentní – po spuštění zapíší na místa, na kt. obvykle zapisují a pak ukončí svoji činnost
2. podle cíle infekce:
- bootové – napadají boot sektor (slouží k zavedení systému) na disketě, na disku – masterboot, partition table, spustí se tehdy – pokusíme nastartovat systém z nakaženého disku or diskety; novější BIOSy mají možnost nastavení pořadí čtení disku s OS
- souborové – .COM, .EXE, .BIN, .SYS, .DLL – ty soubory, kt. byly zaváděny; musí být spuštěny; když kopírujeme – nic se neděje
- clastrové – upravují FAT tabulku – pozmění velikost souboru a tam se nakopíruje a každé spuštění jde přes tento vir – nutnost rozšifrování jeho vlast. FAT tabulky; na „venek“ není poznat, že soubor zvětšil velikost (byl do něj zapsán vir); v určité chvíli (datum, hodina) se projeví
- makroviry – napadají i soubory – dokumenty psané např. v Amipro, Wordu, ve W95; první viry, které nenapadají pouze spustitelné soubory, ale ukládají se i do dokumentů s určitou strukturou (ne ASCI texty) – texty z WORDu, tabulky z EXCELu atd.
- nastává nová věc – Internet – šíří dokumenty – snadné šíření
3. podle chování
- stealth – schovávají se a kódují se ® svojí činnost maskuje (modifikuje datum)
- polymorfní – schopny měnit ten svůj kód, kterým se šíří – nutnost najít algoritmus šíření
Kdy se aktivují: = většinou se aktivují se zpožděním – nejprve se šíří a pak zasáhnou
Trojský kůň – podobné chování, nešíří se zas až tak jako viry
- fungují určitou dobu jako nějaký pgm. a po delším užívání se projeví
- má za úkol – špionážní pgm.
- zvláštní kapitola
Způsoby ochrany:
1. metoda scanovací = vyhledávací
• preferovaná firmou Alvil – Avast – hledá se charakteristi. kód, pouze pro známé viry
• podle databáze virů
2. hlídače kontrolních součtů
• místě vytvoří kontrolní záznam
• výhoda – schopno odhalit i novější viry, ale potřeba zkušenějšího uživatele
• nevýhoda – může hlásit i zdravé soubory pokud pgm. něco zapíše do hlídaného souboru
3. hlídače neobvyklých činností
• hlídají se činnosti – formátování disku, zápis do systémových oblastí, snaha o spuštění rezidentním způsobem – znovu vyžadují zkuš. uživatele
4. heuristická analýza
• obecně fungující generická metoda, kt není závislá na obsahu databáze, ale podle toho co by pgm. prováděl po spuštění
Aktuální přehled studia pro rok 2024/2025:
Nevíte, co studovat? Za 5 minut to zjistíte! Spustit test
Příklady antivirových pgm. AVAST – patří i mezi světové – mezi lepší, AVG i 3 Psi cizí – fy McAfee – Scan, F-Prot – fy Deltafolous
Za správnost a původ studijních materiálů neručíme.