Vysvědčení plné předsudků. Dívky dostávají lepší známky z matematiky
Ve známkovacím systému napříč školami v Česku panují značné rozdíly. Známky za stejné výsledky se mezi jednotlivými školami průměrně liší o celý jeden stupeň. Vyplývá to z výzkumu think tanku IDEA. Podle výzkumu učitelé navíc hodnotí jinak dívky a chlapce a žáky z bohatých rodin. Subjektivní povaha známkování přitom odrazuje studenty od dalšího studia a ovlivňuje jejich kariérní ambice.
„Ačkoliv mají ty samé dovednosti, žáci ze škol s přísnějším známkováním mají nižší akademické ambice než žáci ze škol s mírnějším známkováním. Rozdíly v přísnosti známkování a klíčová úloha známek v plánování budoucího vzdělávání tudíž může vést nižším nárokům žáků a rodičů. Horší může být také efektivita identifikování talentovaných lidí. Hrozí také vznik nedostatků ve vzdělávacím systému,“ říká Tomáš Protivínský, jeden z autorů studie.
Podle výzkumu 87 procent žáků devátých tříd, kteří z matematiky dostali jedničku, chce studovat vysokou školu. Naopak z žáků, kteří z matematiky dostali trojku, je to jen 39 procent. Vysvědčení navíc mnohdy hrají rozhodující roli při přijímacích zkouškách na střední školy a víceletá gymnázia. Výrazně tak podle výzkumníků ovlivňují typ práce, o jaký budou studenti v budoucnu mít zájem.
Ze závěrů studie také plyne, že známky ovlivňuje i pohlaví žáků a socioekonomického postavení jejich rodin. Například v matematice platí, že dívky průměrně dostávají o třetinu lepší známky než chlapci.
U žáků z lépe zabezpečených rodin rozdíl činí přibližně čtvrtinu stupně. S tím může souviset i to, že dívky a žáci z bohatších rodin mají větší zájem o studium na univerzitě než chlapci a děti z chudších rodin, a to navzdory skutečnosti, že mají stejnou úroveň znalostí matematiky.
Podle ekonoma a pedagoga Daniela Münicha rozdíly v přísnosti známkování narušují vzdělávací proces, který by známkování mělo naopak podpořit. Problematikou by se podle něj měla zabývat Česká školní inspekce. „Známky by měly být založené na objektivnějších kritériích a bylo by vhodné je doplnit podrobnějším psaným posudkem,“ míní Münich.
V minulém školním roce Ministerstvo školství doporučilo školám upřednostnit slovní ohodnocení oproti známkám. Důvodem byla distanční výuka během pandemie covidu. Slovní anebo kombinované ohodnocení v pololetí využila asi čtvrtina základních škol.
Hodnocení a známkování studentů upravují školní řády, které schvaluje školní rada. V případě, že se základní škola rozhodne nahradit známky na vysvědčení slovním ohodnocením, musí ho pak zpětně stejně převést na známky kvůli přijímacím zkouškám na střední školy nebo gymnázia.
Aktuální přehled studia pro rok 2024/2025:
Nevíte, co studovat? Za 5 minut to zjistíte! Spustit test
Zdroj: Expats.cz