Významné osobnosti v dějinách pedagogiky
Jean Jacques Rousseau život: – po porodu umírá matka – vychováván v Ženevě – měl 4 děti – děti umístil do nalezince pedagogické názory: – požaduje výchovu přirozenou a svobodnou pouze pro děti vyšších vrstev – odmítá tresty […]
Jean Jacques Rousseau
život:
– po porodu umírá matka
– vychováván v Ženevě
– měl 4 děti
– děti umístil do nalezince
pedagogické názory:
– požaduje výchovu přirozenou a svobodnou pouze pro děti vyšších vrstev
– odmítá tresty a tvrdou kázeň
– dítě se rodí dobré, ale společnost ho kazí
– veškerá výchova se opírá o osobní zkušenosti
– důraz je kladen na smyslové vnímání
– metoda přirozených následku (rozbije okno a otec ho tam nechá, aby pochopil co, udělal tak tam bude spát a onemocní, atd)
– je odpůrcem učení se z knih a biflování
dílo:
Emil čili o výchově – je to pedagogický román
– výchova od narození do doby, kdy se dítě naučí mluvit (tělesný vývoj a otužování)
– výchova do 12. ti let. (rozvoj smyslů)
– výchova od 12 ti do 15 ti. (výchova rozumová a pracovní)
– od 15 ti do sňatku do 21 let (výchova mravní)
– výchova Emilovy budoucí manželky Žofie (má být poslušná, málo vzdělaná, má se líbit, být cnostná, plně podřízena muži)
Johan Heinrich Pestalozzi
život:
– otec brzy zemře, vychováván pouze matkou a služkou
– zakládá domovy pro sirotky
– trpěl depresemi
– oporou je jeho žena Anna
– důraz kladen na smyslové a názorné vyučování
pedagogické názory:
– v jeho školách se děti neučily podle věku
– byly rozděleny do skupin podle zájmů a nadání, neučilo se podle učebnic, pouze na stěnách byly umístěny tabule s abecedou
– industriální výchova, která si klade za cíl naučit dítě praktickým dovednostem
– Pestalozzi učil děti příst, tkát, pracovat na poli a na zahradě, ale i přesto se domovy samy neuživily
– také učil děti číst, psát a počítat a to vše s velmi dobrými výsledky
– byl podporován bohatými měšťany
– bohužel však nakonec musel dům v Neuhofu zavřít
dílo:
– Lienhard a Gertruda: V románu je popisován život zemědělské rodiny a výchova jejich dětí.
John Locke
život:
– narodil se ve stejném roce, kdy Komenský napsal své dílo Informatorium školy mateřské (1632)
– jeho otec byl právník a matka mu zemřela, už když byl malý
– John studoval medicínu na Oxfordu, kde později i učil
pedagogické názory:
– John Locke byl současníkem Jana Amose Komenského
– důraz na smyslové poznání (nic není v rozumu, co dříve nebylo ve smyslech)
– tabula rasa – nepopsaná deska a teprve zkušenosti v životě se na něm utváří
– zastával individuální výchovu
dílo:
– Úvahy o výchově (1693) – dílo, které je napsáno formou dopisu
– bylo určeny pro jeho přítele do Anglie, kterému radil, jak vychovávat syna
– tento spis vyšel třikrát anonymně, než se Locke přihlásil k autorství
– čerpá ze zkušeností, jak ho vychovával otec puritán, jehož výchovu hodnotí kladně
– naopak se nelíbilo vzdělávání ve školských institucích
– úvahy jsou rozděleny do tří částí, a to jsou: tělesná, rozumová a mravní
– tělesná = „ve zdravém těle zdravý duch“ = doporučuje se: otužování, nerozmazlování, spaní na tvrdé posteli
– mravní = odmítá tvrdé tresty
– z rozumové výchovy – číst, psát a mateřský jazyk
– také vyzdvihuje význam cestování a sebevzdělávání po celý život
Jan Ámos Komenský
Nivnice
– narodil se 28. Března 1592
– po smrti rodičů se musel starat sám o sebe
– do dospělosti užíval jméno Segeš
Přerov
– nastoupil na latinskou školu v Přerově
– člen jednoty bratrské
Fulnek
– kazatel jednoty bratské
– napsal několik úspěšných listu
Lešno
– zde se stal učitelem, později ředitelem bratrského gymnázia
– vydal mapu Moravy, kterou sám tvořil
– začal tvořit Velkou didaktiku, Informatoria, učebnice
– napsal Navržení krátké o obnovení škol v království českém
– napsal Speciální didaktiku
– byl později zvolen biskupem Jednoty bratrské
– napsal Obecnou poradu o nápravě věci lidských
Blatný potok
– napsal spis Škola vševědná
– pravidla mravu – příručka
– zjednodušená jazyková učebnice – Orbis sensualium pistus
– škola se nakonec taky rozpadla pro nedbanlivost žáku a nezájem učitelů
Amsterdam
– a odkaz národu je považována kniha Jedno potřebné – 10. kapitola je považována za Komenského závěť
– napsal vlastní životopis – pokračování v bratrském napomínání
– je pohřben v Naardenu (15. Listopadu 1670) – nachází se tu také jeho museum Comeniu Museum
Období po smrti
– J. F. Herbart staví na Komenského základech školské reformy
– v roce 1910 vznikla komeniologie – věda zkoumající život a dílo Komenského
Velká didaktika
– nevnímá ji jako teorii vyučování, ale jako obecnou pedagogiku
– J. A. Komenský je proto považován za zakladatele pedagogiky jako vědy
– knihu objevil v Lešně Jan Evangelista Purkyně v roce 1841
Aktuální přehled studia pro rok 2024/2025:
Nevíte, co studovat? Za 5 minut to zjistíte! Spustit test
Za správnost a původ studijních materiálů neručíme.