Založení podniku

Živnost = je soustavná činnost provozovaná podnikatelem samostatně, vlastním jménem, na vlastní odpovědnost, za účelem dosažení zisku a za podmínek stanovených živnostenským zákonem Splňuje-li podnikatel tyto podmínky, musí se: Přihlásit na živnostenském úřadě Ohlásit živnost nebo požádat o udělení koncese Zaplatit příslušné poplatky jinak provádí tzv. neoprávněné podnikání – nebezpečí pokut a zákazu činnosti Subjekty oprávněné k provozování […]

Živnost

= je soustavná činnost provozovaná podnikatelem samostatně, vlastním jménem, na vlastní odpovědnost, za účelem dosažení zisku a za podmínek stanovených živnostenským zákonem

Splňuje-li podnikatel tyto podmínky, musí se:

  1. Přihlásit na živnostenském úřadě
  2. Ohlásit živnost nebo požádat o udělení koncese
  3. Zaplatit příslušné poplatky jinak provádí tzv. neoprávněné podnikání – nebezpečí pokut a zákazu činnosti

Subjekty oprávněné k provozování živnosti: Fyzická nebo právnická osoba (včetně zahraničních), splňující podmínky živnost. zákona:

A, všeobecné • 18 let • Způsobilost k právním úkonům (není zbaven svépravnosti) • Bezúhonnost (výpis z trestního rejstříku) • Předložení dokladů o tom, že podnikatel nemá daňové nedoplatky vůči státu

B, zvláštní • Odborná či jiná způsobilost

(U fyzické osoby dané podmínky musí splňovat podnikatel, pokud je nesplňuje, může zaměstnat odpovědného zástupce)

Rozdělení živností:

A, Ohlašovací: (živnostenský list) • Řemeslné – odborná způsobilost se prokazuje výučním listem a určitou délkou praxe 3 roky (zámečnictví, klempířství, obkladačství, kadeřnictví, …) • Vázané – odborná způsobilost: výuční list, maturitní vysvědčení, vysokoškolský diplom + určitá délka praxe + speciální zkoušky (vyučování řízení motorových vozidel – osvědčení dle vyhlášky 55/91 Sb.,… činnost účetních poradců, autoškola, …) • Volné – nevyžaduje se prokázání odborné způsobilosti (úklidová agentura)

B, Koncesované: lze je provozovat na základě udělené koncese: schválení státním orgánem – příslušným ministerstvem (výroba zbraní, pohřební služba, taxi služba, směnárenská činnost,…)

Živnostenské oprávnění • Živnostenský list: pro živnost ohlašovací. Podnikatel může začít podnikat dnem ohlášení živnosti (nemusí čekat na vydání živnostenského listu) • Koncesní listina: pro živnosti koncesované (podnikatel může začít podnikat dnem nabytí právní moci rozhodnutí o udělení koncese)

Živnostenský zákon dále stanoví: Povinnosti podnikatelů: • Povinnost dokladovat kontrolním orgánům způsob nabytí prodávaného zboží • V prodejní době musí být přítomná osoba znalá českého jazyka • Na požádání kupujícího vydávat doklady o podeji zboží (kopie uchovávat po dobu 3 let) • Každý podnikatel dostane své IČO • Živnostenské úřady vedou živnostenské rejstříky. Část živnostenského rejstříku je veřejná. • Kontrolu dodržování tohoto zákona provádí živnostenské úřady, smí ukládat pokuty za porušení

ZALOŽENÍ A VZNIK PODNIKU

U Právnický osob se rozlišuje založení a vznik. Založení = sepsání a uzavření společenské smlouvy (zakladatelská listina, zakladatelská smlouva, více zakladatelů) Vznik = dnem zápisu do obchodního rejstříku. ( ⇒ den zápisu je dnem vzniku)

U Fyzických osob je den totožný při založení a vzniku. Založení = získaní živnostenského oprávnění Vznik = dnem získání živnostenského oprávnění ( ⇒ den vzniku = den založení)

Postup při zahájení podnikání

• Průzkum trhu = zda bude mít poptávka zájem o dané výrobky a služby

• Podnikatelský plán

= definuje cíle a slouží jako základ pro řízení podniku a pro jeho budoucí vývoj = musí podnikatel vypracovat před zahájení činnosti • Interní – nezbytná součast řízení podniku, slouží jako nástroj kontroly, neboť srovnává plán se skutečností • Externí – nástroj komunikace s okolím (banka – úvěr..)

Obsah podnikatelského plánu:

• Cíle podniku, strategie i k jejich dosažení • Zdroje podniku, předpokládána výnosnost • Prodejní a cenová politika podniku • Výrobní plán • Plán budoucího vývoje • Organizační strukturu + požadavky na pracovní sílu • Finanční plán podniku (náklady, výnosy,…)

1. Rozhodnutí a způsob podnikání a předmětu podnikání • zvolit právní formu (fyzická nebo právnická osoba) • přesné vymezení cílu v čem chci podnikat

2. Registrace • získání živnostenského oprávnění případně koncesní listiny (soukromé podniky) • získání výpisu z obchodního rejstříku P.O. – družstva, s. r. o., a. s., …) 3. Získání nebytových prostor k podnikání • koupí ve veřejné dražbě nebo od přímého prodejce (vlastníka) • dědictvím • navrácením majetku v rámci restitucí • pronájmem od občanů nebo právních subjektů (nájemní smlouva: písemná forma, předmět a účel nájmu, výše a splatnost nájemného včetně způsobu platby, doba na kterou nájem uzavíráme) • novou investiční výstavbou (projektová dokumentace, finanční a materiálové zajištění,..) • oprava nebo rekonstrukce stavebních objektů

4. Zajištění finančních prostředků • vlastní zdroje • cizí kapitál (půjčky, úvěry, …- podnikatelský plán včetně ekonomického zhodnocení finančních ukazatelů – ziskovost, zadluženost) ⇒ smlouva o úvěr: částka, výše úrokové sazby, doba splatnosti, účel úvěru, výše a termíny splátek, způsob zajištění úvěru. ⇒ účast tichého společníka: smlouva o tichem společenství: tichý společník se zavazuje poskytnout podnikateli určitý vklad a podnikatel se zavazuje k placení části čistého zisku (obchodní zákoník)

5. Zajištění finančních záležitostí • zřídit si běžný účet z peněžního ústavu (bank) • zavedení účetnictví nebo daňové evidence • registrace k daňovým povinnostem: např. DPH, spotřební daň,silniční daň, daň z nemovitostí atd… • přihlásit podnik a pracovníky k odvádění sociálního pojištění u čisté správy sociálního zabezpečení a k zdravotnímu zabezpečení u zdravotní pojišťovny

6. Zajištění vlastního provozu • dostatečný počet pracovníků příslušné kvalifikace • vnitřní vybavení podniku (nábytek, stroje, suroviny,…) • smluvně zajistit dodávky surovin a zboží • stanovit smluvní, prodejní ceny (typový kalkulační vzorec) • zajistit dodržování předpisů (hygienické, požární, bezpečnostní,…) • uzavřít zákonné a smluvní pojištění

Obchodní rejstřík

= veřejný seznam do kterého se zapisují zákonem stanovení údaje týkající se podnikatelů • je veden tzv. rejstříkovým soudem (krajský) • pro právnické osoby je zápis do obchodního rejstříku povinný • do obchodního rejstříku se zapisují:

1. Právnické osoby • obchodní společnosti • družstva • státní podniky • burzy • pojišťovny • banky 2. Zahraniční osoby 3. Fyzické osoby

• od roku 1998 je obchodní rejstřík veřejně přístupný na internetu • součástí agend obchodního rejstříku je sbírka listin, které podnikatele povinně dokládají: – zakladatelské dokumenty o pozdější změny

  • podpisové vzory oprávněných osob
  • ti, které budou zastupovat společnost v obchodních jednáních

Do obchodní rejstříku se zapisují tyto údaje:

  1. obchodní firma
  2. u P.O. sídlo

u F.O. bydliště a místo podnikání 3. IČO 4. předmět podnikáni 5. právní forma P.O., jméno a bydliště osoby nebo osob, které jsou statutárním orgánem. (zastupuje a jedná jménem podniku ve všech věcech:

  • jednotlivec (předseda, jednatel)
  • kolektivní orgán (správní rada, představenstvo) nebo jeho členy s uvedením způsobu jakým

jednají jménem podniku 6. označení, sídlo a předmět podnikání odštěpného závodu (pobočka), jména vedoucího a jeho bydliště 7. ostatní (výše základního kapitálu, atd…)

PRÁVNÍ FORMY PODNIKÁNÍ

Státní podniky Soukromé Družstva Obchodní podniky společnosti

Živnosti Ostatní Pod. zaměření Ostatní Osobní Kapitálové

Zákon o státním podniku Obchodní Obchodní zákoník zákoník

Živnostenský Zvláštní Zákon předpisy

Podnikatelem může být:

  1. Jedna osoba = podnik jednotlivec – živnost
  2. Stát = státní podnik
  3. Více osob = obchodní společnost, družstvo

I. DRUŽSTVA

= společenství neuzavřeného počtu osob (v průběhu činnosti mohou přistupovat noví členové, tím se liší od obchodní společnosti, které nemohou libovolně měnit počet členů) založeného za účelem podnikání nebo zajišťování hospodářských, sociálních nebo jiných potřeb členů ⇒ A, zemědělská družstva B, výrobní (Slezská tvorba, …) C, bytová (Rozvoj, Stavbař,…) D, obchodní (Jednota,…) E, Spořitelní a úvěrová (družstevní záložny, kampeličky,…)

Charakteristika: • Řídí se dle obchodního zákoníku • V názvu na slovo „družstvo“ povinně • Zakladateli je alespoň 5 fyzických osob nebo 2 právnické osoby • Podmínkou členství je splacení členského vkladu stanoveného stanovami družstva • Výše minimálního základního kapitálu zapisovaného do obchodního rejstříku činní 50 000.- kč (základní kapitál je tvořen součtem všech členských vkladu k jejichž splacení se členové družstva zavázali) • Povinně zřizuje při svém založení tzv. nedělitelný fond ve výši 10 % ze základního kapitálu, je tvořen ze zisku (Nedělitelný fond – obdoba rezervního fondu u obchodní společnosti , doplňuje se min. o 10 % ročního zisku až dosáhne výše zapisovaného základního kapitálu družstva) • Za porušení svých závazků odpovídá družstvo celým svým majetkem • Členové družstva neručí závazky družstva

Orgány družstva:

1. Členská schůze = nejvyšší orgán • mění stanovy družstva • volí a odvolává členy představenstva • schvaluje účetní závěrku • rozhoduje o rozdělení zisku • úhrady ztráty • rozhoduje o základních otázkách koncepce (dohodového rozvoje družstva) • je tvořena všemi členy družstva

2. Představenstvo = statutární orgán • řídí činnost družstva • plní usnesení přijaté členskou schůzi • volí ze svého středu předsedu představenstva a místopředsedu

3. Kontrolní komise = kontrolní orgán • kontroluje veškerou činnost družstva • projednává stížnosti členů • za svou činnost zodpovídá pouze členské schůzi na ostatních orgánech družstva je nezávislá • je podřízená členské schůzi • kontroluje představenstvo

II. OBCHODNÍ SPOLEČNOSTI

= je právnická osoba založená za účelem podnikání více osob nebo ve větším rozsahu. • Zakládají je jak fyzické osoby, tak právnické osoby – společníci. • Mohou být zakládány i společně se zahraničními osobami

Formy obchodní společnosti:

1. Osobní • v. o. s. = veřejná obchodní společnost • k. s. = komanditní společnost 2. Kapitálové • s. r. o. = společnost s ručením omezeným • a. s. = akciová společnost

1. Osobní • neomezené ručení společníku: ručení i osobním majetkem • solidární ručení společníku: kterýkoli ze společníku může být vyzván k uhrazení všech dluhů společnosti a je jeho věcí jak se ze společníky vyrovná • osobní účast na řízení společnosti, proto nemají předepsaný statutární orgány • nemají ze zákona určený základní kapitál

2. Kapitálové • omezené nebo žádné ručení společníků • osobní účast společníku na řízení není vyžadována • mají předepsané statutární orgány • povinnost vložit minimální kapitál • povinnost tvořit rezervní fond (ke krytí ztrát společnosti nebo k překonání nepříznivého průběhu hospodaření

Zahájení podnikání u obchodních společností: Je dvojstupňové:

  1. Založení společnosti
  2. Vznik společnosti

Založení společnosti: A, společenskou smlouvou – podepsanou všemi společníky a notářský ověřenou B, zakladatelskou listinou – notářský ověřenou, může–li ze zákona založit 1 zakladatel

Do 90 dnů od založení společnosti musí být podán návrh na zápis do obchodního rejstříků v tomto mezidobí musí firma vyřídit potřebná živnostenská oprávnění, aby je předložila k žádosti o zápis do obchodního rejstříků

U s. r. o. a a. s. nařizuje zákon vydání stanov společnosti: • Podobně upravují vztahy mezi společníky • Podíly na zisku, případnou úhradu ztráty apod…

Náležitosti společenské smlouvy: • Obchodní firma, sídlo, předmět podnikání, identifikace společníku (kromě a. s. ) a majetkové poměry:

  1. základní kapitál = peněžité vyjádření všech peněžních i nepeněžních vkladů všech společníků (budovy, stroje, autorská práva, know-how) se s. r. o. je základní kapitál minimálně 200 000,– u a. s. 2 000 000 ,–
  2. vklad společníka = to se nezavazuje společník do společnosti vložit
  3. podíl = míra účasti společníka na celkovém kapitálů společnosti ( je převoditelný a dělitelný). U a. s. je dán počtem akcií.
  4. rezervní fond = tvoří se ze zisku společnosti
  5. ručení společníka = určuje v jakém rozsahu je společník povinen uhradit ze svého kapitálu dluhy společnosti v případě, že je společnost po výzvě věřitelé neuhradí

Vznik společnosti : dnem zápisu do obchodního rejstříku

Veřejná obchodní společnost ( V. O. S. )

= společnost ve které alespoň 2 osoby podnikají pod společnou obchodní firmou a ručí za závazky společnosti společně a nerozdílně celým svým (i osobním) majetkem

Charakteristika: • musí obsahovat označení „veřejná obchodní společnost“ nebo „v. o. s.“ • je založena alespoň 2 osobami • osoby ručí neomezeně a solidárně celým svým majetkem (tedy i osobním majetkem a majetkem své manželky) • základní kapitál není povinný • vklad společníka také není povinný • statutární orgán ( řídící orgán je každý ze společníků, není-li ve společenské smlouvě uvedeno jinak) tzn. že jednak jejím jménem novinek může každý z nich • bez svolení ostatních společníků nesmí společník podnikat ve stejném oboru ⇒ zákaz konkurence • vstoupit nebo vystoupit ze společnosti je možné na základě změny společenské smlouvy, ale musí v ní zůstat alespoň 2 společníci • zisk se rozděluje mezi společníky rovným dílem (totéž ztráta)

Komanditní společnost ( K. S. )

= je společnost v niž jeden nebo více společníků ručí za závazky společnosti do výše svého nesplaceného vkladu zapsaného v obchodním rejstříku (komanditisté) a jeden nebo více společníků celým svým majetkem (komplementáři)

Charakteristika: • zakládají je minimálně 2 osoby (fyzická nebo právnická) z nichž jeden je komplementář a jeden komandita • je přechod mezi osobní a kapitálovou společnosti • firma musí obsahovat označení „komanditní společnost“ nebo „k. s.“ • zisk společnosti se rozděluje dle společenské smlouvy, jinak se dělí na ½ mezi komplementáře a komandity a to: a, 50 % zisku komplementáři, 50 % komanditisté b, komplementáři si rozdělí zisk rovným dílem c, komanditisté podle výše splacených vkladu

Tvoří ji dvě skupiny společníku:

1. Komanditisté • jsou povinni vložit do základního kapitálu vklad ve vyšší určené společenskou smlouvou minimálně však 5 000,– kč • Nezasahují do obchodního vedení společnosti, mohou však kontrolovat její hospodaření (každý společník má 1 hlas) • Mají povinnost splatit tehdy do společnosti vklad (zapsaný do vchodného rejstříku • Ručí za závazky společnosti právě do výše nesplaceného vkladu ⇒ ručí omezeně (jsou přijímání proto, aby se zvýšil majetek společnosti – prvek kapitálové společností)

2. Komplementáři • jsou statutárním orgánem společnosti • Nemají povinnost vložit vklad • Ručí neomezeně celým svým majetkem

Společnost s ručením omezeným ( S. R. O. )

• Je kapitálová obchodní společnost • Může ji založit min. 1 fyzická či právnická osoba • Omezen max. počet zakladatelů (50 společníku) • V názvu musí obsahovat „společnost s ručením omezeným“ nebo „s. r. o.“ • Návrh na zápis do obchodního rejstříku podává statutární orgán a přikládá: smlouvu, stanovy, prohlášení správce vkladu o splacených vkladech • Minimální výše počátečního kapitálu je 200 000,– kč • Vklad jednoho společníka musí být min. 20 000,– kč

Kompetence řízení:

1. Valná hromada • Je nejvyšším orgánem s ručením omezeným • Tvořena všemi společníky, svolávána nejméně 1× ročně • Schvaluje stanovy, roční účetní uzávěrku, rozdělení zisku • Rozhoduje o zvýšení (snížení) základního kapitálu, o (zrušení) zániku společnosti a o změnách ve společenské smlouvě • Jmenuje odvolací členy ostatních orgánu

2. Jednatel (jednatelé) • Je statutárním orgánem • Musí respektovat zákaz konkurence • Řádné vedení účetnictví, informují ostatní společníky o záležitostech společnosti

3. Dozorčí rada • Je kontrolním orgánem • Zřizuje se jen, pokud to stanoví společenská smlouva • Musí mít nejméně 3 členy • Kontroluje činnost jednatelů, účetnictví, účetní uzávěrku, rozdělení zisku • Podává zprávy valné hromadě • Zákaz konkurence

⇒ Ručení omezené – pouze do výše nesplacených vkladů zapsaných v obchodním rejstříku ⇒ Účast na zisku – podle výše splacených vkladů, pokud společenská smlouva nestanoví jinak. Je povinna vytvářet tzv. rezervní fond

Zrušení a zánik podniku: • Rozhodnutím soudu • Usnesením valné hromady • Uplynutím doby na kterou byla založena • Dosažením účelu pro který byla založena • Prohlášením konkurzu

Akciová společnost (A. S. )

• Je kapitálová obchodní společnost • Může založit 1 právnická osoba nebo 2 či více fyzických nebo právnických osob • Musí obsahovat označení „akciová společnost“ nebo „a. s. “ • Společnost odpovídá za porušení svých závazků celým svým majetkem • Akciová (člen a. s. )neručí za závazky společnosti • Základní kapitál činní: A,minimálně 2 000 000,– Kč pokud společnost vzniká bez veřejné nabídky B,minimálně 20 000 000,– Kč pokud společnost vzniká s veřejnou nabídkou (s upisováním akcií) • Rozvržení počtu akcií záleží na rozhodnutí zakladatelů • A. s. je povinna vytvořit rezervní fond z čistého zisku a to ve výši nejméně 20 % z čistého zisku (po zdanění), ale ne víc než 10 % hodnoty základního kapitálu • A. s. je povinna vydat stanovy

Způsob založení:

1. Bez veřejné nabídky (bez upisování akcií) • Vklady zakladatelů 2 000 000,– Kč není nutno konat ustavující valnou hromadu

2. S Veřejnou nabídkou • Pokud zakladatelé nemají dostatek kapitálu zveřejní výzvu k upisování akcií • Při upisování akcií je k nahlédnutí návrh stanov spol. a listina upisovatelů • Veřejná nabídka nesmí být uveřejněná před schválením prospektu Komise pro cenné papíry • Upisovatel musí při upisování zaplatili minimálně 10 % jmenovité hodnoty svých akcií • Než upisovatelé zaplatí plnou hodnotu akcií obdrží tzv. zatímní listy. Tyto jsou po zaplacení celé částky vyměněny za akcie • Do 60 dnů od skončení upisování se musí konat ustanovující valná Hromada až po jejím konání lze a. s. zapsat do obchodního rejstříku

Orgány a. s.

1. Valná hromada • nejvyšší orgán • minimálně 1× ročně schvaluje stanovy jejich směny • roční účetní uzávěrku • rozdělení zisku • volí orgány společnosti

2. Představenstvo • statutární orgán • řídí obchod. Společnosti, řídí je navenek

3. Kontrolní dozorčí rada • kontrolní orgán

TANTIÉMY = odměny funkcionářů a. s. Zákaz konkurence v oboru platí pro členy představenstva a dozorčí rady.

Zrušení a zánik a. s. = rozhoduje valná hromada = zrušena z těchto důvodů: • rozhodnutím soudu • usnesením valné hromady • uplynutím doby, na kterou byla založena • dosažením účelů, pro který byla zřízena • prohlášením konkurzu

= právně společnost zaniká výmazem z obchodního rejstříku, to lze však provést jen tehdy, je-li prokázán zánik všech akcií. = akcionáři mají právo na likvidační zůstatek společnosti v poměru odpovídajícím jmenovité hodnotě akcií, které vlastní

III. STÁTNÍ PODNIK

= Je právnická osoba a jeho zřizovatelem je stát¨

• Obsahuje zkratku „s. p.“ nebo „státní podnik“ • Založení a vznik – zakladatelé sepisují tzv. zakládací listinu a podávají návrh zápis do obchodního rejstříku ⇒ den zápisu = dnem vzniku • Počáteční kapitál – stát vkládá určitý vklad, který tvoří tzv. kmenový kapitál podniku • V čele stojí ředitel, který:

  • je jmenován zakladatelem
  • řídí činnost podniku a zastupuje ho navenek = statutární orgán

• Kontrolním orgánem je Dozorčí rada, která:

  • dohlíží na hos. Podniku, nahlíží do účetních knih
  • kontroluje roční účetní závěru a rozdělení zisku
  • projednává otázky dalšího rozvoje
  • může doporučit odvolání ředitele

• Ručení je neomezené (podnik ručí podnikovým majetkem, stát neručí) • Zisk je rozdělen v rámci podniku tzn. rezervního fondu (do fondu kulturních, sociálních potřeb apod…) • Zaniká výmazem z obchodního rejstříku • Zrušení – stejné jako u obchodní společnosti (viz. výše)

DAŇ Z PŘÍJMU PRÁVNICKÝCH OSOB

Subjekt • poplatník = plátce • osoby, které nejsou fyzickými osobami (P.O.) • od daně se osvobozuje ČNB • poplatníci, kteří mají sídlo na území ČR a mají daňovou povinnost z příjmu z ČR i zahraničí • poplatníci, kteří nemají sídlo na území ČR platí DzP získaných pouze ze zdrojů na území ČR

Zdaňovací období • kalendářní rok, popř. hospodářský rok • daň se platí zálohově dle dosažených příjmu • daňové přiznání je povinen podat i ten, kdo vykazuje ztrátu (do 31. 3. nebo 31. 6. )

Předmět daně • příjmy (výnosy) z veškeré činnosti a nakládání s majetkem

Základ daně • částka o kterou příjmy přesahují náklady ⇒ zisk zjištěný z účetnictví • ten upravíme: pro daňové účely se z nákladu odečtou daňově neuznatelné výdaje (např. náklady na reprezentaci, cestovné nad povolený limit, účetní odpisy ve výši přesahující daňové odpisy • můžeme ho dále snížit o tzv. odpočitatelné položky

Odpočitatelné položky a, hodnota daru poskytnutého P.O. na financování vědy, školství,…pokud dar bude min. 2 000, Kč a v úhrnu nepřekročí hodnoty daru za rok 5 % základu daně b, daňová ztráta předchozích let (5 let max.) c, 100 % výdajů na výzkum a vývoj

Takto snížený základ daně se zaokrouhluje na celé 1 000,– koruny dolů.

Sazba daně = 24 %

Takto zdaněný zisk: a, zůstává ve firmě k rozšíření podnikání, již se dále nezdaňuje b, chtějí využít společníci pro osobní spotřebu (dividendy, podíly na zisku, …) musí jej ještě dále zdanit zvláštní sazbou DzP (15 % 2×)

STANOVENÍ POZICE FIRMY NA TRHU

SWOT analýza STRENGHTS – silné stránky – výhody, které máme v současnosti oproti konkurenci WEAKNESSES – slabé stránky – nevýhody, které máme v současnosti oproti konkurenci OPPORTUNITIES – příležitosti – skutečnosti, které nám mohou přinést výhody THREATS – hrozby- skutečnosti, které nám mohou přinést nevýhodu Tuto analýzu je možno provádět pro podnik jako celek, nebo pro jednotlivá oddělení, nebo pro výrobky.

POSITIONG analýza • analýza umístění firmy, nebo výrobku na trhu

  1. zjistíme, které vlastnosti výrobku nebo služby jsou pro zákazníka důležité
  2. vybereme dvě nejdůležitější vlastnosti a označíme jimi osy mapy
  3. umístíme do mapy naší firmu a konkurenci
  4. umístíme do mapy zákaznické preference
  5. zhodnotíme umístění naší firmu na trhu, srovnáme to s konkurencí a představami zákazníků a budeme formulovat doporučení

PODNIKATELSKÝ ZÁMĚR, PLÁN A ROZPOČET

Při založení podniku je nutno odpovědět na následující otázky:

  1. Jaké služby bude podnik poskytovat nebo co bude vyrábět?

Znamená to, že si podnik určí předmět činnosti s ohledem na dosavad¬ní konkurenci na trhu, na koupěschopnou poptávku apod.

  1. Kde bude jeho místo podnikání?

Určí si oblast, město a provozovnu pro svou činnost s ohledem na mož¬nosti odbytu, možnosti dopravních spojení, možnosti dodavatelských vazeb, možnosti zdrojů pracovní síly a musí brát v úvahu také ekologic¬ké aspekty podnikání.

  1. Jaké služby bude poskytovat nebo jak bude vyrábět?

Podnik si zvolí způsob poskytování služeb (např. samoobslužný prodej, prodej s obsluhou, stánkový prodej, prodej prostřednictvím obchodních zástupců, katalogový prodej) nebo způsob výroby (technologii).

  1. Kolik zdrojů bude třeba vložit do podnikání, kde se získají a jak se použijí?

Podnik může použít zdroje vlastní nebo cizí, musí si určit výši potřeb¬ných zdrojů a jakým způsobem je bude investovat.

  1. Jakou právní formu podnik pro svou činnost zvolí?

Každá právní forma má své výhody či nevýhody, podnik by měl zvolit takovou, která mu bude nejlépe vyhovovat. Konkrétní postup založení podniku se liší podle zvolené právní formy podnikání.

Před vlastním zahájením činnosti musí podnikatel vypracovat podni¬katelský plán, který definuje cíle a slouží jako základ pro řízení podniku a pro jeho budoucí vývoj.

Podnikatelský plán plní dvě funkce

  1. interní – je nezbytnou součástí řízení podniku, slouží jako nástroj kon¬troly, neboť srovnává stanovený plán s dosaženou skutečností,
  2. externí – slouží jako nástroj komunikace s okolím, např. s bankou při získávání úvěru, s investory při zvyšování kapitálu apod.

Obsah podnikatelského plánu: • cíle podniku, strategie k jejich dosažení, • zdroje podniku a předpokládaná výnosnost, • prodejní a cenová politika podniku, • výrobní plán či plán poskytovaných služeb, • plán budoucího vývoje, • organizační struktura podniku a požadavky na pracovní sílu, • finanční plán podniku – předpokládané náklady, výnosy, výsledek hos¬podaření, popř. finanční analýza.

Podnikatelský plán je vhodné doplnit i časovým harmonogramem.

STRUKTURA MANAGEMENTU

  1. Liniová

Jeden vedoucí má zodpovědnost za celou organizační jednotku. Jsou jednoznačně určen vztahy nadřízenosti a podřízenosti

  1. Funkcionální (funkční)

Vedoucí má pravomoc a odpovědnost za danou specializovanou funkci. dochází ke křížení příkazů od jednotlivých vedoucích. Pro podřízené je obtížné určit, který příkaz má přednost v případě, že jsou protikladné.

  1. Liniově-štábní

Vedoucí je nadřízený všem pracovníkům včetně pracovníků štábu (pracovníci specializovaní na jednotlivé oblasti). Štáby jsou zřizovány na podporu kvalitního rozhodování manažerů. Štáb nemá rozhodovací ani řídící pravomoc.

Osobnost managera

Pro úspěšné řízení manažer potřebuje: • znalosti – ekonomické, právní, technické, kulturní, všeobecné • schopnosti – komunikační, rozhodovací • motivaci – vnitřní podnět, který žene člověka

Manažer by měl splňovat tyto předpoklady:

  1. vrozené vlastnosti umění řídit

organizační schopnosti kreativnost temperament inteligence schopnost empatie

  1. získané dovednosti

• charakteristiky, které manažer získává vzděláním a výcvikem a zdokonaluje praxí

  1. technické dovednosti

• práce s PC, znalosti pracovních metod a postupů, znalosti cizích jazyků, řidičský průkaz

  1. personální (vztahy s lidmi)

• schopnost pracovat s lidmi, vytvářet příjemné pracovní prostředí, výběr nových pracovníků, zaškolení nových zaměstnanců, motivace zaměstnanců, hodnocení zaměstnanců, odměňování

  1. komunikační

• vzhled – oděv a upravenost • slovní projev – schopnost formulovat myšlenky, pohotově reagovat na otázky nebo podněty, spisovně, srozumitelně, hlasitě, intonace • řeč těla – postoje, mimika, gesta • schopnost řešit problémy tak, aby výsledek přinesl užitek

MANAŽERSKÉ FUNKCE • plánování • personální řízení • komunikace • kontrola • organizace

PLÁNOVÁNÍ • zahrnuje stanovení cílů a postupů k jejich dosažení • výsledkem je plán, který určuje čeho chceme dosáhnout a jak toho chceme dosáhnout

Rozdělení plánů:

  1. z časového hlediska
  1. krátkodobé plány – do 1 roku
  2. střednědobé plány – od 1 roku do 5 roků
  3. dlouhodobé plány – nad 5 let
  1. podle úrovně managementu
  1. strategický plán

• dlouhodobý charakter, zpracovává ho top management, podnikatelský záměr, rozpočet

  1. taktický plán

• střednědobý charakter, zpracovává ho střední management, konkretizuje cíle a postupy strategického plánu

  1. operativní plán

• krátkodobý charakter, připravuje základní management, operativní plán vychází t taktického plánu (z konkrétních podmínek a zdrojů), vyplývají z něj konkrétní úkoly pro týmy a jednotlivce (plán výroby, odbytu…)

PERSONÁLNÍ ŘÍZENÍ • zabývá se plánováním lidských zdrojů (kolik zaměstnanců a na jaké fce) • stanovení požadavků na pracovní místo ve firmě (vzdělání, praxe, zdravotní stav, ostatní dovednost- práce s PC, řidičák, cizí jazyky, znalosti postupů…) • personální agenda (evidence) – shromažďování a třídění informací • získávání a výběr pracovníků • hodnocení výkonu pracovníků, odměňování • zabezpečení pracovních podmínek • organizace dalšího vzdělávání

  1. Získávání a výběr pracovníků

Manažer vypracovává plán lidských zdrojů, který zahrnuje: • plánovaný počet pracovníků dané kvalifikace • podle náplně práce stanoví požadavky na nového zaměstnance

Rozdělení požadavků:

  1. osobní charakteristiky – vlastnosti, bydliště, věk, pohlaví (diskriminace!)
  2. vzdělání, praxe – požadovány znalosti, schopnosti
  3. ovládání určitých postupů – PC, jazyky, řidičák…

Možnost získání zaměstnanců: • na základě doporučení (známých, příbuzných) • prostřednictvím inzerátu (noviny, internet) • přes úřad práce • přes zprostředkova­telskou agenturu

Získávání informací o pracovníkovi: • životopis – základní údaje, vzdělání, praxe • osobní pohovor – vzhled, vystupování, slovní projev, řeč těla • psychologické testy • odborné testy • grafologické testy (písmo) • zdravotní posouzení • informace od předchozích zaměstnavatelů

  1. Adaptace nových pracovníků
  1. pracovní – přizpůsobení se pracovnímu prostředí, podmínkám, postupům, pracovnímu řádu
  2. sociální – přizpůsobení se lidí na pracovišti, navázání kontaktů, vytváření dobré atmosféry

Adaptace 4–6 týdnů Během adaptace nelze očekávat vynikající výkony od pracovníka. Manažer by neměl pracovníka příliš kritizovat.

Nový pracovník musí být: proškolen o bezpečnosti práce a požární ochraně, seznámen s charakterem podniku (historie, organizace, pravidla). Seznámení se svými právy a povinnostmi a tím, co se od něj čeká, představen svým spolupracovníkům.

  1. Motivace

Motivační proces

DOVEDNOSTI, VNÍMÁNÍ SPRAVEDLNOSTI STIMUL SCHOPNOSTI ODMĚNY

POTŘEBY MOTIV ÚSILÍ K ČINU ČIN ODMĚNA USPOKOENÍ Z PRÁCE

PODMÍNKY K PRÁCI

Motiv – vnitřní pohnutka k činnosti, vychází z potřeb Stimul – vnější pohnutka Pracovní motivace: proces záměrného vyvolání pracovní aktivity, její udržení usměrnění tam, kam potřebuje manažer.

Prostředky pracovní motivace

1. Materiální výhody (auto, mobil, bezplatné školení, příspěvek na dovolenou, výrobky za nižší cenu) 2. Morální ohodnocení (pochvala, vyznamenání, povýšení) 3. Charakter práce (účinný prostředek pokud člověka práce baví pokud je vysoce společensky ceněna 4. Interpersonální vztahy (pokud je v kolektivu dobrá atmosféra, lidem se dobře pracuje, také dobré výsledky nemají potřebu odcházet

Podmínky k práci: • jsou předpokladem dobrého pracovního výkonu • zahrnují:  vhodné pracovní prostředí (osvětlení, teplo, čistota,hluk)  technologii, pracovní postupy, zaškolení  organizační strukturu (vymezení odpovědnosti, pravomocí, organizaci práce)  odměny

• odměny:  vnitřní (osobní uspokojení z práce)  vnější (mzda)

Uspokojení z práce – je smyslem celé motivace, motivuje další práci

HODNOCENÍ • srovnání pracovního výkony se stanovenými úkoly

  1. kvantitativní hledisko

• výkony, které se dají měřit, nebo počítat (tržby, výrobky, porce)

  1. kvalitativní hledisko

• jednání, chování, vlastnosti

Pravidla hodnocení: • pracovní musí vědět za co bude hodnocen • hodnocení musí být zaměřeno na výkony ne na osoby • mělo by obsahovat kritiku, ale i pozitivní hodnocení • nemělo by probíhat dlouho po hodnocení

Pravidla hodnotícího pohovoru: • klidná neformální atmosféra • přátelské uvítání • vysvětlení cíle a průběhu pohovoru • nechat pracovníka zhodnotit sebe sama • sdělit pracovně náš názor, pochválit a upozorni na chyby • společná diskuze o problémech a možnostech zlepšení • motivace • zlepšení výkonu – motivovat pracovníka ne stresovat

Chyby související s hodnocením: • příliš vysoké nebo nízké nároky • neudílení slíbených odměn • naslouchání donašečů

ROZHODOVÁNÍ • činnost, která zasahuje do všech oblastí manažerské práce Jedná se o stanovení variant, posouzení jejich výhod a nevýhod a výběr nejvhodnější varianty. • Postup:

  1. Identifikace problému (nespokojený zákazník, skutečné výkony mohou být menší než plánované)
  2. Analýza problému – hledání příčin, které ho způsobily

příčiny: známé – můžeme ovlivnit (chyba pracovníka)

  • nemůžeme ovlivnit (ceny energie)

neznámé – neznáme, musíme najít

  1. Tvorba variant řešení – zvolit optimální počet

Metody: • analogie – pokud se v minulosti vyskytl podobný problém použijeme stejné řešení • řízená diskuze • brainstorming – každý, co ho napadne (členové skupiny) • brainwriting – kolující papír – členové připisují návrhy • myšlenkové mapy (mind mapping)

  1. Výběr nejvhodnější varianty

• stanovíme kritéria výhodnosti jednotlivých variant • přidělíme váhy jednotlivým kritériím • posoudíme varianty z hlediska jednotlivých kritérií

  1. Realizace

• pracovníci musí být seznámení s výběrem varianty. Úspěch závisí na ochotě zaměstnanců

  1. Kontrola výsledků

• porovnání stavu před a po vyřešení problému • zjištění, zda byl problém odstraněn, nebo zda přetrvává či se vyskytly další problémy

KOMUNIKACE

• spojení mezi lidmi v podniku (vnitřní komunikace) nebo mezi podnikem a vnějším okolím (vnější komunikace)

Formy:

  1. ústní

• rychlejší a srozumitelnější • okamžitá zpětná vazba • vidíme reakci • neverbální komunikace • hlasitost, tón hlasu • můžeme ho přesvědčit • může být ale problém sdělit něco přímo • není veden doklad

  1. písemné

• existuje doklad • má větší váhu • delší čas na odpověď

Komunikační kanály

  1. formální(ofici­ální) – vyplývá z organizační struktury podniku
  1. vertikální
  2. horizontální

⇒ stejná úroveň

  1. diagonální

• lidé na jiných úrovních řízení, kteří nejsou navzájem nadřízení a podřízení

  1. neformální(ne­oficiální)

• náhodné osobní kontakty • přátelské rozhovory

KONTROLA • srovnání plánu se skutečností

  1. Získávání informací

• primární • sekundární

  1. Ověření správnosti informací

• věcné • formální

  1. Hodnocení

• srovnání získaných informací se:  standardy – plány, normy  v čase – s minulým obdobím  v prostoru – s jinou provozovnou, konkurencí

  1. Návrhy opatření

• není-li vše podle našich představ je třeba přijmout rozhodnutí, která povedou ke zlepšení

  1. Zpětná kontrola

• ověření správnosti opatření

DRUHY KONTROL:

  1. Dle místa

• přímá – jsme na pracovišti… • nepřímá – z dokladů

  1. Dle času

• předběžná • průběžná • následná

  1. Dle doby trvání

• nepřetržitá – stálá • občasná – pravidelná • občasná – nepravidelná

  1. Dle rozsahu

• dílčí • komplexní

HOTELOVÝ MANAGEMENT

Organizační struktura hotelu Organizace – uspořádání pracovních procesů, lidských a věcných zdrojů za účelem dosažení zisku

Třeba zajistit: • dělba práce • spolupráce v úseku • stanovení pravomocí • vztahy nadřízenosti a podřízenost S organizací souvisí vytvoření organizační struktury podniku.

Organizační struktura • jednoduchá a přehledná • vyplývají z ní pravomoci a odpovědnost lidí na určitých úrovních řízení

Kompetence – zahrnuje pravomoc a odpovědnost Pravomoc – právo rozhodovat a vydávat rozhazy bez souhlasu nadřízených. Za tato rozhodnutí nese člověk odpovědnost.

Úrovně managementu

  1. TOP

• generální ředitel, ekonomický, personální ředitel

  1. MIDDLE

• vedoucí jednotlivých útvarů – jejich úkolem je zajistit plynulý provoz Provoz se dělí na část: • ubytovací – příjmová lůžková • stravovací • technickou

  1. BASIC

• vedoucí jednotlivých pracovních skupin nebo směn • šéfkuchař, vedoucí recepce, vedoucí rezervace, údržby

Vyšší úroveň přináší vyšší odpovědnost, vyšší nároky na vzdělání schopnosti a dovednosti, vyšší mzdu a méně operativních problémů.

Základní typy hotelových pokojů • jednolůžkový pokoj • dvojlůžkový pokoj – lůžka podélně, vedle sebe • dvoulůžkový pokoj ,,twin“ – lůžka od sebe odděleny • vícelůžkový pokoj • rodinný pokoj – 3 a více lůžky – z toho 2 lůžka pro dospělé osoby • junior svite – ubytování se zvláštním prostorem pro sezení v 1 pokoji • svite – ložnice + obývací pokoj • apartmán – ložnice, obývací pokoj, kuchyňský koutek • studio – pokoj s kuchyňským koutkem • duplex – ubytování na více podlažích

Za správnost a původ studijních materiálů neručíme.