Speciál O OBORECH: Mediální studia

8. 1. 2009 | O studijních oborech

Náplň studia Mediální studia jsou v současnosti jedním z nejpopulárnějších studijních oborů v rámci humanitních věd. Mnohdy ale bývají zaměňována s žurnalistikou nebo marketingem, od nichž se ale liší zejména kladením důrazu na teorie médií a studiem metodologie pro analýzu médií. Jde o vysoce interdisciplinární obor, který spojuje sociální, humanitní i technické obory.

„Mediální studia – mediologie se pokoušejí reflektovat nejen vývoj mediální komunikace z pohledu terciárních médií (tzv. masová média, která umožňují oslovovat velké skupiny příjemců z centra – tisk, rozhlas, televize), ale i roli médií primárních (přirozený jazyk, nonverbální komunikace), sekundárních (technické prostředky umožňující překonávat časové a prostorové bariéry a usnadňující tak interpersonální komunikaci – telefon, telegraf), a kvartárních (tzv. síťová nebo digitální média, která kombinují možnosti předcházejících tří typů),“ píše se o oboru na stránkách Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity.

Předměty Cílem tohoto studia je poskytnout studentům vhled do teorie sociální a mediální komunikace, problematiky mediálních studií, postavení a fungování masových médií ve společnosti, o vazbách mezi médii a o vzájemných vztazích mezi médii a politickými subjekty. Mezi povinné předměty spadají: teorie komunikace, teorie žurnalistiky, dějiny médií a dějiny kultury, úvod do sociologie, úvod do politologie, úvod do sémiotiky, metodologie zkoumání médií, výzkum veřejného mínění, právní mediální problematika, národní identita a média apod.

Uplatnění absolventů • v analyticky zaměřených masmédiích, v nakladatelstvích a reklamních agenturách • v oblasti public relations, v tiskových odděleních, jako tiskoví mluvčí • jako mediální poradci v politických, státních i výrobních či obchodních organizacích • v ústavech a institucích zabývajících se výzkumem masmédií • masová média – media management • programová oddělení velkých médií (analýza chování publika, dramaturgie) • mediální kritika • školství (instituce podílející se na rozvoji mediální gramotnosti) • státní správa (komunikační a analytické odbory)

Kde lze mediální studia studovat BRNO Jako obor „Mediální studia a žurnalistika“ na Fakultě sociálních studií Masarykovy univerzity, přičemž na této fakultě si po prvním ročníku studenti volí jednu z následujících specializací: žurnalistika, mediální studia, digitální média. Studium je nabízeno v následujících formách:

  • Prezenční bakalářské studium dvouoborové (v kombinaci s dalšími obory FSS, FF a FSpS)
  • Kombinované bakalářské studium dvouoborové (v kombinaci s dalšími obory FSS)
  • Prezenční navazující magisterské studium jednooborové

http://medzur.fss.muni.cz/?…

PRAHA Jako obor „Mediální studia“ na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy.

  • Bakalářský studijní obor v kombinované formě studia
  • Navazující magisterský studijní obor

http://iksz.fsv.cuni.cz/IKSZ-32.html

OLOMOUC Jako magisterské navazující studium oboru mediální studia na Univerzitě Palackého. http://www.websmart.cz/…i_studia.asp

Zdroje: stránky jednotlivých fakult