Umělecké směry
- do české literatury postupně pronikají moderní proudy evropského umění, prohlubují se spory mezi zastánci společenské odpovědnosti literatury a stoupenci moderních směrů, kteří žádají tvůrčí svobodu.
- česká literatura je v 90. letech velmi různorodá, souběžně publikuje několik generací (realisté, začínající autoři).
- ohlas mezi mladými spisovateli vyvolal manifest české moderny (časopis Rozhledy – 1895), který koncipoval J. S. Machar, F. X. Šalda
- manifest podepsali básníci a spisovatelé : Otakar Březina, Vilém Mrštík, J. K. Šlejhar, F.V. Krejčí …
- manifest žádal : – mít své předsvědčení
- volnost slova
- vytvořit podmínky kritice (aby byla tvůrčí)
- spisovatel aby byl individualitou
- kritika „planého vlastenectví“
- kritika nacionalismu (hlasovací právo)
- Česká moderna jako sdružení výrazných individualit neměla dlouhé trvání, ale její přínos pro rozvoj literatury a liter. Kritiky byl významný
Z evropských literárních směrů jsou v české literatuře zastoupeny :
realismus – navazuje na tvorbu předcházejícího desetiletí a upevňuje svoji pozici díky překladům z angl., franc., a ruské literatury
- teoreticky se nově zabýval realismem Otakar Hostinský, umělecky pokračuje tvorba Jirásek, Rais, Holeček, Winter, mezi mladými autory byli stoupenci realismu J. S.Machar, J. K. Šlejhar
naturalismus – v literatuře se snaží o věrné vystižení faktů a přenášení přírodních zákonů na lidskou společnost
- velký vliv = Emil Zola
- v české literatuře se prosazují naturalisté s tématy mravními a sociálními
- (K.M. Čapek – Chod, J.K. Šlejhar, V. Mrštík, A. Pilschová)
symbolismus – v české literatuře navazuje na symbolismus francouzský, vnější svět chtějí postihnout symbolem, jakýmsi znakovým prostředníkem mezi duchovním světem a světem jevů
- symbol naznačuje, vsugeruje a evokuje
- symbolismus má zásluhu na rozvoji a zhudebnění verše
- (Otakar Březina, K. Hlaváček, A. Sova, F. X. Šalda)
!dekadence – směr, který se vyznačuje odporem k měšťácké společnosti, převažují motivy smrti, zániku, výstřední pocity, chorobné jevy života velkoměsta
- čečtí stoupenci dekadence se sdružovali kolem časopisu Moderní revue(1894–1925)
a patří sem A. Procházka, J. Karásek ze Lvovic , K. Hlaváček
!impresionismus – je především směr výtvarného umění(Monet, Mauet), rozšířil se na hudbu, divadlo literaturu
- snaží se vyslovit dojem, náladu, zachytit, pojmenovat pojímivý stav
- doménou je poezie A. Sova – ovlivnil prózu , drama, kritiku
- (F. Šrámek, V. Mrštík, J. Kvapil, …)
!expresionismus – formuje se jako literární, výtvarný a divadelní směr, je uměním výrazu v němž se koncentrují obavy o osud člověka( ovlivnil silné autorské individuality)
civilismus – směr, který je typický pro poezii, zaměřil se na zobrazování technických vymožeností( elektřina, stroje…)
- tendence civilismu se projevují i v dalších směrech 20. století(kubismus, futurismus)
vitalismus – Vita = život(latinsky)
- směr v čes. poezii a v próze, který se úzce prolíná hl. s impresionismem
- autoři reagují na prožitou válku a na ztrátu ideálů a zdůrazňují krize všech hodnot
Básnická tvorba na přelomu 19. a 20. století
- po dobu básnické tvorby vytvářejí představitelé České moderny, ale i stoupenci dekadentního hnutí kolem Moderní revue.
- charakteristický je „volný verš“
JOSEF SVATOPLUK MACHAR (1864 – 1942)
- spoluautor manifestu České moderny
- lit. dílo : CONFITEOR – vyjadřuje pochybnosti o společenských ideálech
Čtyři knihy sonetů – osobní pocity generace na konci století
Sbírka básní – TRISTIKUM VINDOBONA I. – XX. – usiluje o nové
Pojetí politické poezie
ZDE BY MĚLY KVÉST RůŽE – veršovaný soubor příběhů žen a dívek
MAGDALENA – veršovaný román , který satiricky podává obraz malého
Města
ANTONÍN SOVA (1864 – 1928)
- patří k zakladatelům české moderní lyriky
- narodil se v Sacově v rodině učitele a nadšeného hudebníka
- po maturitě studoval v Praze práva, pracoval jako úředník a nakonec se stal ředitelem české Městské knihovny
- v 1. sbírkách převládá přírodní lyrika:
KVĚTY INTIMNÍCH NÁLAD
Z MÉHO KRAJE
SOUCIT I VZDOR
- k intimní lyrice patří sbírky:
JEŠTĚ JEDNOU SE VRÁTÍME
LYRIKA LÁSKY A ŽIVOTA
- národní program se projevil ve sbírce ZPĚVY DOMOVA – neznámější je báseň zpěv domova
- intimní lyrika – vrácení ke krásám rodného kraje:sbírky – BÁSNÍKOVO JARO
DRSNÁ LÁSKA
- prózy : IvůV ROMÁN
VÝPRAVY CHUDÝCH
TÓMA BOJA
OTAKAR BŘEZINA (1868 –1929)
- narodil se v Počátkách, po maturitě na Telčské reálce se stal učitelem
- velmi intenzivně po celý život studoval filosofickou literaturu, ovládal řadu cizích jazyků
- publikoval v našich časopisech – Rozhledy, Moderní revue
- r.1895 podepsal manifest České moderny
- řadíme ho k velkým básníkům světového symbolismu
- sbírky : TAJEMNÉ DÁLKY(1895)- svědectví autorova chudého mládí, samoty …
SVÍTÁNÍ NA ZÁPADĚ(1896) – otázky života a smrti
STAVITELÉ CHRÁMU (1899)
RUCE(1901)
KAREL HLAVÁČEK (1874–1898)
- malíř, grafik, žurnalista
- narodil se v Praze, jeho krátký život byl naplněn tvůrčím životem
- po maturitě studoval na filosofické fakultě cizí jazyky
- k dekadenci se přihlásil sbírkou POZDĚ K RÁNU niž stylizuje hráče „zádumčivých nálad“, pocit melancholie
- další sbírka – MSTIVÁ KANTILENA – v níž vyslovil Hlaváček vzdor jedince ponechaného napospas hladu
- teprve posmrtně vyšla nedokončená sbírka básní – ŽALMY(1934)
PETR BEZRUČ (1867 – 1958)
Vl. Jménem Vladimír Vašek
- jeho otec byl profesorem v Opavě, sám Bezruč odchází ze studií a stal se poštovním úředníkem
- žil v Opavě, později v Brně a v Kostelci na Hané
- jeho dílo představuje jediná básnická sbírka SLEZSKÉ PÍSNĚ – ty vycházeli od roku 1900 jako jednotlivé básně v příloze časopisu Čas
- roku 1903 vyšlo samostatné časopisecké Slezské číslo
- teprve roku 1909 byla sbírka rozšířena a poprvé vydána knižně jako Slezské písně
- stal se básníkem pod dojmem toho, co zažil a poznal ve svém rodném kraji(Opava, Ostrava, Těšínsko)
- bylo to utrpení lidu na Ostravsku, bezprávnost chudiny, útisk národností
- ve Slezských písních můžeme najít 3 motivy : motiv sociální, národní a osobní
- motiv sociální: – ukazuje v nich vykořisťování horníků na Ostravsku
- básně jsou časně stavěny na protikladu : (život pánů x život dělníků)
- např. Ty a já , Oni a my – v mnohých básních Bezruč vyzývá k revoluci(Ostrava)