S kyberšikanou má zkušenost více jak 51 % dětí
Společnost Seznam.cz a Centrum prevence rizikové virtuální komunikace Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci společně zrealizovaly průzkum mezi více než 21 tisíci dětmi ve věku 11–17 let. Tento rozsáhlý výzkum ukazuje, že téměř 51 % dětí do 18 let má zkušenost s nějakou formou kyberšikany. Mezi nejčastější druhy kyberšikany, se kterými se dotazované děti setkaly, patří verbální útoky (33 %), obtěžování za pomoci prozvánění (24 %) a vyhrožování či zastrašování (17 %). Mezi jevy, které mají oproti výzkumu z minulého roku rostoucí tendenci, patří nejčastěji vydírání a krádež identity. Ale i k těmto formám šikany potřebujete útočníky. Samy děti se ve výzkumu přiznávaly k tomu, že jsou mnohdy autory kyberšikany vůči jiným dětem. Přiznaly se, že se nejčastěji uchylují k verbálním útokům (11 %) a obtěžování prozváněním (6 %). Děti ale často samy útočníkům nahrávají. Samy o sobě na internetu sdělují údaje, které mohou být citlivé. Z výsledků výzkumu vyplynulo, že děti ve věku od 11 do 17 let na internetu nejčastěji zveřejňují své jméno a příjmení (76 %), dále e-mail (59 %) a fotografii obličeje (55 %). „I děti musí počítat s tím, že jakákoliv informace, kterou o sobě na internetu zveřejní, už nikdy nejde vrátit zpátky. Proto je lepší psát si pod pseudonymem a zbytečně na sebe neuvádět další kontaktní údaje,“ řekl Martin Kožíšek, manažer pro internetovou bezpečnost společnosti Seznam.cz. Dále doplňuje: „U některých druhů kyberšikany zaznamenáváme na rozdíl od minulých let mírný pokles jejich četnosti. Tento fakt si vysvětlujeme i existencí řady projektů, které upozorňují na nebezpečí uveřejňovaní citlivých údajů.“
Schůzka naslepo
Nástrahy internetu ale na děti nečíhají jen v oblasti toho, co o sobě samy zveřejní, ale i v jejich komunikaci. Výzkum mezi náctiletými ukázal, že jsou děti ochotny si nejen psát, ale i se osobně potkat s lidmi, které neznají z jiného než on-line prostředí. Podle výzkumu si s lidmi, které nezná z reálného světa, povídá on-line 53 % dotázaných dětí. 27 % respondentů uvedlo, že by si na vyžádání přidalo cizího člověka mezi osoby, se kterými může komunikovat, např. v rámci sociální sítě. Na otázku, zda by šly děti na schůzku s neznámým člověkem, odpovědělo 36 % z nich kladně. Pozitivní ale je, že 59 % by se v takovém případě svěřilo kamarádům nebo sourozencům či rodičům (41 %). Učitelům by se svěřila pouhá 3 % dotázaných. „Je určitě dobré, že se děti naučily výzvy k setkání ignorovat nebo o nich někomu alespoň říkat. Děti si kolikrát neuvědomují, že místo internetového kamaráda na ně může čekat někdo úplně jiný a celá situace může skončit tragicky,“ říká Kožíšek. Zarážející je, že 76 % dotázaných dětí považuje osobní setkání s člověkem, kterého znají jen z internetového prostředí, za riskantní a nebezpečné, a přesto by 55 % z nich na takovou schůzku stejně šlo. „Většina dětí si uvědomuje, že je schůzka s neznámým člověkem nebezpečná. Přesto jsou ochotny riskovat a pod vidinou odměny, jakou může být například dobití mobilního kreditu či peněžitá částka, na osobní schůzku dorazit. Řada dětí je ale také k osobnímu setkání donucena sofistikovanými metodami manipulace, např. vydíráním citlivými materiály, které útočníkovi v rámci internetové komunikace samy poskytly. Děti mnohdy věří, že sníží riziko vlastního ohrožení tím, že na schůzku dorazí např. se svým stejně starým kamarádem. Ve většině případů však tento postup pro jedno či obě děti končí špatně,“ uvedl Kamil Kopecký, vedoucí centra PRVoK při Univerzitě Palackého.
Intimita na síti
Výzkum se zabýval i intimitou dětí na internetu. Přes 7 % z nich uvedlo, že na internetu umístilo svojí nahou fotografii nebo video. Zároveň ale tvrdí, že jsou si vědomi rizika a považují tuto aktivitu za riskantní, a to v celých 75 %.
Výzkumu se účastnilo 21 372 dětí z více jak 4 000 škol ve věku 11–14 let (69 %) a 15–17 let (31 %), a je tak nejrozsáhlejším výzkumem, který se kdy u dětí na toto téma realizoval. „Výsledky výzkumu jsou pro nás velice přínosné. Pomohou nám při upravování našich služeb, a hlavně nám poradí, jakým dalším směrem by se měly projekty Seznam se bezpečně! a projekt E-Bezpečí ubírat, aby ještě více dětem pomohly,“ řekl Kožíšek.
„Centrum prevence rizikové virtuální komunikace Univerzity Palackého v Olomouci tento výzkum realizuje již počtvrté. Díky společnosti Seznam.cz se nám podařilo více než zdvojnásobit vzorek dětských respondentů, který poprvé přesáhl počet 20 000. Výsledky výzkumu budou dále využívány např. pro tvorbu strategických plánů pro boj s riziky internetu a budou také integrovány do aktivit programu E-Bezpečí a do vzdělávání budoucích pedagogů na Pedagogické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci,“ doplnil Kopecký.
Kompletní výsledky výzkumu jsou ode dneška k nalezení na stránkách projektu E-Bezpeci.cz, Seznamsebezpecne.cz a na stránkách Bezpecnyinternet.cz.
O projektu Seznam se bezpečně!
Projekt Seznam se bezpečně! je nekomerční projekt společnosti Seznam.cz, který vznikl v roce 2008. Projekt tvoří dva filmy a divadelní klipy pro menší děti. První díl filmu pojednává o internetovém seznamování, nebezpečných pedofilech a falešných identitách. Film získal i akreditaci MŠMT a rozeslali jsme ho na všechny základní školy a víceletá gymnázia. Projekt Seznam se bezpečně! se dočkal i svého pokračování v roce 2012, kdy byl natočen druhý díl, který pojednává o tom, že i děti jsou často na internetu pachateli, a zaměřuje se na dětskou prostituci, sociální inženýrství a sociální sítě. Oba díly filmu na internetu 2,7 milionu lidí. Provozujeme i poradnu, kterou využívají stovky uživatelů s žádostí o pomoc. Součástí projektu jsou i workshopy ve školách, na konferencích a festivalech, kde odborníci debatují na téma nebezpečí na internetu. Těchto akcí bylo k dnešnímu dni uskutečněno 74. V roce 2013 plánujeme navštívit dalších 15 škol a ve spolupráci s Divadlem Ypsilonka je v přípravě divadelní hra OMG!!!, která bude pojednávat o internetové závislosti. Projekt byl oceněn cenou Zlatý záchranářský kříž, kterou přebral z rukou prezidenta republiky.
O projektu E-Bezpečí
Projekt E-Bezpečí vznikl v roce 2008. V současné době funguje pod záštitou Centra prevence rizikové virtuální komunikace Univerzity Palackého v Olomouci. Cílem projektu je zlepšení informovanosti o rizicích spojených s virtuální komunikací realizovanou zejména díky službám internetu a mobilních telefonů. V rámci těchto snah nabízí výukové programy zejména pro žáky a jejich rodiče, pedagogy, psychology, sociální pracovníky, policisty a další. Díky dotačním programům je řada z nich nabízena zdarma. Od doby svého vzniku prošlo terénním výcvikem projektu E-Bezpečí přes 18 000 dětí, 2 500 učitelů, 1 200 policistů a 400 studentů učitelství. Do obsahu vzdělávacích programů jsou pravidelně promítána data z realizovaných výzkumných šetření, aby byla umožněna opravdu aktuální prevence.
Kromě vzdělávacích aktivit nabízí E-Bezpečí také pomoc obětem informační kriminality, a to v rámci své on-line poradny Napisnam.cz. Jedná se hlavně o ICT poradenství a právní poradenství realizované také ve spolupráci s Policií ČR. Projekt úzce spolupracuje s firmami Seznam.cz, Google a Vodafone. Více informací o projektu, výsledky výzkumných šetření nebo ukázky vydaných publikací a tiskovin naleznete na webu www.e-bezpeci.cz.
Zprávu připravil Kamil Kopecký, Pedagogická fakulta UP
Aktuální přehled studia pro rok 2024/2025:
Nevíte, co studovat? Za 5 minut to zjistíte! Spustit test
Bližší informace:
Mgr. Kamil Kopecký, Ph.D.
Centrum prevence rizikové virtuální komunikace UP
e-mail: kamil.kopecky@upol.cz
tel.: 585 635 601, 777 146 808