Na vývoji ekologické akumulátorové lokomotivy se podíleli studenti VŠB-TUO!
„Lokomotivu na akumulátorový pohon, která je tišší a citlivější k životnímu prostředí než tradiční dieselové lokomotivy, jsme vyvíjeli několik let s přispěním dotace Ministerstva průmyslu a obchodu. První lokomotiva začala v provozu jezdit už před více než rokem,“ říká Dagmar Juchelková, manažerka výzkumného centra ENET při Vysoké škole báňské – Technické univerzitě Ostrava.
Původně třínápravová lokomotiva, na jejímž vývoji s univerzitou spolupracovali také specialisté z ostravských firem Arrowline, Inovační a První signální, prodělávala zatěžkávací zkoušky například na vlečkách OKD nebo v ArcelorMittal Ostrava. Sami uživatelé si pak vyžádali vývoj lokomotivy čtyřnápravové, na nějž přispělo z programu TIP ministerstvo průmyslu a obchodu. Její prototyp se letos testoval v dílnách Krnovských opraven a strojíren.
Velkou výhodou lokomotivy s akumulátorovým pohonem je, že se při jejím provozu nedostávají do ovzduší žádné emise ani prach, navíc není hlučná. Její nezbytnou součástí je akumulátor, který se v noci nabíjí levnější elektrickou energií. Pohon poté vydrží na celý den. Náklady na provoz akumulátorové lokomotivy jsou proto desetinové ve srovnání s lokomotivami poháněnými naftou. Cena akumulátorových a dieselových lokomotiv je přitom srovnatelná.
„Využití akumulátorového pohonu lokomotiv ve velkých ostravských firmách by výrazně snížilo emise z dieselových motorů. Pro region by to byl opět krok k lepšímu ovzduší,“ říká vedoucí odboru životního prostředí Moravskoslezského kraje Tomáš Kotyza.
AKU lokomotiva už má český patent od Úřadu průmyslového vlastnictví, o přidělení evropského patentu se ještě rozhoduje. Ostravští vynálezci si nechali patentovat způsob rekuperace energie.
„Součástí lokomotivy je zařízení, které umí přeměnit stejnosměrný proud z nabité baterie na proud střídavý, který lokomotivu pohání. Když pak lokomotiva brzdí, zařízení začne fungovat opačně a brzdnou energii vrací zpět do akumulátorové baterie,“ vysvětluje Roman Smelík, ředitel firmy Arrow line.
Na výstavě Czech Raildays, která se koná v areálu nákladového nádraží Českých drah v Mariánskohorské ulici v Ostravě, vývojáři prezentují první prototyp lokomotivy. Ten budou jejím skončení dále testovat a zdokonalovat. Vyrobit další kusy může firma Arrowline během devíti měsíců, zájem už projevilo několik českých, ale i zahraniční firmy.
Letošní ročník Mezinárodního veletrhu drážní techniky, výrobků a služeb pro potřeby železniční a městské kolejové dopravy v České republice Czech Raildays slavnostně odstartoval v úterý 19. června, pro veřejnost bude výstava otevřena ve středu od 9 do 18 a ve čtvrtek od 9 do 16 hodin.
Aktuální přehled studia pro rok 2024/2025:
Nevíte, co studovat? Za 5 minut to zjistíte! Spustit test
Mgr. Táňa Kantorková
manažerka pro vnější vztahy
telefon: 597 323 700
e.mail: tana.kantorkova@vsb.cz
www.vsb.cz