Vysvědčení plné předsudků. Dívky dostávají lepší známky z matematiky

20. 7. 2022 | Aktuality

VysvědčeníVe známkovacím systému napříč školami v Česku panují značné rozdíly. Známky za stejné výsledky se mezi jednotlivými školami průměrně liší o celý jeden stupeň. Vyplývá to z výzkumu think tanku IDEA. Podle výzkumu učitelé navíc hodnotí jinak dívky a chlapce a žáky z bohatých rodin. Subjektivní povaha známkování přitom odrazuje studenty od dalšího studia a ovlivňuje jejich kariérní ambice.

„Ačkoliv mají ty samé dovednosti, žáci ze škol s přísnějším známkováním mají nižší akademické ambice než žáci ze škol s mírnějším známkováním. Rozdíly v přísnosti známkování a klíčová úloha známek v plánování budoucího vzdělávání tudíž může vést nižším nárokům žáků a rodičů. Horší může být také efektivita identifikování talentovaných lidí. Hrozí také vznik nedostatků ve vzdělávacím systému,“ říká Tomáš Protivínský, jeden z autorů studie.

Podle výzkumu 87 procent žáků devátých tříd, kteří z matematiky dostali jedničku, chce studovat vysokou školu. Naopak z žáků, kteří z matematiky dostali trojku, je to jen 39 procent. Vysvědčení navíc mnohdy hrají rozhodující roli při přijímacích zkouškách na střední školy a víceletá gymnázia. Výrazně tak podle výzkumníků ovlivňují typ práce, o jaký budou studenti v budoucnu mít zájem.

Ze závěrů studie také plyne, že známky ovlivňuje i pohlaví žáků a socioekonomického postavení jejich rodin. Například v matematice platí, že dívky průměrně dostávají o třetinu lepší známky než chlapci.

U žáků z lépe zabezpečených rodin rozdíl činí přibližně čtvrtinu stupně. S tím může souviset i to, že dívky a žáci z bohatších rodin mají větší zájem o studium na univerzitě než chlapci a děti z chudších rodin, a to navzdory skutečnosti, že mají stejnou úroveň znalostí matematiky.

Podle ekonoma a pedagoga Daniela Münicha rozdíly v přísnosti známkování narušují vzdělávací proces, který by známkování mělo naopak podpořit. Problematikou by se podle něj měla zabývat Česká školní inspekce. „Známky by měly být založené na objektivnějších kritériích a bylo by vhodné je doplnit podrobnějším psaným posudkem,“ míní Münich.

V minulém školním roce Ministerstvo školství doporučilo školám upřednostnit slovní ohodnocení oproti známkám. Důvodem byla distanční výuka během pandemie covidu. Slovní anebo kombinované ohodnocení v pololetí využila asi čtvrtina základních škol.

Hodnocení a známkování studentů upravují školní řády, které schvaluje školní rada. V případě, že se základní škola rozhodne nahradit známky na vysvědčení slovním ohodnocením, musí ho pak zpětně stejně převést na známky kvůli přijímacím zkouškám na střední školy nebo gymnázia.

Zdroj: Expats.cz

Další články k tématu