Vysoké školy mění podobu bakalářek a státnic

28. 7. 2024 | Aktuality
Bakalářská práce

Další české vysoké školy a univerzity mění podobu závěrečných zkoušek. Důvod? Nejčastěji rozvoj umělé inteligence, která dokáže generovat rozsáhlé texty k nerozeznání od těch napsaných studenty. Několik škol už kvůli tomu úplně zrušilo psaní bakalářských prací a některé mění i podobu ústní části zkoušky.

Nejčastěji se v souvislosti se změnami závěrečných zkoušek skloňuje slovo praxe.  Například na Vysoké škole ekonomie a managementu (VŠEM) už v nadcházejícím akademickém roce budou studenti místo bakalářky pracovat na prakticky orientovaném bakalářském projektu, jehož téma a zaměření si mohou sami zvolit.

Pokud si vysokoškoláci nedokážou téma vybrat, budou moct volit klauzurní práce s praktickým zadáním, které připraví škola. „Není to tak, že by písemné práce přestávaly dávat smysl zcela, ale u konkrétních studijních programů, zejména u těch profesně orientovaných, je nepochybně pro všechny strany užitečnější, pokud studenti místo písemné práce předloží výsledky konkrétního praktického zadání,“ řekl předseda Národního akreditačního úřadu pro vysoké školství Robert Plaga.

Obdobný postoj zastává prorektor školy Daniel Šťastný. „Bakalářský projekt vychází z reálného profesního života a umožňuje studentům aplikovat získané znalosti a dovednosti ve své profesi nebo podnikání již během studia,” uvedl.

Kromě projektu čeká studenty VŠEM ještě jedna změna. Klasické ústní zkoušení nahradí odborná diskuze právě o vypracovaném projektu. Nepůjde už tak o dolování nabiflovaných znalostí. Cílem diskuze nad projektem bude ověřit, co se vysokoškoláci během studia naučili a co si vyzkoušeli v praxi.

VŠEM již nový model otestovala s pozitivními ohlasy. Díky zavedení projektů narostl počet zájemců o bakalářské studium.

Podobu státnic upravují i veřejné vysoké školy. Třeba Podnikohospodářská fakulta Vysoké školy ekonomické v Praze, která plánuje bakalářské práce v roce 2024/2025 zrušit a nahradit je prakticky orientovaným projektem. Jako hlavní důvod rovněž uvádí umělou inteligenci a její možné zneužití.

„Při dobře zvládnutých dotazech dokážeumělá inteligence podstatnou část bakalářské práce napsat. A jelikož je velmi obtížné, vlastně až nereálné tuto skutečnost odhalit, je na místě nahradit bakalářské práce projekty, kde je více zřejmé, že se jedná o vlastní práci studenta,“ vysvětlil děkan fakulty Jiří Hnilica.

Masarykova univerzita v Brně zavedla takzvaný diplomový úkol na oboru vyšší justiční úředník na Právnické fakultě už v roce 2018. Podobným směrem se teď vydává i Ekonomicko-správní fakulta. Plánuje nahradit bakalářské práce závěrečným projektem.

 „Student nebude hodnocen primárně za zpracování rozsáhlého textu, ale zejména za svoji prezentaci, schopnost adekvátně odborně reagovat, odůvodňovat svá rozhodnutí a předkládat své návrhy. Toto jsou schopnosti a dovednosti, které charakterizují profil absolventa bakalářského studia na Ekonomicko-správní fakultě Masarykovy univerzit,“ míní proděkanka fakulty Marie Hladká.

„(Projekt) bude mít podobu krátkého dokumentu, ve kterém studenti představí a analyzují situaci, navrhnou řešení, budou argumentovat a odůvodňovat svá rozhodnutí a doporučení,“ upřesnil děkan Ekonomicko-správní fakulty Jiří Špalek.

Podobné postupy už pár let fungují i na Cyrilometodějské teologické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci, kde jsou studenti hodnoceni za závěrečnou disputaci. Další variantou je závěrečný projekt či soubor prací.

S rozvojem techniky se mění nejen to, co státnice zahrnují, ale i jakým způsobem probíhají. Na Stavební fakultě Vysokého učení technického v Brně letos v tomto ohledu zaznamenali jedno prvenství.

Studenti prezentovali návrhy staveb rodinných domů na velkoplošné obrazovce a také pomocí speciálních brýlí. Dva členové komise si totiž celý projekt prohlédli prostřednictvím rozšířené virtuální reality. Studenti je provedli navrhovanými prostory a komise si mohla prohlédnout veškeré detaily. Při tom dostala výklad o zvoleném konstrukčním systému, použitých materiálech, nebo dispozicích budovy.

Vše navíc proběhlo v reálném čase a komise mohla prostřednictvím QR kódu v případě potřeby otevřít projektovou dokumentaci na počítači či tabletu. Skládat zkoušku v této podobě nebylo povinné. Studenti si ji vybírali dobrovolně a proces si nacvičili s předstihem, aby během obhajoby vše proběhlo hladce. Po testovací fázi chce škola virtuální realitu začlenit do zkoušek natrvalo.

Zdroje: Novinky.cz, iDNES.cz

Další články k tématu

Konec bakalářek v Česku? Některé fakulty je zrušily

Už více než rok jsou aplikace Chat GPT a Open AI přístupné širší veřejnosti. Za tu dobu stihly zásadním způsobem proměnit české školství. Na některých fakultách kvůli těmto aplikacím zrušily bakalářské práce. Jinde jejich používání tolerují, studenti ale umělou inteligenci musí uvést jako zdroj. Studenti Katedry politologie a evropských studií Univerzity Palackého od letošního zimního […]

číst více

Další fakulta ruší bakalářské práce. V budoucnu se připojí další školy

Po podnikohospodářské fakultě Vysoké školy ekonomické v Praze (VŠE) ruší bakalářské práce také Ekonomicko-správní fakulta Masarykovy univerzity. Klasické „bakalářky“ tam nahradí závěrečný projekt. V budoucnu by nový koncept měla zavést i přírodovědecká fakulta, konkrétně pro obor chemie. Podle proděkanky ekonomicko-správní fakulty Marie Hladké nestojí za zrušením bakalářských prací pouze rozmach umělé inteligence. „Umělá inteligence dokáže v současnosti […]

číst více

České univerzity jsou hrdé, když vyhodí spoustu studentů, míní odborník

Skoro 60 procent českých vysokoškoláků nedokončí bakalářské studium. Často končí už v prvním ročníku. Důvodů je více. Patří mezi ně příliš mnoho teorie bez spojení z praxí i chybějící motivace. Podle odborníků většina univerzit vysokou neúspěšnost svých studentů neřeší. Na problém upozornil server Seznam Zprávy. Z údajů ministerstva školství vyplývá, že přes 58 procent bakalářských studentů, kteří začali […]

číst více