Pedagogická diagnostika

Pedagogická diagnostika a její význam 1.     Diagnóza – výsledek zkoumání, aktuální stav (nemoc, poruchy vnímání) 2.    Diagnostikování – je to proces zjišťování aktuálního stavu – určujeme diagnózu 3.     Diagnostika – z pojmem se setkáváme v mnoha disciplínách (lékařství, psychologie, pedagogika, technické obory) 4.     Pedagogická diagnostika – nejedná se o jednorázovou, ale dlouhodobou náležitostí   Složky pedagogické diagnostiky […]

Pedagogická diagnostika a její význam

1.     Diagnóza – výsledek zkoumání, aktuální stav (nemoc, poruchy vnímání)

2.    Diagnostikování – je to proces zjišťování aktuálního stavu

– určujeme diagnózu

3.     Diagnostika – z pojmem se setkáváme v mnoha disciplínách (lékařství, psychologie, pedagogika, technické obory)

4.     Pedagogická diagnostika – nejedná se o jednorázovou, ale dlouhodobou náležitostí

 

Složky pedagogické diagnostiky

Obsahová  – vědomosti, dovednosti, návyky – zjišťuje jejich úroveň

Procesuální – zjišťuje jaký má výchova a vzdělávání vliv na žáka a jak jej ovlivňuje

 

Kdo provádí diagnostiku?

1.     Rodina – provádějí diagnostiku pozorováním a konzultují s kamarády, maminkou, webové diskuze (zdravotní stav, vědomosti a dovednosti, zájmy)

2.     Učitel – povinnosti každého učitele je provádět pedagogickou diagnostiku a pravidelně vést o každém dítěti zájmy o individuálních pokrocích (vyplňovat záznamové archy) – kontroluje česká vzdělávací inspekce

3.     Pedagogicko-psychologická poradna – provádí formální diagnostiku pomocí standardizovaných diagnostických nebo psychologických testu

 

Testy a Knihy

– Jiráskův test školní zralosti

– Test Laterality – Matějíček, Žlab

– Školní zralost – Bednářová, Šmardová

– Diagnostika D předškolního věku – Bednářová, Šmardová

– Vstup do školy – BAAE

 

Typy pedagogické diagnostiky

a)     neformální – provádí učitelka v MŠ každodenně, nikde se nezapisuje, nejčastěji pozorováním, učitelka si to často neuvědomuje

b)     formální – je předem připravena a promyšlená, vedeme záznamy do záz. Archu

c)     normativní – výsledek jedince je srovnáván s výsledky reprezentativního vzorku ve stejné zkoušce př. SCIO

d)     individualizovaná – hodnotíme D pouze ke vztahu k němu samému, všímáme si pokroku, tato diagnostika je nezbytně nutná u dětí se speciálními vzdělávacími potřeby (autisti)

 

Metody pedagogické diagnostiky

1.     Rozhovor

– s rodiči a dítětem

2.     Pozorování

– velmi časté

A. náhodné – neplánuji ho, nic k němu nepotřebuji

B. systematické – musí být naplánované

C. dlouhodobé – v průběhu celého ŠR

D. krátkodobé – př. sledují dítě, jak řeší konflikt

3.     Anamnéza

– získávání informací z uplynulého života

– vidím u dítěte nějaký problém a snažím se z minulosti zjistit příčinu

A. osobní – jak probíhalo těhotenství

– jak probíhal porod

– kdy začalo mluvit, chodit

– zájmy dítěte

B. rodinné – vztahy v rodině

– výchovný styl

– nemoci

– autorita

C. školní – navštěvovalo jinou MŠ

– začlenění do kolektivu

– postavení ve třidě

– jestli chodí s rodiči za jinými dětmi

!S anamnézou musí souhlasit rodič!

!Provádí jí psycholog s: rodičem, dítětem, učitelem, lékařem,..!

4.     Testy

– Jiráskův test školní zralosti

– Test laterality – Matějíček, Žlab

– Test začarované rodiny

5.     Analýza výsledku činnosti

– rozhovor výrobku a obrázku

 

Oblasti diagnostiky

– čeho si paní učitelka všímá, co pozoruje

1.     Fyzický vývoj

– h. motorika (lokomoční pohyby, držení těla, hod míčem)

– j. motorika a grafomotorika (držení tužky, plynulost tahu, spontánní kresba)

– fyzická zralost (jestli váží tolik kolik má, správná výška)

 

2.     Emoční a soc. vývoj

– vztahy mezi dětmi (odloučení od maminky, vztahy s maminkou)

– smysl pro povinnost

– dodržuje pravidla

3.     Rozumový vývoj 

– zraková percepce (vyber z řady obrázku, které tam nepatří)

– sluchová percepce (zvuky k obrázkům, rozeznat veselou a smutnou hudbu)

4.     Sebeobsluha

– pozná si své oblečení

5.     Řeč

– výslovnost, jestli mluví ve větách, šišlání

– slovní zásoba

 

Speciální výchovné potřeby žáku

1.     Žáci nezralý na školu

Dítě musí být připravené na školu v oblasti:

– fyzické – min. 20Kg, 120cm, Filipínská míra – sáhnout na ucho přes hlavu

– rozumové – zraková a sluchová percepce, řeč

2.     Žáci s poruchami pozornosti

– ADHD – Porucha pozornosti s hyperaktivitou

– ADD – porucha pozornosti

3.     Žáci se specifickými poruchami

– dyslexie – zaměňuje písmena b d, lokomotiva-kolomotiva

– dysgrafie – porucha psaní

– dysortografie – gdyž

– dysmuzie – člověk melodii slyší, ale nezapamatuje

– dyspinxie – dítě není schopné výtvarného projevu

4.     Levorucí žáci

5.     Žáci s autismem

 

Za správnost a původ studijních materiálů neručíme.