Pedagogická diagnostika
Pedagogická diagnostika a její význam 1. Diagnóza – výsledek zkoumání, aktuální stav (nemoc, poruchy vnímání) 2. Diagnostikování – je to proces zjišťování aktuálního stavu – určujeme diagnózu 3. Diagnostika – z pojmem se setkáváme v mnoha disciplínách (lékařství, psychologie, pedagogika, technické obory) 4. Pedagogická diagnostika – nejedná se o jednorázovou, ale dlouhodobou náležitostí Složky pedagogické diagnostiky […]
Pedagogická diagnostika a její význam
1. Diagnóza – výsledek zkoumání, aktuální stav (nemoc, poruchy vnímání)
2. Diagnostikování – je to proces zjišťování aktuálního stavu
– určujeme diagnózu
3. Diagnostika – z pojmem se setkáváme v mnoha disciplínách (lékařství, psychologie, pedagogika, technické obory)
4. Pedagogická diagnostika – nejedná se o jednorázovou, ale dlouhodobou náležitostí
Složky pedagogické diagnostiky
Obsahová – vědomosti, dovednosti, návyky – zjišťuje jejich úroveň
Procesuální – zjišťuje jaký má výchova a vzdělávání vliv na žáka a jak jej ovlivňuje
Kdo provádí diagnostiku?
1. Rodina – provádějí diagnostiku pozorováním a konzultují s kamarády, maminkou, webové diskuze (zdravotní stav, vědomosti a dovednosti, zájmy)
2. Učitel – povinnosti každého učitele je provádět pedagogickou diagnostiku a pravidelně vést o každém dítěti zájmy o individuálních pokrocích (vyplňovat záznamové archy) – kontroluje česká vzdělávací inspekce
3. Pedagogicko-psychologická poradna – provádí formální diagnostiku pomocí standardizovaných diagnostických nebo psychologických testu
Testy a Knihy
– Jiráskův test školní zralosti
– Test Laterality – Matějíček, Žlab
– Školní zralost – Bednářová, Šmardová
– Diagnostika D předškolního věku – Bednářová, Šmardová
– Vstup do školy – BAAE
Typy pedagogické diagnostiky
a) neformální – provádí učitelka v MŠ každodenně, nikde se nezapisuje, nejčastěji pozorováním, učitelka si to často neuvědomuje
b) formální – je předem připravena a promyšlená, vedeme záznamy do záz. Archu
c) normativní – výsledek jedince je srovnáván s výsledky reprezentativního vzorku ve stejné zkoušce př. SCIO
d) individualizovaná – hodnotíme D pouze ke vztahu k němu samému, všímáme si pokroku, tato diagnostika je nezbytně nutná u dětí se speciálními vzdělávacími potřeby (autisti)
Metody pedagogické diagnostiky
1. Rozhovor
– s rodiči a dítětem
2. Pozorování
– velmi časté
A. náhodné – neplánuji ho, nic k němu nepotřebuji
B. systematické – musí být naplánované
C. dlouhodobé – v průběhu celého ŠR
D. krátkodobé – př. sledují dítě, jak řeší konflikt
3. Anamnéza
– získávání informací z uplynulého života
– vidím u dítěte nějaký problém a snažím se z minulosti zjistit příčinu
A. osobní – jak probíhalo těhotenství
– jak probíhal porod
– kdy začalo mluvit, chodit
– zájmy dítěte
B. rodinné – vztahy v rodině
– výchovný styl
– nemoci
– autorita
C. školní – navštěvovalo jinou MŠ
– začlenění do kolektivu
– postavení ve třidě
– jestli chodí s rodiči za jinými dětmi
!S anamnézou musí souhlasit rodič!
!Provádí jí psycholog s: rodičem, dítětem, učitelem, lékařem,..!
4. Testy
– Jiráskův test školní zralosti
– Test laterality – Matějíček, Žlab
– Test začarované rodiny
5. Analýza výsledku činnosti
– rozhovor výrobku a obrázku
Oblasti diagnostiky
– čeho si paní učitelka všímá, co pozoruje
1. Fyzický vývoj
– h. motorika (lokomoční pohyby, držení těla, hod míčem)
– j. motorika a grafomotorika (držení tužky, plynulost tahu, spontánní kresba)
– fyzická zralost (jestli váží tolik kolik má, správná výška)
2. Emoční a soc. vývoj
– vztahy mezi dětmi (odloučení od maminky, vztahy s maminkou)
– smysl pro povinnost
– dodržuje pravidla
3. Rozumový vývoj
– zraková percepce (vyber z řady obrázku, které tam nepatří)
– sluchová percepce (zvuky k obrázkům, rozeznat veselou a smutnou hudbu)
4. Sebeobsluha
– pozná si své oblečení
5. Řeč
– výslovnost, jestli mluví ve větách, šišlání
– slovní zásoba
Speciální výchovné potřeby žáku
1. Žáci nezralý na školu
Dítě musí být připravené na školu v oblasti:
– fyzické – min. 20Kg, 120cm, Filipínská míra – sáhnout na ucho přes hlavu
– rozumové – zraková a sluchová percepce, řeč
2. Žáci s poruchami pozornosti
– ADHD – Porucha pozornosti s hyperaktivitou
– ADD – porucha pozornosti
3. Žáci se specifickými poruchami
– dyslexie – zaměňuje písmena b d, lokomotiva-kolomotiva
– dysgrafie – porucha psaní
– dysortografie – gdyž
– dysmuzie – člověk melodii slyší, ale nezapamatuje
– dyspinxie – dítě není schopné výtvarného projevu
4. Levorucí žáci
5. Žáci s autismem
Aktuální přehled studia pro rok 2024/2025:
Nevíte, co studovat? Za 5 minut to zjistíte! Spustit test
Za správnost a původ studijních materiálů neručíme.