Stovky amerických škol zavedly čtyřdenní školní týden
Zhruba 1600 škol napříč Spojenými státy zavedlo čtyřdenní školní týden. Studenti o část výuky ale nepřijdou. V praxi to totiž funguje tak, že děti mají delší vyučování. Školy si změnu vesměs chválí a neplánují se vrátit k tradiční pětidenní výuce. Někteří učitelé si však stěžují na větší tlak na výkon.
Hlavním důvodem této změny jsou finance. Americké školy se čtyřdenním vyučováním experimentovaly už v 30. letech minulého století, v 70. letech, kdy došlo k nárůstu cen, a kvůli finanční krizi také v roce 2008. Momentálně je hlavní motivací pandemie covidu.
Čtyřdenní týden zavedly primárně menší venkovské škol, do nichž studenti musí cestovat z větších vzdáleností. „Měli jsme také problém najít učitele,“ doplňuje další důvod Tim Bartram ze školy Hull-Daisetty v Texasu. „Nemáme finanční prostředky na to, abychom soupeřili s většími okrsky.“
Podle Bartrama byly reakce na změnu doposud převážně pozitivní. Studenti mu říkají, že to zbožňují, a učitelé podle něj stihnou během delší pracovní doby udělat více práce, aniž by jim to zasahovalo do vyučovacích hodin. Na jeho škole to vedlo i ke zlepšení i docházky a najímání nových zaměstnanců.
Změnu hodnotí pozitivně i v jiných státech „I tak ve škole trávíme spoustu času,“ míní April Lanotteová ze školy v Coloradu. „Prodloužit pracovní den o 90 minut nebyl problém, protože mám díky tomu den volna navíc.“ Dle jejího názoru změna prospěla zejména práci ve školní laboratoři, protože studenti měli na experimenty více času.
Ne všem učitelům však tato změna vyhovuje. Třeba učitelce angličtiny Kim Fischerové z Colorada vadí, že za kratší dobu musí stihnout více práce. „Skončíte ve čtyři odpoledne a v zimě je tma už o půl páté,“ vysvětluje. Její děti chodí do školy pět dní v týdnu a podle ní bývají méně unavené. Fischerová se proto vrátila k učení pět dní v týdnu.
Zavedením čtyřdenního školního týdne chtějí školy vedle úspor, také vylepšit docházku a nalákat nové zaměstnance. Podle nedávno publikované studie ale školy tímto krokem uspoří maximálně tři procenta z celkového rozpočtu. Na docházce se dle studie změna nijak nepodepsala a co se najímání učitelů týče, ti kratší pracovní týden považují za výhodu, ale nikoliv rozhodující faktor, když hledají novou práci.
I tak se ale školy neplánují vrátit k delší výuce. Například ve státě Missouri změnu zavedlo 143 škol a pouze jedna z nich se vrátila k původnímu modelu vyučování.
Aktuální přehled studia pro rok 2024/2025:
Nevíte, co studovat? Za 5 minut to zjistíte! Spustit test
Zdroj: The Guardian