Univerzita chce budoucí učitele ještě lépe připravit, důraz klade na „umění učit“
Univerzita Palackého (UP) v Olomouci hodlá ještě více zkvalitnit přípravu svých posluchačů na budoucí učitelské povolání. Pro studenty učitelských oborů ze všech fakult připravila přes 50 seminářů zaměřených na aktuální problémy, které pedagogové ve školách řeší. S příklady dobré praxe seznámí série videozáznamů. Nový projekt má také za cíl připravit jednotný model učitelské způsobilosti.
Novinky ve vzdělání umožní projekt s názvem Zvyšování kompetencí v rámci přípravy pedagogických pracovníků na Univerzitě Palackého. Částkou 6,2 milionu korun ho podpořilo ministerstvo školství, garantem projektu je pedagogická fakulta. „Reagujeme na požadavky ministerstva zkvalitnit přípravu budoucích učitelů. Stávajícím studentům dá projekt něco nad rámec současné výuky, rozšíří jejich znalosti o další oblasti,“ uvedla hlavní řešitelka projektu Libuše Ludíková.
Semináře obohatí současnou výuku
Během nadcházejícího zimního semestru si zájemci budou moci vybírat z 53 seminářů zaměřených na témata, která se dosud ve výuce neobjevila buď vůbec, nebo jen okrajově. „Je potřeba studenty připravit na reálné problémy, které budou ve školách řešit. Proto nebudou chybět semináře o tom, jak mají učitelé řešit ve třídě šikanu, co je kyberšikana, jak začlenit do kolektivu děti nějak znevýhodněné nebo jak komunikovat s rodiči,“ vysvětlila Ludíková. Vyučující ke každému semináři připraví metodický materiál dostupný na internetu, který objasní nejen základní otázky daného tématu, ale shrne i odkazy na další informace.
Videa ukáží učitele, kteří umí učit
Příklady hodné následování představí studentům 20 videozáznamů. Budou pořízeny přímo ve školách, zachytí jednání kvalitních pedagogů v praxi. Univerzita využije spolupráci s partnerskými fakultními školami. „Těší nás, že budeme moci ukázat to, co se ve školách daří. Třeba tím přispějeme ke zvýšení zájmu uchazečů o učitelské obory i posílení prestiže této profese,“ řekl Martin Müller z oddělení komunikace UP, které dokumenty vyrobí.
Dalším přínosem projektu je také možnost pořídit odbornou literaturu, která bude k dispozici pro vyučující i studenty.
Společný základ pro všechny fakulty
Za jeden z nejdůležitějších výstupů projektu považují jeho řešitelé zpracování modelu pro přípravu budoucích učitelů, který by byl po akreditaci společný pro celou univerzitu. „Je potřeba, aby všichni budoucí učitelé dostali společný základ z oblasti psychologie, obecné pedagogiky i didaktiky. Tím, že příprava není jednotná, mohou vznikat trhliny. Společný základ si pak mohou jednotlivé fakulty rozšířit na základě svých specifických potřeb,“ uvedla Ludíková. K tomuto účelu vznikl tým odborníků ze všech fakult, kteří budou společný model hledat. Projekt skončí v závěru letošního roku. Během této doby si akademici ověří účinnost a smysluplnost jednotlivých aktivit, které mohou v budoucnu dále rozvíjet.
Aktuální přehled studia pro rok 2024/2025:
Nevíte, co studovat? Za 5 minut to zjistíte! Spustit test
Zprávu zpracovala Martina Šaradínová,
oddělení komunikace UP