Středoškoláci si vedli na distanční výuce dobře, propadne jich minimum
Po dlouhých měsících se 24. května vrátili do škol také středoškoláci. Příliš mnoho se toho ale už naučit nestihnou, místo toho je čeká uzavírání klasifikací. Pokusí se dohnat, co zameškali a sbírat známky, aby bylo z čeho sestavit vysvědčení. Tento shon v kombinaci s následky domácí výuky by se snadno mohl podepsat na výsledcích studentů. Podle odborníků ale bude jen minimum středoškoláků, kteří propadnou. Podle pokynů ministerstva školství totiž nemají učitelé žáky přetěžovat.
„Cílem tohoto podivného roku je něco jiného než známky na vysvědčení. Je třeba zohlednit, jak žáci pracovali, samostatnost, motivaci, schopnost samostudia, organizaci času, aktivitu v práci,“ vysvětlil Ondřej Andrys, náměstek vrchního školního inspektora. Individuálně mají pak učitelé přistupovat k žákům, kteří se doma dostatečně nevěnovali on-line výuce. „Může být i kategorie žáků, kteří podmínky k distanční výuce měli, ale vykašlali se na to, a i tento přístup je třeba vyhodnotit,“ doplnil Andrys.
„Vydala jsem pokyn, aby to učitelé nepřeháněli a aby studenty nechali dva tři dny rozkoukat. Předpokládám, že i jinde budou učitelé rozumní. Za těch pár týdnů už se stejně nic nedožene,“ vysvětlila Renata Schejbalová, šéfka Asociace ředitelů gymnázií a ředitelka víceletého Gymnázia Nad Štolou v Praze.
Stejný postoj jako Schejbalová zastává i Jiří Zajíček, šéf Unie školských asociací a ředitel Masarykovy střední školy chemické v Praze. „Učitelé to nebudou přehánět, ale nějaké testy se psát budou. V on-line režimu to sice nějak funguje, ale jejich korektnost nemusí být stoprocentní,“ řekl Zajíček.
Vysvědčení budou podle Zajíčka převážně dobrá. „Pokud v distanční výuce nasbírají špatné známky, tak není vyloučeno, že dostanou pětku. Ale asi tomu nebude zásadně jinak než v předchozích letech,“ myslí si Zajíček. Nevěří tomu, že by se vyučující záměrně snažili studentům ublížit tím, že jim nasází špatné známky.
Zajíček je naopak přesvědčený, že počet studentů, kteří propadnou, poklesne. „Nebude to horší, spíš naopak. Tím, že jsou doma a mohou využívat nápovědu ve spolupráci na sociálních sítích, tak i vyloženě slabé děti si pomohou s ostatními ze třídy a mají docela slušné známky – pokud mají zájem,“ dodává.
Schejbalová doplňuje, že za zlepšením studentů může být i fakt, že během lockdownu měli na školu víc času. „Mám pocit, že se ve srovnání s jinými roky děti zlepšily. Neměly kroužky, sporty, kamarády, tak měly víc času se učit a připravovat,“ uvedla Schejbalová.
Aktuální přehled studia pro rok 2024/2025:
Nevíte, co studovat? Za 5 minut to zjistíte! Spustit test
Zdroj: Novinky.cz