Pedagogika volného času
– je aplikovaná pedagogická disciplína – vznikla začátkem 20. století v období mezi 1. a 2. světovou válkou – kruté období – pálili se knížky – zabývá se – výchovnými a vzdělávacími prostředky, které nám pomáhají smysluplně využívat – je určena: – dětem (kroužky, tábory,…) – dospívajícím (hasiči,…) – dospělým (taneční kurzy, jóga,…) – seniorům […]
– je aplikovaná pedagogická disciplína
– vznikla začátkem 20. století v období mezi 1. a 2. světovou válkou
– kruté období – pálili se knížky
– zabývá se – výchovnými a vzdělávacími prostředky, které nám pomáhají smysluplně využívat
– je určena:
– dětem (kroužky, tábory,…)
– dospívajícím (hasiči,…)
– dospělým (taneční kurzy, jóga,…)
– seniorům
– předmětem pedagogiky volného času je: Jak využíváme volný čas
Pedagog volného času
– zabývá se: 1. činností ve školských nebo jiných zařízeních
2. výzkumem a teorií toho jak v současnosti děti, mládež a dospělí tráví svůj volný čas
3. obsahem, formami a prostředky tj. činnostmi, které vedou ke smysluplnému využívání volného času
Volný čas:
zahrnuje: – čas pro sebe
- čas, ve kterém nemusím plnit povinnosti
- čas, ve kterém se věnuju tomu, co mě baví
nezahrnuje: – učení ve škole nebo doma
- čas strávený ve škole nebo doma
- sebeobslužné činnosti
- činnosti zabezpečující biologickou existenci člověka
- povinné spojené s provozem rodiny
Funkce výchovy ve volném čase
- výchovně vzdělávací – záměrné a cílevědomé ovlivňování osobnosti vychovávaného jedince
(V kroužku výtvarky učím děti trpělivosti, smyslu pro detail, ale také to, jak pomoci kamarádovi, když si neví rady.)
2. zdravotní funkce – všechny aktivity ve volném čase podporují zdravý tělesný, duševní i sociální vývoj vychovávaných jedinců
- vhodné uspořádání režimu dne podle věku
- zařazování pohybových aktivit zejména u dětí školního věku, které mají v průběhu vyučování pohybu nedostatek
- vedení ke zdravému stravování, dodržování pitného režimu
- utváření pohodového klimatu, podpora dobrých vztahů mezi účastníky
3. sociální funkce – zajištění bezpečnosti, dohledu nad dětmi, jejich ohlídání v čase mimo vyučování, který děti netráví s rodiči.
4. preventivní funkce – spočívá v předcházení negativních jevů, jako jsou neukázněnost, lhaní, krádeže, záškoláctví, útěky z domova, agresivita, šikana, vandalismus, experimentování s drogami či jejich zneužívání, gemblerství a další podobné formy závislostí.
Cíle pedagogiky volného času
– naučit vychovávané jedince efektivně odpočívat
– rozvíjet zájmy, podporovat aktivitu
– objevovat a rozvíjet specifické schopnosti
– naučit jedince vhodně využívat dostupných materiálních prostředků pro trávení volného času
Zařízení, která se podílejí na výchově ve volném čase
1) Školní družina
Většinou existují při základních školách. Mohou však být zřízeny i jako samostatná zařízení pro žáky více škol. Jsou určeny převážně pro žáky prvního stupně základní školy. Ve školní družině tráví děti značnou část své doby po vyučování.
Hlavním posláním družin je: umožnit dětem odpočinek a dát jim možnost připravit se na vyučování. Odpočinkem se rozumí klidové činnosti, ale i pohybové aktivity, které kompenzují nedostatek pohybu při vyučování.
Aktuální přehled studia pro rok 2024/2025:
Nevíte, co studovat? Za 5 minut to zjistíte! Spustit test
Za správnost a původ studijních materiálů neručíme.