Tramvaje budoucnosti budou bez řidičů

24. 3. 2020 | Aktuality

tramStudenti Západočeské univerzity v Plzni navrhli tramvaje budoucnosti. Budou se řídit samy a jeden z modelů dokonce pomůže čistit ovzduší.

„Tématem konstrukce a designu exteriéru bylo navrhnout stroj vhodný pro sériovou výrobu a reflektující technický pokrok,“ objasnil projekt Jan Korabečný, vedoucí ateliéru Produktový design II. Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara. Výsledné návrhy hodnotila společnost Škoda Transportation.

Soutěže se zúčastnily dva týmy, z nichž každý přišel s rozdílným návrhem. První tým vytvořil návrh tramvaje na vodíkový pohon, která by zároveň využívala čističku ovzduší a tím by za jízdy zlepšovala kvalitu vzduchu v městském prostředí.

Interiér tramvaje má zvýšené bočnice, čímž má v pasažérech vyvolat dojem bezpečí. Exteriér pak pracuje s jednoduchými zaoblenými tvary a zvýrazňuje prostor dveří. Studenti se v tomto případě soustředili na to, aby tramvaj na lidi působila jako přátelský robot, v němž budou moci pohodlně cestovat.

Druhý tým kladl důraz na estetickou stránku tramvaje a chtěl ji povýšit na umělecké dílo. Tato autonomní tramvaj by využívala bateriový pohon a její celková délka by činila dvanáct metrů. Tramvaj by jako deformační zóny využívala měchy.

„Obě tramvaje vypadají skvěle. Studenti přemýšleli nad tím, jaká je struktura cestujících, komplexně uvažovali o bezpečnosti a o ekonomickém využití prostoru tramvaje,“ ohodnotil výsledky práce student Jiří Vokoun, produktový manažer společnosti Škoda Transportation.

Zdroj:https://www.denik.cz/

Další články k tématu

Rozjeď svoji spisovatelskou kariéru! Přehled soutěží, kam se přihlásit

Prorazit ve světě literatury není vůbec snadné. Jednou z cest je úspěch v literární soutěži. Ne všechny jsou ale otevřené lidem vysokoškolského věku. Přinášíme přehled těch, určených i pro dospělé začínající spisovatele. Přihlásit se do nich stihnete ještě letos! Montaignova cena Téma: Esej z oblasti románské literatury (francouzské, italské, portugalské, španělské) Rozsah: Maximálně 10 tisíc znaků včetně mezer Uzávěrka: […]

číst více