ÚIV shrnul vývoj českého školství za posledních 20 let

17. 11. 2009 | Aktuality

K 20. výročí listopadových událostí zpracoval Ústav pro informace ve vzdělávání (ÚIV) malý průřez čísly a událostmi, které se od roku 1989 odehrály v českém školství. Sestavil časové řady s počtem dětí, žáků a studentů, kteří navštěvovali nejrůznější typy škol, od mateřských až po vysoké. Do své studie pak ÚIV zahrnul také vývoj počtu zaměstnanců ve školství i jejich průměrných mezd. Mimoto se ale tvůrci studie ohlédli za posledními dvěma dekádami i z hlediska hlavních změn, kterými české školství za tu dobu prošlo, a vybral z nich několik:

  • Rok 1990
  • zkrácena povinná školní docházka z deseti na devět let a současně byla prodloužena docházka na základních školách z osmi na devět let (9. ročník základní školy ale nebyl povinný, žáci si jej mohli splnit na střední škole)
  • vznikla víceletá gymnázia pro nadané žáky a vznikly nestátní, tj. soukromé a církevní školy
  • zavedena třístupňová struktura vysokoškolského vzdělávání (bakalářské, magisterské, doktorské)
  • Rok 1995
  • uzákoněn nový druh škol: vyšší odborné školy
  • zavedena povinná devítiletá školní docházka na základní škole; základní škola byla rozdělena na pětiletý 1. stupeň (dříve čtyřletý) a čtyřletý 2. stupeň (dříve pětiletý s nepovinným devátým ročníkem); zavedena možnost plnit povinnou školní docházku i na víceletých středních školách
  • Rok 2004
  • přijat školský zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném vzdělávání a jiném vzdělávání, který je stále platný a upravuje veškerou výchovu a vzdělávání ve školách a školských zařízeních s výjimkou vzdělávání poskytovaného vysokými školami a zařízeními pro výkon ústavní a ochranné výchovy
  • přijata kurikurální reforma

Podrobná čísla o počtech studentů na všech úrovních vzdělávání, zaměstnanců a jejich mzdách jsou ke stažení zde.

Zdroj: tisková zpráva ÚIV