Speciál O OBORECH: Teorie interaktivních médií
Obsah studia: Nová média, informační společnost, kyberkultura
Všechna tato slova jsou stěžejními pojmy teorie interaktivních médií. Obecně se dá říci, že nová média jsou média založená na digitálním zpracování dat. Dalším důležitým znakem nových médií je jejich interaktivita, tedy schopnost komunikovat s uživatelem. Především jde hovořit o médiích internetových – jsou to tedy internetová periodika a e-ziny, servery, internetová rádia, webové stránky a prezentace, blogy, pošta, komunikační programy typu Skype, ICQ, chat nebo právě již zmíněné sociální sítě. V umění se sem řadí takové způsoby uměleckého vyjádření, které nějak zapojují technické inovace. Může jít o experimenty s algoritmicky zpracovávaným obrazem nebo zvukem, o vytváření virtuální reality, vizualizace, ale také o počítačové hry nebo robotiku. Posluchač oboru „teorie interaktivních médií“ se bude zabývat historií nových médií, s nimi spojenou filosofií postmodernismu i dopady nových médií na společnost, tedy jakousi sociologií nových médií a kyberkulturou. Může však volitelně zvládnout také praktickou práci s novými médii, tedy například práci s videem (natáčení, střih a další digitální zpracování), základy režie a dramaturgie či hudební kompozice. Dále se studenti tohoto oboru zabývají dějinami filmu, teorií umění nebo třeba uměleckou kritikou.
Kde studovat Teorie interaktivních médií
V současné době tento obor zájemcům o bakalářský titul nabízí prezenčně i kombinovaně Filozofická fakulta Masarykovy univerzity v Brně, konkrétně Ústav hudební vědy. Již z toho důvodu je studium zaměřeno mírně uměleckým směrem a v povinných předmětech neujdete teoriím estetiky a dějinám umění. Studium je koncipováno jako tříleté bakalářské a následně navazující dvouleté magisterské. Informace naleznete na stránkách Ústavu hudební vědy. Na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy je pak nabízeno dvouleté navazující magisterské studium oboru Studia nových médií, které navazuje na předchozí bakalářské studium v prograu Informační studia a knihovnictví. V Praze je tak studium zaměřeno méně umělecky, s větším pozadím informačních studií.
Uplatnění absolventů
Teorie interaktivních médií je jedním z oborů, u kterých je obtížné představit si uplatnění. Absolventi přesto ztraceni nejsou. Uplatní se v kulturních institucích, v médiích, tím spíše pak v médiích internetových, v komunikačních sítích, v samostatné tvůrčí a publikační činnosti, a pokud získali v nepovinných kurzech patřičné dovednosti, mohou působit také ve tvorbě, střihu či postprodukci videa nebo zvuku.
Přijímací zkoušky
Přijímací zkoušky se na bakalářský stupeň Teorie interaktivních médií na Masarykově univerzitě konají v podobě Testu studijních předpokladů. Šance na přijetí jsou velmi vysoké. V roce 2011 se na prezenční studium ze 357 přihlášených dostalo 348 úspěšných uchazečů. Zájemci o kombinované studium uspěli dokonce všichni. Na navazující magisterské studium je na Masarykově univerzitě zapotřebí složit oborové zkoušky. Přijímací řízení na navazující magisterské studium na Univerzitě Karlově je komplikovanější než v Brně. Univerzita Karlova vyžaduje kromě písemné oborové zkoušky také zkoušku ústní, navržení projektu v oblasti mediální tvorby, diskusi nad dvěma texty a předložení záměru diplomové práce. Všechny informace k přijímací zkoušce naleznete opět na stránkách školy.
Zdroj: webové stránky škol
Aktuální přehled studia pro rok 2024/2025:
Nevíte, co studovat? Za 5 minut to zjistíte! Spustit test
Zdroj fotografie: Stock.Xchng
Další články k tématu
Vysněné studijní obory ve studentském městě plném kultury
Filozofická fakulta je největší fakultou Univerzity Palackého v Olomouci. Devatenáct kateder nabízí více než šest stovek kombinací humanitních, sociálních, lingvistických a uměnovědných studijních programů. Stačí si vybrat. Studentský život v Olomouci nabízí mnohem více než jen samotné studium. Můžete zažít stovky různých věcí – podílet se na pořádání největšího evropského festivalu dokumentárních a populárně-vědeckých filmů […]
číst více