Vstupní zařízení
· základní rozhraní mezi počítačem a člověkem – zadávání dat, řízení počítače a komunikace s ním · zjednodušování rozhraní · obsluha počítače – (děrné štítky a jejich snímače), klávesnice, světelné pero, lidský hlas, (počítače řízené myšlenkou) · vstup – digitální signál, zpracování zajišťuje software (je na něm, jak zpracuje) Klávesnice · nejdůležitější vstupní zařízení · standardizovaný vzhled, rozmístění a […]
· základní rozhraní mezi počítačem a člověkem – zadávání dat, řízení počítače a komunikace s ním
· zjednodušování rozhraní
· obsluha počítače – (děrné štítky a jejich snímače), klávesnice, světelné pero, lidský hlas, (počítače řízené myšlenkou)
· vstup – digitální signál, zpracování zajišťuje software (je na něm, jak zpracuje)
Klávesnice
· nejdůležitější vstupní zařízení
· standardizovaný vzhled, rozmístění a význam kláves – 101 nebo 102 kláves s pevně daným rozmístěním.
· požadavky na konstrukci klávesnice: velké mechanické namáhání (hry = největší zabiják kláves), odolnost proti prachu, tekutinám, otřesům; snadnost obsluhy, ergonomické požadavky Konstrukce klávesnice
· kontaktní x membránové (omyvatelné, odolné proti znečištění)
· elektronické vybavení – čip zajišťující činnost klávesnice po stlačení kláves, vysílá kódy do počítače
· připojení – pětikolíkový kabel (z této zdířky je také napájena nízkým napětím) Skupiny kláves Alfanumerickd část
· podobná psacímu stroji (abeceda, číslice, další znaky+speciální klávesy)
· rozložení kláves podle národních zvyklostí (US, CZ,…, QWERTYxQWERTZ)
Enter – odeslání napsaného příkazu operačního systému nebo potvrzení nabízené volby, textové procesory – konec odstavce
Esc (escape = únik) – zrušení operace, návrat
Ctrl, Alt, Shift – kombinace kláves (horké klávesy) – použití; významy bývají odlišné, sjednocuje se (Ctrl+C – kopírování, Ctrl+P – tisk, Ctrl+S – uložení,…, Shift!!)
notebooky – klávesou Fn (problematika notebooků)
klávesa pro Windows95
CapsLock – trvalé zapnutí klávesy Shift
Tab – tabulátor nebo přepínání aktivního prvku (databáze, okno Windows,…) – Shift+Tab
BackSpace – smazání znaku před kurzorem Kursorové klávesy
pohyb kurzoru (text, ale i přesuny jinde)
šipky – posuv kurzoru o jeden znak daným směrem
PageUp – skok o stránku (obrazovku) zpět
PageDown – skok o stránku (obrazovku) vpřed
Home – na začátek řádku
End – na konec řádku
Delete – mazáni znaku
Insert – přepínač, který mění režim vkládání a přepisování znaků Numerická část
může být i samostatná
číslice, desetinná tečkou (resp. čárka), základní matematické operátory (sčítání, odčítání, dělení, násobení)
NumLock – přepínání významu kláves (kontrolka NumLock), zapnutý – význam číslic, nezapnutý – význam kurzorových kláves Funkční klávesy F1 až F12
význam podle programu
standardy – F1 – nápověda, F10 – nabídka,… Speciální klávesy
PrintScreen – vytiskne aktuální textovou obrazovku na tiskárnu (DOS), uloží obrazovku (nebo okno – Alt+PrintScreen) do schránky (Windows).
ScrollLock – přepínač, který ovlivňuje funkci kurzorových kláves (rolování dokumentu v obrazovce)
Pause – může dočasně zastavit určitou programovou operaci nebo příkaz LED indikátory
NumLock, CapsLock a ScrollLock
Další vstupní zařízení
Myš
význam v graficky orientovaných aplikacích – dnes standardní součást počítače
polohovacích zařízení
pohyb po podložce – pohyb ukazatele myši (zvláštní kurzor), stisknutí tlačítka – výběr položek nebo příkazů
základní akce (Windows):
ukázání – posun kurzoru
stisk (kliknutí, klepnutí) – levé (nebo jiné) tlačítko – vybere objekt
dvojitý stisk (dvojité kliknutí, poklepnutí) – vyvolání akce objektu
tažení (drag and drop, táhni a pusť) – pohyb se stisknutým tlačítkem a uvolnění – přesunutí objektu
Přenos informací:
kabel – brání volnému pohybu, připojení na sériový port (Com1, Com2)
opticky (infračervené paprsky) – pohodlné, nákladnější; myš musí mít zdroj – při vybití nefunguje
Kategorie myší:
myši s kuličkou – kulička přenáší pohyb na 2–3 kladky, převod pohybu do digitální formy; zanášení mechaniky kladek (nepřesní reakce), čištění
optického snímání pozice – speciální podložka, hustá mřížka, myš vysílá světelný paprsek k podložce (při dopadu paprsku na mřížku dojde ke změně odrazu, změna je indikována jako pohyb myši); mnohem přesnější indikaci polohy a pohybu myši
kombinace – kulička s kulovou mřížkou
ovladače myši (drivery)
Další polohovací zařízení
hlavně u notebooků Trackball
myš vzhůru nohama, pohyb prsty, nepohodlné, pomalé Tlaková podložka (touchpad)
pohyb prstu po destičce (stlačuje fólii) – spojení kontaktů – indikace pozice kurzoru, citlivost záleží na hustotě kontaktních bodů pod fólií
malá přesnost Track Point
barevná čepička vyčnívající mezi klávesami G, H, a B, citlivá na stranové vychýlení (ne na tlak) Joystick
hry – náhrada klávesnice (aby netrpěla) + lepší ovládání než z klávesnice
většinou port na zvukové kartě (tzv. game port) nebo přes port vstupně-výstupní karty
řídící páka letadel, pohyb + tlačítka
volanty,…
Skener (scanner)
snímání grafiky (obrázky, fotografie)
OCR (optical character recognition, optické rozpoznávání písma) – převod nasnímaného textu do textové podoby
barevné x černobílé, různé stupně rozlišení a hloubky barev
Typy skenerů:
· ruční – malá šířka předlohy, problémy s obsluhou, rozlišení cca. 300 – 400 dpi, 256 barev nebo odstínů šedi
· stolní – dost kvalitní a dnes už levné, zakládací nebo průchodové, větší předloha (A4 a více), až 1200 dpi, barevná hloubka 24, popř. 32 bitů (16,8 milionů barev)
· bubnový – profesionální použití v grafických studiích, vysoké rozlišení a hloubka barev, drahé, až 4000 dpi, velká hloubka barev (až 48 bitů na pixel)
snímací pera (DataPen) – snímání textu a jeho rozpoznávání
princip: obrazová předloha je po řádcích osvětlována a odražené světlo je optickým systémem vedeno k přijímač, senzory přijímají obrazovou informaci, která je počítači přes rozhraní posílána jako digitální signál Další zařízení
· tablet (digitizér) – odečítá absolutní souřadnice ze snímací plochy pomocí ukazovacího zařízení („čidla“, „puku“, „myši“, „kurzoru“), lze s ním pořídit vektorové informace; použití: vektorová digitalizace výkresů, ovládání obrazovkového kursoru (emulace myši), výběr příkazů z papírového (tabletového) menu
· světelné pero
· dotyková obrazovka (touch screen) – malá přesnost; použití: počítačové prezentace, systémy rychlého a intuitivního ovládání, nevhodné pro běžnou počítačovou praxi
· další snímače (čárový kód,…)
· čidla (teplota, vlhkost, prašnost,…) + převodníky
· mikrofon
· pedály,…
· helmy reagující na pohyb
Monitory
standardní výstupní zařízení, 2 základní typy – stolní, LCD Stolní monitory
technologie klasické televizní obrazovky
· vzduchoprázdná skleněná baňka
· užší konec – katoda (emitor paprsků – elektronové dělo)
· širší konec – anoda (stínítko obrazovky potažené fosforem – elektroluminiscenční body)
· body se rozsvítí dopadem paprsku (u barevných monitorů tři rozdílné paprsky – červený, zelený, modrý)
· vychylování (elektromagnetické pole), zaostřování (mřížka) paprsku
· osvětlování zleva doprava (po linkách) a shora dolů
Vlastnosti a parametry textový a grafický režim
textový
· základní jednotka – znak
· rychlejší zobrazování, omezený počet znaků (256)
· základ 25×80 znaků
· typická velikost znaku – 9×14 bodů
grafický
· základní jednotka – bod (pixel)
· pomalejší, ale více možností (grafika) rozlišení
počet bodů ve vodorovném a svislém směru
první počítače 320×200, později 640×480, dnes 800×600 a více barevnost
· monochromatické monitory – zelená, jantarová, …
· barevné monitory (počet zobrazitelných barev – 16, 256,…) doba dosvitu
· body na stínítku nezhasnou okamžitě
· krátká doba dosvitu – blikání, dlouhá doba dosvitu – duchy obnovovací frekvence
· počet vykreslených obrazovek za sekundu (Hz)
· dána monitorem i grafickou kartou
· musí být alespoň 40× za sekundu (abychom nepozorovali blikání)
· čím vyšší obnovovací frekvence, tím stabilnější obraz
· špičkové monitory až 160 Hz, běžné monitory 70 až 80 Hz prokládané a neprokládané zobrazení
prokládané (interlaced) – nejdříve se vykreslují sudé a pak liché řádky
lidské oko prokládání nevnímá, ale může způsobit rychlejší únavu (nebo obrazovka bliká)
televizní obrazovka – obraz je vždy prokládán – snižuje kvalitu
počítačové monitory dnes zásadně neprokládané (not interlaced) velikost obrazovky (úhlopříčka)
měří se v palcích („)
cena významně roste
14″ – donedávna nejrozšířenější skupina, 640×480 bodů nebo 800×600 bodů, vyšší rozlišení ve špatné kvalitě
15″ – nahrazují předchozí, cena není o mnoho vyšší, podobné parametry
17″ – výrazný cenový rozdíl, 800×600 až 1024×768 bodů, lze i 1200×1024 bodů – kvalitní rozlišení grafiky
19″, 20″ a 21″ – profesionální grafické aplikace (CAD, DTP) – práce s nejjemnějšími detaily grafiky, rozlišení až 1600×1200 bodů typy monitorů
liší se v možnostech (barvy, rozlišení, textový a grafický režim,…)
Hercules, CGA, EGA, VGA, SVGA,…
LCD monitory
· LCD (Liquid Crystal Display) – tekuté krystaly
· TN buňka (Twisted Nematic) – nematické kapalné krystaly, nematická buňka – tekutý (koloidní) materiálem, který ale má krystalickou strukturu, je schopen otáčet rovinu polarizovaného světla o 90 stupňů, tzn. měnit směr světla
· různé technologie (dnes technologie STN, DSTN, TSTN, aktivní LCD neboli TFT LCD)
· ploché, použití v přenosných počítačích (ale už i stolní – drahé)
· výrazně zvyšuje cenu (hlavně barevné TFT)
· nejlepší notebooky 14″ úhlopříčka Porovnání stolních monitorů s monitory LCD
další vlastnosti – cena, kvalita obrazu,…
· výhody: kontrastní a přitom dost jasný obraz (vyšší kvalita výstupu než televizor), velikost úhlopříčky, cena
· nevýhody: velká velikost a hmotnost, vyšší spotřeba elektrické energie, vyzařováni elektromagnetického záření Další typy monitorů
velkoplošné zobrazovací panely (prezentace), speciální adaptéry na velkoplošné promítače
jiné technologie: MIM, plasmové monitory, ACTFEL, FED Grafická karta
v počítači, komunikace s monitorem – parametry musí odpovídat monitoru, jinak funguje, ale nedosáhneme daného rozlišení a dalších možností
Další informace
· ovladače
· propojení a napájení
· šetřiče obrazovky – spuštění po určité době nečinnosti (klávesnice, myš)
· filtry – pohlcování záření, eliminace odlesků, zlepšení kvality obrazu; normy MPR, MPRII, TCO
Tiskárny
tisknou rastrově (tj. z bodů) Parametry tiskáren
· rozlišení – DPI (Dots Per Inch – bodů na palec) – hustota tisku
· barevnost – možnost barevného tisku a jeho kvalita
· rozměr tiskové stránky + okraje
· rychlost
· paměť (důležitá u stránkových tiskáren, jinak pouze určuje, jak moc bude tiskárna zdržovat počítač)
· pořizovací a provozní náklady
· pořizování kopií, možnost tisku na nepapírové materiály, …
· obsluha,…
Jehličkové tiskárny
ocelové jehličky v tiskové hlavě – úder přes barvící pásku
počet jehliček – kvalita, rychlost
· 9 jehliček – rozlišení 72–216 DPI vertikálně, 60–240 horizontálně
· 24 jehliček – rozlišení 180–360 DPI vertikálně, 240–360 horizontálně
zvýšení kvality tisku – dvojí tisk řádku (při druhém průchodu posun jehliček) – Draft – nízká kvalita, Letter Quality (LQ) – dopisní kvalita
· grafický režim tisku – informace o každém bodu (pomalejší)
· textový režim tisku – informace o znacích – znak je definován v tiskárně (rychlejší, ale nelze tisknout cokoli, použitelné znaky jsou dány tiskárnou; problémy s češtinou)
barevný tisk – čtyřbarevná páska, několik průjezdů, při každém jedna barevná složka (pomalé, hlučné, nekvalitní) Výhody
· nízká pořizovací cena a cena za provoz
· volba kvality tisku
· nejlevnější možný barevný tisk
· kopie!! Nevýhody
· hlučnost
· nízká kvalita
· pomalý tisk grafiky
Inkoustové tiskárny
tisková hlava
· technologie bubble-jet – inkoust do komůrky pod tryskou, zahřátí na 400 stupňů, tlak vypudí kapku na papír (většinou skupiny trysek po šestnácti pro každou barvu)
· piezoelektrická technologie (ink-jet, stříkací) – elektricky ovládaná destička se vymrští dopředu a katapultuje kapku inkoustu na papír
barevný tisk – černá nebo barevná patrona (výměna manuální nebo automatická); barevný model CMY (C- cyan – zelenomodrá nebo azurová, M – magenta – modročervená nebo purpurová, Y – yellow)
nehlučné, cenově blízké jehličkovým x vyšší provozní náklady, výhody v barevném tisku, rozlišení okolo 300 DPI /vcelku kvalitní tisk) Laserová tiskárna
kvalitní výstupy
stránková
· stránka se vytvoří v paměti tiskárny
· laserový paprsek osvětkí válec s fotocitlivou vrstvou (válec se nabije statickou elektřinou v boech, kde byl osvětlen)
· na osvětlená místa se přitáhne prášek toneru
· prášek se přenese na papír a zapeče se (200 stupňů Celsia)
barevný tisk – 4 tonery, velmi drahé tiskárny
vytlačují jiné druhy, už vcelku levné
rozlišení 300 DPI a výše
Další typy
LED diodové tiskárny
tisková hlava – velké množství LED diod (angl. Light Emitting Diode)
postup obdobný, jako u laserové technologie
zcela bezhlučné, nižší provozní náklady než laser, jednodušší konstrukce
nevýhoda: elektronicky náročné řízení LED diod.
Řádkové tiskárny
tisknou celé znaky a z nich složený řádek najednou
omezená sada písmen (viz psací stroj) – bez grafiky
vysoká rychlost tisku
dnes se moc nepoužívají
bubnové a řetězové
v současné době upravené technologie (blíží se jehličkovým – lze i grafický výstup)
Termotransferové a termosublimační tiskárny
velmi kvalitní barevný tisk
použití fólie s tenkou vrstvou vosku
speciální tiskový papír
Ovladače
jsou dodávány s tiskárnami nebo jsou ve Windows, nutno instalovat na počítač Připojení
kabel Centronics (resp. Bitronics)
LPT port (paralelní), mohou být i dva nebo je možné použít přepínač (mechanický, automatický u laserovek problémy, obousměrná komunikace) Podávání papíru
ruční podávání
zásobníky (sheet feeder)
traktor na tabelační papír Firmy
Epson, Star, Hewlett-Packard, Canon, Panasonic,…
Tiskárny: kanceláře, tisk textu a bitmapové grafiky, menší formát
Plotry: projekční činnost, tisk vektorové grafiky, velký formát Technologické typy plotrů Pisátkový („souřadnicový zapisovač“)
vektorový typ plotru
písátko (pero, tužka, fix), různý počet
rozlišení až 2000 DPI (krok)
barevný výstup – několik různých písátek (různá barva a šířka)
dnes se opouští, ale je používáno
nevýhody: mnoho mechanických prvků – nespolehlivost, dlouhá doba kreslení Rastrové
princip tisku jako u tiskáren (inkoustový, termostatický, laserový)
kvalitní výstup, rychlejší, minimální poruchovost
rozdíl mezi tiskárnami a plotry se stírá – jediným je velikost tiskové plochy Speciální typy plotrů
gravírovací – frézky vyhlubují obraz v materiálu
řezací plotry – vyřezávají obraz nejčastěji ze samolepících fólií (pro reklamní a podobné účely), některé písátkové plotry to umí po výměně tiskové hlavy Konstrukce plotru Desková (stolní)
médium se umístí na rovnou plochu a nad ním jezdí tisková hlava
omezený rozměr pro kreslení
použití hlavně na speciální média (leptání tištěných spojů, vyřezávání z fólií,…) Bubnová
„mandly“
teoreticky nekonečná role
nevýhoda: je nutné vždy kreslit na celou šíři papíru, nelze používat odřezky Charakteristiky plotrů
podobně jako u tiskáren:
rozlišení resp. krok, kvalita tisku
barevnost
rozměr média – od A3, podélně nebývá omezeno – nekonečná role
rychlost tisku
pořizovací a provozní náklady
další možnosti (řezací,…)
konstrukce a poruchovost
paměť
médium pro kreslení (obyčejný nebo termostatický papír, fólie,…)
Multimédia
text, grafika a obraz včetně videa, zvuk + interaktivnost Použití
· prezentace
· multimediální databáze
· vzdělávání (enycyklopedie, výuka jazyků, simulační programy,…)
· zábava (hry, filmy,…) Multimediální počítač
· minimum: zvuková karta, CD-ROM, sluchátka nebo reproduktory, příslušný software (televizní a rozhlasové karty,…)
· nároky na výkon počítače – procesor, operační paměť, vnější paměť
· význam CD-ROM, DVD, spojitost s Internetem
· konvergence TV + PC
Ergonomie
ergonomie – vliv pracovního prostředí na člověka
negativní vlivy: blikání obrazovky, záření, ozón, špatné držení těla, hluk, …
různé pomůcky (filtry, počítačové stoly, konstrukce klávesnic a myší, držáky předloh, podložky,…), vybavení a organizace počítačového pracoviště
Aktuální přehled studia pro rok 2024/2025:
Nevíte, co studovat? Za 5 minut to zjistíte! Spustit test
Optimálně zařízené pracoviště:
- Vzdálenost mezi okrajem desky stolu a přední hranou klávesnice by měla být asi 10 cm.
- Optimální vzdálenost mezi obrazovkou a okem uživatele by se měla pohybovat v rozmezí 45 až 75 cm.
- První textový řádek by měl ležet pod rovinou oka. Monitor by měl být umístěn tak, aby se jeho horní okraj nacházel přibližně ve výšce očí.
- Nastavitelná výška desky stolu. Pokud to není možné, pak by klávesnice měla být ve výšce cca. 75 cm.
- Paže by měla být pokrčena v lokti o více než 90 stupňů.
- Minimalizovat vzdálenost kolen od desky stolu.
- Podrážky bot by měly spočívat celou plochou na podlaze.
- Zalomená klávesnice, nebo alespoň klávesnice s podložkou na zápěstí.
- Dostatek odkládacího prostoru na dokumenty-
Za správnost a původ studijních materiálů neručíme.