Počet studentů francouzštiny klesá. Změnit to má interaktivní mapa
Stále méně českých žáků se učí francouzsky. Zatímco před 12 lety si jazyk volilo skoro deset procent studentů, loni to bylo pouhých 4,6 procenta. Na katedře francouzského jazyka a literatury Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity se to snaží změnit. Trojice studentek tam pracuje na jedinečné mapě francouzštiny, která má studenty k výběru jazyka motivovat a ukázat jim, kde můžou jeho znalost uplatnit.
K vytvoření mapy autorky Václavu Bakešovou, Hanu Delalande a Moniku Hrstkovou inspirovalo dotazníkové šetření, které katedra realizovala v roce 2020. Z dotazníků vyplynulo, že žáci i jejich rodiče pokládají francouzštinu za těžkou, a proto si jí nevyberou ve škole. Podle rodičů také francouzštinu jejich děti následně nevyužijí na trhu práce.
„Výběr cizích jazyků dle dotazníku do velké míry ovlivňují rodiče a je nutné právě jim sdělit důvody, proč může být francouzština pro jejich děti vhodnou volbou,“ vysvětluje Delalande.
Pokles žáků studujících francouzštinu představuje problém mimo jiné i pro učitele tohoto předmětu, jejichž průměrný týdenní úvazek činí jen devět hodin. „Pokud nemohou učit další předmět, musí mnohdy pracovat na další škole nebo podstupují rekvalifikaci,“ doplňuje jedna z trojice autorek.
Aktuální situace ve výuce cizích jazyků přitom nereflektuje reálné požadavky trhu. Stále více zaměstnavatelů klade vyšší nároky na jazykovou vybavenost uchazečů o práci. „Velmi dobrá znalost alespoň dvou cizích jazyků začíná být na trhu práce samozřejmostí. Také při studiu na univerzitě se žádá znalost cizích jazyků, studenti z nich musí složit zkoušky, aby mohli své studium jakéhokoliv oboru uzavřít,“ upozorňuje Bakešová.
Pilotní verze mapy začala fungovat na konci loňského roku. Zahrnuje podrobné údaje o základních, středních a vyšších odborných školách, kde je možné studovat francouzštinu. Nechybí v ní ani údaje o francouzských univerzitních programech, jazykových a kulturních centrech a firmách najímajících zaměstnance hovořící francouzsky. Školy a firmy se navíc mohou projektu zúčastnit tak, že vyplní speciální dotazník. Studenti si díky tomu mohou najít stáže a pracovní místa.
„Stále více se ukazuje, že se školy a firmy navzájem potřebují a je ideální, když pro volbu jazyka má člověk dobré argumenty a potřebnou motivaci. Tomu by měly pomoci právě návštěvy zástupců firem ve školách, nebo naopak exkurze a případné stáže žáků a studentů v různých firmách,“ uzavírá Delalande.
Aktuální přehled studia pro rok 2024/2025:
Nevíte, co studovat? Za 5 minut to zjistíte! Spustit test
Zdroj: Zprávy z MUNI