Rozhovor s absolventem MatFyzu: Chceš vytrvat, anebo ne?

11. 8. 2008 | Stojí za přečtení

** Když se ohlédneš zpátky, můžeš říct, co všechno sis ze studia odnesl kromě znalostí? **

Když matfyzák opustí svou alma mater, může se spolehnout na jednu věc: že během studia nezakrněl ve svých logicko-analytických schopnostech a může si tak vybrat jakýkoliv obor odpovídající jeho schopnostem (např. IT, finance, consulting).

** Myslíš si, že MatFyz je škola pro každého, nebo je třeba mít určité předpoklady? **

Vystudovat MatFyz není ani tak otázkou schopností a IQ. Znám několik daleko chytřejších kolegů, kteří nedostudovali. Studium vysoké školy je především o rozhodnutí vytrvat a dotáhnout to po závěrečnou zkoušku. Co ale rozhodne o tom, zda matfyzáček vytrvá, zběhne jinam či to jednoduše vzdá? Musím se přiznat, že ani po deseti letech strávených na MatFyzu odpověď neznám. Proto, milý čtenáři, jsi–li budoucí matfyzák, ta jediná správná otázka je: Chceš vytrvat, anebo ne?

** Je to pravda, že Einstein propadal z matematiky?**

Ne, ne, a ne. Trváš-li na tomto mýtu, přečti si tento odkaz.

** Studoval jsi teoretickou fyziku, dá se počítat s nějakým – nejlépe lukrativním – uplatněním přímo v tomto oboru?**

Samozřejmě ano. Za prvé je třeba během studia vycestovat a získat kontakty. Za druhé zvolit to, co je právě v módě. A za třetí odjet jako post-doc do USA, západní Evropy či Japonska. I teoretickou fyziku dělají jenom lidé a často se vrhají na to, co zrovna „frčí“. Za mého studia to byla teorie superstrun. Chceš-li ale zvolit těžší cestu, vyber si to, co považuješ za správné a jdi důsledně za tím.

** Sleduješ ještě, co se děje ve fyzice? Mění se poznatky v tomto oboru rychle, nebo jde výzkum spíš pomalejším tempem?**

Ano, sleduji. Osobně bych si přál trochu rychlejší tempo (jako čteme v literatuře sci-fi). Změny se ale dějí. Jejich rychlost je poznat až s odstupem času. Např. v polovině devadesátých let vědci optimisticky tvrdili, že jaderná fúze je na dosah. Ale až teď po více než deseti letech se zdá, že je to více technologický než vědecký problém.

** Dosáhl jsi vysokého vzdělání a už se delší dobu pohybuješ v „realitě“. Můžeš posoudit, jestli v dnešní době vyšší titul odpovídá i vyššímu platu a úrovni zaměstnání? **

Výše dosažené vzdělání je dnes nutnou podmínkou pro získání zajímavé a slušně placené práce. Zaměstnavatel tak ví, že uchazeč na sebe vzal závazek a svého cíle (maturity nebo vysokoškolského diplomu) dosáhl. A to je přesně to, co očekává od svých zaměstnanců při práci na projektech.

** A na závěr si nemůžu odpustit: znáš nějaký vtip o matfyzácích?**

Přijde matfyzák do fotolabu: „Potřeboval bych vyvolat fotky.“ „9 na 13?“ „2 541 865 82­8 329. Proč?“

** Děkuji za rozhovor! **