Romantismus ve světové a české literatuře

odvozeno od slova romantique=nes­kutečný jako v románu(dobro­družný…) původně jakékoliv prozaické dílo psáno hovorovým jazykem(jakýmkoliv jazykem mimo latiny) umělecký směr, který se projevuje ve všech stylech, myšlenkové hnutí jeden z hlavních směrů 19. století uplatnění tvůrčí svobody umělce, proti racionalismu stavěl na citu, vášni, fantazii a vůli vyzdvihoval hodnoty středověku, opravdovost, zdůrazňoval konkrétního jedince na síle nabývají směry nacionalismu a liberalismu […]

  • odvozeno od slova romantique=nes­kutečný jako v románu(dobro­družný…)
  • původně jakékoliv prozaické dílo psáno hovorovým jazykem(jakýmkoliv jazykem mimo latiny)
  • umělecký směr, který se projevuje ve všech stylech, myšlenkové hnutí
  • jeden z hlavních směrů 19. století
  • uplatnění tvůrčí svobody umělce, proti racionalismu stavěl na citu, vášni, fantazii a vůli
  • vyzdvihoval hodnoty středověku, opravdovost, zdůrazňoval konkrétního jedince
  • na síle nabývají směry nacionalismu a liberalismu

Hlavní znaky romantismu

  • Individualismus, subjektivismus a modernismus
  • Romantický hrdina: cítí nějaký rozpor, zdroj konfliktu(uvědomuje si, že je v rozporu), chce změnit společnost, uniká z civilizace, ze společnosti, utíká do přírody(zpočátku mu rozumí, ale postupně mu přestává rozumět), příroda dokresluje pocity, je ideální ve srovnání s ostatním světem, romantický hrdina touží po úplné lásce, cítí nemožnost takovou lásku získat(vybere si ideál, který není dosažitelný), získává pocit, že ideál není
  • Další zdroje konfliktu: hrdina miluje nešťastně, zamilovává se do vdaných žen, žena i přesto, že může cítit k hrdinovi lásku, neodchází z manželství, hrdinové často páchají sebevraždu, hrdina bývá z vysoce postavených míst, nebo básník – student, sváděním žen se baví, hrdina může být společenským vyděděncem(cikáni, loupežníci…), nebo může být společností nedoceněný, je arogantní, pesimistický, egoistický, velice chytrý, dokáže být vtipný, často se stává revolucionářem(boje na barikádách)
  • Témata z minulosti, u autorů je oblíbený středověk, spisovatelé, básníci, prozaici – důraz na národ, na národní jazyk, spisovatelé nechtějí napodobovat klasicismus, chtějí vytvářet nové estetické hodnoty, často se směšují žánry
  • Povídka se dramatizuje(svoboda tvorby – zásada), poezie se snaží navazovat na hudebnost
  • Do popředí se dostávají anglické prvky(záliba v přírodě – různá jezírka). Lednice – minarety, volně rostoucí stromy – exotika, Janův hrad – autoři chtěli šokovat(harmonie kontrastů), zobrazování ošklivosti(oš­klivost je krása), autoři nezobrazovali skutečnost takovou jaká je
  • Přírodní motivy, žánry: Kombinování žánrů – lyrické drama, nejrozšířenější poezie – lyricko-epická, hlavní hrdina je často spojován s autorem
  • X realisté(objek­tivní, reálné zobrazení)

NĚMECKÁ LITERATURA

  • zájem o minulost, silné náboženské zobrazení až mystické

Novalis (Pseudonym)

Dílo: Hymny noci

  • sbírka básní s motivy ztracené lásky, kontrasty dne a noci…, touha po smrti, postava potulného básníka – hledá modrý květ – svoboda v tvorbě(smysl života)

Jacob A Vilhelm Grimmové

  • sbírali lidovou slovesnost a zabývali se germánskou mytologií
  • vytvářeli pohádky, které měly mít výchovnou funkci

Pohádky: Vlk a sedm kůzlátek, 3 muži v lese, Červená Karkulka, Zlatovláska, Sněhurka, Princezna se zlatou hvězdou

Heinrich Heine

Dílo: Kniha písní

  • básnická sbírka, nejznámější skladba Lorelei – v podstatě balada
  • Lorelei je krásná panna vábící plavce na pevninu, kde nakonec zemřou

ANGLICKÁ LITERATURA

George Gordon Byron

Dílo: Childe Haroldova pouť

  • moderní epos
  • obsahuje autobiografické prvky
  • hlavní hrdina putuje po Evropě(hlavně do Řecka), obdiv minulosti a přírody, protest proti nesvobodě

    Džaur, Korzár, Lara

  • romantické básnické povídky

    Manfred, Kain

  • filozofická veršovaná dramata

Poznámky: Byronismus – odrůda romantismu, je charakteristický sporem hrdiny se světem, osamoceným bojem za svobodu proti tyranům, světobolem Byronská povídka – je veršovaný lyricko-epický útvar. Děj má prvky lyriky, reflexe, popisu. Přírodní scenérie, tajuplné prostředí. Hrdinové se bouří proti světu, tyranii, konvencím.

Percy Bysshe Shelley

Dílo: Odpoutaný Prométheus

  • lyrické básnické drama

Poznámka: Titanismus – hrdý vzdor proti Bohu, osudu a moci, kontrast lidské a božské tyranie, víra v konečné vítězství dobra

Walter Scott

  • básník, sběratel skotských balad, prozaik
  • zakladatel historické beletrie

Dílo: Ivanhoe

  • z anglické historie(12. st.)
  • napětí, milostná tématika, atmosféra hrdinství

Waverley

Pirát

Quentin Durward

FRANCOUZSKÁ LITERATURA

Francois René de Chateaubriand

Dílo: Atala

  • básnická povídka, návrat ke křesťanství a mystice
  • prostředí exotické americké přírody
  • příběh nešťastné lásky Indiána Šakty a dívky Ataly
  • biblický patos, zvukomalebnost

Victor Hugo

  • básník, dramatik, prozaik

Díla: Legenda věků

  • trojdílný básnický cyklus, vznikl ve vyhnanství
  • obraz vývoje lidstva k humanitě
  • motivy měšťanské lásky
  • vliv na Vrchlického a Machara

Chrám Matky boží v Paříži

  • próza, román
  • kontrast krásy a ošklivosti, dramatický dějový spád
  • osudový vztah ohyzdného Quasimoda a krásné Esmeraldy(čtenářský deník!)

Bídníci

  • rozsáhlá románová skladba líčí osudy uprchlého trestance Jeana Valjeana

Stendhal

  • přechod mezi romantismem a realismem
  • psychologická próza
  • 1. román – Arvens

Dílo: Červený a černý

  • Příběh Juliena Sorela(ctižádos­tivý, snaživý…)
  • Vyniká ve společnosti i cestou pokrytectví a přetvářek
  • Barvy symbolizují revoluci a despotismus
  • Psychologicky laděný román, používá monolog

Kartouza parmská

  • román o mladém šlechtici, jehož ideál nedojde naplnění
  • dějiště v Itálii a v bitvě u Waterloo
  • intriky, pokrytectví, tragický konec

Poznámka:

nebyl pochopen, jeho knihy se začali číst až ke konci 19.století

Alfréd de Musset

Dílo: Zpověď dítěte svého věku

  • intimní a generační román s autobiografickými rysy

    Se srdcem divno hrát

  • drama, lyrická atmosféra

ITALSKÁ LITERATURA

Giacomo Leopardi

Dílo:

Zpěvy

  • romantismus, prvky klasicismu

Alessandro Manzoni

Dílo: Snoubenci

  • romantismus s prvky realismu

LITERATURA USA

Edgar Allan Poe

  • básník, prozaik

Dílo: Havran

  • básnická skladba s tématem smrti mladé dívky
  • krása, láska v protikladu s úzkosti ze života a smrti

Vraždy v ulici Morque

  • próza
  • detektivní povídka

Jáma a kyvadlo

  • hororové povídky, hrůzostrašné příběhy s motivy zániku a smrti

Henry Wadsworth Longfellow

Dílo: Píseň o Hiawathovi

  • čerpá ze starých indiánských pověstí

RUSKÁ LITERATURA

  • Prolínání romantismu a realismu

Alexandr Sergejevič Puškin

  • básník, romantik, dramatik

Dílo: Evžen Oněgin

  • filozoficko-společenský a zároveň milostný veršovaný román
  • pocity – „zbytečného člověka“
  • Hlavním hrdinou je šlechtic plný předsevzetí a úmyslů
  • Není schopen je uskutečnit
  • Ztrácí smysl života

Kavkazský zajatec, Bachčisarajská fontána

  • lyricko-epické skladby, inspirovány divokou přírodou

Kapitánská dcerka

  • historická próza

Piková dáma

  • povídka

Boris Godunov

  • historické drama

Michail Jurjevič Lermontov

  • básník, prozaik a dramatik

Díla: Démon

  • romantická básnická povídka s filozofickou úvahou o dobru a zlu
  • Démon – zavřen Bohem pro vzpouru, odsouzen k věčné samotě, ale démon se zamiluje do pozemské dívky Tamary, prohrává
  • Zlo se rodí z bezmocnosti dobra

Hrdina naší doby

  • postava „zbytečného člověka“
  • mladý aristokrat Pečorin – vyděděnec z vlastní vůle, hledá smysl života

Nikolaj Vasiljevič Gogol

Dílo: Taras Bulba Revizor – satirická komedie

Mrtvé duše

POLSKÁ LITERATURA

Adam Mickiewicz

Díla: Konrád Wallenrod

  • hrdina, který se zřekl osobního štěstí, jen aby mohl prospět vlasti
  • historická povídka

Pan Tadeáš

  • o nepřátelství dvou zemanských rodin
  • rozsáhlý epos

MAĎARSKÁ LITERATURA

Sándor Petofi

  • básník, lyrik
  • psal vlasteneckou poezii, revoluční a milostnou
  • padl v revoluci

SLOVANSKÁ LITERATURA

Ludovít Štúr

  • položil základy spisovné slovenštiny a volal po vlastní slovenské kultuře
  • nejdůležitější je jazyk

Dílo: Náuka reči slovanskej – vytvořil první novodobou gramatiku slovenštiny

Michal Miloslav Hodža

Jozef Miloslav Hurban

  • Básník a autor historických novel a satir, zakladatel časopisu – Slovenské pohĺady

Dílo: Olejkár

(Samo Chalupka , Janko Král, Ján Botto, Andrej Sladkovič, Jan Kalinčiak)

ROMANTISMUS V ČESKÉ LITERATUŘE

  • vyvrcholení procesu národního obrození v letech 1830–1848
  • dochází k rozkvětu poezie, venkovské prózy, satiry, publicistiky a divadla

Karel Hynek Mácha

(1810–1836)

  • nejvýznamnější a nejdůležitější básník českého romantismu
  • básník, prozaik, divadelní ochotník
  • studoval práva a filozofii v Praze, krátce byl advokátním praktikantem v Litoměřicích
  • hodně četl a cestoval, utíká do přírody, kde má klid, velice rád maloval a kreslil
  • zamiluje se do Eleonory Šimkové, ale těsně před sňatkem umírá
  • odhaluje dvojí tvář Prahy – bohatou a chudou
  • jeho postava byla tajuplná – měl dlouhé vlasy a plnovous

Dílo: Máj

  • lyricko-epická báseň, vrchol jeho tvorby, základní dílo moderní české poezie
  • krajina- pod Bezdězem, Máchovo jezero…
  • skladba postihuje rozpor mezi životem a smrtí, nesmrtelností a vědomím zániku
  • postava Viléma – typicky romantická, vyřazen ze společnosti(vyhnán otcem, stane se vůdcem loupežníků). Mstí se otci za svedení své milé a jako otcovrah je odsouzen k smrti.

Máj obsahuje 4 zpěvy:

1. zpěv – obraz májové přírody, motiv lásky, první tragédie
2. zpěv – znázornění času – věčnost přírody, doba do popravy, Vilém přemýšlí nad životem
3. zpěv – vrchol básně, krása přírody X lidský osud, vyznání lásky k rodné zemi, země je jediná jistota: kolébka, hrob, matka, vlast, vzpomínka na dětství – nejkrásnější období života
4. zpěv – závěr, básníkovo ztotožnění se svým hrdinou i poutníkem, který se po letech vrací na popraviště

Dvě intermezza:

1. půlnoční popraviště
2. obraz horské přírody

Poznámky:

  • používá rytmu – JAMB, jednoslabičná slova na konci veršů, poloveršů
  • volí dynamická slovesa – napětí, zvukomalebnost, pauzy, pomlky, nedokončené věty, nezvyklé přívlastky, používá oxymórony
  • prolog – vyznává vlastenectví, dedikace – věnování
  • kompozice – kontrast – vrchol, gradace – klesání
  • nebyl pochopen

Pouť krakonošská

  • básnická próza, obraz přírody

Křivoklad

  • 1. díl zamýšlené tetralogie Kat (dalšími částmi měly být: Valdek, Vyšehrad, Karlštejn)

Cikáni

  • román popisující život na pokraji společnosti
  • rozpor skutečnosti a snu, realistická kresba postav, romantické tragické zápletky, popisuje život vyděděnců

Obrazy ze života mého

  • povídky s autobiografickými prvky
  • 2 povídky- večer na Bezdězu a Márinka

Karel Sabina

  • 1. obdivovatel Karla Hynka Máchy
  • básník, prozaik, liberalista, literární historik a politik
  • napsal libreta k Smetanovým operám(Prodaná nevěsta, Braniboři v Čechách…)
  • přidal se k radikální skupině, revolucionář v protihabsburském povstání
  • byl odsouzen na smrt, nakonec dostal 8 let vězení, musel se stát donašečem tajné policii

Dílo: Máchův EPIGON

  • napodobování Máchy, pokračování, nikdy nedosáhl kvality Máchy

Na poušti

  • román, pražská inteligence

Oživené hroby

  • román s autobiografickými prvky
  • obraz života a osudů několika politických vězňů

Úvod povahopisný

  • teoretické dílo o K.H.M.

Václav Bolemír Nebeský

  • světobol, melancholie
  • přítel Boženy Němcové

Josef Václav Frič

  • revolucionář, účastnil se bojů na barikádách, byl vypovězen z Čech
  • radikální politik, novinář, dramatik a překladatel

Dílo: Paměti

  • čtyřdílné, nedokončené svědectví o jeho mládí a hlavně o revolučních le­tech

Písně z Bašty

  • napsal v emigraci

„Prokop Chocholoušek**

  • psal historickou prózu

Poznámka:

  • satira: Josef Canger – Den v Kocourkově- kritika maloměsta, František Jaromír Rubeš – kritika města i vesnice, motiv pouti(Pan Amanuensis)

„Josef Kajetán Tyl**

(1808–1856)

  • studoval gymnázium v HK, byl ovlivněn V.K.Klicperou, studuje filozofii
  • přidal se ke kočovné společnosti(2 roky)
  • od roku 1842 vede představení v pražské Růžové ulici
  • je redaktorem časopisů: Květy české, Pražský posel
  • 1848 – revoluce – byl poslancem říšského sněmu, člen Národního výboru

Dílo: Povídky o umělcích

  • ztroskotanci, kteří hledají štěstí

    Rozervanec

  • povídka o Máchovi
  • zesměšňoval jeho osobu, vydal po Máchově smrti

    Poslední Čech

  • novela, rozměrná próza situovaná do šlechtického prostředí
  • setkala se s ostrou kritikou K. H. Borovského- věta: „Kéž by mu to vlastenčení s úst do rukou ráčilo přejít.“
  • Tyl se snažil získat šlechtu pro národní myšlenky
  • Vyzdvihoval češství – věta: „Já jsem Čech a kdo je víc?“

Divadelní hry

  • týkaly se jeho současnosti
  • měly převychovat

Dílo: Pražský Flamendr

Paličova dcera – sociální tématika

Bankrotář

Fidlovačka aneb Žádný hněv a žádná rvačka

  • kritika pražských měšťáků
  • ve Fidlovačce po prvé zazněla píseň (zhudebněná F. Škroupem)- Kde domov můj, která se později stala národní hymnou(1918)

Strakonický dudák

  • dramatická báchorka, příběh dudáka Švandy, který je ztělesněním talentovaného, citlivého člověka, podléhajícího touze po bohatství a slávě v cizině
  • cíl: vychovat diváka, varuje před přílišnou touhou po penězích

Tvrdohlavá žena, Jiříkovo vidění, Lesní panna – pohádkové hry

Krvavý soud aneb Kutnohorští havíři

  • 1. sociální drama, vzpoura havířů kolem 15.st.
  • upozorňoval na bídu

Jan Žižka aneb bitva u Sudoměře

  • ideály revoluce
  • historické nepřesnosti
  • upozorňuje na sílu národa

Jan Hus
Krvavé křtiny

Drahomíra a její synové

Karel Jaromír Erben

(1811–1870)

  • narodil se v Miletíně
  • historik, právník, archivář, básník, sběratel lidové slovesnosti, překladatel
  • studoval filozofii(seznámil se s Máchou), měl vliv na Palackého
  • spolupracuje na vedení Květů
  • stal se archivářem města Prahy
  • inspirovala ho lidová slovesnost, snažil se ji i rekonstruovat

Dílo: Prostonárodní české písně a říkadla

  • 2 200 českých národních písní s komentáři

    Sto prostonárodních pohádek a pověstí slovanských v nářečích původních

  • některé pohádky zlidověly(např. Dlouhý, Široký a Bystrozraký, Zlatovláska)

Kytice

  • 13 básní(starší vydání+6 písní)
  • Balady – 2 básně(Mateří­douška, úvodní a závěrečná věštkyně)
  • Základ – české báje – zveršoval
  • Nešlo mu o zobrazení jeho života
  • Není pro něj důležitý čas ani prostředí
  • Důležitý je dramatický konflikt, důležité jsou mezilidské vztahy, vina a odpuštění, postava se chce vzbouřit – následuje trest(trest – přichází vždy!)
  • Zájem o ženskou problematiku(matka, dcera, vdova…), nejdramatičtější je konflikt matky a dcery
  • Boj člověka s přírodou a nadpřirozenými silami

Jednotlivé básně: např.: Poklad, Polednice, Vodník, Záhořovo lože…

  • používá: přímou řeč – napětí, neslovesné věty, zvukomalba, zdrobněliny
  • forma: balada, jednoduchý a pravidelný rým(daktyl, trochej), krátké verše, úvahové otázky, monolog, rychlý děj a spád
  • vliv na: Nerudu, Vrchlického, Bezruče, Wolkera, Mánesa, Dvořáka, Semafor, kino…

Za správnost a původ studijních materiálů neručíme.