Romantismus ve světové a české literatuře
odvozeno od slova romantique=neskutečný jako v románu(dobrodružný…) původně jakékoliv prozaické dílo psáno hovorovým jazykem(jakýmkoliv jazykem mimo latiny) umělecký směr, který se projevuje ve všech stylech, myšlenkové hnutí jeden z hlavních směrů 19. století uplatnění tvůrčí svobody umělce, proti racionalismu stavěl na citu, vášni, fantazii a vůli vyzdvihoval hodnoty středověku, opravdovost, zdůrazňoval konkrétního jedince na síle nabývají směry nacionalismu a liberalismu […]
- odvozeno od slova romantique=neskutečný jako v románu(dobrodružný…)
- původně jakékoliv prozaické dílo psáno hovorovým jazykem(jakýmkoliv jazykem mimo latiny)
- umělecký směr, který se projevuje ve všech stylech, myšlenkové hnutí
- jeden z hlavních směrů 19. století
- uplatnění tvůrčí svobody umělce, proti racionalismu stavěl na citu, vášni, fantazii a vůli
- vyzdvihoval hodnoty středověku, opravdovost, zdůrazňoval konkrétního jedince
- na síle nabývají směry nacionalismu a liberalismu
Hlavní znaky romantismu
- Individualismus, subjektivismus a modernismus
- Romantický hrdina: cítí nějaký rozpor, zdroj konfliktu(uvědomuje si, že je v rozporu), chce změnit společnost, uniká z civilizace, ze společnosti, utíká do přírody(zpočátku mu rozumí, ale postupně mu přestává rozumět), příroda dokresluje pocity, je ideální ve srovnání s ostatním světem, romantický hrdina touží po úplné lásce, cítí nemožnost takovou lásku získat(vybere si ideál, který není dosažitelný), získává pocit, že ideál není
- Další zdroje konfliktu: hrdina miluje nešťastně, zamilovává se do vdaných žen, žena i přesto, že může cítit k hrdinovi lásku, neodchází z manželství, hrdinové často páchají sebevraždu, hrdina bývá z vysoce postavených míst, nebo básník – student, sváděním žen se baví, hrdina může být společenským vyděděncem(cikáni, loupežníci…), nebo může být společností nedoceněný, je arogantní, pesimistický, egoistický, velice chytrý, dokáže být vtipný, často se stává revolucionářem(boje na barikádách)
- Témata z minulosti, u autorů je oblíbený středověk, spisovatelé, básníci, prozaici – důraz na národ, na národní jazyk, spisovatelé nechtějí napodobovat klasicismus, chtějí vytvářet nové estetické hodnoty, často se směšují žánry
- Povídka se dramatizuje(svoboda tvorby – zásada), poezie se snaží navazovat na hudebnost
- Do popředí se dostávají anglické prvky(záliba v přírodě – různá jezírka). Lednice – minarety, volně rostoucí stromy – exotika, Janův hrad – autoři chtěli šokovat(harmonie kontrastů), zobrazování ošklivosti(ošklivost je krása), autoři nezobrazovali skutečnost takovou jaká je
- Přírodní motivy, žánry: Kombinování žánrů – lyrické drama, nejrozšířenější poezie – lyricko-epická, hlavní hrdina je často spojován s autorem
- X realisté(objektivní, reálné zobrazení)
NĚMECKÁ LITERATURA
- zájem o minulost, silné náboženské zobrazení až mystické
Novalis (Pseudonym)
Dílo: Hymny noci
- sbírka básní s motivy ztracené lásky, kontrasty dne a noci…, touha po smrti, postava potulného básníka – hledá modrý květ – svoboda v tvorbě(smysl života)
Jacob A Vilhelm Grimmové
- sbírali lidovou slovesnost a zabývali se germánskou mytologií
- vytvářeli pohádky, které měly mít výchovnou funkci
Pohádky: Vlk a sedm kůzlátek, 3 muži v lese, Červená Karkulka, Zlatovláska, Sněhurka, Princezna se zlatou hvězdou
Heinrich Heine
Dílo: Kniha písní
- básnická sbírka, nejznámější skladba Lorelei – v podstatě balada
- Lorelei je krásná panna vábící plavce na pevninu, kde nakonec zemřou
ANGLICKÁ LITERATURA
George Gordon Byron
Dílo: Childe Haroldova pouť
- moderní epos
- obsahuje autobiografické prvky
- hlavní hrdina putuje po Evropě(hlavně do Řecka), obdiv minulosti a přírody, protest proti nesvobodě
Džaur, Korzár, Lara
- romantické básnické povídky
Manfred, Kain
- filozofická veršovaná dramata
Poznámky: Byronismus – odrůda romantismu, je charakteristický sporem hrdiny se světem, osamoceným bojem za svobodu proti tyranům, světobolem Byronská povídka – je veršovaný lyricko-epický útvar. Děj má prvky lyriky, reflexe, popisu. Přírodní scenérie, tajuplné prostředí. Hrdinové se bouří proti světu, tyranii, konvencím.
Percy Bysshe Shelley
Dílo: Odpoutaný Prométheus
- lyrické básnické drama
Poznámka: Titanismus – hrdý vzdor proti Bohu, osudu a moci, kontrast lidské a božské tyranie, víra v konečné vítězství dobra
Walter Scott
- básník, sběratel skotských balad, prozaik
- zakladatel historické beletrie
Dílo: Ivanhoe
- z anglické historie(12. st.)
- napětí, milostná tématika, atmosféra hrdinství
Waverley
Pirát
Quentin Durward
FRANCOUZSKÁ LITERATURA
Francois René de Chateaubriand
Dílo: Atala
- básnická povídka, návrat ke křesťanství a mystice
- prostředí exotické americké přírody
- příběh nešťastné lásky Indiána Šakty a dívky Ataly
- biblický patos, zvukomalebnost
Victor Hugo
- básník, dramatik, prozaik
Díla: Legenda věků
- trojdílný básnický cyklus, vznikl ve vyhnanství
- obraz vývoje lidstva k humanitě
- motivy měšťanské lásky
- vliv na Vrchlického a Machara
Chrám Matky boží v Paříži
- próza, román
- kontrast krásy a ošklivosti, dramatický dějový spád
- osudový vztah ohyzdného Quasimoda a krásné Esmeraldy(čtenářský deník!)
Bídníci
- rozsáhlá románová skladba líčí osudy uprchlého trestance Jeana Valjeana
Stendhal
- přechod mezi romantismem a realismem
- psychologická próza
- 1. román – Arvens
Dílo: Červený a černý
- Příběh Juliena Sorela(ctižádostivý, snaživý…)
- Vyniká ve společnosti i cestou pokrytectví a přetvářek
- Barvy symbolizují revoluci a despotismus
- Psychologicky laděný román, používá monolog
Kartouza parmská
- román o mladém šlechtici, jehož ideál nedojde naplnění
- dějiště v Itálii a v bitvě u Waterloo
- intriky, pokrytectví, tragický konec
Poznámka:
nebyl pochopen, jeho knihy se začali číst až ke konci 19.století
Alfréd de Musset
Dílo: Zpověď dítěte svého věku
- intimní a generační román s autobiografickými rysy
Se srdcem divno hrát
- drama, lyrická atmosféra
ITALSKÁ LITERATURA
Giacomo Leopardi
Dílo:
Zpěvy
- romantismus, prvky klasicismu
Alessandro Manzoni
Dílo: Snoubenci
- romantismus s prvky realismu
LITERATURA USA
Edgar Allan Poe
- básník, prozaik
Dílo: Havran
- básnická skladba s tématem smrti mladé dívky
- krása, láska v protikladu s úzkosti ze života a smrti
Vraždy v ulici Morque
- próza
- detektivní povídka
Jáma a kyvadlo
- hororové povídky, hrůzostrašné příběhy s motivy zániku a smrti
Henry Wadsworth Longfellow
Dílo: Píseň o Hiawathovi
- čerpá ze starých indiánských pověstí
RUSKÁ LITERATURA
- Prolínání romantismu a realismu
Alexandr Sergejevič Puškin
- básník, romantik, dramatik
Dílo: Evžen Oněgin
- filozoficko-společenský a zároveň milostný veršovaný román
- pocity – „zbytečného člověka“
- Hlavním hrdinou je šlechtic plný předsevzetí a úmyslů
- Není schopen je uskutečnit
- Ztrácí smysl života
Kavkazský zajatec, Bachčisarajská fontána
- lyricko-epické skladby, inspirovány divokou přírodou
Kapitánská dcerka
- historická próza
Piková dáma
- povídka
Boris Godunov
- historické drama
Michail Jurjevič Lermontov
- básník, prozaik a dramatik
Díla: Démon
- romantická básnická povídka s filozofickou úvahou o dobru a zlu
- Démon – zavřen Bohem pro vzpouru, odsouzen k věčné samotě, ale démon se zamiluje do pozemské dívky Tamary, prohrává
- Zlo se rodí z bezmocnosti dobra
Hrdina naší doby
- postava „zbytečného člověka“
- mladý aristokrat Pečorin – vyděděnec z vlastní vůle, hledá smysl života
Nikolaj Vasiljevič Gogol
Dílo: Taras Bulba Revizor – satirická komedie
Mrtvé duše
POLSKÁ LITERATURA
Adam Mickiewicz
Díla: Konrád Wallenrod
- hrdina, který se zřekl osobního štěstí, jen aby mohl prospět vlasti
- historická povídka
Pan Tadeáš
- o nepřátelství dvou zemanských rodin
- rozsáhlý epos
MAĎARSKÁ LITERATURA
Sándor Petofi
- básník, lyrik
- psal vlasteneckou poezii, revoluční a milostnou
- padl v revoluci
SLOVANSKÁ LITERATURA
Ludovít Štúr
- položil základy spisovné slovenštiny a volal po vlastní slovenské kultuře
- nejdůležitější je jazyk
Dílo: Náuka reči slovanskej – vytvořil první novodobou gramatiku slovenštiny
Michal Miloslav Hodža
Jozef Miloslav Hurban
- Básník a autor historických novel a satir, zakladatel časopisu – Slovenské pohĺady
Dílo: Olejkár
(Samo Chalupka , Janko Král, Ján Botto, Andrej Sladkovič, Jan Kalinčiak)
ROMANTISMUS V ČESKÉ LITERATUŘE
- vyvrcholení procesu národního obrození v letech 1830–1848
- dochází k rozkvětu poezie, venkovské prózy, satiry, publicistiky a divadla
Karel Hynek Mácha
(1810–1836)
- nejvýznamnější a nejdůležitější básník českého romantismu
- básník, prozaik, divadelní ochotník
- studoval práva a filozofii v Praze, krátce byl advokátním praktikantem v Litoměřicích
- hodně četl a cestoval, utíká do přírody, kde má klid, velice rád maloval a kreslil
- zamiluje se do Eleonory Šimkové, ale těsně před sňatkem umírá
- odhaluje dvojí tvář Prahy – bohatou a chudou
- jeho postava byla tajuplná – měl dlouhé vlasy a plnovous
Dílo: Máj
- lyricko-epická báseň, vrchol jeho tvorby, základní dílo moderní české poezie
- krajina- pod Bezdězem, Máchovo jezero…
- skladba postihuje rozpor mezi životem a smrtí, nesmrtelností a vědomím zániku
- postava Viléma – typicky romantická, vyřazen ze společnosti(vyhnán otcem, stane se vůdcem loupežníků). Mstí se otci za svedení své milé a jako otcovrah je odsouzen k smrti.
Máj obsahuje 4 zpěvy:
1. zpěv – obraz májové přírody, motiv lásky, první tragédie
2. zpěv – znázornění času – věčnost přírody, doba do popravy, Vilém přemýšlí nad životem
3. zpěv – vrchol básně, krása přírody X lidský osud, vyznání lásky k rodné zemi, země je jediná jistota: kolébka, hrob, matka, vlast, vzpomínka na dětství – nejkrásnější období života
4. zpěv – závěr, básníkovo ztotožnění se svým hrdinou i poutníkem, který se po letech vrací na popraviště
Dvě intermezza:
1. půlnoční popraviště
2. obraz horské přírody
Poznámky:
- používá rytmu – JAMB, jednoslabičná slova na konci veršů, poloveršů
- volí dynamická slovesa – napětí, zvukomalebnost, pauzy, pomlky, nedokončené věty, nezvyklé přívlastky, používá oxymórony
- prolog – vyznává vlastenectví, dedikace – věnování
- kompozice – kontrast – vrchol, gradace – klesání
- nebyl pochopen
Pouť krakonošská
- básnická próza, obraz přírody
Křivoklad
- 1. díl zamýšlené tetralogie Kat (dalšími částmi měly být: Valdek, Vyšehrad, Karlštejn)
Cikáni
- román popisující život na pokraji společnosti
- rozpor skutečnosti a snu, realistická kresba postav, romantické tragické zápletky, popisuje život vyděděnců
Obrazy ze života mého
- povídky s autobiografickými prvky
- 2 povídky- večer na Bezdězu a Márinka
Karel Sabina
- 1. obdivovatel Karla Hynka Máchy
- básník, prozaik, liberalista, literární historik a politik
- napsal libreta k Smetanovým operám(Prodaná nevěsta, Braniboři v Čechách…)
- přidal se k radikální skupině, revolucionář v protihabsburském povstání
- byl odsouzen na smrt, nakonec dostal 8 let vězení, musel se stát donašečem tajné policii
Dílo: Máchův EPIGON
- napodobování Máchy, pokračování, nikdy nedosáhl kvality Máchy
Na poušti
- román, pražská inteligence
Oživené hroby
- román s autobiografickými prvky
- obraz života a osudů několika politických vězňů
Úvod povahopisný
- teoretické dílo o K.H.M.
Václav Bolemír Nebeský
- světobol, melancholie
- přítel Boženy Němcové
Josef Václav Frič
- revolucionář, účastnil se bojů na barikádách, byl vypovězen z Čech
- radikální politik, novinář, dramatik a překladatel
Dílo: Paměti
- čtyřdílné, nedokončené svědectví o jeho mládí a hlavně o revolučních letech
Písně z Bašty
- napsal v emigraci
„Prokop Chocholoušek**
- psal historickou prózu
Poznámka:
- satira: Josef Canger – Den v Kocourkově- kritika maloměsta, František Jaromír Rubeš – kritika města i vesnice, motiv pouti(Pan Amanuensis)
„Josef Kajetán Tyl**
(1808–1856)
- studoval gymnázium v HK, byl ovlivněn V.K.Klicperou, studuje filozofii
- přidal se ke kočovné společnosti(2 roky)
- od roku 1842 vede představení v pražské Růžové ulici
- je redaktorem časopisů: Květy české, Pražský posel
- 1848 – revoluce – byl poslancem říšského sněmu, člen Národního výboru
Dílo: Povídky o umělcích
- ztroskotanci, kteří hledají štěstí
Rozervanec
- povídka o Máchovi
- zesměšňoval jeho osobu, vydal po Máchově smrti
Poslední Čech
- novela, rozměrná próza situovaná do šlechtického prostředí
- setkala se s ostrou kritikou K. H. Borovského- věta: „Kéž by mu to vlastenčení s úst do rukou ráčilo přejít.“
- Tyl se snažil získat šlechtu pro národní myšlenky
- Vyzdvihoval češství – věta: „Já jsem Čech a kdo je víc?“
Divadelní hry
- týkaly se jeho současnosti
- měly převychovat
Dílo: Pražský Flamendr
Paličova dcera – sociální tématika
Bankrotář
Fidlovačka aneb Žádný hněv a žádná rvačka
- kritika pražských měšťáků
- ve Fidlovačce po prvé zazněla píseň (zhudebněná F. Škroupem)- Kde domov můj, která se později stala národní hymnou(1918)
Strakonický dudák
- dramatická báchorka, příběh dudáka Švandy, který je ztělesněním talentovaného, citlivého člověka, podléhajícího touze po bohatství a slávě v cizině
- cíl: vychovat diváka, varuje před přílišnou touhou po penězích
Tvrdohlavá žena, Jiříkovo vidění, Lesní panna – pohádkové hry
Krvavý soud aneb Kutnohorští havíři
- 1. sociální drama, vzpoura havířů kolem 15.st.
- upozorňoval na bídu
Jan Žižka aneb bitva u Sudoměře
- ideály revoluce
- historické nepřesnosti
- upozorňuje na sílu národa
Jan Hus
Krvavé křtiny
Drahomíra a její synové
Karel Jaromír Erben
(1811–1870)
- narodil se v Miletíně
- historik, právník, archivář, básník, sběratel lidové slovesnosti, překladatel
- studoval filozofii(seznámil se s Máchou), měl vliv na Palackého
- spolupracuje na vedení Květů
- stal se archivářem města Prahy
- inspirovala ho lidová slovesnost, snažil se ji i rekonstruovat
Dílo: Prostonárodní české písně a říkadla
- 2 200 českých národních písní s komentáři
Sto prostonárodních pohádek a pověstí slovanských v nářečích původních
- některé pohádky zlidověly(např. Dlouhý, Široký a Bystrozraký, Zlatovláska)
Kytice
Aktuální přehled studia pro rok 2024/2025:
Nevíte, co studovat? Za 5 minut to zjistíte! Spustit test
- 13 básní(starší vydání+6 písní)
- Balady – 2 básně(Mateřídouška, úvodní a závěrečná věštkyně)
- Základ – české báje – zveršoval
- Nešlo mu o zobrazení jeho života
- Není pro něj důležitý čas ani prostředí
- Důležitý je dramatický konflikt, důležité jsou mezilidské vztahy, vina a odpuštění, postava se chce vzbouřit – následuje trest(trest – přichází vždy!)
- Zájem o ženskou problematiku(matka, dcera, vdova…), nejdramatičtější je konflikt matky a dcery
- Boj člověka s přírodou a nadpřirozenými silami
Jednotlivé básně: např.: Poklad, Polednice, Vodník, Záhořovo lože…
- používá: přímou řeč – napětí, neslovesné věty, zvukomalba, zdrobněliny
- forma: balada, jednoduchý a pravidelný rým(daktyl, trochej), krátké verše, úvahové otázky, monolog, rychlý děj a spád
- vliv na: Nerudu, Vrchlického, Bezruče, Wolkera, Mánesa, Dvořáka, Semafor, kino…
Za správnost a původ studijních materiálů neručíme.