VŠB-TU Ostrava: vavemobil nošovice

8. 6. 2010 | Tiskové zprávy

Doc.Ing.Bohumil Horák, Ph.D.

Katedra měřicí a řídicí techniky

Fakulta elektrotechniky a informatiky

Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava

17.listopadu 15, 708 33 Ostrava – Poruba, Tel., fax: +420597323138 , E-Mail: bohumil.horak@vsb.cz

Od roku 2009 je na půdě Vysoké školy báňské–Technické univerzity Ostrava vyvíjena pohonná jednotka elektromobilu KAIPAN. Tento vysoce sofistikovaný vývoj a výzkum navazuje na dlouholeté zkušenosti v oblasti elektropohonů a alternativních zdrojů energií a je pro roky 2009–2012 realizován i s pomocí veřejných prostředků podporou projektu agenturou MPO ČR TIP pod kódovým označením TIP FR TI1/223 VAVEMOBIL. Na řešení se podílí komerční partneři projektu ISOTRA a.s. a KAIPAN. Výstupy řešeného výzkumu a vývoje jsou zapracovávány do technologického celku nultého prototypu KAIPAN VoltAge s nímž jsou prováděny testy a provozní měření. Ověřené konstrukční prvky jsou následně finalizovány a realizovány v podobě prototypů třídy „A“. Vozidla KAIPAN VoltAge, nabíjecí infrastrukturu a pohonné jednotky bude možno vidět m.j. na letošním autosalonu ve Frakfurtu nad Mohanem.

Téměř na úpatí Lysé Hory, na pokraji Beskyd, v průmyslovém areálu Nošovice proběhla v sobotu 5.června 2010 provozní měření a test standardního dojezdu elektromobilu KAIPAN VoltAge. Vozidlo je vybaveno dvojicí asynchronních motorů pohánějících přes dvojitou jednostupňovou převodovku odděleně kola přední nápravy. Elektrická energie je ve vozidle uchovávána v LiFePO akumulátorech s napětím 350V a kapacitou 40Ah.

Letošní provozní měření završené provozními testy po veřejných komunikacích v různých provozních režimech byly realizovány týmem VAVeMOBIL s cílem ověření parametrů vozidla před účastí ve vyhlášené soutěži ELECTRICMOTION. Provozní měření a testy prokázaly dojezd vozidla 107,350km na jedno nabití s maximální rychlostí 61,9km/h a průměrnou rychlostí jízdy 44,3km/h.

Při realizovaných testech a měřeních vozidlo svými parametry jak nosností, rychlostí jízdy a dojezdu na jedno nabití a bez mezinabíjení plně vyhovělo všem pravidlům soutěže. Současně svými parametry plně vyhovuje všem pravidlům a nařízením pro provoz po veřejných komunikacích. Je možno konstatovat, že je tým po všech stránkách k soutěži připraven. Je na škodu věci, že hlavní organizátor soutěže, z důvodů nepřipravenosti většiny týmů, posunul termín jejího konání na září 2010 a tím „smazal“ konkurenční výhodu týmu VAVeMOBIL k zisku hlavní ceny 1.000.000,–Kč.

Řešitelský tým bude nadále pokračovat v realizaci projektu a současně v přípravě vozidla KAIPAN VoltAge pro účast v soutěžích ELECTRICMOTION a Shell Eco Marathon 2011.

Je předpoklad, že se s těmito vozidly a nejen s nimi, zvláště pro příměstský provoz, budeme již v blízké budoucnosti setkávat stále častěji.