Výchovné styly, vliv médií, brainwashing
Názory na výchovu v minulosti názor na dítě z pohledu behavioristů = dítě se rodí jako TABULA RASA – nepopsaná deska a výchovným působením z něj jde udělat cokoliv, hl. role byla připisována VÝCHOVA Watson: dejte mi tucet zdravých dětí a já vám zaručím, že z každého udělám specialistu, jakého vhodně zvolím současný názor: dřívější názor je překonán, […]
Názory na výchovu v minulosti
- názor na dítě z pohledu behavioristů = dítě se rodí jako TABULA RASA – nepopsaná deska a výchovným působením z něj jde udělat cokoliv, hl. role byla připisována VÝCHOVA
- Watson: dejte mi tucet zdravých dětí a já vám zaručím, že z každého udělám specialistu, jakého vhodně zvolím
- současný názor: dřívější názor je překonán, jsou více prozkoumány zákony dědičnosti a jejich vliv na další chování jedince, na utváření jedince má kromě výchovy vliv i DĚDIČNOST
4 základní typy výchovy v rodině (Schäfer)
- ZANEDBÁVAJÍCÍ VÝCHOVA
– výchovné postupy: nezúčastněnost, lhostejnost, zanedbávání
– výsledek u dítěte: odmítání soc. pravidel, vzpurnost, agresivita
- OCHRANÁŘSKÁ VÝCHOVA
– výchovné postupy: dobromyslnost, ochranářství, shovívavost, přivlastňování
– výsledek u dítěte: závislost, poslušnost, podřízenost, malá tvořivost, emoční labilita, nesamostatnost, malá sebejistota, egocentrismus
- AUTORITÁŘSKÁ VÝCHOVA
– výchovné postupy: vyžadování, autoritářství, diktátorství, tvrdé tresty, přísná disciplína
– výsledek u dítěte: problémy ve spol. životě, autoagresivita (agresivita namířená proti vlastní osobě), ostýchavost, svárlivost, neschopnost kompromisů, vnitřní netolerance
- DEMOKRATICKÁ VÝCHOVA
– výchovné postupy: svoboda, demokratičnost, mírné zdůvodněné tresty, podpora vědomí a sounáležitost s rodinou a podíl rozhodování se
– výsledek u dítěte: aktivita, nezávislost, tvořivost, otevřenost, dobré fungování ve spol., emoční vyrovnanost, cílevědomost, zdravé sebevědomí
Nežádoucí výchovné postupy:
- přílišné rozmazlování, nebo zakazování
- ponižování (před ostatními)
- nadměrné kritizování
- neprojevování lásky
- křičení na dítě, fyzické tresty
- nadměrné nucení dítěte do něčeho
- plnění si svých snů skrz dítě
- přílišné ochraňování
- mluvení za dítě
- týraní (psychické vydírání)
- sexuální zneužívání
- zanedbávání se, nestarání se o dítě
- podmíněná láska (budu tě mít ráda když…)
- nezájem rodičů o dítě
Podle Zdeňka Matějčka není takovým zlem přísná výchova, je-li přiměřená a stálá, jako výkyvy ve výchově (chvíli vztek, pak shovívavost), dítě neví, jakou má očekávat reakci, je nejisté a ustrašené. CHOVÁNÍ RODIČŮ JE PRO D. VZOREM!!!
Psychologie masových jevů, znaky davového chování
= psychologie masových jevů je jedním z předchůdců sociální psychologie
= první ucelené zpracování psychologie davu zpracoval u francouzský sociolog Gustav Le Bon
= člověk se ve větším kolektivu chová jinak, než by se choval individuálně. Vykazuje kolektivní chování
Typické znaky masového (davového, kolektivního) chování:
a) je to skupinové chování, dochází k „deindividualizaci“
b) vzniká spontánně
c) vyvíjí se neplánovitě
d) je relativně neorganizované a nepředpověditelné
e) je závislé na vzájemném podněcování mezi zúčastněnými
f) projevuje se výraznou emocionalitou, citovou nákazou a sugestibilitou
BRAINWASHING
- v určitých skupinách může docházet k tzv. „vymývání mozků = brainwashing“ = někdo se snaží ovládnout myšlení, chování, pocity druhých
- POZOR!!! V dnešní době se tato forma manipulace často skrývá za „psychologii“!!!
- časté v sektách (např. scientologická církev, Svědkové Jehovovi – nutí člověka podřídit se předpisům) – setkáváme se s tím i u reklam, v politice apod.
VLIV MÉDIÍ
- mají možnost oslovit a ovlivnit „masy
- zprostředkovávají zábavu, vědomosti, rady
- předávají hodnoty a normy (pozor! – ideál krásy, konzum, nevěra jako norma apod.)
- mají moc nad jedinci, kteří je „konzumují“, člověk má přirozený strach z odlišnosti, cítí se jistěji není-li odloučen od „stáda“
- konzumující jedinci jsou v závislém vztahu (riziko: snadno ovlivnitelní jedinci, děti…)
- média či jejich vlastníci rozhodují o tom, které informace budou zveřejněny a jakým způsobem!
- zdůrazňování senzací vytržených z kontextu – čím brutálnější a šílenější zprávy, tím více lidí je čte, sleduje
Dítě a televize, počítač (mobil, tablet…)
- budí pozornost dětí (zvuky, měnící se obrázky)
- do osmi let si dítě nespojuje časté střihy a střídání děje do jednoho filmu, vnímá je jako jednotlivé epizody
- až kolem 11. roku začne rozlišovat mezi reálným a fiktivním!
- napodobuje děj
- stává se rychle závislým
- tato média podporují PASIVITU dětí, hledání rychlého uspokojení bez vlastní snahy, aktivity
- média nerozvíjejí sociální dovednosti dětí (navázání kontaktů, spolupráce, řešení konfliktů apod.)
Hypotézy (domněnky) o škodlivosti televize, počítačových her apod.
1) teorie učení (přebírání chování modelu)
2) katarze (zažívaná agrese při sledování zvyšuje agresivitu = „nabudí člověka“ a zvyšuje chuť chovat se agresivně)
3) habituace (= přivykání; časté zobrazování násilí jedince otupuje, agresivní chování člověku připadá normální)
Aktuální přehled studia pro rok 2024/2025:
Nevíte, co studovat? Za 5 minut to zjistíte! Spustit test
POZOR!
- je potvrzeno, že hodně času tráveného hraním počítačových her a sledováním pornografie vede k tomu, že se jedinec přestává snažit v běžném životě a běžné činnosti/partnery/ situace začíná vnímat jako nudné
- na internetu je dosažení cíle či uspokojení mnohem jednodušší, než v reálném životě!!!
- má to negativní dopad na snahu jedince něčeho dosáhnout i na partnerské vztahy!
- dítě, které tráví hodně času hraním počítačových her se chová velmi podobně, jako dítě s ADHD (dítě s poruchou osobnosti a hyperaktivitou)!
- snadnější je mít od začátku (raného dětství) nastavená pravidla pro hraní, než se je snažit časem vytvořit
- rodič je zodpovědný za své dítě…
Za správnost a původ studijních materiálů neručíme.